Umění [Art]
XLVI (1998), No. 6 |
O B S A H C O N T E N T |
Jiří SVOBODA
Magdalénské umění v českých zemích. Variabilita stylu u paleolitických
lovců. [Magdalenian Art in the Czech Lands: Variability in Style of
the Paleolithic Hunters.] /515-521/
Článek navazuje na autorovo pojednání o moravském gravettienu
(Umění XLV, 1997, č. 5), který období magdalénu předcházel. Jiří Svoboda
demonstruje na příkladech magdalénského umění, jehož nejvýznamnější lokalitou
na našem území je jeskyně Pekárna v jižní části Moravského krasu, charakteristické
rysy tohoto jednotného středoevropského stylu. K nim patří realismus, ale
i tendence ke schematizaci, projevující se zvláště ve stylizaci ženské
postavy. Magdalénská ornamentika se vyznačuje výrazným dynamismem.
Jiří KROUPA
Dietrichsteinský palác v Brně a Ludwig Sebastian Kaltner. [Das
Dietrichstein-Palais in Brünn und Ludwig Sebastian Kaltner.] /522-547/
Stať Jiřího Kroupy splácí určitý dluh uměleckohistorického
bádání k vysoce kvalitní budově Dietrichsteinského paláce na Horním Rynku
v Brně, jejíž stavební vývoj nebyl dosud uspokojivě vysvětlen. Na základě
zachovaných písemných pramenů autor představuje dlouhou stavební historii
paláce, odvíjející se od počátků 17. století. Zvýšenou pozornost zasluhuje
přestavba v druhé čtvrtině 18. století navržená Ludwigem Sebastianem Kaltnerem,
vídeňským stavitelem, šířícím na Moravě vlivy tohoto prostředí. Kroupova
studie zahrnuje zárověň metodologické otázky, týkající se sledování vztahu
architektonické úlohy a umělecké formy jako prostředku vizuální komunikace
v dějinách architektury.
Markéta VEČEŘÁKOVÁ
Změny liturgického prostoru v pražské meziválečné architektuře.
[Changes in Liturgical Space in Prague inter-war Sacral Architecture.]
/548-558/
I přesto, že změny sakrálního prostoru jsou spojovány
s usnesením II. vatikánského koncilu, můžeme již od druhé poloviny 19.
století sledovat přípravné kroky této transformace, jež dosahují vrcholu
počátkem 20. století ve sporech církevního modernismu a tradicionalismu.
Studie Markéty Večeřákové interpretuje v širokém kontextu kulturních a
společenských událostí pražskou meziválečnou sakrální architekturu. Vedle
římskokatolických kostelů, mezi jejichž dominantami nalézáme Plečnikův
chrám Nejsvětějšího Srdce Páně na Vinohradech či Gočárův kostel sv. Václava
ve Vršovicích, se zaměřuje na sborové stavby církve československé a církve
českobratrské evangelické.
Steven A. MANSBACH
Some Western Reflections on the Classical Modern Art from Eastern
Europe. [Několik západních úvah o klasickém moderním umění z východní
Evropy.] /559-564/
Autor článku se zamýšlí nad dosavadním chápáním modernismu
v Evropě, v němž byla doposud připisována vůdčí role estetické tvorby západním
kulturním centrům. Poznání moderního umění východní Evropy vede podle Mansbacha
k nutnosti formulovat nové kritické metodologie a teoretické strategie,
které by lépe odrážely obecný vývoj a funkce moderního umění. Autor požaduje
přezkoumání zatím převažujícího západního paradigmatu klasického moderního
umění, jeho strukturální proměnu a překonání jeho nynější vnitřní předpojatosti.
Umberto ECO, Umění a krása ve středověké estetice. (Helena Lorenzová) /573-575/
Judith OEXLE Markus BAUER Marius WINZELER (eds.), Zeit und Ewigkeit. (Ivo Kořán) /576-580/
Dillian GORDON Lisa MONNAS Caroline ELAM (eds.), The Regal Image od Richard II and the Wilton Diptych. (Jiří Kropáček) /580-582/
Reinhart KOSELLECK, Zur politischen Ikonologie des gewaltsamen Todes. (Lubomír Konečný) /582-584/
Ján ABELOVSKÝ Katarína BAJCUROVÁ, Výtvarná moderna Slovenska. Maliarstvo
a sochárstvo 18901949. (Anděla Horová) /584-586/
Anotace. /587-588/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /589-592/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |