Radka Dudová
Contradictory Discourses of Fatherhood
Abstract: Fatherhood has experienced many transformations in the past years, as well as the institution of family and relationships between partners, parents and children. The social science discourse reflects those changes, but quite often through a prism of values and ideologies, and only rarely is gender neutral. This article presents today’s discourses of fatherhood, their paradoxes and one way streets in which they sometimes end. Fathers today and especially those living in some of the “new” family arrangement (divorced fathers, step fathers, lone fathers...) find themselves in a situation where no clear cultural models or scenarios of behaviour exist. Public and scientific discourses of fatherhood are divided between the image of a “new” involved father on one side and of the “feckless” father on the other. Both images are often used and misused to political purposes, but don’t really reflect the reality of contemporary fatherhood.
Keywords: Fatherhood, Discourse, Power
V průběhu 20. století byla
Evropa svědkem proměny rozdělení moci nad
výchovou dětí v rodině. Zároveň
došlo k transformaci vztahů mezi manželi (díky
nárůstu placené práce žen a
rozšíření možnosti rozvodu) i mezi
rodiči a dětmi. Současná rodina přestala být
institucí sloužící reprodukci
společnosti a transmisi morálních hodnot a
místo toho se stala hlavním prostorem
odhalování a potvrzování
sama sebe, konstrukce osobní identity individua. Muž i žena
se nacházejí v postavení
významného blízkého,
který má za úkol odhalovat a udržovat
jednotu a stabilitu Já svého partnera či
dítěte. Cílem výchovy již
není morální
modelování dítěte, ale
objevování jeho skrytých talentů a
rozvoj jeho osobnosti. To klade na současné rodiče
nové požadavky, jejich role se proměňují stejně
jako kontext, ve kterém jsou performovány.
Diskurs sociálních věd tyto proměny reflektuje,
ovšem často k tomu využívá prizma
hodnot a ideologií pokládaných v
dané době a v daném prostředí za
správné, a málokdy je genderově
neutrální. Tento článek přibližuje
soudobé diskursy otcovství, jejich paradoxy a
slepé uličky, do kterých se
dostávají.
Nový otec a
nepřítomný otec
Podle Johna Plecka (1987) prošlo otcovství na
západě čtyřmi etapami: nejprve byl otec
autoritářským učitelem morálky a
náboženství, posléze se stal
vzdáleným otcem-živitelem, poté
představoval zejména mužský rolový
model a nakonec se stal „novým“ otcem,
pečujícím a aktivním ve
výchově dětí od jejich
nejnižšího věku. Fenomén
„nového otcovství“
získal své privilegované
místo v současném diskursu o otcovství
a objevil se i značný počet sociologických
prací, které se jím
zabývají. To vedlo až k polarizaci
reprezentací otcovství
užívaných ve vědeckých textech a ve
veřejném diskursu – na jedné straně
stojí „nový otec“,
pečující a odpovědný, a na straně
druhé nepřítomný otec,
nezodpovědný a neplnící svou roli.
Postupně ale další studie ukázaly, že
obraz „nového otce“ je stejně
starý jako pojem
„patriarchát“, a že představa, podle
které se otcové začínají
mnohem více angažovat v péči a výchově
potomstva, se objevila několikrát již od
samotného počátku 20. století
(Griswold 1993, 1998; Lewis, O’Brien 1987). Navíc
bylo prokázáno, že se jedná o
fenomén týkající se pouze
středních socioekonomických vrstev obyvatelstva,
který byl a je často ideologicky
zneužíván ke kritizování
jiných modelů otcovství (Messner 1993; Roberts
1998).
Vedle tématu „nového otce“ se
jako druhá strana sociologického,
psychologického a politického diskursu
otcovství objevuje diskuse o otcovské
nedostatečnosti a absenci. Podle konzervativních kritiků
představuje nepřítomnost otců v rodinách jeden z
nejvýznamnějších
sociálních problémů, jelikož
stojí u zrodu mnoha dalších
problémů. Ačkoli teoretikové rodiny
nepřijímají tuto tezi bez výhrad,
často vycházejí z předpokladu, že
dnešní otcové nenaplňují
dostatečně svou úlohu, zejména v
případech nemanželských narození a
partnerských rozchodů, a že děti vystavené
otcovské nepřítomnosti se nemohou
vyvíjet stejně zdárně jako ostatní.
Tato teze je podporována ohromnou produkcí
více i méně vědeckých
studií dokazujících, že děti
vychovávané bez otců mají
horší zdravotní stav, trpí
horšími rodinnými a
materiálními podmínkami a
vykazují horší
školní výsledky (McLanahan 1998,
Gallagher 1998). Podle autorů těchto studií nelze
dítě uspokojivě vychovat v jiném
uspořádání než v
úplné nukleární rodině,
složené z obou jeho biologických rodičů. Tyto
závěry se ale ukázaly být do
značné míry zpochybnitelné:
jiné studie však prokázaly, že
spíše než o kauzální vazbu
„otcova nepřítomnost –
problémy rozvoje dítěte“ se
jedná o kauzalitu: „chudoba –
problémy rozvoje dítěte“ nebo
popřípadě „rodičovský konflikt
– problémy rozvoje dítěte“
(Stacey 1998, Lefaucher 1985, 1987; Singly 1999). Historický
pohled navíc ukazuje, že stížnosti na absenci
otců ve výchově existují již od samého
počátku průmyslové revoluce, která
přinesla požadavek práce muže mimo domácnost, a
tudíž jeho fyzickou nepřítomnosti v
domácnosti během většiny dne (Griswold 1998: 18).
Mateřství a
otcovství – podobnosti a rozdílnosti
Pro pochopení vědeckého diskursu
provázejícího otcovství je
nutné podívat se, jak se současné
teorie vypořádávají s
otázkou genderových
odlišností a podobností
otcovství a mateřství. Vzhledem k tomu, že
otcovství bylo a stále někdy je
myšleno jako komplementární k
mateřství a že otcovská a mateřská
role byly donedávna chápány jako
protikladné a zároveň se vzájemně
doplňující, není možné
uvažovat o otcovství odděleně od mateřství.
Nakolik se od sebe odlišuje mateřská a
otcovská péče? Je odlišnost ve vztahu
ženy a muže k dítěti daná biologicky, nebo je
sociálně konstruovaná? A je-li
konstruovaná, je tato odlišnost
nezbytná pro zdravý vývoj
dítěte? To jsou otázky, které
hýbou současným diskursem
týkajícím se rodičovství a
jeho proměn, a odpovědi na ně mají silné
politické důsledky.
Parsonsovská teorie, která v 50. letech
předpokládala striktní diferenciaci mezi
mužskými a ženskými rolemi v rodině, podlehla
novým sociálním realitám a
epoše feministického hnutí. Přesto se
nové myšlenky vyvíjely pomalu a ani
současné studie nedokážou na tyto
otázky jasně a jednoznačně odpovědět. Pohled psychologů a
pediatrů dlouho vycházel z předpokladu, že pokud se muž
stane pečovatelem, identifikuje se s mateřskou funkcí a
ztratí svou maskulinitu, a že pouto mezi matkou a
dítětem je dáno biologicky, a tudíž je
nutně odlišné od pouta otcovského
(Bowlby 1969; Naouri 1985). Ve Francii například bylo pole
studií otcovství silně ovlivňováno
lacanovskou teorií: zatímco matka představuje
péči, citovost, reálno, otcova funkce
spočívá ve zosobnění
zákona, autority a symbolična. Otec má fungovat
jako ten, který vstupuje mezi matku a dítě a
rozděluje vazbu splynutí mezi nimi dvěma.
Populární francouzská psycholožka
Francoise Dolto (1985; 1988) například zdůrazňuje, že
otcové mají budovat citový vztah a
respekt ve vztahu ke svému dítěti
prostřednictvím řeči a slov, nikoli fyzických
doteků. Elisabeth Badinter (1980) dokazuje, že otcovská
láska, stejně jako láska mateřská, je
sociálně konstruovaná. Podobně
francouzská psychiatrička Genevieve Delaisi de Parseval v
knize La part du pere
(1981) vyslovuje tezi, podle které má matka i
otec identické psychické předpoklady a
odlišnost a výhody
předpokládané u jednoho pohlaví vůči
druhému, ať už se projevují v
jakémkoli směru, jsou konstruované a jsou
výsledkem ideologických a kulturních
faktorů. V USA proti sobě ve druhé polovině 20.
století stály dva protichůdné
psychologické pohledy: na jedné straně
klasická vývojová psychologie,
která se přikláněla k
diferencialistickému stanovisku a zdůrazňovala
význam rozdílů mezi mateřskými a
otcovskými výchovnými praktikami pro
zdravý vývoj dítěte, a na straně
druhé přístup reprezentovaný např.
Robertem Feinem (1978) předvídající
éru „nového
otcovství“ a zdůrazňující
potřebu více „ženského“
přístupu mužů k rodičovství (Lupton, Barclay
1997: 42–47).
Teoretické koncepty genderové stejnosti či
odlišnosti s sebou nesou celou sbírku
politických názorů. První pohled
předpokládá vrozené
odlišnosti mezi mužem a ženou, tedy i mezi matkou a otcem.
Konzervativní myslitelé
vycházející ze sociobiologie
tvrdí, že dítě potřebuje dva různé
typy lásky a disciplíny –
mateřský a otcovský, a to nejlépe
poskytované biologickou matkou a otcem.
Konstruktivistický koncept oproti tomu zdůrazňuje, že
odlišnosti mezi mužským a ženským
rodem jsou vytvořeny sociálně, a tudíž nemohou
být ospravedlňovány jako přirozené,
legitimní a neměnné. Navíc
zatímco jedni zastánci tohoto pohledu se
domnívají, že neexistuje
žádný důvod, proč by odlišnosti mezi
mateřstvím a otcovstvím měly být
zachovány, jiní jsou přesvědčeni, že i když jsou
sociálně konstruovány, mají svůj
nenahraditelný význam a funkci. Podle
prvních výchova dítěte vyžaduje
alespoň jednoho milujícího a oddaného
rodiče jakéhokoli pohlaví a
alarmující varování
konzervativních autorů před „otcovskou
nepřítomností“ slouží jen k
implicitnímu obviňování a
znevažování práce a snahy
svobodných či rozvedených matek a
navíc ke zbytečnému dalšímu
stigmatizování dětí,
kterých se to týká (Dodson 1995). Na
druhou stranu, podle druhého tábora
musí být pro zdravý vývoj
dítěte vždy zajištěna mateřská i
otcovská funkce, ovšem nemusí
být nutně zajišťovány
vlastní matkou a otcem, ale i jinými osobami
mužského či ženského pohlaví.
Empirické studie ukazují, že otcové
jsou schopní budovat a udržovat vztahy se svými
dětmi, které se velmi podobají vztahům
mateřským, a dokážou s dětmi interagovat stejně
jako matky (Le Camus 1994; Zaouche-Gaudron 2001). Přesto se v
realitě mateřský a otcovský přístup
odlišují. Lesley Lupton a Deborah Barclay ve
své longitudinální studii o
zkušenosti otců docházejí k
závěru, že muži i ženy mají stejné
předpoklady vytvořit si blízký a
intimní vztah se svými dětmi
prostřednictvím každodenních
pečovatelských aktivit. Tyto aktivity jsou ale nejčastěji v
praxi vykonávány ženou, která
tím získává
určité znalosti a dovednosti a postupně se v rodině
stává „expertem“ na
záležitosti týkající se
dětí. Jakmile je jednou jeden z rodičů ustaven v pozici
odborníka, pro druhého se
stává obtížné do jejich
vztahu zasahovat a je delegován do funkce živitele a
ochránce (Lupton, Barclay 1997: 124–133).
Podle Françoise de Singlyho (2000: 173–174)
spočívá rozdílnost mezi otcovskou a
mateřskou účastí mimo jiné
také v odlišné disponibilitě otce a
matky pro své děti. Otcův čas je zpravidla rozdělen na
období absence věnované
profesionální aktivitě a období
přítomnosti v blízkosti dětí,
která jsou často dopředu naplánovaná a
připravená. Matka oproti tomu je neustále
disponibilní pro případ nečekané
dětské potřeby. Genderová odlišnost
rodičovství tak nepramení pouze z
odlišných praktik, ale také z
odlišných postojů. Sara Ruddick (1989)
používá pro popsání
této neviditelné mentální
práce matky, která v každém momentě
vnímá své děti jako
potenciálně vyžadující její
péči a ochranu a organizuje svůj život podle tohoto pohledu,
termín „mateřské
myšlení“ (maternal thinking).
