Hlavní stránka knihovny

Vyhledávače (search engines)

    "... hundreds and thousands of times, for her I searched in chaos, suddenly, I turned by chance, to where the lights were waning, and there she stood. ..." Baidu (Hundreds of times) - the Chinese poem written more than 800 years ago during the Song Dynasty    


     
Academic search engines:
 
Zpřístupňují odborné publikace, dizertační práce, recenzované příspěvky, preprinty, abstrakty a odborné knižní publikace. Prohledávají web, depozitáře univerzit, servery partnerských nakladatelství, archivy preprintů a patentové informace. Oba nabízejí možnost rozšířeného vyhledávání.
  • Advanced Search Tips
  • Odkazy na zdroje, které se vztahují k jednomu dokumentu, sdružuje do jednoho záznamu
  • [citation] - označuje záznamy, které nejsou přístupné přes web
  • [book] - označuje knihu ( funkce Library Search vyhledá příslušnou knihovnu přes projekt Open WorldCat - pouze pro USA, UK)
  • Uvádí počet citací u jednotlivých záznamů
  • Řadí odkazy podle relevance (přihlíží i k množství citací)
  • Nabízí službu "link library" a  "bibliography manager"
  • Služba "resent articles" umožňuje omezit množství vyhledávaných odkazů rokem publikace
  • Zdroje zatím tají (všichni vydavatelé kromě Elsevier a ACS?)

(Google Scholar grows - an update, 23.9.05)

(Scirus Adds California Institute of Technology to Repository Search Service, 17.10.05)

 
Porovnání a názory:
 
Proč používat různé vyhledávače:
  • Různé pokrytí webu
  • Různé vyhledávací strategie
  • Různé hodnocení a třídění stránek

Možnost vzájemného srovnání AllTheWeb, AltaVista,Yahoo!, MSN, Google, Teoma a WiseNut: Thumbshots ranking (použijte Internet Explorer).

Blind Search srovnává vedle sebe výsledky hledání zadaného výrazu. Klepnutím na tlačítko určíte, které výsledky nejvíce naplňují vaše očekávání. Před volbou nejlepšího vyhledávače nevidíte, pro který vyhledávač z trojice Google, Yahoo!, Bing hlasujete.Pořadí sloupců s výsledky se samozřejmě náhodně mění. 

 
 
 
Tipy na vyhledávání:
  • Vyhledávat přes specializované portály a instituce
  • Dobře zvážit klíčová slova
  • Hledat přesnou frázi
  • Používat Advanced Search příp. Search Tips (pozor, rychle se mění)
  • Zkontrolovat preference před každým novým vyhledáváním
  • V češtině používat skloňované a časované tvary
  • Vyzkoušet množné i jednotné číslo
  • Vyzkoušet odkazy na podobné stránky
  • Vyzkoušet různé vyhledávače (Add Yahoo! Search - Firefox Extension)
 
 

     

General search engines:

O Googlu

Příkazy

Funkce

Historie

             
 
 
Porovnání a názory:
 

Indikátory důvěryhodnosti webových stránek:

  • Autor - vzdělání, praxe, publikační činnost, ocenění
  • Způsob prezentace - nepřítomnost reklamy, design, jazyková správnost
  • Podpora tvrzení - citace, odkazy
  • Aktuálnost
  • Lze ověřit v nezávislém důvěryhodném zdroji
  • Informace o stránce - do alexa.com vlož URL stránky
  • Historie stránky - Internet Archive

Příklad:

For more see Evaluating Web Pages.

     
Metasearch engines:
  • Myriad Search -vzájemné srovnání Google, Yahoo!,Ask Jeeves, MSN
  About searching:

Translators:

     
  About worldwide search engines:
     
  Optimalizace webových stránek pro vyhledávače (Search engine submission and optimization):
     

Deep (Invisible) web :

 
     
 





     

GOOGLE

 

Historie:

  • Název Google je odvozen od slovní hříčky googol, jejímž autorem je Milton Sirotta, synovec amerického matematika Edwarda Kasnera. Googol je číslo odpovídající jedničce následované jedním stem nul. Symbolicky představuje množství světových informací, které se Google snaží roztřídit a zpřístupnit.
  • Zakladateli Google se stali v roce 1998 studenti stanfordské univerzity - Sergey Brin a Larry Pale (originální dokumentace ke Googlu,1998).
  • V roce 1998 zaznamenal 10 000 dotazů denně.
  • Koncem roku 1999 - 3 000 000 dotazů denně.
  • O další dva roky později, v květnu 2002 okolo 150 000 000 dotazů denně.
  • V roce 2003 obsahoval 3 miliardy stránek.
  • V roce 2005 8 miliard stránek; po pouhých deseti měsících obchodování na veřejném trhu se Google s tržní hodnotou více než 80 miliard USD stal mediální firmou s nejvyšší tržní hodnotou. Tržní hodnota Yahoo! je asi o 27 miliard nižší (Agentura Reuter).
     

O Googlu:

  • Jeden z nejoblíbenějších vyhledávačů (Vyhledávače jako zdroj návštěvnosti - pokus č.2, 5.5.05)
  • 8 miliard stránek (Yahoo! 20 miliard stránek)
  • U HTML souborů prohledává jen prvních 101 kB a u PDF jen prvních 120 kB stránky (Yahoo! prohledává 500 kB stránky)
  • Možnost českého rozhraní
  • Možnost vyhledávání až 32 termínů najednou
  • Volba doby poslední aktualizace dokumentu, místa hledaného termínu kdekoli na stránce, typu souboru, jazyka, ve kterém má být vyhledaná stránka napsána, domény, ve které se má vyhledávat, vyhledávání synonym, vyhledávání ve výsledcích.
  • Vyhledávání numerických rozsahů:

DVD player 150..200 usd

 
 
  • Google sinker - zvýšení důležitosti termínu jeho opakováním:

history german czech

history german german czech

  • Google pagerank
  • Google dance
  • Google sandbox
  • Google cache - zobrazí stránky v podobě, v jaké je načetl robot (tuto funkci plní lépe Internet Archive)
  • Neumožňuje skládání termínů pomocí závorek, nahrazování jednotlivých znaků
  • Používá cookies s platností do roku 2038
  • Google bomb
 

Vybrané příkazy:

  • SearChing = searching
  • AND je implicitní, lze použít OR
  • "searching in google" najde přesnou frázi
  • class I ignoruje I
  • class +I najde class I
  • class -I se vyhne spojení class I (- z numerické klávesnice)
  • ing*zelenka najde Ing. Zelenku s různými křestními jmény
  • googl najde googl, google, googling atd.
  • +googl najde pouze googl
  • ~ride najde synonyma, např. rider, trail (Google má patent na určování synonym, 10.9.05)
  • lze zadat číselný rozsah: "organic chemistry" polymer book "publication date" 2004..2005
  • po zadání např. www.imc.cas.cz se dostanete přímo na uvedenou stránku
 
  • rozpočet filetype:xls najde stránky se slovem "rozpočet" a ve formátu .xls (lze zadat .xls, .pdf, .ps, .doc, .ppt, .rtf, .wpd, .xml, .rss apod.)
  • link:www.imc.cas.cz najde stránky odkazující na www.imc.cas.cz
  • define:organic chemistry najde stránky s definicí organické chemie
  • site:www.polymer.com najde stránky s URL www.polymer.com, site:cz najde stránky v češtině
  • info:www.polymer.com najde stránky s URL www.polymer.com, nabídne stránky odkazující na www.polymer.com, stránky obsahující termín "www.polymer.com" apod.
  • intitle:"text of organic chemistry" party najde stránky, které v titulu obsahují frázi i termín nebo jen frázi či termín
  • allintitle:"text of organic chemistry" party najde stánky, které obsahují v titulu frázi i termín
  • inurl:"search engine" review najde stránky, které v URL obsahují frázi i termín nebo jen frázi či termín
  • allinurl:"search engine" review najde stránky, které v URL obsahují frázi i termín
  • inanchor:acs archive najde stránky, které mají acs v URL a slovo archive v textu stránky
  • related:www.imc.cas.cz najde podobné stránky
  • help:"excel 2002" najde manuály a nápovědy k Excelu 2002
  • cache:www.imc.cas.cz zobrazí stránky v podobě, v jaké je načetl robot
For more see Basic search, Advanced search operators.   For more see Advanced operators.

You can try Google Guide.

     

Vybrané funkce:

 
 

For more see Google Services, Google features, Google Labs.


2005