Moravian Geographical Reports
6 (1998), No. 1 |
O B S A H C O N T E N T |
J. ZAPLETALOVÁ
Problematika dopravní odlehlosti na jižní Moravě na příkladu středního
Podyjí. /2-13/
Studované území leží stranou od významnějších nadregionálních
i regionálních silničních a železničních tahů. Hospodářský význam studovaného
území v průběhu ekonomické transformace pokles a jen velice pomalu opět ožívá.
Struktura osídlení, věková struktura obyvatelstva a neustále klesající nabídka
pracovních příležitostí v regionu vyvolala velkou disperzitu poptávky po veřejné
hromadné dopravě. Proto dopravní společnosti ustoupily od plošného zabezpečení
dopravní obslužnosti území. Byly redukovány počty dopravních linek i dopravních
spojů. Od roku 1991 do roku 1996 došlo u 78 % sídel oblasti v pracovních dnech
ke snížení dopravní obslužnosti. Ve dnech pracovního volna a ve dnech pracovního
klidu nemá v současné době zhruba polovina sídel žádné dopravní spojení. Stejně
tak jako v jiných částech České republiky se pro venkovské obyvatelstvo stává
nezbytností osobní automobil.
S. ŘEHÁK
Moravsko-slovenské pomezí: některé nové jevy po rozdělení Československa.
/14-17/
V letech 1995 až 1997 byl prováděn geografický výzkum v území
poblíž nových státních hranic mezi Českou republikou a Slovenskem. V článku
se popisuje postupná změna veřejné dopravy (autobusové a železniční). Dále
jsou zde uvedeny některé výsledky anketárního výzkumu prováděného v srpnu
a září 1996 na 27 lokalitách v České republice v blízkosti státní hranice
a na 5 lokalitách dalších, ve vnitrozemí. Předmětem dotazů byly cest na Slovensko
před rozdělením Československa a poté, frekvence cest a jejich důvody, jakož
i hlavní zdroje informací o Slovensku.
J. KARÁSEK - L. SEITL - K. VALOCH
Geomorfologické a stratigrafické problémy sprašové série v Modřicích u
Brna - jižní Morava. /18-31/
Sprašová série odkrytá hliništěm cihelny v Modřicích u Brna
je známa dobře vyvinutými fosilními půdními komplexy nejméně od konce 19.
století (McCoy - Oches - Cílek, 1996) a je systematicky sledována a dokumentována
již 60 let. Je pravděpodobně jedinou lokalitou českého kvartéru s takto dlouhým
obdobím odborného zájmu a zaslouží si proto syntetické shrnutí všech dosavadních
poznatků. Hlavním cílem předložené studie je podat základní obraz o geomorfologických
poměrech lokality a včlenit jej do kontextu dosavadních stratigrafických interpretací.
A. VAISHAR - J. ZAPLETALOVÁ
Jemnice: úloha malého místa v současné etapě transformace. /32-42/
Příspěvek se zabývá problémy města Jemnice (4 350 obyvatel)
v současné etapě transformace ekonomického a sociálního systému České republiky.
Srovnávací výhodou Jemnice může být poměrně diverzifikovaná ekonomická základna,
nevýhodou naopak prohlubující se odlehlost od hlavních center a důležitých
komunikací a neúplně vybudovaná městská funkce. Z historického kontextu a
z analýzy současné populační, bytové, výrobní, obslužné, dopravní a rekreační
funkce města vyplývá, že Jemnice nemá příliš velké předpoklady pro větší rozvoj.
Jde spíše o to, aby byly uchovány historické a přírodní hodnoty tohoto města
a jeho okolí, aby byly vytvořeny předpoklady pro zajištění pracovních příležitostí
a obslužnosti pro obyvatele města a jeho zázemí, a aby se zlepšovala jeho
image ve vztahu k návštěvníkům. Bez přerozdělovacích mechanismů, které by
přinesly rozvojové impulsy z ústředních zdrojů jsou hlavním bohatstvím města
jeho obyvatelé.
K. KIRCHNER - O. KREJČÍ
Svahové pohyby podmíněné extrémními srážkami v roce 1997 ve flyšových Karpatech
východní Moravy. /43-52/
Příspěvek se zabývá svahovými pohyby, které byly aktivizovány
extrémními srážkami v červenci 1997. Podává charakteristiku svahových deformací
v okrese Vsetín na východní Moravě ve Vnějších Západních Karpatech. Okres
Vsetín byl nejvíce postižen svahovými pohyby a doposud bylo evidováno více
než 250 lokalit aktivovaných svahových pohybů. V rámci svahových pohybů nejvýrazněji
působí sesouvání, méně stékání a skalní řícení. Svahové deformace výrazným
způsobem narušily infrastrukturu krajiny; stabilizace a sanace sesuvných území
bude dlouhodobá záležitost. Doposud provedené průzkumy přinesly nové poznatky
umožňující i nový pohled na geologickou stavbu zájmové oblasti a geomorfologický
vývoj svahových tvarů reliéfu.
J. MUNZAR
Gregor Mendel a tornádo v Brně 13. října 1870. /53-60/
V souvislosti se studiem nebezpečných povětrnostních jevů na
území České republiky byla také věnována pozornost otázce výskytu velkých
tromb - tornád. Při historicko-geografickém průzkumu se podařilo doložit více
než 30 případů tromb různé intenzity za období od 12. století do současnosti.
K nejpodrobnějším popisům výskytu tohoto ničivého atmosférického víru patří
německy psané pojednání o větrné smršti - trombě [v orig. Windhose] v Brně
13. října 1870 z pera očitého svědka - zakladatele genetiky a meteorologa
Gregora Mendla (1822-1884). Cílem článku je podrobně seznámit s významnějšími
pasážemi jeho pozoruhodné, ale pozapomenuté publikace. Mendlovo pojednání
obsahuje jak barvitý popis průběhu a škod, tak především originální fyzikální
rozbor jevu. Uvedená tromba byla patrně první v Evropě, u níž byla průkazně
dokumentována rotace jejího oblačného sloupce - chobotu. Navíc se jednalo
o vzácně se vyskytující otáčení ve směru pohybu hodinových ručiček, tedy o
tzv. anticyklonální trombu.
ZPRÁVY
A. VAISHAR
Program redukce znečištění Dunaje. /61-62/
P. MARIOT, O. MIKULÍK
Slibný vývoj spolupráce akademických geografických pracovišť v České republice
a Slovenské republice. /63-64/
Conference CONGEO 99. /65/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |