Mlčení je
forma komunikace. Feministické debaty o
politických aspektech psychologické praxe
Mlčení je
forma komunikace. Feministické
debaty o politických aspektech psychologické praxe[1]
/ Kateřina Machovcová
Silence Is a
Form of Communication: Feminist Debates
about the Political Aspects of Psychological Practice.Abstract:
The heated debate
between feminism(s) and psychology(ies) about being
political goes beyond the understanding of feminism as a dangerous
ideology
that needs to be divorced from the respect for approaches intrinsic to
psychological practices. Political activism is frequently understood as
a core
feminist value, but different ethics can come into play in psychology
and
psychotherapy. Professionals engaged in critical and feminist
approaches seek
to combine being political while cherishing the autonomous
decision-making of
each and every client. However, we also encounter positions where
individual
work is rejected and only collective activism is to be pursued, or on
the other
hand, positions where activism beyond individual help is deemed
unrealistic.
In the following
text different perspectives on feminist politics and psychology will be
presented. For instance, critical psychology can serve as one of the
platforms
where feminisms and the critique of psychological theories can come
together in
claiming that neutrality is impossible. The theoretical part of the
article is
illustrated with examples, some of which were drawn from the empirical
material
collected for the author’s dissertation project
‘Gendering Psychological
Counselling’.
Keywords:
feminism,
critical psychology, activism
Když
si laicky zkusíme představit, co mohou slova psychologie či
psychoterapie
asociovat, nebude dlouho trvat, než se nám vybaví
pojmy jako „změna... změna
osobnosti, změna situace v rodině, změna chování
dítěte...“. Individuální
změna
či změna chování malé skupiny
lidí je plně legitimním a
žádaným výsledkem
psychologického působení. V názorech
týkajících se působení ve
smyslu
prosazování společenské změny se
však řada psychologů a psycholožek výrazně
rozchází. Zde můžeme hledat jeden z
hlavních zdrojů sporu, ale i produktivní
diskuse mezi feministickými a
psychologizujícími přístupy.
Zatímco první se
zaměřují na analýzu
strukturálních podmínek a
sociálních vztahů, následovanou
akcí k jejich restrukturaci, druhé
primárně zajímá jednotlivec či jeho
bezprostřední
kontakty, a tudíž možnosti proměny takto vymezené.
Iniciace
společenské změny může narážet na prezentaci
psychologie jako apolitické,
objektivní a neutrální vědy.
Psychologická zjištění jsou
předkládána jako fakta
nezatížená jakýmikoliv
zájmy, resp. psychologové vždy věnovali mnoho
pozornosti
tomu, aby psychologické výstupy byly takto
přijímány odbornou i laickou
veřejností. Vědeckou neutralitu psychologie zpochybňuje
například S. Frosch
(2003), z jehož pohledu vyplývá, že
právě proto, že psychologie je vědou
zabývající se lidskými
subjekty jako předměty studia, jakékoliv výroky v
souvislosti s poznáním jsou samy o sobě
výkonem moci a mají tedy
nezpochybnitelnou politickou rovinu
[2],
vztáhněme totéž i na rovinu
psychologické praxe, tedy
terapie, poradenství apod. Podle V. Burr (2002) se
psychologie zabývá
porozuměním chování a
zkušenostem lidí a rozdíly mezi
různými přístupy nejsou
pouze akademického rázu, ale naopak
mají reálné implikace pro to, jak
vnímáme
sami sebe, jaké možnosti prožití
našich životů vidíme, a nakolik jsme sami sebe
i společnost, v níž žijeme, schopni změnit.
V
následujícím textu si
představíme východiska feministické
kritiky psychologie,
resp. psychologické praxe, propojíme je s
kritickými proudy v rámci psychologie
a doplníme předložením empirických
příkladů a dalších
individuálních stanovisek
z dostupných zdrojů. Společně tyto příspěvky
demonstrují potřebu zaměřit se na
aktivní procesy, na to „co děláme,
děláme-li psychologii, terapii či
poradenství“, a simultánně
poukazují na limity definování
jednoznačných pozic
či typů, ať už v psychologii(ích) či ve feminismu(ech).
Jejich vztah navrhuji
chápat vždy ve vzájemné interakci.
Pozice zastávané
konkrétními osobami se mění
v kontextu, je tak upuštěno od snahy jednoznačně vymezit
proudy feministické či
kriticko-psychologické, vždy se jedná pouze o
didaktické zpřehledňující
dělení,
zatímco v každodenní praxi
dochází k
prolínání a
neustálému ovlivňování se.
Cílem předkládaného článku
tak je podpořit a prohloubit kontinuální reflexi
tohoto vztahu. Tematické oblasti, kterým se budu
věnovat, jsou zaměřené na
představení antipsychologických postojů jako
původní součásti feministického
hnutí, současných pokusů o propojení
feministického náhledu s psychologií,
společných témat kritické psychologie
a feminismu a v poslední části uvedu již
zmíněné příklady
invidividuálních podob
(ne)angažování se.
Antipsychologické
postojeSoučasné
feministické hnutí s sebou nese
dědictví své druhé vlny,
výrazně ovlivněné
antipsychiatrickým hnutím.
Radikální pozici reprezentují
například britské
feministky, vzděláním psycholožky, Celia
Kitzinger a Rachel Perkins. V úvodu
knihy „Changing our Minds, Lesbian Feminism and
Psychology“ (tamtéž: 1)
píší:
„
Toto
je kniha o tom, proč si jako lesby a feministky myslíme, že
psychologie je
špatná.“
Autorky
uvádějí výroky feministek,
které psychologii charakterizovaly jako
„pseudovědeckou podpěru patriarchální
ideologie a patriarchální
sociální
organizace“ (Weisstein, 1970, cit. dle Kitzinger a Perkins
1993) a „mýtus,
který pomáhá udržet ženy na
‚jejich místě΄(Hanisch, 1971, cit.
dle Kitzinger a Perkins 1993). M. Daly (1990)
srovnává terapii s jevy,
jako jsou hony na čarodějnice, svazování nohou v
Číně, ženská obřízka či
upalování vdov v Indii. Poukazuje na to, že v
dnešní době jsou ženy
kontrolovány prostřednictvím nálepek
šílenství a
následného nekonečného kruhu
terapie, již vnímá jako
„znásilnění mysli“
založené na obviňování matek a
samotných klientek. Podle těchto
odmítavých autorek běžná
péče o duševní zdraví
ženám nenabídla o mnoho více než
nálepku psychické nemoci, často tak
namísto
posílení a podpory k již
existujícím životním těžkostem přidala
další,
pramenící ze stigmatizace psychicky
nemocných a faktických praktických
omezení,
která se s duševními chorobami
pojí (Fulini, 1987, cit. podle Ussher 1991).
Problematickým aspektem zaměření na
osobní rozvoj prostřednictvím
vzdělání,
terapie či svépomoci je plná dostupnost
souvisejících služeb pouze těm, kdo na
to mají prostředky. Tím tato praxe nepřispěje ke
společenské spravedlnosti,
naopak může podpořit udržování ekonomicky
založených rozdílů (Hare-Mustin,
Marecek 1994). Tyto výhrady do velké
míry směřují i vůči pokusům o ustavení
feministicky
informované terapie.
V
duchu feministického hesla „osobní je
politické“ hlavní výtka vůči
psychologii
směřuje k tomu, že zaměňuje zdroje psychických
problémů. Místo toho, aby
napomáhala proměně diskriminující a
zneužívající společenské
struktury, doslova
zaměňuje materiální marginalizaci za
emocionální poruchy. C. Kitzinger a R.
Perkins (1993) dále uvádějí, že
psychologické zaměření na
zlepšení sebe sama
nás učí privatizovat problémy,
které máme jako ženy a
příslušnice menšinových
skupin, následně přestáváme tyto
obtíže chápat jako sdílené
následky
utlačování, ale vnímáme je
jako osobní patologii.
Není
však možné konstatovat, že by ženy byly
pouhé oběti tlaku z vnějšku. Právě
feministické přístupy se zaměřují na
podporu žen ke změně, ta by měla být
zaměřená i na společenské faktory. C. Kitzinger a
R. Perkins (1993) ale
odmítají řešení
prostřednictvím transformace terapie/psychologie,
která by
následně věnovala pozornost i změnám
přesahujícím jednotlivce a zahrnovala i
jiné feministické aspekty. Celkově totiž
kritizují terapeutický životní styl,
kdy jsou solidární vztahy v komunitě žen
nahrazovány profesionální podporou s
diskutabilními výsledky, a
připomínají, že i ženy/feministky
působící jako
terapeutky se vždy nacházejí v pozici dominance,
a tím se podílejí na
sociální
kontrole žen-klientek. Z feministického pohledu tak terapie
odráží utlačování a
systematické zacházení s ženami jako s
„Jinými“ ve všech
organizacích
společnosti (Ussher 1991). Zatímco některé
odbornice působící v praxi reagují
budováním tzv.
rovnostářských vztahů založených na
úsilí o sdílení moci s
klientkami
[3],
C.
Kitzinger a R. Perkins (1993) jako řešení
oživují praxi feministických skupin
rozvoje sebevědomí (consciousness-raising groups),
populárních v 60.
letech. V jejich původním smyslu jde o zaměření
na sdílení zkušeností s
utlačováním a podporu politické akce.
Je kritizováno postupné prolnutí
těchto
skupin s podpůrnými ženskými skupinami
připomínajícími skupinovou terapii
–místo toho, aby zde ženy získaly
odvahu ke změně, získaly prostor, kde o sebe
neustále navzájem pečují a
propadají se hlouběji do pout vzájemné
závislosti. Tím
podpůrné skupiny místo
posílení spíše
upevňují slabost. Smyslem feministických
skupin není analyzovat ženy a jejich životy, ale zaměřit
pozornost na
společnost a dopady společenských podmínek na
ženské bytí.
Politické
feministické aktivity se ne vždy
setkávají s širokým
přijetím, spíše naopak,
mnohem lépe jsou ve společnosti
vnímány aktivity zaměřené
právě na
psychologickou podporu. Jako jednu z příčin, proč je
přijatelnější řešení
emocionálních problémů,
vnímá Carol Tavris (cit. podle Kitzinger, Perkins
1993)
zkušenost, že ženám se
dostává mnohem více sympatie a
podpory, když definují
svoje problémy jako medicínské či
psychologické než jako politické: je
otázkou,
jakým hlasem musí ženy mluvit, aby jim společnost
naslouchala a byla ochotná
řešit jejich praktické problémy.
Opatrné
propojování feminismu a psychologie
Uvedli
jsme si důvody, proč mohou některé feministické
psycholožky upouštět od terapie
či poradenství a zaměřovat se pouze na různé
formy aktivismu, snahu změnit
nespravedlivé společenské podmínky.
Takový postup však skrývá
rizika. Například
J. Ussher (1991) se ptá, jaké důsledky by mělo
upuštění od poskytování
terapie
pro ženy? Pro ženy, které dominují mezi těmi, kdo
služby, jako je terapie, více
vyhledávají, pro ženy, které
většinou poskytují
neoficiální (a neplacenou)
podporu potřebným. Kritici a kritičky
poskytování utlačujících
psychiatrických
a psychologických služeb zapomínají
naskutečnost, že nedostupnost této formy
podpory má negativní důsledky zejména
pro ty, kterým usilují pomoci.
Radikální
sociální analýza
napomáhá porozumění
mocenským mechanismům ve společnosti, ale
neřeší aktuální potřebnost.
To uznává i kritička terapií M. Daly
(1990),
zmiňující se o potřebě krizových
center pro ženy.
Uvedená
antipsychologická pozice, charakteristická
spíše pro začátky druhé
vlny
feministického hnutí, je
menšinovým, nicméně pozornosti
hodným hlasem. Většina
těch, které se považují za
feministické terapeutky a psycholožky, usiluje o
spojení feministického přístupu s
psychologií při zachování
komplexního a
dialektického vztahu (Heenan 1995). Psycholožky
podporující feministické vize
zároveň deklarují nutnost společenské
změny:
„
Raději
bychom řešily společenské problémy
politicky než případ od případu v
našich
kancelářích“ (Hill,
Anderson 2005: 168).
Jinými
slovy je potřeba větších změn, než může učinit
jedna žena v individuální
terapii (Greenspan 1983, cit. podle Contratto, Rossier 2005), což
ovšem
neznamená, že by bylo možné na terapii jako
takovou rezignovat. Řada
feministických psycholožek kombinuje terapii i aktivismus
nebo plynule přechází
mezi těmito různými mody působení.
Feministické
psycholožky považují za žádoucí
vyvíjet takovou psychologii, která doslova
nemá
klapky na očích, je reflexivní a
zároveň založená na přísné
a systematické
odborné praxi (Ussher 1992). Zároveň
usilují o to, aby v praktické rovině byla
pro ženy dostupná, relevantní jejich
zkušenostem, aby upustila od patologizace
a zaměřila se na posílení (Weatheral 2002).
Není možné vytvářet psychologii,
která opomíjí
sociální kontext, a tudíž je
náchylná ke zdeformovaným
interpretacím v souvislosti s nerovnostmi
založenými na sociálních
kategoriích,
jako je gender, etnicita, zdraví, věk apod. S
vědomím toho, že věda vždy
ovlivňuje naše životy, zaujímá
feministická psychologie pozici charakteristickou
zodpovědností za dopady poznání,
které vědci a vědkyně vytvářejí. V
tomto
ohledu je feministická psychologie konstruována
jako strategie sociální změny
(Fine 1992). Nejde v žádném případě o
přizpůsobování vědy feministickým
požadavkům, ale o rozšíření
východisek vědy tak, aby neopomíjela hlediska
rovnosti a spravedlnosti a aby její výsledky
sloužily všem lidem a
nezvýhodňovaly pouze určité skupiny. Jak
píše P. Nicolson (1995), psychologie
se může dopouštět opomíjení kontextu a
následně neproblematizuje mocenské
rozdíly, čímž prokazatelně
přispívá k tomu, že ženy jsou
podrobovány misogynní
ideologii pod nálepkou vědecky ověřených postupů.
Je na místě přihlédnout ke
společensky sdílenému hodnotovému
žebříčku a diskutovat o akceptovaných
mužských
a ženských rolích a
následcích, které dané
pojetí má pro ženy i muže (Biever
1998), protože pohlaví zahrnuje i společenský
status (Unger 2007). Feministické
terapeutky zacházejí se svými
klientkami a klienty jako s jedinečnými
osobnostmi, nicméně vycházejí z
explicitního předpokladu, že sociální
status
také ovlivňuje psychologické
fungování (Atkinson, Hackett 1988, cit. podle
Israeli, Santor
2000). Usilují tedy o zahrnutí
individuálních historií i
relevantních
strukturálních podmínek.
Feministické
psycholožky zapojují pojetí genderu,
které maximalizuje životní kvalitu (Tiefer
2000) a neupřednostňuje individuální konformitu
společenským potřebám.
Feministická terapeutická praxe není
vykonávána na ženách, ale pro
ženy (Biever 1998), a v současnosti platí, že i pro muže
(nejen pro ně,
opustíme-li binární pojetí
genderu). O tomto tématu pojednává i
V. Bačová
(2000) připomínající
výzkumy potřeby sociálního
přijetí, kterou má velká
část z
nás. Prožívání
odlišností, ať už pozitivních či
negativních, bývá často
provázeno
nadměrným stresem. Nejde však pouze o
individuální lidské
odlišnosti, ale o
uvědomění si skutečnosti, že různým
kategoriím lidí jsou odlišnosti
stereotypně
připisovány jako skupině. Psychologie se standardně zaměřuje
především na
individuální
prožívání stresu spojeného
s odlišností, ve své
výchozí pozici,
kdy chápe jako klíčovou zodpovědnost jednotlivce,
tedy pobízí k jakési
„tvořivé
konformitě“, seberealizaci v rámci
společenských norem. V. Bačová se dále
ptá,
do jaké míry jsme jako psychologové a
psycholožky ochotni analyzovat
společenské vlivy?
„
Vystačíme
si s naším
„čistým“ psychologickým
postojem i v dnešní společnosti, která
přináší jiné pohledy na
jednotlivce, na jeho možnosti, a tím i jiné normy
pro
posuzování jeho konání?“
(Bačová 2000: 34).
Jak
bylo uvedeno výše, feministické
psycholožky souznějí s proudy kritických
sociálních věd včetně směrů v psychologii,
které odklánějí pozornost od
odlišných osob ke studiu společenských
dynamik, jež odlišnost konstruují. Podle
L.Cosgrove (2002) je žádoucí zaměřit se na
analýzu procesů, které
zprostředkovávají distres,
spíše než se věnovat výhradně
vnějším příčinám. Je
výzvou pro psychologii i feminismus najít způsob,
jak zkombinovat oba úhly
pohledu. Jak dodává V. Bačová (2000),
psychologové by měli zaměřit kritické
myšlení nejen na jednotlivce a pomoc
zprostředkovanou individuální proměnou,
ale i na společenské instituce a na jejich psychologicky
podloženou změnu.
Na
konec této části textu
uvádím alespoň jeden
konkrétnější příklad
feministicky
informované praxe. S. Holland (1992) svoji roli
klinické psycholožky vnímá jako
nutnou kritiku genderových zkreslení v oblasti
duševního zdraví a považuje za
důležité nabídnout inovativní služby,
které nebudou ovlivněné předsudky vůči
určitým skupinám klientů a klientek.
Feministický přístup v její
práci v centru
založeném v multietnické
příměstské oblasti demonstruje letáček
se základními
informacemi o ženách a depresi (následuje
výtah z textu):
1.
krok: „Pacientka a léky“
(pasivní očekávání, že mě
někdo vyléčí).
2. krok:
„Terapie jeden na jednoho“
(prozkoumávání
významu deprese).
3.
krok: „Mluvení ve skupině“
(objevování společné
historie žen).
4.
krok: „Akce“
(přejímání odpovědnosti za
veřejné věci,
požadavek změn v komunitě).
V
podstatě standardní postup psychologické praxe je
obohacený o feministickou
citlivost vůči mocenským vztahům a autorka jej
rozvíjí o další krok
zaměřený směrem k ovlivňování
věcí veřejných. Je však
nutné
dodat, že tento krok je předmětem domluvy a není v
žádném případě vyžadován.
Aktivismus je v každém případě
kontroverzní a nejednoznačně přijímanou
komponentou feministického
smýšlení v
psychologické praxi, způsoby, jakými je
případně zapojován, se liší
a v
konkrétních případech může
být zejména z etických důvodů zcela
vynechán
(Israeli, Santor 2000). Úsilí o společenskou
změnu má kořeny v již zmíněném
mottu „osobní je politické“.
I když panuje shoda v tom, že společenská změna je
nezbytná pro zlepšení situace žen a
dívek, rozsáhlá diskuse se
dotýká toho jak,
popřípadě nakolik má být aktivismus
terapeutky a případně i klientky
součástí
vlastní terapie.
Setkávání
feminismu a kritické psychologie
Kritická
psychologie (či spíše kritické
psychologie) se rozvíjejí zhruba od 70. let 20.
století, tedy o něco málo později než
druhá vlna feminismu, která je
datována
do 60. let (Havelková 2004; Brown, Locke 2008). Do
velké míry však došlo a
dochází k paralelnímu
vývoji a oba myšlenkové proudy se ať
už vědomě či
nevědomě ovlivňují a prolínají.
V
oblasti klinické praxe a poradenství se i
kritičtí psychologové
přiklánějí k
názoru, že řada problémů spojených s
duševním zdravím je způsobena
sociálními
nerovnostmi (Prilleltensky, Nelson 2002), a úsilí
je zaměřováno například k
budování komunitních
sociálních služeb, které se
neomezují pouze na práci s
jednotlivcem, ale berou v potaz i další
společenské podmínky, jako je
například
přístup k placenému
zaměstnání, bydlení či
vzdělání. Zkušenosti s
diskriminací
jsou předmětem terapie stejně tak jako jiné
zkušenosti, se kterými klienti
přicházejí. Spolu s feministkami se tedy
shodují na tom, že tradice západní
psychologie ukotvené v individualistických
hodnotách osobního rozvoje a
opomíjející
širší společenské
souvislosti nezáměrně obviňuje právě oběti,
kterým podsouvá plnou zodpovědnost za svou
situaci.
Některé
problémy, se kterými lidé
přicházejí do poraden, je třeba situovat do
společensko-politického kontextu a společně s nimi je
přepracovat ve světle
strukturálních podmínek a
následků (Prilleltensky, Nelson 2002). Kritická
psychologie v pojetí těchto autorů zdůrazňuje
téma rozdělení moci v
sociálních
systémech. Cílem rozhodně není
zbavení jednotlivců zodpovědnosti za proces
vlastního posílení, stejně tak
není možné po klientech požadovat
úplnou
zodpovědnost za společenské podmínky.
Spíše tedy jde o vyjasnění prostoru
pro
agency: prostoru pro vyjednávání
aktivní role uvnitř již nastavených a
zároveň
měnících se strukturálních
podmínek. Z klientů nejsou vytvářeny
pasivní oběti,
ale ani nedochází k
uplatňování sociální
kontroly v tom smyslu, že jsou
přizpůsobováni nespravedlivým
sociálním podmínkám.
Ačkoliv je kritická
psychologie spojená s komunitní prací
a sociální akcí, může velmi dobře
posloužit i v individuální práci
(Prilleltensky, Nelson 2002) a totéž by se
dalo říci i o feministických
přístupech. Jak však konstatuje
například E.
Burman (1997), spíše politické
závazky než úsilí o
alternativní psychologické
teorie označují feministickou psychologii jako kritickou, a
jak dodává S.
Wilkinson (1997), některé feministické
přístupy jsou v podstatě v rozporu s
kritickou psychologií, protože zcela akceptují
východiska tradiční
pozitivistické vědy. V samotné
kritické psychologii naopak spíše
převažuje
výzva k jiné metodologii a
přehodnocení implicitních teoretických
východisek, i
když jak uvádí Z. Vybíral (2004), i
zde pozorujeme výrazné zastoupení
aktivistických proudů.
Důležitou
připomínkou I. Prilleltenskyho a G. Nelsona (2002), jež je
možné zařadit právě
k autorům, kteří se výrazněji
zabývají politickou rovinou, je
uznání, že
mainstream může pro některé klienty být
užitečný, cílem je tedy vytvořit
varietu služeb. Kritická praxe však klade i
otázky týkající se
cílů terapie
vůbec: tradiční pojetí kladou důraz na symptomy,
chování a kognitivní procesy,
kritické přístupy se více
zabývají faktory, jako je pocit
posílení, integrace v
komunitě, získání
důležitých zdrojů (Prilleltensky, Nelson 2002). K
řešení
problémů je potřeba přistoupit ze
systémového hlediska a hledat a řešit
příčiny
a ne pouze zavádět další a
další služby, které
řeší pouze následky nejvíce
postižené části populace (Wilkinson 1996). V tom
opět vidíme shodu s
feministickými přístupy
upozorňujícími na potřebu změny
přesahující možnosti
individiuální terapie.
Individuální
angažování se
Feministicky
orientovaní terapeuti a terapeutky tvoří
diverzifikovanou skupinu osob
představující rozmanité postoje i
hodnoty (Biever 1998), jejich otevřená
interakce je obohacující a je jednou ze
základních hodnot tohoto přístupu.
Prolínání feminismu,
úsilí o emancipaci a psychologického
poradenství a terapie
může mít celou řadu podob, jedno ovlivňuje druhé,
ne vždy uvědomovaně a
reflektovaně. Rozhodně nelze předpokládat, že inspirace
feminismem se vždy
promítne do pozice identifikované jako
„feministická psychologie“, často jde
opravdu spíše jen o jeden ze zdrojů,
určující je jiná rovina. Variabilitu
nalezneme i ve vztahu k politickým tématům a
aktivismu. V tomto článku se tak
můžeme pouze pokusit zmapovat určité směry
uvažování, naznačit, kde se mohou
ubírat jinými směry a kde se, někdy i překvapivě,
prolínají. Uváděné pozice
nelze vnímat jako statické a rozhodně ne jako
konečné, zajímá nás
spíše jejich
potkávání,
propojování i vymezování
se, které se mění v čase i podle kontextu.
[4]
Prvním
představeným směrem je otevřené
propojení psychologické práce s
úsilím o
společenskou změnu inspirovanou feministickými
přístupy. Terapeut v rozhovoru
popisuje činnost centra poskytujícího služby
zaměřené zejména na pachatele (i
pachatelky) násilí a vysvětluje: „
Nejsme institut, kde bychom
jenom seděli v
kancelářích a dělali terapii, jsme
jedním z hlavních aktérů v kampani
okolo
mužského násilí ve společnosti. Kdo by
chtěl pro nás pracovat, musí být
připraven na to, že bude mluvit pro noviny, bude participovat ve
veřejných
debatách. Chceme ovlivnit veřejnou diskusi, chceme ovlivnit
politiky na základě
našich zkušeností a chceme ovlivnit
psychologii, aby vzala téma násilí
vážně
jako psychologický problém“.
[5]
Zkušenosti z individuální praxe jsou
tedy dále využity například v
úsilí o
důkladnou legislativní ochranu obětí
násilí. Jednoznačně je tak vykročeno z
psychologické ordinace ke komplexnímu
řešení daného problému a
využití
odbornosti v širším
významu. K propojení práce s
jednotlivci a řešení veřejných
záležitostí se připojuje i psychoterapeutka Věra
Kostlánová-Roubalová, která
pracuje především s
příchozími, tedy migranty a cizinci, a
konstatuje: „
Striktně
vzato, velmi často ty hranice překračuju. Ale to je tak
specifická skupina, že
to ani jinak nejde“.
[6]
Veřejné záležitosti, jako jsou
legislativní opatření, dostupnost služeb a
jejich úroveň, jsou nejenom reflektovány jako
kontext, v němž se terapie děje,
ale dochází k zapojení do dialogu o
nutnosti jejich proměny tak, aby vytvářely
vhodné prostředí pro terapeutickou
práci.
Jiný
způsob přemýšlení
charakterizovaný vymezením feminismu s jeho
společenskými a
politickými souvislostmi a terapie určené
spíše jednotlivcům, popisuje
další
respondentka, která ačkoliv se považuje za feministku a v
minulosti byla
aktivní členkou hnutí,
související témata do své
terapie téměř nevnáší:
„
Nepoužívám
koncept genderu... když pracuji, pracuji s lidmi.“
Ačkoliv si je zjevně
vědoma limitů psychologické pomoci, jak poukazuje popis
následujícího případu,
jednoduše pojmenovává oblast, kde může
jako terapeutka účinně pomoci, a kde již
ne: „
Měla jsem
klientku s velmi špatnou historií
mučení, její dítě bylo
zabito a po příchodu do této země ji bil manžel.
Zvládla se od něj odstěhovat,
ale on jí stále vyhrožoval a byla
vyděšená. A já jsem došla k
závěru, že prostě
nemůžu nic udělat. Byla vystrašená, a po
právu, a já jsem s ní nemohla
začít
terapii. Sociální instituce a kolegové
mi říkali, že bych s ní měla pracovat, a
já jsem jim odpověděla, tak mi dejte zbraň a já
budu stát před jejími dveřmi a
hlídat několik hodin denně, aby se mohla vyspat. To je podle
mě to nejlepší, co
mohu udělat“.
[7]
Feminismus a terapie tak v tomto případě existují
vedle sebe a nepřekračují
stanovené hranice, resp. energie terapeutky je
zaměřená do oblasti práce s
jednotlivci.
Ovšem
i samotná terapie může být
chápána jako svým způsobem
politická praxe, jak
ukazují následující
výroky. První vyslovuje respondentka,
která má také
zkušenosti s intenzivním zapojením do
feministického hnutí, nicméně
nyní se
věnuje převážně terapii: „
...protože si myslím,
že být terapeutkou znamená
být politická, takhle
přispívám já... Také bych
se mohla stát političkou, což
jsem mnohokrát zvažovala, ale myslím si, že jako
terapeutka mám více kvalit,
mohu více nabídnout... Tedy řada z
mých skupinových terapií je vlastně
mým
politickým přístupem“.
[8]
Posun od veřejného angažování v
oblasti rovných příležitostí k
jiné formě
zapojení v terapii popisuje i další
dotazovaný psycholog: „
Myslím, že
dřív
jsem byl víc v tom angažovaný... nemám
teď potřebu se angažovat tady v té
záležitosti veřejně, spíš, když můžu,
tak ovlivňuju lidi kolem mě, tak nějak
soukromě... Když o tom ale ještě
přemýšlím, vidím, že se
nerovností zabývám
vlastně pořád. Všichni ti klienti,
kteří k nám chodí, jsou vlastně
nějakým
způsobem handicapovaní–- děti jsou v
nevýhodě ve vztahu ke svým rodičům,
kteří
je často dost trápí,
nezajímají se o ně atd. Cílem
mojí práce je to nějak
převážit, podpořit je. Hájím
zájmy dítěte, které je vůči
svým rodičům často
slabé. To stejné platí v
případě obětí domácího
násilí, v jejich vztahu je
výrazná nerovnost. Musím
říct, že s oběma těmito skupinami
cítím výraznou
solidaritu, mám potřebu se angažovat v jejich
konkrétních případech.
Věřím, že
tady můžu být hodně platný
konkrétním lidem, a to mě na té
práci právě baví.
Asi je pro mě pomoc konkrétním lidem nakonec i
smysluplnější než hájení
zájmu
znevýhodněných skupin na nějakém
veřejném fóru, zdá se mi to
prospěšnější. Vím,
do koho konkrétně investuji svoji energii“.
[9]
Vidíme zde tedy příklady toho, že reflexe
společenských témat může
inspirovat i přímou práci s jednotlivci a
účinně se v ní odrážet.
V
podstatě tak poslední dva citáty
poukazují na dilema, které naznačuje řada
feministicky orientovaných psycholožek – je vůbec
reálné věnovat se ještě
aktivismu nad rámec terapie (Chester, Bretherton 2001)?
Není to právě na úkor
konkrétních osob, které
čekají na podporu svého terapeuta či terapeutky?
Mohou
terapeuti výrazněji pomoci tím, že se
zaměří na rozvoj svojí kvalifikace v
práci s jednotlivci? Ukazuje se potřeba odlišit
reflexi politické či
společenské roviny v
probíhající terapii
a aktivní veřejné
angažování se. Na
první rovinu poukazuje i další
terapeutka: „
Musíme
pracovat s širším
kontextem, já si samozřejmě třeba myslím, že když
se řekne psychologický, tak
já tím nemyslím jenom ložnici nebo
kuchyň“.
[10]
Tím tedy doplňuje předchozí výroky
týkající se pojetí terapie
jako svým
způsobem feministické praxe. Druhou rovinu
ilustrují příklady osob, které kromě
terapie i veřejně vystupují a organizují akce
spojené s prosazováním
strukturálních změn. Politická
témata cirkulují mezi veřejným a
soukromým
prostorem působení a mají potenciál
informovat obě roviny. Můžeme konstatovat,
že feministický, kritický pohled je
možné uplatnit i jinými způsoby než
přímou
politickou akcí v podobě happeningů,
legislativních připomínek či jiných
veřejných vystoupení.
I
přijetí navrženého
rozlišení však není zcela
jednoznačné, jak vypovídá postoj
dalšího dotazovaného psychologa.
Organizace, již spoluzaložil, sice otevírá
veřejnou diskusi nad novými tématy a vyslovuje se
k řadě záležitostí spojených
s genderovou problematikou a rovnými
příležitostmi žen a mužů, na přímý
dotaz
ale odmítá spojení s aktivismem, a to
s vysvětlením: „
Nechceme se tak
definovat, aktivista podle mě přesvědčuje o své pravdě, ale
my se nesnažíme
říkat, že je něco správně“.
[11]
Na obdobné pojetí poukazuje i Z.
Vybíral (2006), když spojuje
(feministický) aktivismus s
prosazováním společenských změn, pro
něž jsou
psychologické teorie a metody
používány pouze selektivně, v souladu s
mocenskými záměry. Ještě
výrazněji odmítnutí
jakékoliv iniciativy zaznělo z
pera Petra Klimpla (2008)
[12],
který upozorňuje svoje kolegy, že „
nectí povinnost
společnost reflektovat bez
nároku na pokusy společnost vylepšovat.“
Zdá se tedy, že někteří
psychologové se vymezují oproti
spojení s politickými zájmy, ačkoliv
ne nutně
rezignují na zahrnutí
sociálního kontextu. Pro mnohé
však převažuje potřeba
upozorňovat na rizika aktivismu či politické akce
v tom smyslu, že mohou
nedostatečně zahrnovat respekt vůči rozmanitým
názorům a postojům. Nutno však
dodat, že i v použitých rozhovorech, kde se
konkrétní osoby hlásí k
politickému
angažování, se zároveň jednoznačně
objevuje téma respektu vůči lidem
přicházejícím do terapie či
poradenství. Zdá se užitečné opět
odlišit roviny
individuální a společenské, podle
nichž se vystupování a
projevování vlastních
názorů může zásadně lišit: jinak může
být vystupováno vůči
konkrétní osobě
přicházející na terapii a jinak je
prezentován osobní názor vůči
širší
veřejnosti či osobám v rozhodovacích
pozicích. Je snad možné alespoň
částečně
vyvrátit obavy, že by politický aktivismus mohl
intervenovat do terapie v
podobě přesvědčování klientů a klientek o
nutnosti souladu s názory daného
odborníka či odbornice.
Před závěrečným shrnutím
ještě doplním, že nebylo
cílem tohoto textu důkladně se zabývat obsahem
feministického aktivismu a
politických akcí, které lze v
současnosti charakterizovat posunem od zaměření
na ženy k uvažování o
intersekcionální perspektivě, a tedy
diferenciovanějšímu
pohledu na postavení různých žen a mužů v
naší společnosti s ohledem na moc a
nerovnosti.
Závěr
Jaké
vyvodit z uvedených výroků (dočasné)
závěry? K politickým souvislostem
utváření
a praktikování psychologie v
nejširším slova smyslu není
možné se stavět zády.
Jak píše například Ivan
Úlehla (2007: 26):
„
Navíc,
ať se mu to líbí,
nebo ne, je každý pracovník zapojen do
politického dění, protože v jeho
každodenní činnosti se naplňují normy
společnosti, a to je záležitosti ryze
politická“.
V tom se tedy shoduje s východisky
feministickými –
„osobní je politické“
– i s pojetím kritických psychologů,
kteří neuznávají
oddělení psychologické a politické
moci (Prilleltenski, Nelson 2002). Pro název
textu jsem si vypůjčila známý axiom komunikace
„nelze nekomunikovat“, i mlčení
nese jisté sdělení, byť třeba
nezáměrné. Zatímco psychologie
zakládá změnu na
intervenci na osobní úrovni,
feministická, resp. kritická psychologie
usilují o
kontextuální systémovou proměnu
(Brabeck, Brown 1997). Vymezování se
některých
psychologů oproti veřejnému angažování
se a stavění se do
„neutrální“ pozice
nemůže uzavírat nutnou diskusi o různých
rovinách uplatňování
politického v
psychologii – ať už v rovině dělání
vědy, poradenství a terapie, nebo právě v
podobě otevřeného veřejného
angažování se. Jaké jsou
praktické důsledky mlčící
pozice?
Feministické hnutí usiluje o
intenzivní sebekritickou
reflexi a vyzývá k důkladnému
přebírání zodpovědnosti za produkci
poznání. Výše
v textu jsem se pokusila vykreslit, o jak rozmanité
hnutí jde, navíc výrazně
inspirované post-teoriemi, které
rezignují na hledání jediné
pravdy, a naopak
oslavují pluralitu názorů a perspektiv, jejich
vzájemnou interakci a často
paradoxní soužití. Stejnou rozmanitost
smýšlení
nacházíme i v psychologii,
nejen v jejích kritických proudech, s těmi
však rezonuje feminismus s ohledem
na konstatování, že veškeré
konání psychologů je politické a
má politické
důsledky, ať už se jedná o otevřený aktivismus,
poskytování poradenství a
terapie nebo poznání a formulaci
teorií. To nemusí být nutně v rozporu
s
respektováním jednotlivých
lidí, kteří přicházejí s
potřebou pomoci, byť tématu
manipulace a zneužití moci je nutné věnovat
neustálou pozornost.
Diskutujme o tom, zda je téma zodpovědnosti
žádoucí
ponechat pouze na individuálním
rozhodnutí a posouzení jednotlivých
psychologů
a psycholožek, aniž by byla iniciována
širší profesní debata.
Psychologie
výrazně ovlivňuje životy nás všech,
ani nemusíme otevřít dveře
psychologické
pracovny, a je tedy třeba bez předsudků a obav diskutovat o
jejích politických
aspektech i mimo akademickou oblast, ale zejména vůči
veřejnosti, které se
často dostává pouze informací
zkreslených popularizačními diskursy.
Literatura
Bačová, V.
2000. Súčasné
smery v psychológii. Prešov:
Filozofická fakulta Prešovské
univerzity.
Biever, J. L.,
Fuentes, C.,
Cashion, L., Franklin, C. 1998. „The social construction of
gender: a
comparison of feminist and postmodern approaches“. Counselling
Psychology
Quarterly 11/2: 163–179.
Brabeck, M.,
Brown, L.
1997. „Feminist Theory and Psychological Practice.“
Pp. 15–36 in J. Worell, N.
Johnson (ed.). Shaping the Future of Feminist Psychology.:
Washingtong,
DC.: American Psychological Association.
Braun, V.,
Clarke, V. 2006.
„Using Thematic Analysis in Psychology.“ Qualitative
Research in Psychology,
3: 77–101.
Brown, S. D.,
Locke, A.
2008. „Social Psychology.“ Pp. 373–389 in
C. Willig, W. Stainton-Rogers (eds.).
The SAGE Handbook of Qualitative Research. London:
SAGE.
Burman, E. 1997.
„Differentiating and De-veloping Critical Social
Psychology.“ Pp. 229–240 in T.
Ibánez, L. Iniguez (ed.). Critical Social
Psychology. London: SAGE.
Burr, V. 2002. The
Person in Social Psychology. Hove: Psychology Press.
Contratto, S.,
Rossier, J.
2005. „Early Trends in Feminist Therapy Theory and
Practice.“ Women &
Therapy, 28/3–4: 7– 26.
Cosgrove, L.
2002.
„Resisting Essentialism in Feminist Therapy Theory: Some
Epistemological
Considerations.“ Women & Therapy,
25/1: 89–112.
Daly, M. 1990. Gyn/ecology.
Boston: Beacon Press.
Fine, M. 1992. Disruptive
Voices. The Possibilities of Feminist Research. Ann Arbor:
The University
of Michigan Press.
Frosch, S. 2003.
„Psychosocial studies and psychology: Is a critical approach
emerging?“ Human
Relations, 56/12: 1545–1567.
Havelková,
H. 2004. „První
a druhá vlna feminismu: podobnosti a
rozdíly.“ Pp. 169–182 in L.
Formánková, K.
Rytířová (eds.). ABC feminismu. Brno:
Nesehnutí.
Hare-Mustin, R.
T.,
Marecek, J. 1994. „Asking the Right Questions: Feminist
Psychology and Sex
Differences.“ Feminism & Psychology,
4/4: 531–537.
Heenan, C. 1995.
„Feminist
Psychotherapy: A Contradiction in Terms.“ Feminism
& Psychology, 5/1:
112-117.
Hill, M.,
Anderson, G..
2005. „Feminist Therapy Practice: Visioning the
Future.“ Women &
Therapy, 28, 3–4: 165–176.
Holland, S.
1992. „From
Social Abuse to Social Action.“ Pp. 68-77 in
J. M. Ussher, P. Nicolson (ed.). Gender
Issues in Clinical Psychology. London: Routledge.
Chester, A.,
Bretherton, D.
2001. „What Makes Feminist Counselling Feminist?“. Feminism
&
Psychology, 11/4: 527–545.
Israeli, A.,
Santor, D.
2000. „Reviewing effective components of feminist
therapy.“ Counselling
Psychology Quarterly, 13/3: 233–247.
Kitzinger, C.,
Perkins, R.
1993. Changing our Minds, Lesbian Feminism and Psychology.
New York: New
York University Press.
Nicolson, P.
1995.
„Feminism and Psychology.“ Pp. 122–142 in
J. A. Smith, R. Harré, L. Langehove
(eds.). Rethinking Psychology. London: SAGE.
Prilleltensky,
I., Nelson,
G. 2002. Doing Psychology Critically. Making a Difference in
Diverse
Settings. New York: Palgrave Macmilan.
Strauss, A.,
Corbinová, J.
1999. Základy kvalitativního
výzkumu. Boskovice: Albert.
Tiefer, L. 2000.
„Agreeing
to Disagree: Multiple Views on Gender Laws and Transsex.“ Feminism
&
Psychology, 10/1: 36–40.
Úlehla,
I. 2007. Umění
pomáhat. Praha: Sociologické
nakladatelství.
Unger, R. K.
2007.
„Afterword: From Inside and Out: Reflecting on a Feminist
Politics of Gender in
Psychology.“ Feminism & Psychology,
17/4: 487–494.
Ussher, J. 1991.
Women's
Madness. Misogyny or Mental Illness? London: Harvester
Wheatsheaf.
Ussher, J. 1992.
„Science
Sexing Psychology. Positivistic Science and Gender Bias in Clinical
Psychology.“ Pp. 39–67 in J. Ussher, P. Nicolson
(eds.). Gender Issues in Clinical
Psychology. London: Routledge.
Vybíral,
Z. 2004. „Kritická
psychologie: past duality, nebo přednost
rozpětí?“. Československá
psychologie, XLVIII: 464 – 476.
Vybíral,
Z. 2006. Psychologie
jinak. Současná kritická psychologie. Praha:
Academia.
Wilkinson,
R. G. 1996. Unhealthy Societies. London:
Routledge.
Wilkinson, S.
1997.
„Prioritizing the Political: Feminist Psychology.“
Pp. 178– 194 in T.
Ibánez, L. Iniguez
(eds.). Critical Social Psychology. London: SAGE.
Weatheral, A.
2002. „The
Politics of Language and Communication: Revisiting the Roots of
Feminist
Psychology“. Feminism & Psychology, 12/3:
330–334.
Mgr.
Kateřina Machovcová vystudovala psychologii na
Fakultě sociálních studií Masarykovy
univerzity v Brně, kde dále pokračuje v
doktorandském studiu. Její dizertační
projekt je zaměřen na téma
psychologického poradenství a
genderových aspektů. V rámci studia absolvovala
stáže na Univerzitě v Oslu a Dánské
pedagogické univerzitě. Působila jako
externí vyučující kurzu Metody
prosazování genderové rovnosti a praxe
na
Katedře sociologie FSS MU, program genderová studia, kde
využila zkušenosti ze
spolupráce na řadě projektů podpory rovných
příležitostí na trhu práce.
Poznámky
[1]
Výzkumný pobyt na Univerzitě v Oslo byl podpořen
grantem FM
EHP/Norska.
[2]Politická
rovina není v tomto textu používána ve
výhradní souvislosti s
politickými stranami a angažováním se
v souvisejících institucích,
termín je
chápán v širším
smyslu angažování se ve věcech
veřejných ve smyslu vytváření
občanské společnosti a reflexe společenských
struktur. Případné propojení
citovaných osob s konkrétními
politickými stranami není cíleně
studováno ani
reflektováno.
[3]Více
viz diplomová práce Machovcová, K.
(2005). Feministická
perspektiva v psychologii: koncepce terapeutického vztahu.
Brno, FSS MU.
[4]
Výroky uvedené v
následující části textu
jsou součástí výzkumu k
disertační práci. Použity jsou výňatky
z rozhovorů realizovaných v roce 2007,
Oslo (celkem čtyři) a v letech 2008–2009, Praha a Brno
(celkem šest). Pro
výzkum byly osloveny přímo osoby, o
kterých bylo známo, že se genderovou
problematikou zabývají a zároveň
praktikují (poradenství, psychoterapieapod.),
nebo bylo využito techniky „sněhové
koule“. Kvalitativní analýza je
inspirovaná
zakotvenou teorií (Corbin, Strauss 1999) a tematickou
analýzou (Braun, Clarke
2006). V textu jsou předložené dílčí
poznatky seskupené v tématu: Od
jednotlivce k společenské změně.
[5]
Rozhovor
21. 5. 2007, Oslo.
[6]
Rozhovor 16. 2. 2009, Praha.
[7]
Obě citace z rozhovoru 29. 5. 2007, Oslo.
[8]
Rozhovor 22.
5. 2007, Oslo.
[9]
Rozhovor 29.
2. 2008, Brno.
[10]
Rozhovor 17.
7. 2008, Praha.
[11]
Rozhovor 21.
4. 2008, Praha.
[12]
Klimpl., P. (2008). „O rodinách bez
démonizace“. MF DNES. 24. 5. 2008.
Jeho článek je v první řadě reakcí na
text Trapková, L., Chvála, V. (2008).
„Děti
s ďábelským věnem“. MF DNES. 26. 4.
2008.