Umění [Art]
XLVII (1999), No. 3 |
O B S A H C O N T E N T |
Petr PAVELEC
Nástěnná malba kola Štěstěny v komnatě strakonického hradu. [Wandmalerei
mit dem Glücksrad in einem Raum der Burg Strakonice.] /169-174/
Nástěnná malba kola Štěstěny v starém
paláci strakonického hradu byla odkryta v letech 19941995. Jde o nejstarší
českou dochovanou památku onoho typu s motivem kola Štěstěny, jehož původ
můžeme sledovat už v antické mytologii. V souvislostech se vznikem stavby
i s ohledem k formálnímu charakteru byla malba datována do poslední čtvrti
13. století. Autor článku pojednává v širších souvislostech o její genezi
a významu.
Markéta BAŠTOVÁ
Plastika saského Freiberku 1. čtvrti 16. století. Příspěvek k dílu
Mistra týneckého Zvěstování. [Die sächsich-freiberger Plastik des 1.
Viertels des 16. Jahrhunderts. Ein Beitrag zum Werk des Meisters der Maria-Teinitzer
Verkündigung.] /175-194/
Studie Markéty Baštové je věnována výkladu
díla Mistra týneckého Zvěstování v souvislosti s plastikou saského Freiberku.
Přestože saská východiska jeho prací jsou připomínána již v starší české
literatuře, nalézá autorka řadu nových paralel, vlivů a zajímavých vývodů.
Kromě jiného uvažuje též o tom, zda umělec, s nímž jsou spojována raná
díla Mistra týneckého Zvěstování, nepocházel ze Saska a nebyl školený v
dílně Mistra apoštolů freiberského dómu.
Martin PAVLÍČEK
K dílu Matyáše Bernarda Brauna. [Zum Werk von Matthias Bernhard
Braun.] /195-202/
Martin Pavlíček přináší ve svém článku
několik podstatných příspěvků k Braunovu dílu. Vedle rozboru neobvyklé
ikonografie Immaculaty v Nedělišti u Hradce Králové a nového datování soch
tří církevních Otců v Lysé nad Labem, uvádí především čtyři nová připsání.
Na základě stylové analýzy přisuzuje Braunovi tato díla: řezbu Ukřižovaného
Krista ze zámecké kaple v Jemništi, kamennou sochu sv. Jana Nepomuckého
z Bechyně-Zářečí, řezbu sv. Matouše z kaple sv. Vojtěcha v Terešově u Rokycan
a kamennou sochu sv. Jana Nepomuckého z Choustníkova Hradiště.
Matthew S. WITKOVSKY
Envisaging the Gendered Center: Pragues Municipal Building and
the Construction of a Czech Nation, c. 18801914. [Touha po středním
(ná)rodě: Obecní dům pražský a utváření českého národa v letech 18801914.]
/203-220/
Hlavním tématem Witkovského studie je
interpretace projevů českého národního uvědomování a vzniku českého národního
diskursu. K tomu autor obratně využívá modelu lingvistické analýzy Jacquese
Lacana. Do jádra problému národního uvědomění staví mytickou osobu Libuše,
ztělesňující podle něho jak falickou matku, tak touhu po sloučení rodů,
odrážející se v české gramatice v kategorii středního rodu. Velkou část
studie věnoval Witkovský budově Obecního domu, se zaměřením na výklad symbolických
významů jeho výzdoby.
Milada a Oldřich RADOVI, Kniha o sklípkových klenbách. (Pavel
Kalina) /241-243/
Dvě knihy o barokní architektuře. (Pavel Vlček)
/244-247/
Roman PRAHL (ed.), Posedlost kresbou. (Helena Lorenzová)
/247-249/
Anotace. /250-251/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /251-253/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |