Umění [Art]
XLVI (1998), No. 3 |
O B S A H C O N T E N T |
Jan CHLÍBEC
Toskánské bohemikum. [Tuscan Bohemicum.] /188-194/
Autor se zabývá pronikáním internacionální gotiky do
Toskánska, jehož města byla politicky i ekonomicky spjata se záalpskými
dvory. Jedním z umělců, jenž tyto vlivy šíří do florentského prostředí,
je sochař Piero di Giovanni Tedesco pobývající načas v burgundské a frankoflámské
oblasti. Autor uvažuje též o Ghibertiho zprostředkovaném poznání umění
krásného slohu a jeho vlivu na sochařovu tvorbu. Pozornost je dále věnována
vztahům toskánských měst k Čechám, které počínají od 30. let 14. století.
Toto spojení dokládá krásnoslohá socha Madony v kostele S. Paolino e Donato
v Lucce, česká práce kol. 1400.
Martin ČÍHALÍK
K otázkám pořizovatelů Bible boskovické. [Zu Fragen bezüglich
der Donatoren der Bibel boskoviensis.] /195-200/
Rozborem dvou erbů nacházejících se ve výzdobě knihy
Exodu na fol. 21r a dalších iluminací se autor snaží určit objednavatele
Bible boskovické. Podle umístění rodového znaku pánů z Lipé lze soudit,
že byl zhotoven na přání pozdějšího majitele bible, jenž se chtěl ztotožnit
s původním záměrem vlastníka a přihlásit se k myšlence kalicha. Objednavatelem
bible byl zřejmě pan Čeněk z Vartemberka a Veselí, který sympatizoval s
husitským hnutím a od roku 1414 zastával úřad nejvyššího purkrabího. Zahájení
prací na výzdobě bible autor klade do roku 1421, kdy byl pan Čeněk pokořen
Janem Želivským pod Jaroměří.
Pavel KALINA
Albrecht Dürers Lamentation from The Small Passion. [Dürerovo
Oplakávání z Malé pašije.] /201-211/
Tématem článku je Dürerova rytina Oplakávání z Malé pašije.
Kořeny tohoto díla lze hledat v severské, nizozemské a středoevropské oblasti.
Autor provádí srovnání s příbuznými díly, mimo jiné i s díly malířových
žáků Hanse Schäufeleina a Hanse Baldunga Griena. Rytina Oplakávání se vyznačuje
prostorovou dvojznačností. Dvojaký charakter Dürerových děl z tohoto období
autor vysvětluje jak malířovou orientací na vizuální zkušenost běžného
diváka, tak snahou učinit tato díla použitelnými pro kopírování v různých
médiích.
Zdeněk KAZLEPKA
Der unbekannte Gottfried Libalt (16101673). [Neznámý Gottfried
Libalt (16101673).] /212-218/
Do díla Gottfrieda Libalta, německého malíře zátiší,
krajin a náboženských výjevů, je v současnosti zahrnuto třicet obrazů a
jeden grafický list. V malířových zátiších autor spatřuje významný zdroj
pro rozvíjející se dekorativně koncipované zátiší 18. století ve střední
Evropě, reprezentované Maximilianem Pfeilerem a Franzem Wernerem Tammem.
Ivo KOŘÁN
Braunovo bozzetto sv. Luitgardy. [Der Bozzetto zur Statuengruppe
der Hl. Luitgard von M. B. Braun.] /219-223/
Autor se zabývá Braunovou skicou z pálené hlíny pro sousoší
sv. Luitgardy, která je nyní v muzeu v tyrolském Oetzu. Toto bozzetto,
vyznačující se rudimentální syrovostí tvarů, odkazuje na Brandlovu návrhovou
kresbu. V článku jsou vyzdviženy vysoké kvality Braunova díla ve srovnání
s příbuznými sochami české provenience. Dále autor rozebírá Braunovu drobnou
zlacenou řezbu sv. Luitgardy z Národní galerie v Praze, která je variací
vracející se k staršímu, tou dobou již překonanému námětu. V závěr článku
je zmínka o barevnosti soch.
Pavel PREISS
... fatta in Praga 1774. Po stopách boloňského scénografa Franceska
Orlandiho v Praze. [... fatta in Praga 1774. Tracing the Footsteps
of the Bolognese set designer Francesco Orlandi in Prague.] /224-229/
V seznamu dekorací divadla v Kotcích z roku 1781 figuruje
jediný Ital, Francesco Orlandi, který je zde zastoupen početným souborem.
V článku je věnována pozornost dvěma kresbám s datem 1774, jež vznikly
v Praze. Obě pocházejí ze scénografické kolekce benátské Fondazione Giorgio
Cini. Jejich autorovi jsou připisovány též další kresebné studie z fondu
Klementinské akademie v boloňské Akademii výtvarných umění. Preiss zpochybňuje
připsání těchto kreseb Carlu Bibienovi a uvažuje o možném autorství Francesca
Orlandiho, který v Praze roku 1774 pobýval.
Jindřich VYBÍRAL
Jiná moderna Leopolda Bauera. [Die andere Moderne Leopold Bauers.]
/230-240/
Předmětem článku je architektonická tvorba Leopolda Bauera
(18721938) v posledních zhruba patnácti letech jeho života. V této době
navrhuje řadu významných staveb (obchodní dům Breda & Weinstein v Opavě,
vilu Valerie Fischerové v Brně, činžovní blok Vogelweidhof ve Vídni, dostavbu
sanatoria v lázních Jeseníku, tělocvičnu pro Krnov, kostel sv. Hedviky
v Opavě). Výklad Bauerových děl je opřen o jeho vlastní teoretické názory
a je proveden v širokém kontextu dobových souvislostí. Architektův historismus
a eklektismus, jeho důraz na tvar jako nositele významu, tíhnutí k populární
kultuře a jeho hněvivá kritika mezinárodního stylu opravňuje autora článku
přiřadit umělce k předchůdcům postmoderny.
Eva ZÍKOVÁ
Bibliografie Olgy Pujmanové, rozené Strettiové, 19521998.
/249-251/
Ladislav DANIEL
Milan togner jubilující. Bibliografie Milana Tognera.
/252-257/
Vratislav NEJEDLÝ
K činnosti olomouckého sochaře Jana Sturmera. /257-260/
J. FAJT (ed.), Magister Theodoricus. Dvorní malíř císaře Karla IV. (Klára Benešovská Zuzana Všetečková) /262-275/
R. FAVREAU (ed.), Epigraphie et iconographie. (Jiří Roháček) /275-277/
Opuscula historiae artium XLV, 1997. (Luboš Konečný) /277-278/
W. PEHNT H. STROHL (eds.), Rudolf Schwarz. Architekt einer anderen
Moderne. (Markéta Večeřáková) /278-279/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /280-282/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |