Hobza
Mgr. Pavel Hobza, Ph.D.Filozofický ústav AV ČR, Jilská 1, Praha 1Základní životopisné údaje Narozen: 26. 7. 1974 v Olomouci; 1992 maturita na Gymnáziu Sladkovského v Praze; 1992/93 roční pobyt s rodinou v Německu; v Garching u Mnichova jsem navštěvoval Werner-Heisenberg-Gymnasium; 1993-1999 studium na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, obor filosofie a němčina Průběh praxe 1996 bakalářské zkoušky; bakalářská práce v oboru filosofie Nietzsche a Wittgenstein, v oboru němčina Wagner a Nietzsche;
1996/1997 roční pobyt v Německu – na Hochschule für Philosophie v
Mnichově u prof. F. Rickena, zde jsem studoval hlavně antickou
filosofii a Wittgensteina; 1999 ukončení vysokoškolského studia na FF
UP s vyznamenáním, titul Mgr.; Diplomová práce Parmenidés. Pokus o nový paradigmatický přístup,
vedoucí práce doc. K. Floss; 1999 zahájení tříletého doktorandského
studia na Katedře filosofie Univerzity Palackého; 2002 (5.6.) ukončení
doktorandského studia; disertační práce Oralita a filosofie, vedoucí práce doc. K. Floss. Pedagogická činnost Od zimního semestru
2000/2001 semináře a přednášky na katedře filosofie FF UP, které se
týkají antické filosofie a kultury a dějin metafyziky (např. Původ evropské racionality, Raný Platón, Antické Středomoří, Genealogie metafyziky). Letní semestr 2000/2001 a letní semestr 2001/2002 semináře na katedře občanské výchovy PeF UP (Antika a dnešek). Vědeckobadatelská činnost V centru jeho vědeckého zájmu se
nachází především tři oblasti: předsókratovští myslitelé, Platón a
Aristotelés. Protože filosofie jakožto specifická disciplína byla
ustavena až v Platónových středních dialozích, snaží se myšlení
předsókratiků a raného Platóna zasadit co nejvíce do dobového
myšlenkového a společenského kontextu. Jestliže je totiž interpretujeme
neproblematicky na pozadí dějin filosofie, a tedy s pomocí různých
filosofémat, pak se ocitáme v nebezpečí, že vzhledem k mnoha
stereotypním představám spojovaným s termínem filosofie nepochopíme, co
chtěli skutečně říci. V této perspektivě se ovšem stává velmi naléhavou
otázka, co přesně (jaké vlivy) vedlo k ustavení filosofie, a tudíž i
metafyziky, která byla s Platónovou definicí filosofie úzce spojena.
Proto je dalším důležitým tématem jeho vědeckého zájmu Platónova a
Aristotelova metafyzika.
Publikační činnost a tvůrčí aktivity „Homérovo situační vidění světa“ (recenze: Th. Reucher, Homérovo situační vidění světa), in: Reflexe 14, 1995; „Filozofie po Wittgensteinovi – tedy od Wittgensteina k Platónovi“, in: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Philosophica III – 1996.
„Parmenides: Entwurf eines „nicht-ontologischen“ Ansatzes“, (zatím
nepublikováno); „Lysis jako hledání racionálního obrazu světa“, vyjde
ve sborníku z II. české platónské konference; „Orality and Philosophy“,
in: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Philosophica V 2002;
„Is the Protagoras a Philosophical Text?“, vyjde ve sborníku z III.
mezinárodní platónské konference; „Strach v Řecku“ (recenze: E. R.
Dodds, Řekové a iracionálno), in: Aluze 3, 2001; „Parmenidés v kontextu archaické orální kultury“, in: Filosofický časopis 6, 2002; „Hippias Menší a problém výchovy“, vyjde ve sborníku z III. české platónské konference; „Vlastosův elenchos“ (recenze: G. Vlastos, The Socratic Studies), zasláno do Reflexe; „Myslel Parmenidés myšlení a bytí?“, zasláno do Filosofického časopisu 1995: Česko-polská studentská konference v Olomouci; příspěvek: Jazyk a dějiny; 1998: Česko-polská studentská konference v Polsku (Katowice); příspěvek: Nietzsche a myšlenkový rámec; 2000: Seminář o etice v Brně pořádaný Dr. R. Brázdou; příspěvek: Etika jako genealogický problém; 2000: Referát o Nietzschovi na doktorandském semináři na katedře německé filologie UP: Das Denken in der Epoche des Nihilismus; 2000: II. česká platónská konference na téma Platónův dialog Lysis (Praha, 5.-6. 4. 2000); příspěvek: příspěvek: Lysis jako přechodový dialog; 2001: Mezinárodní konference v Nikósii (Kypr) na téma předsókratovská filosofie (Nikósie (Kypr), 5-6. 4. 2001); příspěvek: Parmenides und Oralität; 2001: III. mezinárodní platónské konferenci na téma Platónův dialog Prótagoras (Praha, 11.-14. 10. 2001); příspěvek: Is the Protagoras a Philosophical text?; 2002: 17. Koloquium zur antiken Philosophie (Kassel, 12.1.2002); příspěvek: Parmenides. Entwurf eines ‚nicht-ontologischen‘ Ansatzes; 2002: Konference na téma Drogi platonizmu w filozofii starozytnej i sredniowiecznej (Ustron, Polsko, 14.-17. 5 2002); příspěvek Plato’s Early Dialogues as Paideutic Texts; 2002: III. česká platónská konference na téma Platónův dialog Hippias Menší (Praha, 25.-26. 10 2002); příspěvek: Hippias Menší a problém výchovy |