Umění [Art]
XLVI (1998), No. 1 2 |
O B S A H C O N T E N T |
Karel STEJSKAL
Die Wandzyklen des Kaisers Karls IV. Bemerkungen zu Nuedatierungen
und Rekonstruktionen der im Auftrag Karls IV. gemalten Wandzyklen.
[Nástěnné cykly Karla IV. Poznámky k novému datování a k rekonstrukcím
nástěnných cyklů namalovaných na objednávku Karla IV.] /19-41/
V úvodu se autor zabývá činností Mistra emauzského cyklu
na Karlštejně a poté v ambitu slovanského kláštera v Praze-Emauzích. Zahájení
prací na výzdobě ambitu Stejskal klade do roku 1365 a dále dokládá, že
ostatkové scény v karlštejnské kapli P. Marie nemohly vzniknout před rokem
1364. Upřesňuje i jejich ikonografii. Autor také představuje výsledky svého
studia rukopisu Rakouské národní knihovny ve Vídni Cod. 8330 z let 157172
s miniaturami Matyáše Ornyse, považovanými za kopie zničeného karlštejnského
rodokmene. Pozornost je věnována též Wolfenbüttelskému kopiáři. Dalším
tématem článku je cyklus zničených deskových obrazů, které se nacházely
v dnešním Vladislavském sále na Pražském hradě, a dále přemyslovský cyklus
na Vyšehradě, jejž dal Karel IV. namalovat kolem roku 1360. Závěr je věnován
rozboru zprávy o zaniklé výzdobě Karlova hradu Tangermünde v Braniborech.
Pavel R. POKORNÝ Zuzana VŠETEČKOVÁ
Nová datace gotických nástěnných maleb v kostele sv. Tomáše v Praze.
[Die neue Datierung der gotischen Wandmalereien in der St.-Thomas-Kirche
in Prag.] /42-50/
V první části článku Pavel R. Pokorný nově určuje postavu
klečícího donátora na malbě v sakristii augustiniánského kostela sv. Tomáše
jako litomyšlského biskupa Petra řečeného Jelito. Tím vylučuje dřívější
předpokládaný vznik maleb v roce 1353 a klade jejich dataci do roku 1370,
kdy je prokázáno spojení biskupa Petra s augustiniánským klášterem. V druhé
části článku se Zuzana Všetečková zabývá rozborem těchto maleb, uvádí italské
vlivy a další příbuznosti a analogie.
Jan ROYT
Die ikonologische Interpretation der Glatzer Madonnentafel.
[Ikonologická interpretace Madony kladské.] /51-60/
Deskový obraz Madony kladské z obrazové galerie v Berlíně-Dahlenu
vznikl mezi roky 134450. Arnošt z Pardubic je zde namalován s paliem,
což mluví pro dataci po roce 1344. Vedle starších Suckalových a Chytilových
výkladů obrazu přináší článek další důležité prameny pro jeho ikonologickou
interpretaci. Za inspirační zdroj autor považuje výklad Panny Marie jako
trůnu Šalamounova v tzv. Mariale Arnesti, a dále zázračné vidění Arnošta
z Pardubic zmíněné ve Vita Venerabilis Arnesti... Viléma z Hasenburka.
Liliana KRANTZ-DOMASŁOWSKA
Das Mosaik am Dom in Marienwerder. [Mozaika na dómu v Kwidzyni.]
/61-64/
Článek pojednává o mozaice nad předsíní (původně nad
portálem) na jižní straně dómu v Kwidzyni s umučením sv. Jana Ev. a donátorem,
která má spolu s nedochovanou mozaikou v Malborku určité vztahy k mozaice
na Zlaté bráně Svatovítské katedrály v Praze. Podle původního nápisu je
zobrazeným donátorem v Kwidzini biskup Jan I. Mnich (13781409), který
od roku 1365 studoval v Praze. Mozaika vznikla kolem roku 1380 a v literatuře
na ni existují dva názory. První spojuje mozaiku s dílnou pracující na
Zlaté bráně, druhý toto dílo připisuje umělcům, kteří přišli z Benátek
na pozvání velmistrů řádu německých rytířů.
Jan CHLÍBEC
Sochařské donace Jiřího Pruskovského z Pruskova. Glosa k renesančnímu
sochařství v Čechách. [Die bildhauerische Donation des Jiří Pruskovský
von Pruskov. Glosse zur Renaissancebildhauerei in Böhmen.] /65-74/
Autor věnuje pozornost sochařským dílům, která dal zhotovit
šlechtic Jiří Pruskovský pro svůj renesanční zámek ve Starých Hradech.
Je to především oltář sv. Jana Kř. z roku 1582 nacházející se v zámeckém
kostelíku. Toto dílo bylo inspirováno oltářem sv. Jana Kř. v Týnském chrámu
v Praze, prací Monogramisty IP. Dalšími díly zhotovenými na Pruskovského
objednávku jsou císařské bysty Ferdinanda I. a Maxmiliána II., které (spolu
s nedochovanými bystami Karla V. a Rudolfa II.) byly pravděpodobně umístěny
v nikách nad hlavní branou zámku. V závěru článku je zmínka o opukovém
epitafu, který nechal Jiří Pruskovský zřídit roku 1567 svému bratru Jakubovi
v katedrále sv. Víta.
Olga KOTKOVÁ
Donátor v nizozemském malířství 16. století: Persona non grata?
Zamalované postavy donátorů na nizozemských obrazech z českých sbírek.
[Der Stifter in der niederländischen Malerei des 16. Jahrhunderts: persona
non grata? Mit Beispielen aus tschechischen Sammlungen.] /75-82/
Postava donátora na obraze Dvanáctiletý Ježíš v chrámu
ze zámecké obrazárny v Opočně od následovníka Hieronyma Bosche byla z neznámých
příčin zamalována. Toto dílo mělo mít podle autorky pravděpodobně funkci
epitafu. Článek na dalších příkladech (triptych Klanění tří králů od Joose
van Cleva) ukazuje, jak byly obrazy v průběhu dějin upravovány podle tehdejších
potřeb a přání majitelů. Autorka se věnuje též obrazu Studně života od
Mistra Studně života, který zůstal zásahů narušujících původní koncepci
ušetřen.
Martin MÁDL
Triumf, karneval, sv. Jakub. K interpretaci dřevěného kruhového
štítu ze 16. století. [Triumph, Carneval, St Jacob. An Interpretation
of a 16th-Century Circular Shield.] /83-99/
Kruhový štít ze sbírek Národního muzea je z přední strany
zdoben malbou bizarního bojového průvodu se zvířaty a fantasktními bytostmi.
Kolem tonda je španělský nápis s prosbou k sv. Jakubu. Malba, která je
příbuzná s kompozicemi několika obrazů Pokušení sv. Antonína od různých
nizozemských autorů 16. století, se připisuje Pieteru Huysovi. Autor článku
interpretuje štít v širokém kontextu dobových souvislostí a dovozuje případný
účel jeho vzniku.
Milan TOGNER
Neznámé kresby Agostina Ciampelliho v olomoucké sbírce. [The
Unknown Drawings of Agostino Ciampelli in the Collection of Olomouc.]
/100-108/
Ve fondech Státní vědecké knihovny v Olomouci se nachází
kolekce šedesáti listů kreseb A. Ciampelliho (15651630). Jde téměř výlučně
o figurální studie a motivy, jež se pojí s malířovou monumentální tvorbou.
Největší část souboru tvoří kresby, související s výzdobou kaple sv. Ondřeje
v jezuitském kostele Il Gesú, kterou malíř realizoval kolem roku 1601.
Ostatní kresby se týkají dalších Ciampelliho prací v Římě a Florencii.
(S. Giovanni in Laterano, S. Vitale, S. Maria in Trastevere, S. Agnese
Fuori le Mura, Casa Buonarroti, S. Bibiana)
Jaromír NEUMANN
Matyáš Bernard Braun a Petr Brandl. Sousoší sv. Luitgardy a jeho
geneze. [Matthias Braun und Peter Brandl. Die Statuengruppe der hl.
Luitgard und ihre Genese.] /109-128/
Autor si klade za cíl objasnit genezi Braunova sousoší
sv. Luitgardy a osvětlit Brandlův podíl na prvních dílech, která Braun
vytvořil po svém příchodu do Čech. Širokým rozborem okolností vzniku sousoší
sv. Luitgardy a jeho slohovou analýzou se Neumann snaží prokázat pravdivost
zprávy F. L. Ehementa z roku 1771, jež uvádí Brandla jako autora modelu.
Modelem je zde myslen kresebný návrh. V článku jsou reprodukovány Brandlovy
obrazy související s genezí sousoší a také díla J. K. Lišky, s nimiž se
Brandl tvořivě vyrovnával.
Milan TOGNER
Bibliografie Lubora Machytky 19901997. /154/
Martin HALATA
Jarmila Hanzalová (ed.), Osobní pozůstalosti, rodinné archivy: soupis
z roku 1997. /154-155/
Eliška FUČÍKOVÁ (ed.), Rudolf II. in Prague. The Court and the City. (Larry Silver) /158-160/
B. MIKUDA HÜTTEL, Vom Hausmann zum Hausheiligen des Wiener Hofes. Zur Ikonographie des hl. Joseph im 17. und 18. Jahrhundert. (Ivo Kořán) /160-163/
Zdeněk LUKEŠ Damjan PRELOVŠEK Tomáš VALENA (eds.), Josip Plečnik: An Architect of the Prague Castle. (Christian F. Otto) /163-166/
František ŠMEJKAL, České imaginativní umění (ed. Jana Šmejkalová).
(Karel Srp) /166-168/
Z přírůstků uměleckohistorické literatury. /168-170/
Zásady úpravy textu. /171/
[Zpět na Seznam časopisů] [Back to List of journals] |