Téma sexuálního obtěžování na vysokých školách je v anglosaském
světě předmětem sociologického výzkumu již od přelomu 70. a 80. let 20.
století. Empirický výzkum přitom sehrál důležitou roli v boji s tímto
fenoménem. Upozornil totiž na skutečnost, že nejde o problém pouze několika
studujících, a poukázal také na devastující dopady, které má toto chování na
lidi, jejich sebevědomí i pracovní výkonnost. Například ve Spojených státech
výsledky výzkumů ovlivnily legislativní opatření, která toto chování veřejně
odsoudila jako netolerovatelné, protizákonné a diskriminační. Výzkumy
monitorující zkušenosti studujících i vyučujících s obtěžováním bývají
zahraničními univerzitami také často využívány jako první krok předcházející
tvorbě a implementaci politik namířených
proti (sexuálnímu) obtěžování, šikaně a diskriminaci (viz např. Imperial
College London, University College London
[2]).
V České republice je však situace zcela odlišná. Téma sexuálního
obtěžování je často zesměšňováno a bagatelizováno, a pokud jde o sexuální
obtěžování ve specificky vysokoškolském prostředí, chybí také jakákoliv
sociologická data, která by tento problém mapovala. Výzkum, který sledoval
výskyt sexuálního obtěžování v pracovně-právních vztazích (Křížková et al.
2006), nicméně ukázal, že v české společnosti jde o poměrně rozšířený fenomén.
Není tedy důvod domnívat se, že by se v českém vysokoškolském prostředí,
jakkoliv je specifické, tento jev nevyskytoval.
Tento předpoklad přitom potvrdila i první dotazníková studie věnovaná
problematice sexuálního obtěžování na vysokých školách v ČR, která byla
provedena na vybrané fakultě jedné pražské vysoké školy. Cílem článku je
představit základní zjištění z tohoto výzkumu. Zaměříme se přitom především na
zkušenosti studujících s různými formami obtěžujícího chování ze strany
vyučujících, dále na charakteristiky obtěžovaných a obtěžujících a také na
subjektivní vnímání sexuálního obtěžování u studujících.
Než se však budeme věnovat analýze, která tvoří hlavní těžiště textu,
vyjasníme, co rozumíme pod pojmem sexuální obtěžování. Mnoho autorů a autorek
(Gruber 1992, Uggen, Blackstone 2004, Fitzgerald et al. 1988, 1996 a další) se
totiž shoduje, že jedním ze základních úskalí spojených s problémem
sexuálního obtěžováním je absence určité kulturně a sociálně sdílené představy
o tom, co to je a jakých forem může nabývat.
Co je to sexuální obtěžování?Sexuální obtěžování je široký pojem, který zahrnuje pestrou škálu různých
forem jednání verbální i neverbální povahy. Základní dělení, se kterým se
setkáváme především v anglosaské legislativě nebo v opatřeních proti
sexuálnímu obtěžování tamních univerzit, je rozlišení na formy „něco za něco“
(quid pro quo) a „vytváření nepřátelského prostředí“ (hostile environment).
Obtěžování „něco za něco“ zahrnuje takové formy chování, které vyžadují
sexuální sblížení výměnou za určité výhody nebo pod určitou pohrůžkou, přičemž
případné přijetí nebo nepřijetí této „nabídky“ má vliv na to, jakým způsobem je
s dotyčným/dotyčnou zacházeno na pracovišti nebo např. ve škole.
„Vytváření nepřátelského prostředí“ oproti tomu zahrnuje mnohem subtilnější
formy obtěžování, jako např. sexuálně laděné vtipy, komentáře, dotyky a jiné
formy jednání, které vytvářejí ponižující a nepřátelskou pracovní atmosféru,
nebo další formy chování bez sexuálního podtextu zaměřené proti mužům nebo
ženám (Welsh 2000, 1999: 170, Paludi 1996, Hill, Silva 2005, MacKinnon 1979,
Lee, Greenlaw 1995: 359 a další).
Určitou modifikací tohoto rozdělení a jejím podrobným rozpracováním je
klasifikace Luisy Fitzgerald,
[3] která
je autorkou standardizovaného dotazníku Sexual Experience Questionnaire (tzv.
SEQ), z něhož jsme vycházeli při konstrukci našeho dotazníku. Luise
Fitzgerald operacionalizovala sexuální obtěžování do tří typů, v nichž se
stupňují jednotlivé formy obtěžování od nejvíce k nejméně závažným (Fitzgerald
et al. 1988, 1993, 1996). Jako tři základní typy sexuálního obtěžování na
základě faktorové analýzy identifikovala:
sexuální
nátlak (sexual coercion) – nucení k sexuálnímu sblížení za odměnu nebo
pod pohrůžkou, nevítané tělesné dotyky a fyzické napadení,
nevítaná sexuální pozornost (unwanted sexual attention), která
představuje nevhodné nebo urážlivé chování verbální i neverbální povahy
namířené vůči konkrétnímu jedinci, které je však prosté sankcí, a
genderové obtěžování (gender harassment)
zahrnující urážky, komentáře, nevhodná gesta, používání lechtivých materiálů a
další.
[4]
Podstatnými společnými rysy těchto zdánlivě nesourodých forem chování
jsou: 1. skutečnost, že jednání je samotnou
obětí vnímáno jako urážlivé, nevhodné nebo nevítané a 2. tato interakce se
často odehrává v prostředí výrazných mocenských nerovností mezi aktéry
(MacKinnon 1979, Dziech,Weiner 1984, Dziech, Hawkins 1998, Schneider 1987,
Uggen, Blackstone 2004, Quinn 2002, Gruber 1992). Možnost oběti účinně zasáhnout
a bránit se je tak značně omezená a ztížená, zvláště pokud jde o studenta nebo
studentku, které obtěžuje vyučující, nebo o zaměstnance či zaměstnankyni, které
obtěžuje nadřízený/á. Pozici obětí navíc nezlepšuje ani skutečnost, že české
univerzity, na rozdíl od těch zahraničních, nemají zavedeny politiky boje proti
tomuto jevu ani konkrétní procedury pro jeho řešení.
Přestože se se sexuálním obtěžováním nepochybně setkávají i muži (Thomas,
Kitzinger 1996 a potvrdila to i naše studie), zejména ti, kteří vybočují ze
stereotypů spojených se svou genderovou rolí (Uggen, Blackstone 2004: 68),
výzkumy (např. Dziech, Weiner 1984, Kalof et al. 2001, Skaine 1996, Paludi
1996, Hill, Silva 2005, White 2002 a další) se shodují, že většina případů
obtěžování se odehrává mezi muži na straně iniciátorů a ženami na straně obětí.
Na sexuální obtěžování je proto možné nahlížet jako na určitou formu
uplatňování symbolické moci mužů nad ženami (např. Benson a Thompson 1982,
MacKinnon 1979, Dziech, Weiner 1984, Křížková et al. 2006, Skaine 1996),
z čehož vychází i současné chápání sexuálního obtěžování jako určité formy
diskriminace. Toto pojetí sexuálního obtěžování najdeme např. v evropské
legislativě (např. směrnice 97/80/EHS, cit. podle Havelková 2006: 96) nebo také
v legislativě americké
[5]
(Skaine 1996: 105). Sexuální obtěžování tak představuje mechanismus, skrze
který jsou ženy systematicky vytlačovány z dobře placených pracovních
pozic, jsou znehodnocovány jejich schopnosti a pracovní výkony (Křížková et al.
2006: 7, MacKinnon 1979: 174) a je jim ztěžován přístup ke vzdělání. Tento
způsob chování přitom často významně podporuje i samotná struktura organizací,
v nichž muži zastávají zpravidla vedoucí funkce (nebo např. profesorské
posty) a ženy jsou naopak vůči nim v organizačně podřízeném postavení
(Benson, Thompson 1982, Dziech, Weiner 1984, Gruber 1992, Kalof et al. 2001:
283). Svou roli přitom hraje i „klima“ organizace, neboli její přístup k
sexuálnímu obtěžování, respektive i k rovnosti
mužů a žen (Fitzgerald et al. 1997: 586).
Metodologie
Výzkumné dotazníkové šetření zaměřené na zjišťování zkušeností studujících
se sexuálním obtěžováním a jejich postojů k tomuto chování proběhlo na
přelomu let 2008 a 2009 v rámci jedné vybrané fakulty pražské vysoké školy
a zahrnovalo 700 studujících v magisterském a bakalářském studijním cyklu,
z toho 464 studentek a 236 studentů.
Při konstrukci dotazníku
jsme vycházeli ze standardizovaného dotazníku, tzv. Sexual Experience
Questionnaire (SEQ) (Fitzgerald et al. 1988, 1993), který se k výzkumu
sexuálního obtěžování používá zejména v anglosaském světě. Tento výzkumný
nástroj byl pro naše potřeby upraven tak, aby lépe odpovídal českému prostředí.
Zvláštní důraz byl kladen na citlivý překlad a formulace jednotlivých otázek.
[6]
Sběr dat probíhal po dohodě
s vyučujícími v hodinách výuky, přičemž dotazovaným studentům a
studentkám byly k dispozici vyškolené koordinátorky, které je instruovaly,
jak dotazníky vyplnit, a rozdávaly a sbíraly dotazníky. Při výběru hodin výuky,
v nichž probíhal sběr dat, jsme dbali na rozmanitost zastoupených oborů a
předmětů.
Oproti cílovému souboru došlo k jistým
vychýlením výzkumného vzorku, v němž jsou nadreprezentovány ženy a
studující v bakalářském studijním programu. V rámci prezenčního
studia magisterského a bakalářského cyklu studuje na dané fakultě 57 %
studentek a 43 % studentů (ve výběrovém souboru je zastoupeno 66 % studentek a
34 % studentů), studující v magisterském stupni tvoří 44 %, v bakalářském
56 % (ve výběrovém souboru tvořili studující magisterského cyklu 35 %,
studující bakalářského cyklu 65 %). Zvýšený podíl žen ve výběrovém souboru byl
patrně způsoben několika faktory. Dívky jsou k tomuto problému obecně
otevřenější a ochotné se o něm bavit, mj. protože se s tímto typem jednání
setkávají častěji než chlapci (Larsson et al. 2003, Skaine 1996). Důležitou
roli hraje i skutečnost, že se může jistým způsobem lišit genderová struktura
studujících, kteří dobrovolně navštěvují přednášky, na nichž není povinná
docházka. Vzhledem k tomu, že většina analýz byla prováděna odděleně pro
ženy a muže, má však toto vychýlení jen malé dopady na naše zjištění a kvalitu
analýz. Nadreprezentování studujících v bakalářském cyklu bylo způsobeno
především menší kapacitou magisterských kursů ve srovnání s kursy bakalářskými
a neochotou vyučujících obětovat část své hodiny a umožnit sběr dat. Zatímco
v případě bakalářských kursů stačilo pro dosažení relativně velkého počtu
respondentů získat menší počet vyučujících nakloněných výzkumu , v případě
magisterských kursů jich bylo potřeba získat ke spolupráci výrazně vyšší počet,
což se nám zcela nepodařilo. I přes podporu, kterou našemu výzkumu vyjádřil
děkan fakulty, totiž řada vyučujících odmítla na výzkumu participovat.
S výsledky výzkumu je nutné pracovat s vědomím,
že jde o případovou studii jedné vybrané fakulty, která nemá ambici
reprezentovat všechny vysoké školy v ČR, a že zjištění mohou být určitým
způsobem vychýlena. Nicméně, i přesto tato data představují velice cenný vhled
do dosud nezmapované problematiky a mohou se stát odrazovým můstkem pro další
výzkum v této oblasti.
Analýza
Zkušenosti
studujících s různými formami obtěžujícího chování
Těžiště
dotazníku tvořila část, která se zaměřovala na zkušenosti studujících
s jednotlivými konkrétními formami obtěžujícího chování ze strany
vyučujících. V dotazníku byly zastoupeny formy obtěžování reprezentující
každý ze tří základních typů obtěžování (Fitzgerald et al. 1993) a respondenti
a respondentky u každé jednotlivé formy chování uváděli, zda se s ní setkali
a kdo byl iniciátorem.
[7]
Z oblasti
genderového
obtěžování jsme zjišťovali zkušenosti studujících se zesměšňujícími
poznámkami o mužích a ženách, sexuálně laděnými příběhy, lechtivými učebními
materiály, z(ne)výhodněním kvůli pohlaví a s okukováním. Z oblasti
nevítané
sexuální pozornosti jsme do
dotazníku zařadili otázky na zkušenosti s komentováním vzhledu a chování,
snahou o navázání intimního vztahu, hovory o sexuálně laděných nebo intimních
tématech a pozvánkou na soukromou schůzku. Z oblasti nejvážnějších forem
sexuálního obtěžování, tzn.
sexuálního
nátlaku, jsme se věnovali zkušenostem studujících s nabídkou na intimní
sblížení výměnou za určité výhody nebo pod pohrůžkou a jejich zkušenostem
s případným intimním sblížením, s dotýkáním nebo jiným narušením osobního
prostoru a fyzickým napadením.
[8]
Typologie forem sexuálního
obtěžování L. Fitzgerald (1988, 1993), která rozlišuje mezi genderovým
obtěžováním, nevítanou sexuální pozorností a sexuálním nátlakem, se přitom
ukázala být vhodná i pro použití v českém prostředí. Explorační faktorová
analýza, do níž byly zahrnuty zkušenosti studujících se všemi dílčími formami
obtěžujícího chování, totiž identifikovala faktory, které nápadně kopírovaly
výše uvedené typy L. Fitzgerald (1988, 1993).
[9]
Ukázalo se tedy, že v našem prostředí existuje podobná struktura tohoto
jevu, tj. že dílčí formy obtěžujícího chování mají tendenci vyskytovat se u
studujících v podobných „vzorcích“ neboli typech.
V souladu se zahraničními výzkumy (Hill, Silva 2005, Paludi
1996, Kelley, Parsons 2000 a další) jsme zjistili, že k nejběžnějším
formám obtěžujícího chování patří „měkčí“ formy obtěžování náležející do
kategorie genderového obtěžování. Některou z forem genderového obtěžování
zažilo přibližně 66 % studujících,
[10] přes
18 % studujících
[11] má zkušenost s nevítanou
sexuální pozorností ze strany vyučujících a kolem 9 % se jich setkalo se
sexuálním nátlakem.
[12]
Některou z forem obtěžujícího chování (ať už genderové obtěžování,
nevítanou sexuální pozornost nebo sexuální nátlak) přitom zažilo celých 67 %
dotázaných.
Pokud naše výsledky porovnáme s výsledky zahraničních studií,
zjistíme, že jsou do velké míry vzájemně srovnatelné. Budeme-li vycházet
z užšího vymezení sexuálního obtěžování (tj. nezahrneme-li do něj
genderové obtěžování), s některou z těchto forem chování (tj. se
sexuálním nátlakem nebo nevítanou sexuální pozorností) se setkalo přes
22 % studujících. Zahraniční (zejména americké) výzkumy se přitom
nejčastěji shodují, že určitou formu sexuálního obtěžování zažilo kolem 20–40 %
studujících (Kelley, Parsons 2000: 549). Co se týče nejtěžších forem
obtěžujícího chování spadajících do kategorie sexuálního nátlaku, 9 %
studujících, kteří se s touto formou obtěžování setkali na sledované
fakultě, přibližně odpovídají 7 % studujících bakalářských a magisterských
programů, kteří se s touto formou obtěžování setkali na vysokých školách
ve Spojených státech (Hill, Silva 2005: 21).
[13]
Pokud jde o konkrétní jednotlivé formy obtěžování (viz graf 1),
jednoznačně nejvíce zkušeností mají studenti a studentky se zesměšňujícími
poznámkami o mužích a ženách, jejich vzhledu, schopnostech a vlohách
k určitým povoláním. S tímto typem komentářů se u svých vyučujících
setkalo přes 47 % studentů a přes 53 % studentek, z toho většina
opakovaně. S větším odstupem dále následuje okukování, s nímž mají
bohaté zkušenosti zejména dívky (setkalo se s ním přes 28 % dotázaných
studentek a 13 % studentů,
[14]
z toho velká část opakovaně), a také vyprávění eroticky nebo sexuálně
laděných vtipů nebo příběhů při výuce (23
% studentek a téměř 27 % studentů se s tímto jevem setkalo alespoň jednou,
kolem poloviny z nich opakovaně). Další relativně početně zastoupenou
kategorií je z(ne)výhodnění na základě pohlaví. Zatímco u dívek oproti chlapcům
převažuje podíl těch, které se domnívají, že byly kvůli svému genderu
zvýhodněny (14 % chlapců, necelých
21 % dívek), u chlapců je oproti dívkám vyšší podíl těch, kteří se domnívají,
že byli spíše znevýhodněni (20 %
chlapců, 16 % dívek).
[15] Tyto
pocity studujících přitom mohou souviset se stereotypním přístupem, který mají
vyučující vysokých škol ke studentům a studentkám. Podle rozsáhlého
kvalitativního výzkumu (Smetáčková 2005: 25) přisuzují vyučující dívkám mj.
vlastnosti jako pečlivost, důslednost, odpovědnost, starostlivost, spolehlivost
a poctivost, chlapci bývají oproti tomu často spojováni s určitou formou
„lajdáctví“, což se pochopitelně může odrazit i v přístupu vůči dívkám a
chlapcům.
S komentováním svého vzhledu a sexuálně podbarvenými poznámkami o
svém chování ze strany vyučujících se během studia na VŠ setkalo přes 14 %
dívek a 12 % chlapců, z toho přibližně polovina opakovaně. K dalším
formám obtěžování, které se vyskytují na dané fakultě, patří i pozvání na
soukromou schůzku netýkající se pracovních nebo studijních povinností (např. pozvání na večeři, na skleničku
apod.), se kterou se setkávají především dívky (17 % studentek a 8 % studentů).
[16]
Posledními formami chování, které byly mezi studujícími zastoupeny více než
v ojedinělých případech, byly dotyky nebo jiné narušení osobního prostoru s nimiž má zkušenost přes
8 % dívek a 7 % chlapců, a dále využívání lechtivých učebních materiálů
při výuce (kolem 7 % studentů a 4 %
studentek).
Pokud jde o nejméně početně
zastoupené kategorie obtěžujícího chování, patří mezi ně ty nejtěžší z nich. Je
však třeba si uvědomit, že i malé procento studujících, kteří se s daným
problémem setkali během svého studia na dané fakultě, může být
v absolutním počtu vyjádřeném za všechny studující na všech vysokých
školách nezanedbatelné (Hill, Silva 2005: 14).
Celkem 12 dívek a jeden chlapec (z více než 700 respondentů, tj. celkem
1,8 %) uvedli, že se s nimi během jejich studia na VŠ jejich vyučující
snažil/a navázat intimní vztah. Osm dívek a pět chlapců dále uvedlo, že se
s nimi jejich vyučující chtěl/a bavit o intimních nebo sexuálně laděných
tématech. S jednou
z nejtěžších forem sexuálního obtěžování, tj. s nabídkou na intimní
sblížení výměnou za určité výhody (např. lepší známky, bezproblémový průběh
zkoušky apod.) nebo naopak pod určitou pohrůžkou (neudělení zkoušky, zhoršení
známky apod.) se setkali jedna
studentka a jeden student. Jeden student uvedl, že se z obdobného důvodu
intimně sblížil se svojí pedagožkou.
Výsledky naší studie a jejich srovnatelnost se zahraničními výzkumy tedy
naznačují, že české prostředí není natolik specifické, jak bychom se mohli
mylně domnívat. Existují totiž jasné evidence, že se problém sexuálního
obtěžování na našich vysokých školách vyskytuje a že zde zdaleka není
marginálním jevem.
Kdo
je obtěžován a kdo obtěžuje?Zahraniční
výzkumy poukázaly na skutečnost, že různí studující mají různé zkušenosti se
sexuálním obtěžováním. Asi nejvýraznější jsou přitom genderové rozdíly, které
byly doloženy mnoha výzkumy. Vedle genderu se jako další významné
charakteristiky ukázaly věk, doba pobytu na univerzitě či příslušnost
k minoritě nebo jinak znevýhodněné skupině (např. Hill, Silva 2005,
Kelley, Parsons 2000: 560, Schneider 1987, Dziech, Weiner 1984, Kalof et al.
2001: 283). Příslušnost k ženskému pohlaví, vyšší věk, delší doba pobytu
na univerzitě nebo skutečnost, že jde o etnicky nebo jinak znevýhodněného
jedince, podle těchto výzkumů pozitivně korelují s pravděpodobností, že se
daný jedinec během svého studia setká s určitou formou obtěžujícího
chování.
Položili jsme si tedy otázku, zda je možné i v našem případě najít
určité statisticky významné souvislosti mezi zkušenostmi studujících
s jednotlivými typy sexuálního obtěžování a jejich věkem, genderem a
stupněm studia.
Na jisté genderové rozdíly přitom poukázala již základní zjištění uvedená
výše – dívky se statisticky významně častěji než chlapci u svých vyučujících
setkávají s okukováním, pozváním na soukromou schůzku a také se spíše
domnívají, že byly ze strany svých vyučujících zvýhodněny. Chlapci oproti tomu
statisticky významně častěji než dívky uváděli, že byli kvůli svému genderu
znevýhodněni. Komplexnější pochopení mechanismů, které ovlivňují pravděpodobnost
(respektive šanci), že se studující během svého studia setká s určitými
formami obtěžujícího chování, nám však umožnila binární logistická regrese.
Výhodou této metody je, že díky ní, obdobně jako např. v klasické lineární
regresi, můžeme kontrolovat vliv jednotlivých proměnných, čímž zároveň i
eliminujeme vliv mírných vychýlení ve složení našeho vzorku. Jako vysvětlovaná
proměnná byla postupně dosazována zkušenost s genderovým obtěžováním,
zkušenost s nevítanou sexuální pozorností a zkušenost se sexuálním
nátlakem. Jako proměnné vysvětlující byly použity pohlaví respondenta, věk a
stupeň studia (tj. zda jde o studujícího v magisterském nebo bakalářském
studijním cyklu).
