Nerovnosti jsou ostřejší než kdykoli předtím. Rozhovor Evelyn Nakano
Glenn se Zuzanou Uhde
Evelyn Nakano
Glenn působí jako profesorka genderových a ženských studií a současně etnických
studií na Kalifornské univerzitě v Berkeley. Je také ředitelkou a zakládající
členkou
Center for Race and Gender,
výzkumného pracoviště na stejné univerzitě. Pro akademický rok 2009/2010 byla
zvolena prezidentkou
Americké
sociologické asociace.
Ve své výzkumné
činnosti se zaměřuje na genderovou, „rasovou“ a třídní dynamiku v procesech
vyloučení a diskriminace. Svou prací zásadním dílem přispěla
k feministické analýze simultánního utváření genderových a
„rasově“-etnických nerovností. Tento přístup aplikovala ve svém výzkumu
„rasové“ a genderové dělby reprodukční práce, placené i neplacené, a produkce a
reprodukce vyloučení v rámci instituce občanství v USA. Publikovala
několik knih,
Unequal Freedom: How Race
and Gender Shaped American Citizenship and Labor (2002) a
Issei, Nisei, Warbride: Three Generations of
Japanese American Women in Domestic Service (1986). Jako editorka se
spolupodílela na knize
Mothering:
Ideology, Experience and Agency (1994) a editorsky připravila rovněž
Shades of Difference: Why Skin Color Matters
(2009).
Zuzana Uhde: Doktorát jste získala na
katedře sociálních vztahů na Harvardově univerzitě a Vaše disertace se týkala
oblasti experimentální sociální psychologie. Jak jste se dostala k zájmu o
genderovou sociologii a feministickou teorii? Myslíte, že na tom měly svůj
podíl nějaké zásadní události?
Evelyn Nakano Glenn: Vidím, že jste
zjistila spoustu informací. V době mých studií
byla snaha vytvořit interdisciplinární katedru sociálních vztahů
na Harvardu. Bylo to duchovní dítě Talcotta Parsonse, Gordona Allporta a
dalších, kteří chtěli přemostit rozkol mezi zkoumáním sociální struktury a
individualističtěji zaměřenou sociální psychologií. Výzkum tam proto
zahrnoval sociologii, sociální
psychologii, klinickou psychologii a sociální antropologii. Taková byla alespoň
původní idea. Později ale uvnitř katedry stoupalo napětí mezi jednotlivými
disciplínami a potom se od důrazu na interdisciplinaritu odstupovalo. Na
studiích jsem se orientovala na sociální psychologii, ale studenti v tomto
programu se setkali i s dalšími obory prostřednictvím interdisiplinárních
seminářů Talcotta Parsonse, který byl tehdy jedním z nejvýznamnějších
amerických sociologů. Nicméně k sociologii jsem se dostala skutečně až po
absolvování, když jsem nastoupila do svého prvního zaměstnání na Bostonské
univerzitě. To bylo na začátku 70. let, když se do popředí zájmu
v akademii začala dostávat druhá vlna feminismu, stále to ale bylo před
rozmachem genderových a ženských studií. Ve vzduchu ovšem bylo cítit určité
vření, zejména v některých oborech jako například v historii nebo sociologii,
kde vzrůstaly snahy otevřít se více ženám.
V tomto
ovzduší jsem začala spolupracovat s Roslyn Feldberg, kolegyní na Bostonské
univerzitě, společně jsme začaly výzkum tématu ženy a práce a rovněž jsme
začaly v této oblasti učit. Naším prvním tématem byly ženy v úřednických
profesích, které byly ve velké míře feminizované, prostřednictvím tohoto
výzkumu jsme získaly určité porozumění procesům, kterými jsou různé profese
feminizovány, a také dopadům na status a plat v těchto zaměstnáních. Když
jsme učily první kurs
Ženy a práce,
neměly jsme k dispozici téměř žádné materiály týkající se jiných skupin žen
mimo dominantní populaci, pár odkazů se týkalo nanejvýše Afroameričanek, ale
žádné třeba Američanek asijského původu. To mě přivedlo k tomu, že jsem se
začala zabývat orální historií prostřednictvím rozhovorů s Američankami původem
z Japonska. Navíc jsem věděla, že
oblast
okolo San Franciska, odkud pochází moje rodina, se dlouhodobě vyznačuje vysokým
počtem
domácích služebnic. Jak jsem
zjistila v průběhu svého výzkumu, také
moje babička z otcovy strany pracovala jako domácí pomocnice. Tolik
tedy ve stručnosti k tomu, jak jsem se dostala ke svému výzkumnému zájmu.
Také jsem se
postupně zapojila do různých feministických marxistických skupin, které
vznikaly jako reakce na jednostranně mužskou interpretaci uvnitř
socialistického levicového hnutí i levicové sociální teorie. Startovacím bodem
byla Engelsova kniha
O původu rodiny,
soukromého vlastnictví a státu, ve které Friedrich Engels mluví o dělbě
produktivní a reprodukční práce, jejímž prostřednictvím jsou ženy
marginalizovány původně v agrárních společnostech a později v rámci
kapitalismu. Většina feministek se v té době věnovala studiu práce, což
ovšem zahrnovalo i domácí práci, a to jak placenou, tak neplacenou. V určitém
smyslu můj výzkumný záměr vyvstal z tohoto hnutí, částečně sociálního
hnutí, částečně akademického hnutí.
Zuzana Uhde: To mě přivádí k mojí
druhé otázce. Byla jste součástí feministického průlomu uvnitř sociologie. Nyní
jste ředitelkou
Center for Race and
Gender na Kalifornské univerzitě v Berkeley a prezidentkou
Americké sociologické asociace. Co je
podle Vás zásadním poselstvím tohoto hnutí, které by současné feministky měly
mít na paměti?
Evelyn Nakano Glenn: To je dobrá
otázka. S ohledem na můj osobní vývoj je to určitě kritika feminismu a
feministické teorie ze strany nebělošských žen (
women of color) působících v humanitních a sociálních vědách,
jejíž jsem byla také součástí. Vycházela jsem z marxistické interpretace,
ale rovněž jsem se zapojila do hnutí nebělošských akademiček, jmenovitě to byla
skupina vedená Bonnie Thornton Dill, afroamerické socioložky, která nyní vede
Consortium on Ethnicity, Race and Gender
na Marylandské univerzitě, jediného dalšího pracoviště v USA vedle
Center for Race and Gender na Berkeley,
které se zaměřuje na propojení „rasy“, etnické příslušnosti a genderu. Dále tam
byla se mnou Elizabeth Higginbotham, Cheryl Gilkes, moje kolegyně na Bostonské
univerzitě, a Ruth Zabrana, Portorikánka. Bonnie Thornton Dill získala podporu
Fordovy nadace, která nám umožnila organizovat pravidelná setkání. Kvůli
nedostatku dostupných materiálů a zdrojů jsme víceméně začínaly rozbory
románů. Základní otázkou bylo, jak
uchopit analýzu napříč skupinami, co mají nebělošské ženy společného. Afroamerické
akademičky se zabývaly Afroameričankami, výzkumnice původem z Latinské
Ameriky Američankami pocházejícími z tohoto regionu a akademičky původem
z Asie zase Američankami asijského původu. Nás ale zajímala východiska pro
srovnávací analýzu. Vycházely jsme přitom z prací například Roberta
Blaunera, který zkoumal imigrantské skupiny z Latinské Ameriky, které
podle něj představují vnitřní kolonie v USA. A docela průkopnicky jsme navázaly
na analýzy rasových formací a pojetí rasy jako sociální konstrukce, které
formulovali Michael Omi a Howard Winant.
Spolupráce
s těmito skupinami byla také důležitá při utváření
Center for Race and Gender. Toto pracoviště vzniklo díky stávce
lidí z etnických studií na Berkeley v roce 1999. Domnívám se, že
hlavní je vždy podpora širšího hnutí, je to vždy kolektivní počin. Tyto změny
se neodehrávají jako důsledek individuálního úspěchu, ale spíše zapojení
individuálních jedinců v hnutí. Podle mého názoru je tedy důležité mít na
paměti, že za pokrok vždy vděčíme kolektivnímu úsilí. Ale zároveň si myslím, že
vždy následuje protireakce. Úsilí není nikdy dovedeno do vítězného konce.
Například v sociologii je dnes více žen, více než 50 % absolvujících jsou
ženy. Nicméně ženy jsou stále podreprezentovány zejména na nejprestižnějších
pracovištích, jako například na univerzitě v
Berkeley. A podle mého názoru v sociologii panuje stále
určité nepřátelství vůči feminismu a některým proudům etnických studií.
Genderová studia i etnická studia jsou často zjednodušeně chápána jako politika
identity. V některých oblastech se také stále s určitými rozpaky
setkávají ti, kteří se zabývají studiem sexuality. V těchto oborech a
zejména na takzvaných elitních katedrách boj stále probíhá. Ale třeba W.
E. B. du Bois je příkladem toho, že práce, která se později stane velmi
vlivnou, na kterou je neustále odkazováno, vzniká na okraji, neboť hlavní proud
akademického výzkumu má tendenci být orientován na udržení statusu quo. Dnes je
W. E. B. du Bois věhlasný sociolog a spisovatel, je po něm dokonce pojmenována
významná vědecká cena v USA, která je udělována od roku 2007. On sám ale
nikdy nezískal místo na majoritně bělošské univerzitě. Krátce učil sociologii
v Atlantě, ale to byla historicky vždy černošská univerzita. Jeho práce
Black Reconstruction in America, ve
které historii po americké občanské válce přepisuje z perspektivy
Afroameričanů a analyzuje širší společenské důsledky rasismu, byla
v recenzním řízení
Americal Journal
of Sociology ztrhána.
Zuzana Uhde: A co by se ještě mělo
změnit?
Evelyn Nakano Glenn: Stále zde existuje
určité napětí mezi oborovým a interdisciplinárním přístupem. Podle mého názoru
jsou obory umělými konstrukcemi, které se snaží postihnout jenom určitý aspekt
sociální reality. Na rozdíl od Burawoye a dalších jsem přesvědčena, že
neexistuje předěl mezi ekonomií zkoumající trh, politologií zabývající se mocí
a státem a sociologií studující občanskou společnost. V podstatě si
myslím, že nelze udělat dobrou sociologickou analýzu, aniž bychom vzali
v úvahu trh a moc. Právě naopak, pokud se zaměříme na nějakou zásadní
tematickou oblast, je nutné ji zkoumat v širším rámci. Hranice mezi
jednotlivými obory by měly být přehodnoceny. Nicméně je třeba si uvědomit, že
ve vědě vždy probíhá boj o udržení pozice a vlivu. Například období mých studií
na katedře sociálních vztahů, které jsem popisovala, bylo podle mého názoru
historicky ojedinělým momentem, uspořádání na Harvardu se ale poté navrátilo do
starých kolejí tradičních kateder.
Zuzana Uhde: Ve své práci jste
rozpracovala analytický rámec sociálně-konstruktivistického přístupu k genderu
a „rase“, ve kterém jsou zahrnuty jak kulturní významy, tak materiální vztahy,
jež vyvstávají z „rasově“-genderových sociálních struktur. Mohla byste popsat,
jak chápete toto simultánní utváření genderových a „rasově“-etnických
nerovností?
Evelyn Nakano Glenn: Feministky se vždy
přely o to, jakými termíny tyto procesy popsat. Mluvily jsme o protínajících se
nerovnostech (
intersectionality) a
v současnosti se řada feministek spíše přiklání k uchopení těchto
procesů jako simultánně utvářených nerovností (
co-constitution). Pojem protínající se nerovnosti je problematický,
protože jednotlivé osy jako gender nebo „rasa“ či etnicita zde stále vytvářejí
zdání nezávislých kategorií, které se jenom v určitém bodě protnou. A na
tato protnutí je obvykle poukazováno při snaze o pochopení situace a životní
zkušenosti nebělošských žen, jinak řečeno těch, jejichž gender není mužský a
jejichž barva není bílá. Podle mého názoru zavedení termínu simultánního
utváření těchto nerovností vyjadřuje snahu o zdůraznění, že jednotlivé
kategorie nejsou nikdy zcela nezávislé, naopak že jsou vždy utvářeny společně.
A toto představuje posun ve feministickém myšlení. Něco podobného se odehrálo
v myšlení marxisticky orientovaných feministek, které se zabývaly otázkou,
jak uchopit vztah mezi kapitalismem a patriarchátem. Tato diskuse nakonec vedla
k používání spojení kapitalistický patriarchát.
Stejně
problematický byl vztah mezi pohlavím a genderem. Gender je původně gramatický
pojem, který byl zaveden pro odlišení pohlaví a kulturně konstruovaných významů
nabalujících se na pohlavní odlišnosti. Posléze feministky jako například
Judith Butler přišly s výkladem, že pohlaví je také sociální konstrukcí. A
tato diskuse o vztahu pohlaví a genderu stále není u konce. S rasou to
bylo podobné. Původně panovala představa, že rasa je výrazem biologických či
nějakých rozeznatelných fyziologických odlišností. Později byl ale tento pohled
na „rasu“ zpochybněn s poukazem na to, že rasa je také sociální
konstrukcí, která staví na fyziologických odlišnostech.
Podle mého
názoru užitečnost pojmu sociální konstrukce spočívá v tom, že ukazuje, že
kulturní a jiné významy vždy fungovaly jako organizující principy společenských
institucí. Pojem sociální konstrukce tudíž umožňuje konceptualizovat gender
stejně tak jako „rasu“ jako hlavní organizující principy společenských
institucí. Umožňuje nám to tedy konceptualizovat gender a „rasu“ ve vztahu
k institucím, nikoli pouze ve vztahu k individuální identitě a tělesnosti.
Společenské organizace v sobě zahrnují gender a „rasu“ jako součást jejich
sociální struktury. Toto pojetí také umožňuje propojit kulturní významy a
materiální vztahy obsažené ve společenských vztazích a institucionálním
uspořádání, při současném důrazu na skutečnost, že jak kulturní, tak materiální
vztahy jsou strukturovány kolem genderu a „rasy“. Gender ani „rasa“ nikdy
nepředstavují skutečně oddělené kategorie. Pojetí simultánně utvářených
nerovností se dostává na hlubší úroveň, na které je pro analytické účely
důležité nastínit způsob, jakým jsou jednotlivé kategorie znevýhodnění
propojeny.
Zuzana Uhde: Na počátku 90. let jste
napsala článek, v němž jste na příkladu rasové dělby reprodukční práce
konkretizovala obecný argument pojetí simultánně utvářených genderových a
„rasově“-etnických nerovností a který se posléze stal klasikou feministické
sociologie. Prostřednictvím propojení sociální historie a individuální životní
zkušenosti, které ukazuje dynamiku strukturálních sil a lidského jednání, jste
v něm analyzovala způsob, jakým jsou genderové a „rasově“-etnické
nerovnosti systematicky zakotveny ve struktuře moderních společností. Můžete
zde shrnout hlavní argument zmíněné analýzy?
Evelyn Nakano Glenn: Reprodukční práce
je dobrý příklad, na kterém lze ukázat simultánní utváření genderových a
„rasově“-etnických nerovností. Tato oblast je očividně genderovaná a jako
taková sloužila jako výchozí bod feministické marxistické analýzy, o které jsem
mluvila předtím. Zároveň se marxisticky inspirované analýzy soustředily i na
rasovou dělbu práce a institucionalizaci oddělených pracovních trhů, což vedlo
k udržení nízkého ohodnocení některých prací. Socialistický feminismus
usiloval o propojení těchto analýz produktivní a reprodukční práce, aby ukázal,
jakým způsobem odpovědnost za reprodukční práci ženy znevýhodňuje na trhu práce
a jakým způsobem jim jejich zapojení na trhu práce ztěžuje naplnění
odpovědnosti za reprodukční práci. Cílem bylo analytické propojení produktivní
a reprodukční práce. Podle mého názoru byl ale důraz kladen příliš na
feminizaci reprodukční práce, což vytěsnilo důraz na to, že reprodukční práce
je rovněž rozdělena na základě rasové dělby práce, stejně jako byly podle této
osy rozděleny činnosti na trhu práce. Na základě tohoto rozdělení historicky
vznikla systémově založená vzájemná závislost žen majoritní společnosti a
nebělošských žen, která prochází napříč třídami. Majoritní bělošky mohly
naplnit ideál andělské bytosti v domácnosti jen proto, že tolik
nebělošských žen bylo donuceno vydělávat si na živobytí tím, že se nechaly
najímat jako služebné v bělošských majoritních domácnostech. Poukaz na
tento historický vzorec představoval zajímavý teoretický průlom.
Tento vzorec je
stále relevantní, pokud chceme například pochopit transnacionální dělbu práce a
transnacionální dělbu reprodukční práce, kde ženy z globálního Jihu
vykonávají reprodukční práci v zemích globálního Severu. Často je to
doprovázeno představou, že ženy z globálního Jihu jsou obzvláště
talentované a dobře se hodí na tuto práci, protože pocházejí z tradičních
kultur, v nichž ženy pečují o příbuzné a starší členy rodiny.
K ospravedlnění tohoto uspořádání jsou tak používány specifické konstrukce
femininity žen ze třetího světa. Z historického hlediska můžeme tento
vzorec identifikovat v USA od počátku moderní historie USA, dnes se však
takové uspořádání stává stále rozšířenějším i v Evropě. Každá země má
specifické země, odkud imigrantky pracující jako pečovatelky a pomocnice
v domácnosti pocházejí, například v USA převládají ženy
z Filipín a Latinské Ameriky. Má to ale ještě jeden důležitý aspekt.
Instituce domácnosti je reprodukována v širším společenském kontextu
oddělení soukromé a veřejné sféry, její fungování je tudíž zajišťováno na
základě a po vzoru rodinných vztahů. Stejně jako musely Afroameričanky sehnat
jiné ženy, které se postarají o jejich děti, aby ony mohly pracovat jako domácí
pomocnice, imigrantky, pokud mají děti, musejí mít příbuzné nebo najmout ženy
ještě chudší, než jsou ony samy, které se postarají o jejich děti. Není to už
tedy pouze tradiční rasová dělba práce, ale specifický fenomén vztahu bohatého
a chudého světa, ve kterém ale stále do značné míry hraje roli, kdo je světlejší
a kdo je tmavší.
Zuzana Uhde: V současné době jste
dokončila novou knihu nazvanou
Forced to
Care: Coercion and Caregiving in America.
[1] Mohla byste prosím našim čtenářům a
čtenářkám naznačit hlavní argumentační linii a to, jak tato kniha navazuje na Váš
předchozí výzkum?
Evelyn Nakano Glenn: Původně jsem se
zajímala o vztah mezi „rasou“ a systémem nesvobodné práce jako například
otrokářství, dlužní nevolnictví, nucená práce, a konkrétně vykořisťováním
nebělošských žen a jejich pečovatelské aktivity v těchto kontextech.
V otrokářském systému vykonávali muži práci na plantážích, kterou někdy
vykonávaly i ženy, ale ty byly často vybrány na práci v domácnosti a
pečovatelské činnosti. Ve své nové knize se proto zabývám dvěma oblastmi,
jednou jsou režimy nesvobodné práce a druhou oblast domácnosti, rodinných
vztahů a manželství.
Pocit povinnosti
zabezpečit péči o děti a další příbuzné, který ženy pociťují, a společenská
očekávání, která jsou na ženy kladena, jsou často spiritualizovány a vyjádřeny
v jazyce altruistické lásky. Tato oblast je však právně relativně striktně
kodifikována, sociální politiky zde stanovují, kdy a do jaké míry je od
rodinných příslušníků očekáváno, že zajistí péči o ostatní členy rodiny bez
nároku na odměnu, což často pro své manžele, děti a rodiče zajišťují manželky.
V USA to bylo zakořeněno v principech zvykového práva. Práce ženy
v tomto systému patřila jejímu manželovi, v podstatě ji vlastnil,
mohl jí tudíž zadat práci a její výdělek patřil jemu. Reformy v 19.
století jako například
Married Women´s
Property Act nebo
Married Women´s
Earning´s Act však vedly ke konfliktu s těmito manželskými zvykovými
závazky. Až do poloviny 20. století proto vlastně soudy zasahovaly tak, aby
v otázkách platu žen a dalších záležitostí nepoškodily mužské tradiční
právo na práci a výdělek manželky.
To je možné
doložit na dvou typech právních případů. První se týká případu, kdy manžel a
manželka podepíšou soukromou smlouvu, ve které je stanoveno, že výměnou za její
péči jí manžel poskytne majetek v určité finanční výši. Pokud manžel svým
závazkům stanoveným ve smlouvě nedostojí, jeho manželka dá případ k soudu
za účelem vymáhání smluvních závazků. Soud ale rozhodne, že jejich původní
smlouva je neplatná, protože manželka je povinna na základě vztahu mezi manželi
poskytnout manželovi pečující služby. Druhý příklad může ilustrovat situace,
kdy je manželka zraněna při havárii, v tradiční logice je v tomto
případě poškozeným její manžel, který tak může žalovat toho, kdo zapříčinil
havárii, za ztrátu možnosti požívat pečujících služeb svojí manželky.
V některých ohledech je ale možné tento princip vnímat jako genderově
neutrální, protože manželka může žalovat zaměstnavatele, který zavinil smrt
jejího manžela, za ztrátu manželova příjmu. Z Anglie pochází zase jiný
příklad, který dokumentuje právní kodifikaci odpovědnosti za péči na straně
žen. Starší a nemocní zde ještě dlouho ve 20. století neměli nárok na finanční
podporu na pečovatelské služby poskytované doma v případě, že měli dceru
bydlící nedaleko, protože od ní bylo očekáváno, že takovou péči bude poskytovat
zdarma.
Výzkumy rovněž
ukazují, že když ženy mluví o péči o manžela nebo handicapované příbuzné,
projevují silný pocit povinnosti a závazku. Navíc, v mnoha ohledech je
dnes odpovědnost za péči kladená na ženy intenzivnější z důvodů krácení
veřejných rozpočtů sociální péče a deinstitucionalizace zdravotní péče.
V USA byl například vyvíjen tlak na dřívější propouštění pacientů
z nemocnice i v případech, kdy byli stále napojeni na dýchací
přístroj nebo uprostřed chemoterapeutické léčby. Nutné zařízení je jim
nainstalováno doma a rodinní příslušníci mají zajišťovat léčbu a kontrolovat
přístroje. Taková zodpovědnost za příbuzného, který je závislý na technické
zdravotní podpoře, je však velmi stresující a vyžaduje neustálou bdělost. Tyto
příklady mají pouze ilustrovat variabilitu způsobů, kterými je možné utvořit
takové podmínky, které doslova vynucující podporu a péči rodinných příslušníků,
na nichž pak záleží přežití jejich příbuzných.
Jednou z
hlavních otázek v mé knize proto bylo, proč je pečující práce tak
podhodnocená, že i když je vykonávána jako placená činnost, je ohodnocena velmi
málo. Na jedné straně došlo k nárůstu objemu péče z humánních důvodů,
jako v případě postižených nebo starších lidí, kterým má být umožněno žít
ve svých domovech, a na druhé straně z finančních důvodů, neboť je
levnější zajistit péči o potřebné členy společnosti doma než ve veřejných
institucích. Panuje zde tudíž soulad mezi těmi, kteří obhajují práva starších a
postižených na nezávislý život, a těmi, kteří mocensky kontrolují lékařský
systém a kteří obhajují domácí péči, protože je levnější. V USA je stále
problematicky vnímáno propojení placené pečovatelské služby nebo finanční
podpory na péči a rodinné péče. Pouze některé státy, jako například Kalifornie,
umožňují zaplatit příbuzným poskytujícím péči členům rodiny z veřejných
prostředků. Nicméně většině postižených je poskytnuta osobní péče
prostřednictvím Federálního lékařského programu, který neumožňuje zaplatit
blízkým příbuzným. Finanční podpora může být určena pouze osobám mimo rodinu, i
když jsou rodinní příslušníci ochotni poskytnout mnohdy lepší péči. Na druhou
stranu ti, kteří vykonávají pečovatelskou práci jako placené zaměstnání, nemají
nárok na přiměřenou mzdu a sociální výhody. Běžně je tento stav nepřímo
legitimizován tím, že je tato práce stejná jako práce neplacená, neboť je
vykonávána v soukromí domácnosti.
Ve své nové
knize tedy vyvozuji, že nízká hodnota pečující činnosti je důsledkem dvou
historicky odlišných příčin: rodinných a manželských vztahů, které přisuzují
manželce, matce nebo dceři závazek poskytnout pečující služby dalším členům
rodiny, a systému nesvobodné práce, který využíval otrokyň, kolonizovaných a
nevolnic k péči o ostatní. Znehodnocení pečovatelské práce je nutné vidět
v souvislostech těchto dvou historických systémů. Skutečnost, že je tato
práce vykonávána v soukromí domácnosti, vede k závěru, že ji není
třeba více finančně ocenit, ale je to rovněž propojeno se starší představou
nesvobodné práce, v jejímž rámci byly některé ovládané skupiny lidí
donuceny tyto služby poskytovat. V tomto rámci je pak možné pochopit
situaci placených pečovatelek.
Zuzana Uhde: Feministický boj za
ocenění příspěvku žen k lepší životní úrovni ostatních a uznání nepostradatelné
role péče a starosti o domácnost byl součástí širšího feministického úsilí pod
hlavičkou sloganu „osobní je politické“. Média dnes ale často podávají obraz
pracující matky jako Pyrrhovo vítězství feministického hnutí. Už se ale tolik
nediskutuje o tom, že současný stav neodpovídá tomu, co feministky požadovaly.
Svou akademickou prací jste se rovněž zapojila do diskusí ohledně nutných změn,
které si vynucuje krize v organizaci a zajištění péče v pozdně
moderních kapitalistických společnostech. Co je základním stavebním kamenem
Vaší představy pečující společnosti? Jak by podle Vás mohlo ideální uspořádání
a zajištění péče vypadat?
