Radka Dudová, Marta Vohlídalová
Family and Parenthood in an Individualized Society
Abstract: The authors analyze social changes within the family in western countries during the transformation towards modern individualized society. They based their statement on the theory of Ulrich Beck and Elisabeth Beck Gernsheim and further on the theory of François de Singly. In accord with these theorists the authors of the article define individualization as a process continuously proceeding for many centuries. Among the consequences the authors place growing of differences between individuals, preference of individual interests to collective ones but foremost the growing possibility for free choice and decision. The authors discuss the growing of uncertainty as the negative aspect of individualism, too. The process of individualization is irreversible and because of the ambiguity between autonomy and the fact that we are living in community, voluntary love partnerships become of crucial importance as the main pattern of social relationship in contemporary societies.
Keywords: Individualization, Marriage, Partnership
Soudobé
modernizované a individualizované společnosti se
vesměs potýkají s otázkou
sociální soudržnosti – v době, kdy je
stále větší důraz kladen na individuum
a kdy tradiční formy sociálního života
zakládající
sociální kohezi mizí či
prodělávají zásadní změny.
Jednou ze základních institucí
garantujících sociální a
kulturní soudržnost je rodina, která tradičně
zajišťovala strukturaci soukromého života
jednotlivců a byla základním kamenem
sociálního řádu a
společenské reprodukce. Právě tato instituce
prodělává v posledních
padesáti letech, v České republice i v
ostatních modernizovaných společnostech, natolik
zásadní transformaci, že se objevuje
otázka, zda lze ještě o rodině v
tradičním smyslu vůbec hovořit. Aktivita žen na
pracovním trhu, ústup významu
instituce manželství a
rozšíření nesezdaných
soužití, rostoucí počet rozvodů a potažmo
neúplných rodin,
odkládání rodičovství a
zvyšující se podíl
lidí žijících bez partnera jsou
nejviditelnějšími důsledky těchto změn. Rodina se
stala terčem mnoha odborných, ale i mnoha
ideologických debat, proto také
zahraniční badatelé namísto o
sociologii rodiny raději hovoří o sociologii
soukromého života (Kaufmann 1999: 78).
Individualizace společnosti Teze,
podle které je současná společnost
stále více společností
individuí, není novou teorií. V
určité podobě se s ní
setkáváme již u sociologických autorů
19. století, například u K. Marxe, G. Simmela či
F. Tönniese. Největší vliv měla
pravděpodobně formulace tohoto problému u E. Durkheima.
Současní autoři, zabývající
se problematikou individualizace společnosti, si vesměs kladou
základní otázku: čím je v
individualizované společnosti zajištěna
sociální integrace a koheze? Hrozí
nebezpečí, že lidská společnost přestane fungovat
jako vnitřně provázaný celek a rozpadne se na
nekonečný počet individuí, která se
budou starat a zajímat jen sama o sebe? Jak mohou v tomto
typu společnosti lidé žít společně jedni s
druhými?
V pojetí německého
sociologa Ulricha Becka je individualizace procesem, který
provází dva protikladné aspekty. Na
jedné straně je jevem nesporně pozitivním,
protože znamená vyvázání
jednotlivce z předem definovaných pravidel a
povinností a vzestup jeho osobní svobody v
rozhodování. Namísto předem
dané normy nebo předem daných
sociálních rolí je každá
nová situace vyjednávaná mezi
individui. Na druhé straně však skrze proces
individualizace člověk ztrácí své
pevné zakotvení a vnitřní stabilitu, a
jeho život se tak stává v mnoha směrech
složitější. Cítí
tíhu vlastní zodpovědnosti za sebe sama, z toho,
že se neustále musí rozhodovat mezi mnoha
řešeními, a musí tak na sebe
brát mnoho rizik. (Beck, Gernsheim 1995: 4-5)
Francouzský
sociolog François de Singly stejně jako U. Beck ukazuje, že
současná společnost je oproti společnostem
minulým stále více
individualizovaná. Člověk žije a je
vnímán stále více jako
individuum, vyvázané ze skupin a komunit,
které je v minulosti pevně určovaly; je stále
více autonomní a nezávislý
na těchto skupinách (Singly 2000a, 2000b, 2003).
Výsledkem je diskuse o krizi
sociálních vazeb, o které se
hovoří již od 19. století, přičemž sociologie
jako věda vznikla právě v důsledku těchto
tázání. Lidé v současnosti
touží stále více po svobodě,
odmítají být uzavřeni do jasně
definovaných rolí,
sociálních pozic a
očekávání. Navíc v průběhu
druhé poloviny 20. století se individualizace
začíná dotýkat všech osob
tvořících společnost, zatímco
dříve byla rezervována pouze mužům,
individualizovanými jedinci se nyní
stávají i ženy a v posledním
období tak začínají být
vnímány i děti.
Rozšiřování trhů, globalizace a
mondializace přinášejí
rozšíření
západního typu individualizace do
vzdálených oblastí.
François
de Singly ale nesouhlasí s Beckovým
termínem „riziková
společnost“, označujícím
negativní rysy tohoto vývoje. Riziko totiž
není totéž co nejistota. Zatímco U.
Beck klade na stejnou rovinu vnější rizika, jako
například nukleární
nebezpečí či ohrožení životního
prostředí, a „rizika“
osobního života – nestabilitu a fragilizaci
manželství a partnerství, podle Singlyho je
vhodnější tuto druhou oblast označit
termínem „nejistota“. Nestabilita v
osobním životě na jedné straně znamená
riziko, na straně druhé zároveň
vypovídá o osobní svobodě
individuí. Individualizaci je nutno hodnotit jako
pozitivní i negativní zároveň. Na
kolektivní úrovni je individualismus
kritizován a zavrhován, jelikož
znamená oslabení jednoty a integrity společnosti,
na osobní úrovni je ale hodnocen pozitivně a
málokdo si dnes dokáže představit
prožít svůj osobní život bez možnosti
svobodné volby. Návrat k tradičním
strukturám společenského a soukromého
života již dnes podle F. de Singlyho není možný,
jelikož jedinci, kteří dnešní
společnost tvoří, jsou naprosto
odlišní od těch, ze kterých se
skládala v minulosti. I když si přejeme, aby vazby,
držící společnost pohromadě, byly
pevné, svoboda je dnes vnímána jako
vyšší hodnota než stabilita.
Singly
odmítá na jedné straně jak
liberalistickou představu individua vyvázaného ze
všech vztahů, tak na druhé straně model jedince
plně zakořeněného v komunitě, která cele určuje
jeho život. Současný individualismus je podle něj
„individualismem vztahovým“,
lidé stále žijí ve vazbách
s ostatními (na osobní rovině tyto vazby
představuje hlavně láska a přátelství,
na kolektivní rovině různé asociace). Tyto vazby
jsou ale volitelné a zrušitelné,
křehkosti a nejistotě se tedy nelze vyhnout. Individualizace
neznamená, že by lidé toužili po samotě;
chtějí mít ale větší počet
různých vazeb a sociálních
příslušností zároveň
namísto jedné jediné, která
by plně určovala jejich život. Mylně bychom se pak mohli
domnívat, že sociální vazby se
zeslabují; ve skutečnosti se multiplikují.
Každá sama o sobě je sice slabší než
pokud by byla vazbou jedinou, ale pohromadě udržují
integritu společnosti i individua. Podmínkou je svoboda a
rovnost všech individuí pohybovat se v
různých sociálních světech.
Rodina v
individualizované společnostiV
minulosti byla tradiční jednotkou, která
zajišťovala integraci a reprodukci společnosti, rodina.
Právě tato instituce ale v průběhu individualizace doznala
natolik zásadních změn, že se již více
než sto let hovoří o její krizi a rozpadu. Pokud
rodina již nezajišťuje úlohu
„základu společnosti“,
nastupují jiné vztahy a instituce na
její místo?
Nejprve je třeba si
uvědomit, že model rodiny, který v současné době
mnozí laici i někteří odborníci
oplakávají a diskutují o jeho krizi a
který se v obecném diskurzu jeví jako
„přirozený“, tedy
nukleární rodina složená z obou
biologických rodičů a jejich dětí, v
níž muž je v první řadě
„živitelem“ a žena pečuje o děti a
domácnost, je ve skutečnosti model
existující ne příliš
dlouhou dobu a je charakteristický zejména pro
19. století. Emil Durkheim ukázal, že
právě tento typ rodinného
uspořádání již sám o sobě
je jedním z výsledků
postupující individualizace.
K
zásadním změnám v organizaci
rodinného života došlo v první
polovině 20. století, kdy se poprvé silně
prosazuje požadavek lásky mezi manželi jako
podmínka k založení rodiny. Rodina
nabývá formu nukleární
rodiny, v níž je manželství založené
na vzájemné lásce a kde panuje
silná dělba rolí a práce mezi mužem a
ženou. Šťastná rodina jako celek garantuje
štěstí každého ze svých
členů. Výsledkem této fáze je
mimojiné babyboom, ke kterému v
západních zemích došlo v
50. letech – lidé vstupují do
manželství mladí a mají děti z
lásky. Od 60. let 20. století je logika
lásky v rodině ještě více
posílena. Manželé by spolu měli zůstat, jen pokud
se milují. Hlavní povinností rodičů je
věnovat dětem lásku a pozornost. Pozice muže a ženy se
zrovnoprávňují se vstupem žen do
zaměstnání. Cílem již není
rodina jako taková, ale jednotlivá individua,
která ji tvoří, což vede k mnohým
legislativním a praktickým změnám,
například právní usnadnění
a množství rozvodů či zrušení
institutu „otcovské autority“.
„Rodina se stává soukromým
prostorem, jenž má sloužit jednotlivcům.“ (Singly
2001a: 8) Cílem tohoto typu rodiny je umožnit
individualizaci všem svým členům, a proto je
tolik nestabilní. Současná rodina již
není ekonomickou jednotkou, ale je založena na
sdílení emocí. Je svazkem mezi dvěma
svobodnými individui, kteří se
dohadují na konkrétní podobě rodiny a
vztahu. Chybí předem daný vzor či model
určující, co je to rodina, mateřství,
otcovství, jaké role má kdo
zastávat. A právě fakt, že manželství
záleží pouze na emocích a na dohodě
mezi partnery, ho činí tolik zranitelným,
nestabilním a zrušitelným (Beck,
Beck-Gernsheim 1995: 50-64). K hlavním důsledkům těchto změn
patří snížení porodnosti
(odkládání porodů do
pozdějšího věku a omezení jejich
četnosti), vznik či rozšíření
alternativních forem rodinného života
(nesezdaná soužití, singles a
dobrovolná bezdětnost, děti narozené mimo
manželství, rozvody a znovusložené rodiny).
Přestože
se nestabilita manželského života
stává terčem mnoha i dobře
míněných kritik, je pravděpodobně nezbytnou
daní za svobodu, které by dnes byl
málokdo ochoten se osobně zříct.
Partnerský pár dnes znamená dvě osoby,
které jsou spolu, jelikož se tak samy rozhodly a že jim to
poskytuje uspokojení. Podle F. de Singlyho představuje
láska v současných společnostech
hlavní vzor sociální vazby.
Musí být založená na
svobodné volbě partnera, a právě touto svobodou
je dána křehkost této vazby. Stejně tak ve
veřejném životě je nestabilita demokratických
politických uspořádání
dána pravě svobodou volby politických
reprezentantů (Singly 2003: 15-17).
Postavení a role
dítěte v individualizované společnostiVztah
k dítěti prošel v posledních několika
stoletích zásadním vývojem
s tím, jak se vyvíjela i moderní
rodina. Podle francouzského historika Philippa
Arièse (1973) jsou city k dětem a k rodině veskrze
moderní, dětství bylo objeveno teprve
nedávno, zatímco v minulosti bylo toto
období života téměř ignorováno. Rodina
sice existovala jako skutečnost, ale nebyla
chápána jako morální či
sentimentální hodnota. Teprve postupně
začínala být dětem věnována
zvláštní pozornost a vznikl cit pro
rodinu, zaměřený na děti a jejich výchovu. Aries
ukázal, že na západě docházelo
postupně k soustřeďování pozornosti na
dítě, rodina spatřovala v dětech stále
větší hodnotu a zaměřovala na ně své
zdroje, říká výslovně, že
dítě se v rodině stalo
„králem“. Tento vývoj se
stupňoval až do 70. let 20. století, kdy vzniklo
hnutí za emancipaci žen a došlo k
posílení ideologie lásky v
partnerském vztahu. Od té doby není
již centrální pouze blaho dítěte a
blaho rodiny jako celku, ale individuální blaho
každého aktéra v rodině, tedy i žen –
matek, které se do této doby obětovaly pro
ostatní členy rodiny. Podle konzervativních
názorů tento vývoj ohrožuje zájem
dětí, jelikož děti jsou odsunuty na druhou kolej
(například v případě rozvodu či ženské
pracovní aktivity). Francouzský sociolog
François de Singly ale poukazuje na to, že tato teze nebyla
velkými kvantitativními
šetřeními prokázána
– tam, kde se rodina nejvíce rozpadá,
konkrétně ve Skandinávii, nejsou děti
nejnešťastnější (Singly 2000c: 79).
Podle jeho mínění mohou být
individuální zájmy v rodině sladěny
tak, aby si neprotiřečily a aby se vzájemně neomezovaly.
Výchova dětí v současné rodině si
totiž klade dva cíle: prvním cílem je
úspěch ve škole, potažmo v životě, v
zaměstnání; druhým cílem je
osobní rozvoj dítěte, seberealizace; konstrukce
identity dítěte tak, aby z něj vyrostlo
autonomní, nezávislé a
autentické individuum, které bude v harmonii se
sebou samým a se světem a dokáže
využívat své skryté zdroje.