Model se statisticky významnými regresními koeficienty se podařilo
vytvořit pouze pro vysvětlovanou proměnnou
nevítaná
sexuální pozornost (viz tabulku 1). Znamená to tedy, že zkušenosti s
ostatními formami obtěžování, zvláště s genderovým obtěžováním, jsou
rozšířeny jak mezi studentkami, tak mezi studenty, a to nehledě na jejich věk
nebo stupeň studia. V případě
genderového obtěžování lze tuto skutečnost
připsat i faktu, že s většinou z těchto forem chování se studující
patrně setkávají přímo v hodinách výuky, na kterých jsou zpravidla
přítomni jak studenti, tak studentky. Pokud jde o zkušenosti se sexuálním
nátlakem, naše zjištění by bylo vhodné ověřit na větším výběrovém souboru.
Počet lidí, kteří zažili nějakou z těchto forem obtěžování, byl totiž v
absolutních číslech relativně nízký (9 %, tj. 63 studujících).
V případě
zkušeností s nevítanou
sexuální pozorností se pro ženy oproti mužům (za předpokladu, že hodnoty
ostatních proměnných zůstanou nezměněné), zvyšuje šance, že se s nějakou
formou tohoto obtěžujícího chování setkají, o 66 % (tj. exp(0,512)). Šance, že
se studující setká s nějakou z těchto forem obtěžování, se zvyšuje
také v souvislosti s věkem, a to s každým rokem o 20 % (tj.
exp(0,196)). Skutečnost, že starší studenti a studentky vykazují vyšší míru
zkušeností se sexuálním obtěžováním, přitom bývá vysvětlována tím, že starší, a
tedy i zkušenější studující jsou si více vědomi svých práv a jsou také spíše
schopni rozlišit mez, kde začíná nevhodné chování (Kelley, Parsons 2000: 560).
Vliv stupně studia se ukázal jako statisticky nevýznamný.
[17]
Pokud jde o
iniciátory obtěžujícího chování ze strany vyučujících, z výpovědí studujících o
tom, kdo byl iniciátorem daného chování, vyplývá, že s výjimkou zvýhodnění na základě pohlaví se všech
sledovaných forem sexuálního obtěžování dopouští nejčastěji muži (viz graf 2).
Ukázalo se však, že na výskytu sexuálního obtěžování ve vysokoškolském
prostředí se částečně podílejí i ženy-pedagožky. Tvoří totiž nezanedbatelný
podíl těch, kdo se dopouští znevýhodnění studujících na základě pohlaví,
dotýkání nebo jiného narušení osobního prostoru nebo používají lechtivé učební
materiály při výuce.
U jednotlivých forem obtěžování
[18]
přitom můžeme najít určitou typickou genderovou strukturu. Můžeme je rozdělit
na ty, které: 1. probíhají obvykle mezi mužem na straně vyučujícího a
studujícími (chlapci a dívkami) na straně druhé, mezi které patří zesměšňující
a urážlivé poznámky o mužích a ženách, zvaní na soukromé schůzky mimo školu a
používání lechtivých učebních materiálů. 2. probíhají nejčastěji
v interakci mezi muži na straně jedné a ženami na straně druhé, jako je
okukování, zvýhodnění na základě pohlaví, komentování vzhledu a chování,
dotýkání nebo narušení osobního prostoru. 3. formy chování, které praktikují
jak pedagogové, tak pedagožky vůči svým studentům i studentkám. Sem náleží
používání sexuálně laděných vtipů a příběhů ve výuce. 4. chování, které probíhá
nejčastěji mezi osobami stejného pohlaví, a patří sem znevýhodnění z důvodu
pohlaví.
Ukazuje se tedy, že jednoduchý vzorec muž-pachatel, žena-oběť
v případě vysokoškolského prostředí zcela neplatí a že skutečnost je
mnohem složitější. Je sice pravda, že studentky jsou určitým formám obtěžování
vystavené častěji než studenti, zejména pak těm spadajícím do kategorie
nevítaná sexuální pozornost, které jsou zároveň i nejčastěji vyprovokované
muži-vyučujícími. Stejně tak platí i tvrzení, že muži se dopouštějí většiny
jednotlivých forem obtěžujícího chování častěji než ženy. Nicméně
v oblasti měkčích forem genderového obtěžování jsou zkušenosti studentek a
studentů srovnatelné. A právě formy genderového obtěžování, které nejsou mířeny
přímo na konkrétní osobu, ale obecněji vůči mužům nebo ženám, používají
v interakci se svými studenty a studentkami nejen muži-pedagogové, ale i
ženy-pedagožky. Může to souviset s určitými specifiky vysokoškolského
prostředí, zejména s extrémní mocenskou nerovnováhou mezi studujícími a
vyučujícími (Rabinowitz 1996, Dziech, Weiner 1984, Skaine 1996), která je podle
mnoha autorů nesrovnatelně výraznější než například v pracovně-právních
vztazích
[19] a která se prolíná
s genderovými nerovnostmi. Své mocenské převahy vůči studujícím tak
využívají na jedné straně ti, jejichž převaha je dána symbolicky – tedy muži
vůči ženám, na straně druhé ovšem i ti, jejichž výrazná mocenská převaha je
dána organizačně – tedy pedagožky i pedagogové obecně vůči studentům a
studentkám.