Evelyn Nakano Glenn: Touto otázkou se
zabývám v závěrečné kapitole zmiňované knihy. Na ideál pečující společnosti
jsem se dívala prizmatem společenské situace v USA, kde bylo vše ztržněno
a veřejná či společenská odpovědnost za péči byla minimalizována. Model péče je
zde tudíž stále založen výlučně na rodinných vztazích.
Většinou je
důraz kladen na adekvátní péči o ty, kteří ji potřebují. Zásadní otázkou ale
je, kdo tuto péči bude poskytovat, a toto hledisko bývá často přehlíženo,
protože je závazek poskytovat péči spojován se statusovou povinností plynoucí
z příbuzenských vztahů k jiné osobě v protikladu ke smluvním
vztahům. Například hnutí za práva handicapovaných požadovalo uznání jak práva
postižených na péči, kterou k relativně samostatnému životu potřebují, tak
práva na kontrolu nad podmínkami, za kterých je jim péče poskytnuta. Toto hnutí
tedy usilovalo o zavedení finanční podpory, která by postiženým umožnila
najmout i vyhodit pečovatele/ku místo direktivního přidělení pečujícího od
státu. Problémem ale bylo, že tyto požadavky byly formulovány
v jazyce tržního modelu, svobodou, kterou takto měli postižení
získat, byla pouze jejich svoboda jako konzumentů. Domnívám se ale, že zde musí
panovat rovnováha mezi volbou toho, kdo péči poskytuje, a toho, kdo ji
potřebuje. V zásadě je nutné, aby se součástí celé této debaty stal ideál
skutečně svobodné a dobrovolné volby, jinými slovy, aby každý měl právo vybrat
si, zda chce či nechce pečovat, a za jakých podmínek o něj má být pečováno.
Zároveň musí být stanoveny určité standardy pracovních práv pečovatelek.
Rozhodně
souhlasím s tím, že by lidé měli mít právo na péči, ale nestanovuje to
povinnost konkrétní příbuzné osoby péči poskytnout. Možná by si hodně lidí
zvolilo pečovat o své příbuzné, problémem ale zůstává, že by tito lidé neměli
být za své rozhodnutí penalizováni tím, že se budou muset vzdát svojí
nezávislosti nebo svojí kariéry. Pečující společnost tudíž musí svým členům a
členkám poskytnout možnost volby a musí také poskytnout adekvátní kompenzaci v
různých podobách pro ty, kteří budou péči poskytovat a kteří by měli být
uznáváni za svůj společenský příspěvek. Například v USA je většina
sociálních práv v podobě sociálních dávek a výhod navázána na placené
zaměstnání. Péče o někoho by ale měla být vnímána jako naplnění občanské
povinnosti stejně jako placené zaměstnání. Péče se musí stát v tomto
modelu kolektivní odpovědností.
Mezi penězi a
láskou bude vždy existovat nesoulad, jsem ale přesvědčena, že lidé mají
kapacitu sledovat vícero hodnot, volba mezi penězi nebo emocionální péčí tudíž
nepředstavuje volbu buď, anebo. To, že je člověk ve vztahu určité finanční
výměny s jiným člověkem, neznamená, že mezi nimi nemůže existovat
emocionální pouto. Znamená skutečně peněžní výměna oslabení emocionálního
pouta? Manželky, které v Kalifornii dostávají finanční příspěvek, tvrdí,
že tyto peníze chápou spíše než jako „něco za něco“ jako uznání svojí práce
jako potřebného a žádoucího společenského přispění (ve skutečnosti se ale jedná
o velice symbolické a nízké platby). Rozpaky, které v řadě lidí vyvolává
to, že jsou za péči finančně oceněni rodinní příslušníci, pramení z toho,
že tržní model zcela ovládá společenskou imaginaci. V důsledku toho také
udržujeme striktní oddělení soukromé a veřejné sféry. Veřejná sféra je chápána
jako kompetitivní prostor, kde morálka a hodnoty nehrají hlavní úlohu. Soukromá
sféra je naopak chápána jako oblast altruistické lásky, která staví do popředí
individuální potřeby. Tato romantizace soukromé sféry vyvolává urputné snahy
ochránit vztahy v této oblasti vůči jakékoliv peněžní směně. Místo toho
bychom ale měli postupovat naopak a usilovat o to, aby se některé principy
spojované se soukromou sférou staly určujícími normami sféry veřejné.