Otcova nepřítomnost v domácnosti ještě
nemusí nutně znamenat, že muž není
angažovaným otcem. Singly ukazuje, jak bylo řečeno, že
profesionální čas je mnoha muži
vnímán jako nepřímý
rodičovský čas, a výsledky výzkumu
Lupton a Barclay ukazují, že muži mají tendenci
chápat a přistupovat ke svému
profesionálnímu životu jiným způsobem,
jakmile se stávají otci a
cítí se zodpovědní za
materiální podporu svých
dětí. F. de Singly hovoří o dvou typech
rodičovské angažovanosti: u mužů pozoruje
oddělování a ochranu jednotlivých
časových období a vytváření
identity „Já, sám, pro
druhého“, zatímco u žen
kontinuální disponibilitu a
vytváření identity „Já,
společně, pro druhého“ (Singly 2000: 186).
Biologické a
sociální otcovství
Genderové odlišnosti mateřství a
otcovství se projevují také ve
způsobu, jakým je „otec“
definován. Odedávna vedle sebe stojí
biologická a sociální definice
otcovství a jejich vzájemný vztah je
řešen i v současném odborném diskursu
týkajícím se této
problematiky.
Hlavní rozdíl mezi mateřstvím a
otcovstvím tradičně spočíval ve faktu, že
mateřství bylo jisté, zatímco
otcovství bylo nevyhnutelně nejisté.
Díky novým medicínským
technikám již ale otcovství nemusí
nutně být nejisté a otec může být bez
rizika omylu definován jako biologický zploditel.
Proto, aby se muž stal otcem, ovšem nestačí
být otcem biologickým. Přestože
soudobé západní společnosti
stále favorizují definici filiace
prostřednictvím pokrevních vazeb,
sociální charakter otcovství
stále vystupuje na povrch. To je zřejmé
právě na příkladu rozvodu: muž v pozici
biologického otce je často držitelem legitimní
autority a tato autorita drží pohromadě ostatní
dimenze jeho otcovské role, nestačí ale k tomu,
aby jej udržela v postavení otce –
významného blízkého
svých dětí, které může být
snadno obsazeno otcem nevlastním (Singly 2000: 202).
Francouzská socioložka a právnička Irene
Théry (1998) definuje tři složky otcovské
filiace: jedna část je daná biologicky,
druhá část je daná
domácností
(„domácí“ otec je ten,
který s dětmi sdílí
bydliště a každodenní výchovu) a
třetí část je genealogická (nebo
také institucionální:
geneaologický otec je ten, kterého jako otce
uznává zákon a který
začlení dítě do své rodové
linie). „Domácí“ a
„genealogická“ složka společně
tvoří sociální dimenzi
otcovství. Théry
poznamenává, že tyto tři složky stále
častěji fungují odděleně a v současné společnosti
již není jasné, koho lze nazývat
„rodičem“ (Théry 1998:
169–170). Biologická a
sociální definice otcovství na sebe
narážejí – biologická
definice je stále stavěna do popředí, jelikož je
zdrojem legitimity a původu, ale sociální dimenze
hraje podle některých autorů v praxi často
podstatnější úlohu, jelikož
dřívější
institucionální otcovství bylo
postupně nahrazeno otcovstvím vztahovým,
závislým na vůli otce i matky (Castelain Meunier
2002). V podstatě je možné konstatovat, že
zatímco mateřství bylo vždy bez
zpochybňování založeno na biologické
definici, u otcovství tomu tak není (Sullerot
1992). Zdá se, že otcovství je častěji
chápáno spíše ve
své sociální než biologické
dimenzi. To může být spojeno s dlouho
převládajícím
chápáním mateřství jako
daného instinkty, zatímco otcovství
bylo spojováno s udáváním
pravidel a zákona. Toto rozdělení se
odráží také v praktikách
svěřování dětí do výchovy
po rozvodu rodičů – děti jsou častěji svěřovány
matkám, jelikož jejich vzájemný vztah
je chápán v určitém smyslu jako
„přirozený“.
Význam biologického pouta přesto
přetrvává. Biologický vztah funguje
totiž jako garant legitimity – legitimity vztahu a
zejména legitimity autority. Důležitost, jaká je
biologickému vztahu přikládána, se
manifestuje v rozšířeném
hledání fyzických
podobností mezi rodiči a dětmi. Podobnost
„vytváří blízkost,
legitimní a nezávislou na ničí
libovůli, jelikož svědčí o určité kontinuitě
rodiny“. „Dříve
zásadní pro určení rodové
linie kvůli dědictví, dnes mají
fyzické podobnosti jinou funkci: jsou garantem
rodičovské lásky. Ukazují, že tato
láska je vepsána natrvalo v těle či v charakteru,
na rozdíl od manželské lásky,
která je mnohem více
nejistá“ (Singly 2000: 154, překl. –
autorka).
Mnoho psychologů a sociologů si klade otázku, zda je
přítomnost biologického otce v rodině skutečně
tolik důležitá. Pokud odpovíme, že nikoli, můžeme
předpokládat, že problém
neúplných rodin je vyřešen jednou
provždy, jakmile je biologický otec nahrazen
novým partnerem matky. Otázku je ale třeba
také položit z jiné perspektivy. Diskurs
otcovství, a konkrétně porozvodového
otcovství, je často nesen otázkami na
následky otcovské nepřítomnosti pro
zdravý vývoj dětí. „Studie
otcovství mají tendenci pohlížet na
otce jako na pozitivní nebo negativní vlivy na
děti a nesnaží se porozumět zkušenostem těchto
mužů samotných, nezávisle na potřebách
jejich dětí“ (Lupton et Barclay 1997: 47, překl.
– autorka). Jak říká Gérard
Neyrand, „osoba otce nemůže být
redukována na otcovskou funkci, na psychologickou
užitečnost, kterou jeho existence
přináší dítěti“
(Neyrand 2000: 247, překl. – autorka). Ve většině
sociologických prací je tematika
otcovství studována z pohledu zájmu
dítěte nebo z perspektivy matek, a otcové
představují objekt kritiky – někdy jsou
popisovaní jako „nepřítomní
otcové“, jindy jako oběti situace, na kterou se
nedokážou adaptovat. Jen málo studií
se ale zaměřuje přímo na zkušenosti a
vyprávění mužů-otců (např. Modak, Palazzo 2002;
Arendell 1995; Lupton, Barclay 1997).
Mocenské
střety v rodičovství
Praktické a legislativní změny vedly postupně až
ke vzniku tvrzení, že muži ztratili kontrolu nad
reprodukcí a že rozhodování o
prokreaci přešlo do rukou žen. Vyvstala otázka o
přístupu mužů k otcovství a hovořilo se o
vyvlastnění otcovských práv (Sullerot
1992). Muži se začínají domáhat
svých práv po rozvodu a
přestávají akceptovat automatická
rozhodnutí soudu. Otcovství se
stává předmětem studia a
začíná se mluvit o potřebě rehabilitace
otcovských práv, jež stojí v
protikladu ke stále rostoucí „moci
matek“ (viz Radimská 2004).
Nedávný vývoj legislativy ostatně k
této rehabilitaci směřuje – jsou
přijímány zákony, které
vyrovnávají rodičovská
práva ve prospěch mužů (z další
mateřské dovolené se stává
rodičovská dovolená; oba rodiče
zůstávají ve stejné míře
držiteli rodičovské zodpovědnosti, i když spolu
nežijí a třeba i nikdy nežili). Otcovství se
stává skutečně předmětem veřejného
mocenského střetu – v Americe i v Evropě
vznikají sdružení bojující
za práva otců, která se včleňují a
zároveň vymezují proti feministickému
hnutí. Hlavní argument, který tyto
skupiny používají, a sice že
nepřítomnost otce v rodině znamená
nárůst delikvence a násilí, ale nebyl
nikdy žádným způsobem spolehlivě
dokázán (Castelain Meunier 2002: 17). Podle
feministicky orientovaných autorů a autorek naopak
daný vývoj sice znamená
zásadní posun v kvalitě života žen a
také v kvalitě rodičovství, ale přesto
vyvolává i pochybnosti: podle Michele Ferrand
platí, že „pokud současný
sociální systém umožňuje
ženám kontrolovat porodnost, pak jistě proto, že je to pro
něj výhodné“ – je to
nejlepší způsob, jak přesvědčit ženy, aby
nadále vychovávaly děti, jež si přály
mít. Stále jsou to totiž ženy, které
nesou téměř veškerou zodpovědnost za
své potomky, a otázka skloubení
práce a rodiny se nadále
týká jen a pouze žen (Ferrand 2001:
189–193, překl. – autorka). Termíny jako
„úpadek otcovské moci“ či
„vyvlastnění otců“ pak
označují spíše nostalgii po
předchozím sociálním řádu,
než by popisovaly konkrétní realitu (Ferrand
2001: 200, 205).
Závěr
Veřejná debata o rodičovství obecně a
konkrétně o rodičovství po rozchodu partnerů v
České republice, stejně jako v jiných
zemích, má tendenci buď k
nostalgickému idealizování
„klasické“ úplné
nukleární rodiny, a tudíž k
nepřímému obviňování
partnerů, kteří tento model nedodržují, za jejich
neschopnost setrvat v páru, nebo vede ke
zdůrazňování obtížné
situace, ve které se nacházejí
rozvedené matky a tím k otevřenému či
implicitnímu obviňování otců
neplnících své
„otcovské povinnosti“, anebo
ještě, zvláště v poslední
době, směřuje k odhalování
„nespravedlností“, kterým
jsou vystaveni otcové po partnerském rozchodu,
jelikož nejsou respektována jejich otcovská
práva. Tento obviňující diskurs nebere
v úvahu všechny rozměry daného
vývoje a nevysvětluje dostatečně změněnou realitu vazeb mezi
jednotlivými aktéry a jejich křehkost.
Zvýšení nestability
manželství je nezvratné: nárůst
rozvodovosti, který provázel druhou demografickou
tranzici od 60. let 20. století a který byl nesen
hlubokými změnami v charakteru manželství, z
něhož se stalo v první řadě místo konstrukce
osobní identity (viz Berger, Kellner 1964; Singly 2000) a
které představuje jednu z
nejvýznamnějších
transformací rodinné instituce. Nestabilita v
osobním životě na jedné straně znamená
riziko, na straně druhé ale zároveň
vypovídá o osobní svobodě
individuí.
Pravděpodobně největším z rizik, která
tuto svobodu doprovázejí, jsou konflikty
spojené s rozchodem rodičovského páru,
znevýhodnění neúplných
rodin a odcizení, které vzniká mezi
dětmi a jejich otci poté, co přestanou žít ve
společné domácnosti. Ačkoli se rozchod
stále více banalizuje a roste počet
individuí žijících v jiné
než úplné nukleární rodině,
tento přechod není v žádném
případě automatický a bezbolestný.
Muži jako otcové se potýkají s
množstvím problémů daným faktem, že
společensky komunikované a sdílené
normy neodpovídají reálné
situaci, navíc jsou často nejasné a
přímo si protiřečí. Otcovství se
stává dobrovolným – ne
každý otec ale ví, jak svou vůli aplikovat a
skloubit s vůlí dalších
rodinných aktérů a kterým směrem ji
zaměřit. Návody, které se dnes mužům
nabízejí, mají často více
než sporný charakter. Vědecká práce
zabývajících se otcovstvím
by v první řadě měla překročit kritický diskurs o
nepřítomných otcích
zanedbávající své děti,
stejně jako by neměla jen prvoplánově vycházet z
předpokladu diskriminace mužů v jejich otcovských
právech. Měla by na otce pohlížet jako na
sociální aktéry, kteří v
dané situaci za pomoci vědomých i
nevědomých strategií konstruují a
rekonstruují svou vlastní verzi
otcovské role a zároveň s ní svou
osobní identitu, mají svou vlastní
sociální realitu a nemohou být
redukováni jen na faktory vhodné či
nevhodné pro blaho dětí.
Poznámky:
[1] Tento text vznikl v rámci projektu
„Rodičovství po partnerském
rozchodu – rodičovské role a identity
rozvedených matek a otců“ podpořeného
grantem Grantové agentury Akademie věd (id. kód
KJB700280503) a byl podpořen projektem Národního
programu výzkumu „Souvislosti proměn
pracovního trhu a forem soukromého,
rodinného a partnerského života v
české společnosti“, reg. č. 1J034/05-DP2.
Literatura
Arendell, T . 1995. Fathers
and Divorce. Thousand Oaks: Sage.
Badinter, E. 1980. L’amour
en plus. Histoire de l’amour maternel. Paris:
Flammarion.
Berger, P., Kellner, H. 1964. „Marriage and the social
construction of reality.” Diogenes, 46:
2–25.
Bowlby, J. 1969. Attachment
and Loss. Volume 1: Attachment. London: Hogart Press.