Ženy a muži nicméně praktikují různé formy obtěžování, což může být
patrně způsobeno také genderově specificky nastavenými hranicemi přípustného
chování v prostředí mocenské nerovnováhy, které se patrně liší pro muže a
pro ženy. Zatímco některé formy obtěžování ženy téměř neiniciují (např. pozvání
na soukromou schůzku nebo používání sexuálně laděných vtipů při výuce), určité
formy obtěžování (jako např. znevýhodnění na základě pohlaví, dotýkání a
narušení osobního prostoru a používání lechtivých učebních materiálů) se u nich
vyskytují daleko častěji.
Perspektiva
studujícíchVýše uvedené
údaje tedy poukazují na skutečnost, že sexuální obtěžování nepatří na dané
fakultě k řídkým jevům a že např. genderové formy obtěžování tvoří běžnou
součást výuky. Jakým způsobem tento stav reflektují samotní studující a
reflektují vůbec, že se setkávají s různými podobami sexuálního
obtěžování?
Obdobně jako v zahraničních výzkumech (Fitzgerald et. al 1988, 1993,
Hill, Silva 2005, Kalof et al. 2001a další), i v našem případě se ukázal
výrazný rozdíl mezi podílem studujících, kteří odpověděli kladně na otázku, zda
byli sexuálně obtěžováni vyučující/m nebo jiným zaměstnancem školy, a podílem
těch, kteří uvedli, že mají zkušenosti s jednotlivými dílčími formami
obtěžujícího chování. Neplatí totiž, že by lidé automaticky rozpoznali
v daném chování sexuální obtěžování (Kelley, Parsons 2000: 69). Zatímco se
sexuálním obtěžováním, ať už ve formě nevítané sexuální pozornosti nebo
v podobě sexuálního nátlaku, se setkalo během svého studia 22 %
studujících a přes 65 % studujících má zkušenosti alespoň s jednou
z forem genderového obtěžování, pouze celkem 13 dívek (tj. 2,8 %) a šest
chlapců (2,5 %) odpovědělo kladně na přímou otázku, zda někdy zažili sexuální
obtěžování ze strany vyučujícího nebo jiného zaměstnance školy.
V tomto směru je patrný jistý rozdíl mezi výsledky výzkumů
v USA a našimi zjištěními. Zatímco v zahraničních výzkumech obvykle
odpovídá na přímou otázku, zda zažili sexuální obtěžování, kladně kolem 5–10 %
studujících (např. Fitzgerald et al.1988: 172, Kalof et al. 2001), v našem
výzkumu byl podíl těchto studujících nižší. Může to být způsobeno několika
různými faktory. Relativně volná souvislost mezi reálnými zkušenostmi se
sexuálním obtěžováním a tím, zda jsou tyto zkušenosti za sexuální obtěžování
označeny, je patrně způsobena malým povědomím, které o problému studující mají,
obecně nízkou informovaností a především vysokou mírou tolerance, která vůči
tomuto jevu existuje v české společnosti (viz např. Křížková 2006: 44).
Dalším důvodem, proč jen malý podíl studujících interpretuje své zkušenosti
jako sexuální obtěžování, může být i mírné nadreprezentování studujících
v bakalářském studijním cyklu (kteří bývají zároveň i mladší než
magisterští studenti a studentky) v našem výběrovém vzorku. Některé výzkumy
totiž ukázaly, že významnou roli v citlivosti vůči sexuálnímu obtěžování
hraje věk – mladší studující tolerují sexuální obtěžování spíše než ti starší
(Cummings, Armenta 2002: 219, Uggen, Blackstone 2004: 69).
Zahraniční výzkumy (např. Kelley, Parsons 2000: 551, Biaggio, Brownell
1996, Thomas, Kitzinger 1997, Crocker 1983) ukázaly, že zatímco vážnější formy
sexuálního obtěžování spadající do skupiny „něco za něco“ (quid pro quo), jako
je uplácení, nucení k sexuálním aktivitám a sexuální zneužití, bývají jako
sexuální obtěžování často klasifikovány, mnohem nejednoznačnější je vnímání
těch forem sexuálního obtěžování, které spadají do skupiny „nepřátelské
prostředí“ (hostile environment). Sem
patří především genderové obtěžování zahrnující slovní narážky, sexistické
vtipy, používání sexuálně laděných materiálů při výuce a také svádění. Data
z našeho výzkumu přitom tento předpoklad jednoznačně potvrzují. Ukázalo
se, že existuje jasná linie, která odděluje relativně jednotně hodnocené formy
obtěžování (spadající do skupiny sexuální nátlak a nevítaná sexuální pozornost)
od forem, jejichž hodnocení je daleko méně jednoznačné (náležející zpravidla do
skupiny genderového obtěžování) (viz graf 3).
Poměrně jasně hodnocenými formami sexuálního obtěžování byly
pokus o tělesný kontakt přes jasné odmítnutí,
který považuje za sexuální obtěžování přes 97 % studentů a 99 % studentek,
dále
pokus o znásilnění (přes 98 %
studentek a 97 % studentů),
opakované
verbální pokusy o navázání milostného vztahu (96 % studentek a téměř 88 %
studentů) a
hovory o intimních a osobních
věcech (přes 94 % studentek a 83 % studentů). Další formou obtěžujícího chování,
která je relativně často hodnocena jako sexuální obtěžování, byly
letmé dotyky, které za sexuální
obtěžování považuje 78 % dívek a přes 58 % chlapců.
Skupinu forem obtěžujícího chování, která není studujícími zdaleka tak
jednoznačně interpretována, tvoří
pozvání
na soukromou schůzku, které za sexuální obtěžování považuje přes 43 %
studentek a 29 % studentů,
komentování
vzhledu (téměř 29 % studentek a přes 22 % studentů),
používání lechtivých učebních materiálů
(přes 25 % studentek a 17 % studentů),
zvýhodnění
kvůli pohlaví (přes 25 % dívek a téměř 30 % chlapců) a
znevýhodnění kvůli pohlaví (téměř 24 %
studentek a přes 31 % studentů). Formou obtěžujícího chování, která je
studujícími nejméně často považována za sexuální obtěžování, jsou
poznámky a vtipy urážející nebo znevažující
muže nebo ženy (pouze necelých 18 % studentek a přes 17 % studentů považuje
tuto formu chování za sexuální obtěžování).
V odpovědích studujících přitom existují statisticky významné
genderové rozdíly. V souladu s výsledky zahraničních výzkumů (např.
Uggen, Blackstone 2004: 69, Hill, Silva 2005: 10–11) se ukázalo, že dívky jsou
k problému sexuálního obtěžování citlivější a méně tolerantní než chlapci.
S výjimkou z(ne)výhodnění kvůli pohlaví, které považuje za sexuální
obtěžování statisticky významně vyšší podíl chlapců než dívek, označovaly dívky
většinu ostatních položek za sexuální obtěžování častěji než chlapci.
Studující v ČR tedy mají jinou představu o tom, jaké jednání
konstituuje sexuální obtěžování, než definují autoři a autorky zabývající se
touto problematikou (Hill, Silva 2005, Fitzgerald et al. 1988, 1993, Gruber
1992 a další) a než stanovují politiky boje proti (sexuálnímu) obtěžování a
diskriminaci zahraničních univerzit nebo legislativní opatření v západní
Evropě a anglosaském světě. Představa studujících o tom, jaké typy chování
představují sexuální obtěžování, je vymezena poměrně úzce a zahrnuje především
těžší formy. Naopak nejtolerantnější jsou studující zejména vůči měkčím formám
chování z oblasti genderového obtěžování. Přestože se tedy studující
poměrně často setkávají s nejrůznějšími projevy nežádoucího chování ze
strany svých vyučujících, nepovažují tyto projevy za sexuální obtěžování.
ZávěryPřestože si
uvědomujeme omezení, která vyplývají ze složení našeho výzkumného vzorku, ze
způsobu jeho rekrutace i ze skutečnosti, že jde o případovou studii jedné
vybrané fakulty pražské vysoké školy, naše zjištění jasně ukazují, že sexuální
obtěžování se v českém vysokoškolském prostředí vyskytuje a je součástí
každodenní reality studujících. Validitu našich závěrů přitom podporuje i
jejich relativně vysoká srovnatelnost s výsledky zahraničních výzkumů: 66 %
studujících na sledované fakultě zažilo genderové obtěžování, 18 % studujících
se během svého studia setkalo s nevítanou sexuální pozorností a 9 %
studujících má zkušenosti se sexuálním nátlakem. Přestože tato čísla vypovídají
o situaci na jedné konkrétní fakultě, výmluvně naznačují, že sexuální
obtěžování představuje v českém kontextu vážný problém. Je to však
skutečnost, o které se veřejně nehovoří, která je zdánlivě neviditelná, která
ovšem může mít vážné dopady na studující, jejich psychiku nebo studijní,
respektive pracovní úspěchy.
S určitými formami obtěžování
se setkávají i studenti-muži, nicméně studentky představují skupinu nejvíce
ohroženou sexuálním obtěžováním, zejména pokud jde o projevy obtěžování osobní
povahy, které spadá do kategorie nevítané sexuální pozornosti. Iniciátory
těchto typů obtěžování ze strany vyučujících přitom bývají většinou muži. Pokud
jde o studenty, setkávají se především s genderovým obtěžováním,
s nímž mají obdobné zkušenosti jako studentky. Iniciátory obtěžování
genderové povahy ze strany vyučujících přitom bývají jak muži, tak ženy.
Jednoduché rozlišení na muže-agresory a ženy-oběti tedy na rozdíl od sféry
pracovně-právních vztahů v ČR (Křížková 2006: 44) v případě
sexuálního obtěžování (a zejména genderového obtěžování) ve vysokoškolském prostředí
zcela neplatí. Tuto skutečnost je přitom třeba vzít v úvahu při přípravě
případných politik boje proti sexuálnímu obtěžování na univerzitách, které je
třeba zaměřit jak na ženy, tak na muže.
Navzdory tomu, že se míry prevalence různých forem sexuálního obtěžování
na sledované fakultě ukázaly být relativně vysoké, studující své zkušenosti
zpravidla neoznačovali explicitně jako sexuální obtěžování. Jako jednu
z příčin je možné označit i velkou míru tolerance vůči sexuálnímu
obtěžování, kterou můžeme najít nejen u studujících, ale obecně v české
společnosti. Na rozdíl od způsobu, jakým bývá sexuální obtěžování definováno
výzkumníky, anglosaskými univerzitními politikami pro boj se sexuálním
obtěžováním a zahraniční legislativou, definují studující sexuální obtěžování
poměrně úzce a zahrnují pod něj zejména těžší formy. K genderovému
obtěžování a některým formám nevítané sexuální pozornosti přitom zůstávají
tolerantní a jako sexuální obtěžování je nenazývají. Je zde tedy prostor pro
zviditelňování problému a upozorňování studujících i pedagogů na široké
spektrum nevhodných a nepřijatelných způsobů chování, které narušují důstojnost
studujících i princip rovného přístupu a nediskriminace ve vzdělání. Označení a
jasné pojmenování určitých forem chování jako nežádoucích, nechtěných a
netolerovatelných je totiž prvním a zásadním krokem v boji proti tomuto
jevu (Williams et al. 1992: 53, Biaggio, Brownell 1996: 217).
Biaggio, M., Brownell, A. 1996. „Adressing Sexual
Harassment: Strategies for Prevention and Change.“ Pp. 215–234 in Paludi, M. A. (ed.).
. Abusing the Ivory Power. Albany:
State University
of New York
Press.
Benson, D.
J., Thompson, G. E. 1982. „Sexual Harassment on a University Campus: The
Confluence of Authority Relations, Sexual Interest and Gender Stratification.“
, No. 29: 236–251.
Crocker, P.
L. 1983. „An Analysis of University Definitions of Sexual Harassment.“
, Vol. 8, No. 4: 696–707.
Cummings,
K. M., Armenta, M. 2002. „Penalties for Peer Sexual Harassment in an
Academic Context: The Influence of Harasser Gender, Participant Gender,
Severity of Harassment, and the Presence of Bystanders.“
, Vol. 47, No. 5–6:
273–280.
Dziech, B.
W., Weiner, L. 1984.
. Boston:
Beacon Press.
Dziech, B. W.,
Hawkins, M. W. 1998.
. New York and London:
Garland Publishing, Inc.
Fitzgerald,
L. F., Shullman, S., Bailey, N. et al. 1988. „The incidence and Dimensions of
Sexual Harassment in Academia and the Workplace.“
, No. 32: 152–175.
Fitzgerald,
L. F. 1993. „Sexual Harassment: Violence against women in the workplace.“
, Vol. 48, No. 10:
1070–1076.
Fitzgerald,
L. F. 1996. „Sexual Harassment: The
Definition and Measurement of a Construct.“ In Paludi, M. A.. (ed.).
.
Abusing the Ivory Power. Albany: State University
of New York
Press.
Fitzgerald,
L. F., Drasgow, F., Hulin, C. L. et al. 1997. „Antecedents and Consequences of
Sexual Harassment in Organizations: A Test of an Integrated Model.“
, Vol. 82,
No. 4: 578–589.
Gruber, J.
E. 1992. „A Typology of Personal and Environmental Sexual Harassment:
Research and Policy Implication for the 1990s.“
, Vol. 26, No.
11–12: 447–464.
Havelková, B. 2006. „Právní úprava obtěžování z důvodu
pohlaví a sexuálního obtěžování.“ Pp. 92–107 in Křížková, A., Maříková, H.,
Uhde, Z. (eds.).
Hill,
C., Silva, E. 2005.
. Washington
D. C.: American Association of University Women (AAUW) Educational Foundation.
Kalof, L.,
Eby, K., Matheson, J. L. et al. 2001. „The influence of Race and Gender on
Student Self-Reports of Sexual Harassment by College Professors.”
, Vol. 15, No. 2:
282–302.
Kelley,
M. L., Parsons, B. 2000. „Sexual Harassment in the 1990s: A University-Wide
Survey of Female Faculty, Administrators, Staff, and Students.”
, Vol. 71,
No. 5: 548–568.
Křížková,
A. 2006. „Co ještě není a co
už je? Sexuální
obtěžování v současných podmínkách pracovního trhu.” Pp. 35–50 in Křížková, A.,
Maříková, H., Uhde, Z. (eds.).
. Praha: Sociologický ústav Akademie věd.
Křížková,
A., Maříková, H., Uhde, Z. (eds.). 2006.
. Praha: Sociologický ústav Akademie věd.
Larsson,
C., Hensing, G., Allebeck, P. 2003. „Sexual and gender-related
harassment in medical education and research training: results form a Swedish
survey.“
, No. 37: 39–50.
Lee, R. D., Greenslaw, P. S. 1995. „The Legal Evolution of
Sexual Harassment.“
, Vol. 55, No. 4: 357–364.
MacKinnon, C. 1979.
. New Haven and London: Yale University
Press.
Paludi,
M. A. (ed.) 1996.
. Albany: State
University of New York Press.
Quinn,
B., A. 2002. „Sexual Harassment
and Masculinity: The Power and Meaning of „Girl Watching.“
, Vol. 16, No. 3: 386–402.
Rabinowitz, V. C. 1996. „Coping with
sexual harassment.“ Pp.
199–213 in Paludi, M., A. (ed.)
. Albany: State
University of New York Press.
Schneider,
B. E. 1987. „Graduate Women, Sexual Harassment, and University Policy.“
, Vol.
58, No. 1: 46–65.
Skaine,
R. 1996.
. Jefferson, North Carolina, and London:
McFarland & Company, Inc.
Smetáčková,
I. (ed.) 2005.
. Praha: Sociologický ústav
AV ČR.
Šaldová,
K., Tupá, B., Vohlídalová, M. 2009. „Sexuální obtěžování ve vysokoškolském
prostředí: Zkušenosti zavádění politik v zahraničí.“
, roč. 10, č. 1: 8–15.
Thomas, A. M. 1997. „Men Behaving badly? A
psychosocial exploration of the cultural context of sexual harassment. “Pp.
131–153 in Thomas, A. M., Kitzinger, C. (eds.).
. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Uggen, C.,
Blackstone, A. 2004. „Sexual Harassment as a Gendered Expression of Power.”
, Vol. 69, No. 1: 64–92.
Welsh, S. 1999.
„Gender and Sexual Harassment.“
Welsh, S. 2000. „The Multidimensional Nature of Sexual
Harassment: An Empirical Analysis of Women´s Sexual Harassment complaints.“
, Vol. 6, No. 2: 118–141.
Williams,
E. A., Lam, J. A., Shively,
M. 1992. „The Impact of a University Policy on the Sexual Harassment of female
Students.“
, Vol. 63, No. 1: 50–64.