Zuzana Uhde: Ráda bych nyní položila
otázku z jiné oblasti. Dnes můžeme říci, že v západních společnostech
došlo k významné demokratizaci genderových rolí, stále ale nemůžeme mluvit
o skutečné genderové rovnosti. Průměrný plat žen je stále nižší než průměrný
plat mužů a jsou to stále ženy, na kterých leží břemeno kombinace práce a
rodinného života. Násilí proti ženám je v západních společnostech trvale
palčivým problémem. Nadto se zdá, že zlepšení, kterých bylo dosaženo, nejsou
dostupná všem, protože mezi ženami neustále existují velké nerovnosti rýsující
se podél „rasově“-etnického či třídního rozdělení společnosti. Jak byste
vysvětlila setrvávání genderových nerovností a současné negativní tendence
navzdory feministickému úsilí jak v občanské společnosti, tak
v akademickém prostředí?
Evelyn Nakano Glenn: Zjevně jsme v
něčem neuspěli. Tyto boje ale nikdy nekončí, s každým krokem dopředu je
nutné počítat s protireakcí. Jsem přesvědčena, že zásadní problém tkví ve
skutečnosti, že širší ekonomické mocenské struktury a mocenské hierarchie se
příliš nezměnily. Za posledních osm let v USA dramatickým způsobem
vzrostly ekonomické nerovnosti a vzrostl počet lidí, kteří jsou zcela vyloučeni
ze společnosti, kteří nejsou součástí ani ekonomického, ani občanského života.
Rozrostl se také vězeňskoprůmyslový komplex. Řekla bych, že proběhla marginální
redistribuce, ale obecněji jsou nerovnosti ostřejší než kdykoli předtím.
V rámci střední třídy došlo k zrovnoprávnění mužů a žen, ženy mají
obecně lepší přístup do politiky, do vládních úřadů či do místní správy, lepší
přístup k ekonomickým zdrojům a disponují větším majetkem. Pokud se tedy
podíváme na postavení majetných mužů a žen, je možné zaznamenat určitý progres.
Stále zde ovšem panuje zásadní „rasově“-etnická i genderová disparita. Rozdíly
v příjmech mezi Afroameričany a majoritní populací se snížily, ale stále
přetrvávají velké nerovnosti s ohledem na akumulaci majetku. Afroameričané
proto nemají takovou možnost prostřednictvím dědictví zvýšit socioekonomický
status svých dětí a dalších generací. Bohaté ženy disponují majetkem často díky
příbuzenským vztahům. A pokud se podíváme na to, kdo kontroluje bankovní
sektor, velké finance nebo politiku, uvidíme, že se toho moc nezměnilo.
Zuzana Uhde: To mě přivádí k
poslední otázce. Ve světle současné finanční a ekonomické krize, která zostřuje
sociální nerovnosti obecně, ale také vyhrocuje nerovnosti mezi ženami, co
vidíte jako hlavní úkol pro feministický aktivismus a feministickou teorii do
budoucna?
Evelyn Nakano Glenn: To je velká
otázka. Podle mého názoru byl feministický aktivismus úspěšný při proměně
společenských vzorců na okraji společnosti a možná v akademickém
prostředí, ale dosud nepronikl do širších společenských struktur. Nyní jsme už
podle mého názoru získali dostatečné porozumění společenským procesům a
disponujeme dostatečným množstvím empiricky podložených argumentů, abychom se
mohli zaměřit na různé aspekty širších problémů, které se netýkají pouze
specificky žen. Jsem přesvědčena, že feministický aktivismus musí spojit své
síly s dalšími sociálními hnutími, aby se dostal do širších struktur a aby
mohl napadnout základní systémové ekonomické nerovnosti. Feministické hnutí nyní
potřebuje rozvinout spolupráci s dalšími sociálními hnutími. Tyto
strategické aliance se mohou různit na základě konkrétních problémů a úkolem
feministických aktivistek a aktivistů bude zajistit, že genderová perspektiva a
zájem žen bude od počátku součástí této širší agendy.
Zuzana Uhde: S touto vizí do budoucna rozhodně souhlasím.
Děkuji Vám za rozhovor.
Přeložila Zuzana Uhde
[1] Glenn, Evelyn Nakano.
2010.
Forced to Care: Coercion and
Caregiving in America. Harvard: Harvard University Press, připraveno
k tisku.