Castelain Meunier, C. 2002. La
place des hommes et métamorphoses de la famille.
Paris: PUF.
Delaisi de Parseval, G. 1981. La
part du pere. Paris: Seuil.
Dodson, L. 1995. „This River Runs Deep: Father myths and
single mothers in poor America.“ Pp. 109–126 in
Daniels, C. R. (ed.) Lost
Fathers. The Politics of Fatherlessness in America.
London: Macmillian Press.
Dolto, F. 1985. La
cause des enfants. Paris: Laffont.
Dolto, F. 1988. Quand
les parents se séparent. Paris: Seuil.
Fein, R. 1978. „Research on Fathering: social policy and an
emergent perspective.“ Journal
of Social Issues, 34:1:122–135.
Ferrand, M. 2001. „Du droit des peres aux pouvoirs des
meres.“ Pp. 187–209 in Laufer J. et al. Masculin-féminin:
questions pour les sciences de l’homme. Paris:
PUF.
Gallagher, M. 1998. „The Father Hunger.“ Pp.
163–182 in Daniels C. R. (ed.) Lost Fathers. The Politics of
Fatherlessness in America. London: Macmillian Press.
Griswold, R. L. 1993. Fatherhood
in America: A History. New York: Basic Books.
Griswold, R. L. 1998. „The History and Politics of
Fatherlessness.“ Pp. 11–32 in Daniels C. R. (ed.) Lost Fathers. The Politics of
Fatherlessness in America. London: Macmillian Press.
Le Camus, J. 1994. Peres
et bébés. Paris:
L’Harmattan.
Lefaucher, N. 1985. „Les familles monoparentales –
les mots pour le dire.“ Pp. 204–217 in Bailleau F.,
Lefaucher N., Peyre V. Lectures
sociologiques du travail social. Paris: Editions ouvrieres.
Lefaucher, N. 1987. „Quand leur situation était
inférieure a celle d’orphelin.“ Dialogue, 97:
104–120.
Lewis, C., O’Brien (ed.) 1987. Reassessing Fatherhood: New
Observations on Fathers and the Modern Family. London:
Sage.
Lupton, D., Barclay, L. 1997. Constructing
Fatherhood. Discourses and Experiences. London: Sage.
McLanahan, S. 1998. „Growing Up Without a Father.“
Pp. 85–108 in Daniels C. R. (ed.) Lost Fathers. The Politics of
Fatherlessness in America. London: Macmillian Press.
Messner, M. 1993. „Changing Men and Feminist Politics in the
United States.“ Theory
and Society, 22: 723–737.
Modak, M., Palazzo, C. 2002. Les
peres se mettent en quatre! Laussane : EESP.
Naouri, A. 1985. Une
place pour le pere. Paris: Seuil.
Neyrand, G. 2000. L’enfant,
la mere et la question du pere. Paris: PUF.
Pleck, J. 1987. „American fatherhood in historical
perspective.“ In Kimmel M. (ed.). Changing Men: New Directions in
Research on men and Masculinity. Beverly Hills: Sage.
Radimská, R. 2004. „Nová moc matek a
stará moc otců.“ Gender, rovné
příležitosti, výzkum, 1: 3.
Roberts, D. 1998. „The Absent Black Father.“ Pp.
145–161 in Daniels C. R. (ed.) Lost Fathers. The Politics of
Fatherlessness in America. London: Macmillian Press.
Ruddick, S. 1989. Maternal
Thinking: Towards a Politics of Peace. London: The
Women’s Press.
Singly, F. de 1999.
Sociologie současné rodiny. Praha:
Portál.
Singly, F. de 2000. Le
soi, le couple et la famille. Paris: Nathan.
Stacey, J. 1998. „Dada-ism in the 1990s: Getting Past Baby
Talk about Fatherlessness.“ Pp. 51–83 in Daniels C.
R. Lost Fathers. The
Politics of Fatherlessness in America. London: Macmillian
Press.
Sullerot, E. 1992. Quels
peres? Quels fils? Paris: Fayard.
Théry, I. 1998. Couple,
filiation et parenté aujourd’hui. Le droit face
aux mutations de la famille et de la vie privée.
Paris: Odile Jacob/La Documentation française.
Zaouche-Gaudron, Ch. (dir.) 2001. La
problématique paternelle.
Ramonville-Saint-Agne: Eres.