Druhý cíl souvisí právě s
růstem individualizace ve společnosti a s novými hodnotami,
které tato individualizace
přináší. Výchova
má směřovat k rozvoji osobnosti dítěte, jeho
naplnění a vnitřní pohodě, konstrukci jeho
osobní identity v souladu s jeho vnitřním
Já a s jeho skrytými zdroji. Tento
druhý cíl ale vyžaduje jiné rodiče,
než jsme byli zvyklí: vyžaduje spokojené a
vyrovnané jednotlivce, ne představitele daných
rolí či statusů. Zaměstnanost žen a rozvod v principu
nebrání pohodě dětí, ale
tím, že umožňují svobodu, nezávislost
a seberealizaci žen, umožňují jejich matkám
skutečně naslouchat svým dětem a být jim
příkladem při vytváření jejich
identity.
Ulrich Beck a Elisabeth Beck-Gernsheim
poukazují na to, že ačkoliv se v současnosti v
západních zemích rodí
stále méně dětí (proces
úpadku porodnosti byl nastartován už v 60.
letech), dítě nebylo nikdy důležitější
než právě v dnes. Skrze dítě totiž
dochází k uspokojování
především emocionálních
potřeb jejich rodičů. Motivace k tomu mít dítě je
spojována s touhou po zakořenění,
dodání smysluplnosti životu, po pocitech
štěstí a vytvoření pevného
citového pouta. (Beck, Beck-Gernsheim 1995: 105) V situaci,
kdy je láska mezi mužem a ženou tolik křehká a
nestabilní, se stává právě
dítě objektem dlouhodobé a hluboké
lásky rodičů. Dítě je totiž od
narození vztaženo k rodiči a jeho vztah k němu
není jen výsledek nějaké
zrušitelné dohody. Tento vztah je tak logicky
mnohem pevnější, než všechny
ostatní vztahy (72).
„Čím
méně dětí, tím
vyšší zodpovědnost, tím
vyšší práva má
dítě, tím spíše
pár zvažuje, zda si dítě
pořídí“ (108). Rodičovství
se stává stále
zodpovědnějším úkolem. Rodiče jsou
povinni milovat své dítě a udělat maximum pro
jeho rozvoj. V prostředí naší
industriální společnosti je to pak zpravidla
žena, která se musí pro dítě obětovat.
Časem se však objeví dilema - čím
více času věnuje dítěti, tím
méně času má na partnera. Partnerský
vztah se tak dostává na
vedlejší kolej a dítě
spíše, než aby partnery spojovalo, je rozděluje.
Párem dnešních dnů se tak
stává spíše
právě matka a dítě (73).
ZávěrIndividualizace
společnosti je proces, který probíhá
kontinuálně již několik století. K jeho důsledkům
patří narůstání odlišnosti
mezi jedinci, prosazování jejich
individuálních zájmů na
úkor zájmů kolektivních a
zejména nárůst prostoru pro svobodná
rozhodnutí a volby. Svoboda nutně
vytváří nejistotu a nejistota je mnohdy
interpretována jako riziko a ohrožení. Přesto je
tento proces nevratný, i když by si mnozí jeho
kritici přáli opak. Je třeba jej vnímat v
celé jeho komplexitě a sociologicky analyzovat jak jeho
negativní, tak pozitivní stránky.
Současní lidé usilují o autonomii a
nezávislost, ale přitom si dále přejí
žít společně s ostatními, jelikož je
potřebují k tomu, aby mohli být sami sebou.
Dobrovolné milostné a citové vztahy
nabývají zásadní
důležitosti a stávají se hlavním
vzorem sociální vazby v současné
společnosti, nesmí ale ohrozit možnost individua
být autentický a autonomní. Ve shodě s
požadavkem Françoise de Singly je tedy nutné
najít nějaký způsob, jak být
„společně svobodní“, a to i v rodině a
stále více i ve vztahu mezi rodiči a dětmi.
Literatura:
Aries, P. 1973.
L’enfant et la vie familiale sous
l’Ancien Régime. Paris: Seuil.
Beck, U., Beck-Gernsheim, E. 1995.
The Normal Chaos of Love. Cambridge:
Polity Press.
Durkheim, E. 1975.
„La famille
conjugale“. Pp. 35-49 in: Textes III. Paris: Minuit.
Kaufmann, J.C. 1999. La femme seule et le Princ charmant. Paris:
Nathan.
Singly, F. de 2000a. Le soi, le couple et la famille. Paris:
Nathan.
Singly, F.de 2000b. Libres ensemble.
L’individualisme dans la vie commune. Paris:
Nathan.
Singly, F. de 2000c. „La place de l’enfant dans la
famille contemporaine“. Pp. 66-82 in Pourtois, J. P., Desnet,
H.. Le parent éducateur. Paris: PUF.
Singly, F. de (ed.) 2001a. Etre soi parmi les autres. Paris:
L’Harmattan.
Singly, F. de 2003. Les uns avec les autres. Paris:
Armand Colin.