Studie životní strategie žen a mužů v řízení (a) podnikání PhDr. Aleny Křížkové, Ph.D., je druhá z nové ediční řady publikací, kterou připravuje Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., pod názvem Sociologické disertace.
Studie životních podmínek podnikatelů a podnikatelek od poloviny 90. let a s nástupem nového tisíciletí v České republice zasazuje jejich životní strategie do složité struktury genderových vztahů české společnosti. Pluralizace životních drah v kontextu stávajícího genderového kontraktu v důsledku transformačních a dalších změn české společnosti druhé poloviny 90. let a začátku nového tisíciletí a jejich dopad na životní strategie v české podnikatelské sféře byla jedním z hlavních východisek zkoumání. Kvalitativní výzkum podnikatelských strategií českých žen a mužů je výzkumem, který je informován poznatky o struktuře českého trhu práce a strukturálních, ale i mikrosociálních nerovnostech, jak ve sféře práce, tak i ve sféře rodiny. Cílem práce je ukázat složitost fenoménu samostatného podnikání v české společnosti, které bylo znovu umožněno ženám i mužům po roce 1989, a jeho hlubokou provázanost se specifickou a měnící se genderovou strukturou české společnosti. Vzhledem k tomu, že genderové procesy jsou nedílnou součástí veškerého makro- i mikrospolečenského dění, představují životní strategie podnikatelů a podnikatelek, které jsou kombinací pracovního a soukromého života, individuální či institucionalizované způsoby řešení genderových nerovností či konfliktů.
Rozsah publikace je 175 stran.
Obsah
Předmluva ................................................................................................................5
Poděkování...............................................................................................................11
Acknowledgement....................................................................................................12
Úvod.........................................................................................................................13
1. Společnost a rozdělení genderových rolí..............................................................20
2. Genderová struktura trhu a práce..........................................................................28
3. Životní strategie kombinace pracovního a rodinného života................................47
4. Životní strategie žen na řídících pozicích.............................................................56
5. Společenské a teoretické souvislosti malého a středního podnikání....................74
6. Životní strategie v podnikání................................................................................84
7. Genderové vztahy v řízení podnikání.................................................................113
Závěr.......................................................................................................................130
Literatura.................................................................................................................155
Summary.................................................................................................................163
O autorce.................................................................................................................170
|