Umění [Art]
XLVI (1998), No. 5 |
O B S A H C O N T E N T |
Tomasz WECLAWOWICZ
Bohemi Cracoviam muraverunt. /410-419/
Tématem studie je stavební rozvoj Krakova za vlády Přemyslovců,
která trvala necelých 16 let. Za Václava II., kolem roku 1300, město obehnaly
hradby a nově zde bylo zbudováno několik kostelů. Zvláštní pozornost zasluhují
raně gotické fragmenty, dokumentující donedávna neznámou etapu přestavby
katedrály na Vavelu, kterou fundoval pravděpodobně krakovský biskup Jan
Muskata. V případě, že by tato přestavba dospěla k závěru, stala by se
vavelská svatyně prvním polským chrámem s klasickým katedrálním chórem,
jehož vzorem mohl být cisterciácký kostel v Sedlci.
Milena BARTLOVÁ
Die Madonna des Franziskanerklosters in Pilsen und das Problem der
böhmischen Kunst in der Hussitenzeit. [Madona z františkánského klášterního
kostela v Plzni a problém českého umění doby husitské.] /420-443/
Díky nedávnému restaurování dřevěné Madony z františkánského
klášterního kostela v Plzni bylo možné tuto monumentální sochu podrobit
přesnějšímu studiu. Lze ji zařadit k dílům historismu 40. a 50. let 15.
století, podporovaným novou společenskou vrstvou měšťanstvem. Autorka
článku se věnuje také otázkám praktické, dílenské kontinuity v této době,
pro jejíž existenci hovoří i okolnosti vzniku františkánské Madony, kterou
zasazuje do kontextu středoevropského umění. Výzkum ukázal i skutečnost,
že Madona je jedním z nejstarších děl, užívajících výzdobnou techniku zv.
presbrokát.
Martin PAVLÍČEK
Assumpta v hořícím keři. [Assunta im brennenden Dornbusch.]
/444-452/
Autor se zabývá genezí a výkladem ikonografického typu
Assumpty v hořícím keři, vyskytujícím se na několika našich pozdně gotických
deskových obrazech (Assumpta z Bílé hory, Assumpta Lannova, Assumpta z
Deštné, Oltář z Duban, Assumpta ze Sepekova, Assumpta svatovítská). Tento
motiv pochází zřejmě z okruhu arcibiskupa Jana z Jenštejna, který měl významný
podíl na utváření mariánského kultu v Čechách.
Otto M. URBAN
Hrozná monstra vědy a strašné příšery umění: Redonovo Pokušení svatého
Antonína. [Scary Monsters of Science and Super Creeps of Art: Redons
Temptation of Saint Anthony.] /453-464/
Příběh pokušení sv. Antonína patří k oblíbeným námětům
v dějinách výtvarného umění. V poslední třetině 19. století se stává, vlivem
Gustava Flauberta, klíčovým tématem moderních umělců (F. Rops, F. Knopff,
A. Kubin). V těchto letech zobrazil Odilon Redon příběh pokušení ve třech
litografických cyklech, obsahujících více než 40 listů. Význam cyklů tkví
v umělcově schopnosti provázat výtvarnou formu s filosoficky uceleným konceptem.
Redon zde nově formuluje vztah vědeckého poznání (přírodních věd) a umělecké
tvorby.
Anna JANIŠTINOVÁ
Bibliografie Antonína Jirky. /475-476/
Lart au temps de Philippe le Bel et de ses fils. (Pierre-Yves Le Pogam) /485-488/
Thomas DaCosta KAUFMANN, Court, Cloister, and City. (Ivo Hlobil) /489-490/
Ladislav SVOBODA Jiří ÚLOVEC Petr CHOTĚBOR ..., Encyklopedie českých tvrzí. První díl AJ. (Pavel Vlček) /490-492/
Brennpunkt der Moderne. Mies van der Rohes Haus Tugendhat. (Markéta
Večeřáková) /492-493/
Anotace. /493-495/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /495-498/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |