Umění [Art]
XLVI (1998), No. 4 |
O B S A H C O N T E N T |
Karl JOHNS
The Jesuits, the Creche and Hans von Aachen in Prague. [Jezuité,
betlém a Hans von Aachen v Praze.] /189-197/
Téma klanění pastýřů se vyskytuje v Rudolfově
době současně ve dvou žánrech. Pro dvorské umělce bylo častým námětem,
jak dokazují jejich díla. Mezi nimi měla velký význam Aachenova kompozice
Klanění pastýřů, malovaná pro jezuitský kostel Il Gesu, která se stala
předlohou pro umělecké kopírování. Motiv klanění pastýřů vstupuje též do
vánočních betlémů, jež v Praze zavedl zřejmě jeden z jezuitských kněží
v roce 1562. Náhlý výskyt a obliba tohoto tématu v manýristickém i lidovém
prostředí vypovídá o silném vlivu katolické skupiny, zvláště jezuitského
řádu.
Léna WIDERKEHR
Jacob Matham, un épigone haarlemois et ses rapports a lart de la
cour de Rodolphe II. [Haarlemský epigon Jacob Matham a jeho vztahy
k rudolfínskému umění.] /198-206/
I přesto, že haarlemský kreslíř a grafik Jacob
Matham (15711631) Prahu nikdy nenavštívil, byl v kontaktu s tímto uměleckým
prostředím. V roce 1601 získal císařské privilegium, které ho opravňovalo
k šíření grafických listů podle předloh ze sbírek Rudolfa II. Předmětem
zájmu této stati jsou dochovaná díla, rytá podle Sprangera a Saveryho.
Nejdůležitější z nich je Česká krajina s žebrákem, jež zaujímá zvláštní
místo v dějinách krajiny podle přírody. Jde o nejstarší a největší grafiku
s tímto námětem, která se prostřednictvím anekdotického žánrového výjevu
vrací k tradici moralizující krajiny.
Jürgen ZIMMER
Die Gonzaga und der Prager Hof Kaiser Rudolf II. Kunsthistorische
Fragmente. [Gonzagové a pražský dvůr císaře Rudolfa II. Uměleckohistorické
fragmenty.] /207-221/
V článku jsou zkoumány vztahy severoitalských
dvorů Gonzagů ke dvoru Rudolfa II. Jedním z příkladů těchto vztahů je pobyt
vévody Vincenza I. Gonzagy v Praze v roce 1595. Mimoto autor uvádí velké
množství poznatků, vypovídajících o vzájemných dvorských kontaktech. Ty
se projevují i činností italských umělců v Praze nebo donací Francesca
Gonzagy pro hlavní plzeňský kostel roku 1599. Závěr článku pojednává o
možných souvislostech mezi architekturou Pražského hradu, vévodského paláce
v Mantově a dalších severoitalských staveb. Spojovacím článkem by mohla
být podle autora osoba císařského zámeckého stavitele Giovanniho Maria
Filippiho.
Thomas ANDRATSCHKE
Das Bildprogramm der Weltallschale: Reichspolitischer Status und
religiöses Bekenntnis. [Obrazový program Weltallschale: říšskopolitický
status a religiózní vyznání.] /222-233/
Autor se zabývá rozborem obrazového programu
tzv. Weltallschale Rudolfa II. Výsledky zkoumání zpochybňují doposud
známé vztahy tohoto artefaktu s osobou vladaře a rudolfínským uměleckým
okruhem. Andratschke dochází k názoru, že religiózní status Weltallschale
se vymyká konfesnímu vyznání habsburského císaře. Je podle něho jako verbálně-obrazová
syntéza schématu zákona a milosti a novozákonního Zjevení sv. Jana projevem
protestantského ducha. Autor dále hledá kořeny nacionálního vědomí Rudolfa
II. u starých Germánů, čímž se dostává do rozporu s dnešními představami
o rudolfínském umění.
Günter IRMSCHER
Gabriel Krammer (15641606) der vergessene Rudolfiner. [Zapomenutý
rudolfinec Gabriel Krammer (15641606).] /234-244/
Gabriel Krammer, pocházející z Curychu, působil na pražském
císařském dvoře od roku 1587 jako gardový pištec. Byl nadaným truhlářem,
který vedle interiérů ztvárňoval pravděpodobně i exteriéry staveb. Napsal
několik učebnic architektury a architektonické ornamentiky, jež se v několika
vydáních šířily v celé střední Evropě. Krammer měl tímto značný vliv na
někdejší uměleckou produkci. Jeho tvorba byla ceněna téměř jako oficiální
pražský dvorský styl v oblasti vnitřního vybavení. Článek přináší umělcovu
biografii a poprvé katalogizuje jeho architektonické práce.
Marie KLIMEŠOVÁ-JUDLOVÁ
Třeboňský manifest Roberta Piesena. /262-264/
Třeboňský manifest napsal malíř v roce 1962.
Není jisté, zda svým názvem odkazuje k místu vzniku textu nebo k dílu Mistra
třeboňského oltáře, k němuž měl Piesen určitý vztah. O významu, jenž manifest
měl pro svého autora, hovoří i to, že si jej odvezl do pozdější emigrace
a dochoval spolu s dalšími písemnostmi. Psaný program vypovídá o umělcově
koncepci obrazu, kterou v zásadě již nikdy neopustil. Piesen se zde vyslovuje
pro transcendentální pojetí strukturální malby s akcentem na meditativní
hodnoty, jež považuje za zásadní.
Martina SOŠKOVÁ
Bibliografie Jaromíra Šípa 19831998. /266-267/
Tomáš POSPĚCH
Meziválečná architektura v Hranicích. /267-275/
Autorova zpráva pojednává o meziválečné architektuře
v Hranicích. Především ve třicátých letech zde vzniklo několik staveb,
hrajících důležitou roli v kontextu české meziválečné architektury. Kromě
Kotěrova žáka Karla Caivase, jehož dílo má v Hranicích určitou ucelenost,
jde o jednotlivé počiny převážně brněnských architektů. Baťovou stavbou
Besedy je do města implantován i příklad zlínské skeletové stavby. Pro
místní objednavatele z řad obchodníků projektují architekti z Ostravy,
Olomouce, Prahy či místní stavitelé, z nichž pouze Alois Jambora dosahuje
vyšších kvalit.
Jindřich VYBÍRAL, Zrození velkoměsta. (Pavel Šopák) /277-279/
Výstavy Františka Kupky v roce 1998. (Vojtěch Lahoda) /279-282/
Monika PLATZER Klaus SPECHTENHAUSER (eds.), Jiří Kroha. (Matthias Boeckl) /282-283/
Mahulena NEŠLEHOVÁ, Poselství jiného výrazu. (Petr Wittlich)
/283-284/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /284-286/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |