O titulu
Kontakt
Redakční rada
Texty
Prodej, distribuce, objednávka
 
 
2009:9 Zobrazování nerovností a hodnotová poselství v časopisech pro děti a mládež na příkladu časopisu Bravo
Ivo Bayer, Jitka Kolářová, Marta Kolářová, Martin Vávra
Předkládaná studie zkoumá obsahy časopisů pro mladé, zejména z hlediska zprostředkování životního způsobu, reprodukce nerovností a nabízených hodnotových orientací. Zaměřuje se na analýzu dvou nejčtenějších titulů pro mládež – Bravo a ABC, přičemž těžiště zkoumání spočívá na sledování prvního z nich. Autoři používají tři analytické postupy: kvantitativní analýzu výskytu slov kombinovanou s kvalitativní interferenční analýzou, diskurzivní analýzu a etnografickou obsahovou analýzu. Hlavní zjištění spočívají v tom, že zvláště časopis Bravo zprostředkovává životní styl zejména v podobě komerční kultury mládeže (především v módě a hudbě), klade důraz na zábavu a návody na to, jak se stát atraktivními. Hlavní hodnoty, které ukazuje, zejména na příbězích mladých celebrit, jsou úspěch, pracovitost, nezávislost, doplněné přitažlivým vzhledem a tradičními rodinnými hodnotami. V rubrikách zaměřených na rady čtenářům v oblasti intimních vztahů prosazuje časopis jako dominantní hodnoty jejich vlastní štěstí, prospěch a vývoj; nejde ovšem o bezhlavý hédonismus a egoismus, ty jsou omezeny zdravotními ohledy i hledisky morálními. Ale i zde je kladen poměrně velký důraz na vzhled a atraktivitu jako nutné podmínky pro spokojený život.


Klíčová slova

média, nerovnosti, hodnoty, mládež, životní styl, celebrity, třída, gender, rasa, sexualita, socializace


Shrnutí

Předkládaná studie zkoumá časopisy pro mladé zejména z hlediska zprostředkování životního způsobu, reprodukce nerovností a nabízených hodnotových orientací. Zaměřuje se na analýzu dvou nejčtenějších titulů u českých dětí – Bravo a ABC, přičemž těžiště zkoumání spočívá ve sledování prvního z nich. V úvodní kapitole je představen profil obou časopisů, jejich pozice na českém trhu (náklad, čtenost, publikum apod.).

První analytická část studie se zabývá zobrazováním životního stylu v časopise Bravo. Analýza je kombinací kvantitativního i kvalitativního přístupu. Kvantitativní analýza je založena na zkoumání slovníku jednotlivých příspěvků, na jejich četnosti, případně i na společném výskytu slov v jednotlivých příspěvcích. Kvalitativní analýza se snaží popsat a analyzovat vlastní obsahy článků v kontextu, tj. objevit souvislosti mezi textem a latentním sdělením. Zkoumány byly textové korpusy časopisu Bravo z období od 6. 10. 2005 do konce roku 2006, poskytnuté firmou NewtonIT.

Bravo odpovídá současným společenským tendencím k prodlužování adolescenčního věku jako věku bez zodpovědnosti. Nejde jen o pozdější vstup do zaměstnání, ale o potřebu zůstat co nejdéle mladý/á s atributy sportovnosti a fyzické krásy. Při zprostředkovávání životních stylů je v centru pozornosti vzhled, zvláště u dívek. Bravo se snaží přesvědčit zejména čtenářky o tom, že atraktivita je něčím, co se musí učit, a vlohy, charakter a podobné vlastnosti zde hrají vedlejší roli. V souvislosti s lifestylovými články je toto zdůrazňování i návodem, jak – i za pomoci kosmetiky a oblečení – se stát atraktivním pro druhé pohlaví. Tím se nenápadně mísí redakční část a reklama. Co se dále všeobecně u dívek „počítá“, jsou i spolehlivost a zdrženlivost – tedy vlastnosti spíše genderově tradiční.

Bravo se vyznačuje tím, že se snaží trefit do většinového vkusu mládeže, je také úspěšné ve vyhledávání nových trendů a mód, které se většinovým vkusem stát mohou. Konzumace určitých produktů (oblečení) má pro mládež určující funkci pro její specifický životní styl: vymezuje ji proti dospělým generacím. Tento životní styl představuje komerční kulturu mládeže ve dvou hlavních oblastech: móda a hudba.

Mládež je v době individualizace v situaci, kdy si životní styly může do velké míry i inscenovat. Mnohdy stačí jen změna oblečení. Bravo je zde ideálním partnerem. Nabízí životní styly „light“ – vzorce, jak dosáhnout štěstí. Bravo vytváří obraz trávení volného času jako hledání zábavy, rozptýlení a prožitku.

Na prvním místě je zábava, Bravo však nezná žádné jiné koníčky než populární hudbu, módu a kino. Horizont zpráv a témat nejde prakticky nikdy přes soukromí a nejbližší okolí, společenské souvislosti nejsou tématem, většina toho, o čem se píše, se může odehrávat prakticky kdykoliv a kdekoliv. Svět Brava je ahistorický, aktualita událostí kolem hvězd je zdánlivá, svět „nehvězd“ leží ve vzduchoprázdnu a je pouze soukromý.

Druhá analytická část studie ukazuje, jak jsou v Bravu a ABC konstruována hodnotová poselství, respektive jak je ukazována hodnotná náplň volného času. V Bravu se soustředila na rubriky, které lze nazvat „vzdělávací“ – především na poradní dvoustranu „Láska, sex a trápení“, publicistickou rubriku „Report“, komiks „Sally a Fanny“ a fotoseriál „Fotolovestory“. Ty, kromě poskytování zábavy a informací, zprostředkovávají čtenářům vzory jednání. V časopise ABC se analýza zaměřila především na to, jaké možnosti, návody a typy jsou zde předkládány pro trávení volného času.

Na základě analýzy lze říci, že v obou časopisech jsou čtenáři oslovováni jako rozumné a svéprávné bytosti spíše než jako děti, kterým by se mělo něco zakazovat (pokud to není nebezpečné jejich zdraví), které by měly být strašeny, vyzývány k poslušnosti a podobně. Dominantní hodnotou, ve jménu které jsou čtenáři v Bravu informováni, je jejich vlastní štěstí, prospěch a vývoj, jak je patrné především z obsahu rubriky „Láska, sex a trápení“. Nejde ovšem o nějaký bezhlavý hédonismus a egoismus, který by zde byl oslavován, neboť je omezován jednak zdravotními ohledy, jednak i hledisky morálními, kdy ovšem morální pravidla nejsou nacházena v tradici, u rodičů nebo ve škole, ale přirozeně vyplývají ze vztahů mezi vrstevníky (například závazek věrnosti atp.). Hlavním tématem analyzovaných rubrik jsou partnerské vztahy a vztahy přátelství s vrstevníky.

ABC se za posledních 20 let co do svého obsahu výrazně proměnilo, stále ovšem zůstává časopisem poskytujícím informace ze světa vědy a techniky i tipy na to, jak trávit volný čas, obsah těchto tipů je ovšem jiný. Rozhodně došlo ke komercionalizaci trávení volného času. Ubylo návodů na vlastní výrobky a naopak přibylo komerčních prezentací spotřebního zboží. Výrazný je posun ke spotřebním technologiím (mobilní telefony, počítače), k jejich propagaci, recenzím, tipům na jejich používání (případ ABC), respektive k módním doplňkům (Bravo). Projevila se i individualizace, Bravo i ABC dnes svými texty oslovují jednotlivce a ne organizované skupiny dětí a mládeže, jako tomu bylo v ABC ještě krátce po roce 1989.

Třetí analytická část studie se zabývá reprezentací nerovností v časopise Bravo. Zaměřila se na analýzu mediálních obsahů v tom, jak zobrazují odlišnosti a diferenciace třídní, rasové, genderové a sexuální. Za hlavní osu zkoumání byla vybrána třída chápaná jako nerovnosti v majetku, moci, prestiži a slávě, která se v časopise manifestuje na příbězích „hvězd“ a jejich vztahu k „normálním“. Na tuto osu byly navázány rozdíly mezi pohlavími, rasami či etnickými skupinami a sexuální orientací. Pro zkoumání mediálního zobrazení sociální diferenciace byla použita kvalitativní analýza médií, která kombinuje textovou a vizuální analýzu obrazu. Celkem bylo zkoumáno 26 čísel v období roku 2008 se zaměřením na stránky věnované celebritám (které představují většinu stránek časopisu).

Bravo prezentuje především velmi mladé hvězdy a zároveň vytváří jakousi komunitu mladých čtenářů. Snaží se formovat mezi sebou, jimi a celebritami parasociální vztah a vytváří iluzi, že čtenáři mohou s hvězdami určitým způsobem komunikovat.

V Bravu se prezentuje především životní styl hvězd: jejich úspěch, cesta k němu a luxusní spotřeba jako výhoda z něj. V Bravu se velice často se mluví o kariéře, práci, byznysu a vydělávání peněz. Celebrity slouží časopisu především k prosazování hodnot, které jakoby ústy hvězd mediují svým čtenářům. Za nejvýraznější hodnoty lze v tomto kontextu považovat úspěch, pracovitost, nezávislost, doplněné atraktivním vzhledem a tradičními rodinnými hodnotami. Láska a vztahy celebrit jsou v ohnisku Brava a celebrity se velmi často vyjadřují k otázkám vztahů, partnerství a manželství.

Z pohledu genderu lze tvrdit, že obsah časopisu je feminizovaný i sexualizovaný, je určený spíše dívkám, ale snaží se specializovanými stránkami zaujmout i chlapce. Definice genderových rolí a hodnot s nimi spojených, které se v Bravu objevují, rozhodně nejsou zcela stereotypní a konzervativní, časopis podporuje aktivní dívky, nicméně tradiční rozdělení rolí taktéž zcela nevymizelo. Pro utváření maskulinity a femininity je v časopise velmi důležitá část věnovaná tvorbě vzhledu pomocí módy, kosmetiky a stylu, přičemž vzhled je významný i pro chlapce.

Co se týče rasy a etnicity, Bravo se vyhýbá otevřenému rasismu, role bílých hvězd je však mnohem rozmanitější než role celebrit ne-bílých. Z ne-bílých mužů se v Bravu nejčastěji objevují černoši a v drtivé většině se jedná o drsné, agresivní, ale bohaté hip-hopery. Zobrazení ne-bílých žen se odehrává především v rovině „sexy exotické krásky“.

V případě sexuálních diferencí Bravo staví texty na dominantním pojetí sexuality, heterosexualita je normou. Objevilo se také několik případů zobrazování homosexuální tematiky, většinou šlo o příběhy ženských celebrit (líbání mezi dívkami, které je ovšem zapovězeno mužským párům), které Bravo považuje za úlet celebrit. V Bravu jsme nalezli výrazné projevy stereotypizace a normalizace kategorie homosexuality.



 
2009:10 Volby do Senátu 1996 až 2008
2009:9 Zobrazování nerovností a hodnotová poselství v časopisech pro děti a mládež na příkladu časopisu Bravo
2009:8 Český parlament ve druhé dekádě demokratického vývoje
2009:7 Rodinné a pracovní dráhy mladých: holistická perspektiva
2009:6 Aplikace principů partnerství a participace v prostředí malých měst České republiky
2009:5 Sociální kapitál v České republice a v mezinárodním srovnání
2009:4 Genderová segregace českého trhu práce. Kvantitativní a kvalitativní obraz
2009:3 Problémové čtvrti ve městě a politiky k jejich regeneraci – případová studie Prahy
2009:2 Česká religiozita na počátku 3. tisíciletí. Výsledky Mezinárodního programu sociálního výzkumu ISSP 2008 - Náboženství
2009:1 První volby do Senátu. Analýza voleb do Senátu Parlamentu České republiky v roce 1996
2008:5 Vnímání a utváření sociálních distancí a třídních nerovností v české společnosti
2008:4 Sociální distance a stratifikace: sociální prostor v České republice
2008:3 Vývoj a determinace vzdělanostních nerovností v České republice v letech 1955 až 2002 v evropském kontextu
2008:2 Aktéři rozvoje regionu - Orlicko
2008:1 Politická informovanost občanů: teorie, měření a role při zkoumání politických postojů
2007:11 Trvalá nebo dočasná změna? Uspořádání genderových rolí v rodinách s pečujícími otci
2007:10 Participace a partnerství v místní veřejné správě
2007:9 Podmínky rodičovství v podnikovém prostředí v mezinárodním srovnání
2007:8 Politické důsledky suburbanizace
2007:7 Otcové, matky a porozvodová péče o děti
2007:6 Zahraniční migrace vědců a výzkumníků a nástroje k jejímu ovlivnění
2007:5 Reprezentace různých forem rodinného a pracovního života v ženských a mužských časopisech
2007:4 Český trh práce: proměna struktur a pracovních orientací
2007:3 Souvislosti proměn pracovního trhu a soukromého, rodinného a partnerského života
2007:2 Institucionální zázemí české sociologie před nástupem marxismu
2007:1 Vzdělanostní aspirace ve srovnávací perspektivě. Role individuálních, kontextových a strukturních faktorů při formování vzdělanostních aspirací v zemích OECD
2006:14 Pracovní a rodinné role a jejich kombinace v životě českých rodičů: plány versus realita
2006:13 Rodičovství a bezdětnost ve vybraných časopisech pro ženy a pro muže
2006:12 Soudržnost společnosti z pohledu české veřejnosti
2006:11 Věda jako věc veřejná: vědní politiky a média
2006:10 Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů (Slováci, Ukrajinci, Vietnamci a Romové)
2006:9 Sociální postavení a životní styl v české společnosti
2006:8 Obraz vědy v českém veřejném mínění
2006:7 Sociální kapitál. Koncepty, teorie a metody měření
2006:6 Základní charakteristiky členské základny KDU-ČSL
2006:5 Mimomanželská plodnost v České republice po roce 1989: sociální a ekonomické souvislosti
2006:4 Fenomén bezdětnosti v sociologické a demografické perspektivě
2006:3 Participace, demokracie a občanství v evropském kontextu
2006:2 Autonomie a spolupráce: důsledky ustavení obecního zřízení v roce 1990
2006:1 Socioekonomické hodnoty, politiky a instituce v období vstupu České republiky do Evropské unie
2005:06 Občanská společnost v regionech České republiky
2005:05 Občanská společnost a občanská participace v České republice
2005:04 Kombinace pracovního a rodinného života v ČR: politiky, čas, peníze a individuální, rodinné a firemní strategie
2005:03 Regionální elity 2004
2005:02 Politické chování v metropolitních oblastech České republiky v letech 1990 až 2002 – vzorce, trendy a vztahy k suburbanizaci
2005:01 Měření hodnotových orientací metodou hodnotových portrétů S.H. Schwartze
2004:11 Zdroje utváření skupinových mentalit v České republice po roce 1989
2004:10 Hierarchie jako přednost i slabina komunistického vládnutí. Dědictví komunistické vlády IV: sborník příspěvků ze semináře konaného 11. a 12. září 2003 v Praze
2004:9 Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie
2004:8 Životní strategie podnikatelek a podnikatelů na přelomu tisíciletí
2004:7 Postoje k manželství, rodičovství a k rolím v rodině v České republice a v Evropě
2004:6 Životní spokojenost: rodina, práce a další faktory
2004:5 Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství
2004:4 Strukturní napětí na pomezí trhu práce a sociální politiky v České republice
2004:3 Metropolitní oblasti v České republice - definice, základní charakteristiky, suburbanizace a její vliv na politické chování
2004:2 Mezinárodní výzkum násilí na ženách – ČR/2003: příspěvek k sociologickému zkoumání násilí v rodině
2004:1 Volby do Evropského parlamentu 2004 – analýza volební účasti a stranické podpory v České republice
2003:12 Hierarchie jako přednost i slabina komunistického vládnutí
2003:11 Pohled české veřejnosti na elity působící v politice a ekonomice
2003:10 Rekonstrukce komunistického vládnutí na konci osmdesátých let
2003:9 Občanská a politická participace žen v České republice a role evropské politiky genderové rovnosti a politik vstupu ČR do EU
2003:8 Předvolební výzkumy, volební výsledky a validita měření před parlamentními volbami v roce 2002
2003:7 Výzkumy stranických preferencí, jejich uplatnění ve společnosti a jejich kvalita
2003:6 Proměny českých socioekonomických hodnot na přelomu století
2003:5 Objektivní a subjektivní hodnocení finanční dostupnosti bydlení v ČR v průběhu 90. let
2003:4 Vstup do manželství a nesezdaného soužití v České republice po roce 1989 v souvislosti se vzděláním
2003:3 Hodnoty práce a zaměstnání ve středoevropských a západoevropských zemích
2003:2 Mezigenerační biografická konfigurace obyvatel české části Euroregionu Nisa
2003:1 Strukturální zdroje růstu nerovností v přístupu k vysokoškolskému vzdělání
2002:13 Výzkumy veřejného mínění – teoretické souvislosti a praktická aplikace
2002:12 Skupinové mentality
2002:11 Svět hierarchií a reálný socialismus. Dědictví komunistické vlády II: sborník příspěvků ke zkoumání sociálních hierarchií
2002:10 Sociální kontext života žen pracujících v řídících pozicích
2002:09 Parties in the Parliament. Why, When and How do Parties act in Unity?
2002:08 Životní strategie manažerek: případová studie
2002:07 Region a politika
2002:06 Svět hierarchií a reálný socialismus
2002:05 Dráhy bydlení v ČR 1960-2001
2002:04 Reemigranti a sociálně sdílené hodnoty
2002:03 Spokojenost českých občanů s bydlením
2002:02 The Influence of Family Origin on the Evolution of Educational Inequalities in the Czech Republic after 1989
2002:01 Zrod a další vývoj nových elit v České republice (od konce osmdesátých let 20. století do jara 2002)
2001:12 Kdo se bojí hierarchií? Dědictví komunistické vlády
2001:11 11th September. Mezinárodní internetový komunikační výzkum
2001:10 Diferenciace reprodukčního a rodinného chování v evropských populacích
2001:09 Vzestup nebo pád politického regionalismu? Změny na politické mapě v letech 1992 až 1998 - srovnání České a Slovenské republiky
2001:08 Linie štěpení v České republice. Komparace národní úrovně s příkladem konkrétní lokality
2001:07 Romská otázka - překážka vstupu České republiky do Evropské unie?
2001:06 ISSP - Životní prostředí
2001:05 Mzdová a příjmová diferenciace v České republice v transformačním období
2001:04 Nositelé vytváření přeshraničního společenství na česko-německé hranici
2001:03 Adresný příspěvek na nájemné v prostředí České republiky: komparace vybraných modelů
2001:02 Role politického, kulturního a sociálního kapitálu při výběru střední školy v socialistickém Československu, 1948-1989
2001:01 Vliv podpor v nezaměstnanosti, sociálních podpor a dávek sociální pomoci na pracovní motivaci nezaměstnaných v České republice
2000:07 Pracovní a rodinná praxe mladých lékařek
2000:06 Vývoj sociální struktury v české společnosti 1988-1999
2000:05 Stranická identifikace v České republice
2000:04 What makes inequalities legitimate? An International Comparison
2000:03 Náboženství a nadpřirozeno ve společnosti
2000:02 Transformace a modernizace společnosti na příkladech vybraných institucí
2000:01 The Housing Policy Changes and Housing Expenditures in the Czech Republic
1999:11 Geografická analýza pohraničí České republiky
1999:10 Rise and Decline of Right-Wing Extremism in the Czech Republic in the 1990s.
1999:09 Vnímané a spravedlivé nerovnosti: vývoj v devadesátých letech a další souvislosti
1999:08 Postoje československých občanů k demokracii v roce 1968
1999:07 Utváření postojů obyvatel českého města I.
1999:06 Muž v rodině - demokratizace sféry soukromé
1999:05 Vývoj politiky rovných příležitostí mužů a žen v České republice v kontextu evropské integrace
1999:04Nositelé přeshraniční spolupráce na česko-německé hranici
1999:03 Známosti osobností lokální politiky
1999:02 Trh bydlení, jeho regionální diferenciace a sociální souvislosti
1999:01 Odraz společenských změn ve veřejném mínění 1990-1998
1998:06 Modernizační kontext transformace, strukturní a institucionální aspekty
1998:05 Poslanci prvního českého parlamentu (1992-1996)
1998:04 Konzervatismus a liberalismus na pozadí percepce sociálního státu
1998:03 Česká rodina v transformaci – Stratifikace, dělba rolí a hodnotové orientace
1998:02 Results of a Czech-Slovak Comparison: Actors of Social Transformation and Modernisation. Attitudes of Individuals an Institutions to Social Transformation
1998:01 Trh s bydlením a jeho sociální souvislosti - situace v Praze a Brně
1997:08 Rodina a měnící se gender role – sociální analýza české rodiny
1997:07 The territorial dimension of public administration reforms in East Central Europe
1997:06 Czech Women in the Labor Market Work and Family in a Transition Economy
1997:05 Vývoj vybraných oborů vzdělání z hlediska genderu
1997:04 Mass Privatization, Distributive Politics, and Popular Support for Reform in the Czech Republic
1997:03 Politická kultura lokálních politických elit: srovnání českého a východoněmeckého města
1997:02 Průmyslové podniky se zahraničním kapitálem v česko-německém pohraničí
1997:01 Political, Organizational and Policy Transformation at the Municipal Level: The Case of Liberec
1996:12 Osidlování českého pohraničí od května 1945
1996:11 Individuální kontakty obyvatel na česko-německé hranici
1996:10 Socio-Economic Changes in the Czech Republic with an Appendix concerning the 1996 Elections´ Results
1996:09 Národní identita
1996:08 Politics, Skills and Industrial Restructuring. Introductory Findings on Local Institutions of Human Resources Development in Czech Machinery Indrustry
1996:07 Subjective Mobility and Perception of Life Chances in Eastern Europe. Empirical evidence against a Marxist view of relationships between subjective and objective mobility
1996:06 Zpráva o vývoji sociální struktury české a slovenské společnosti 1945-1993
1996:05 Tripartita jako model prostředkování zájmů v politickém systému České republiky
1996:04 Národnostní a etnické vztahy v českém pohraničí - obraz Čecha, Němce, Rakušana a Roma ve vědomí obyvatel
1996:03 The Making of Post-Communist Elites in Eastern Europe. A comparison of political and economic elites in the Czech Republic, Hungary and Poland
1996:02 Sudetoněmecká otázka v názorech a postojích obyvatel českého pohraničí
1996:01 Demografické chování obyvatelstva České republiky během přeměny společnosti po roce 1989
1995:08 Česká republika v roce 1994. Politická ročenka
1995:07 Problém normativity a policejní represe v předlistopadovém Československu
1995:06 Industriální vztahy a sociálně politické orientace českých dělníků a manažerů
1995:05 Rozdíly v chování regionálních populací a jejich příčiny
1995:04 Women, Work and Society
1995:03 Trh práce a jeho potenciál
1995:02 Etnické a národnostní vztahy v pánevní oblasti severních Čech (s důrazem na romskou problematiku)
1995:01 In Search of Explanations for Recent Left-Turns in Post-Communist Coutries
1994:09 Česká republika v roce 1993. Politická ročenka
1994:08 Large-Scale Privatization: Social Conflict and Consensus
1994:07 Economic Inequalities Old and New: The Czech Case
1994:06 Prostředky kauzálního modelování v sociologii. Shrnující pojednání o postupech a přehled základních pojmů
1994:05 Regionální diferenciace sociálních problémů v České republice
1994:04 A Historical Comparison of Social Structures in the Czech Republic in 1984 and 1993
1994:03 Přeshraniční souvislosti sociálních změn v oblasti české části euroregionu Chebsko
1994:02 Social and Political Transformation in the Czech Republic
1994:01 Lotus Organizátor. Uživatelská příručka
1993:09 Sociální a mzdové problémy zaměstnanců malých a středních soukromých podniků
1993:08 Sociální postavení rodiny jako základního činitele a adresáta sociální pomoci
1993:07 Changing Conditions - Changing Values? Changes in the position and perception of education during the post-communist transformation: the case of the Czech Republic
1993:06 Perceptions of Justice. Principles of Distributive Justice in Comparative Perspective
1993:05 Determinants of Economic Success in the First Stage of the Post-Communist Transformation. The Czech Republic 1989-1992
1993:04 Revolution for Whom? Analysis of selected patterns of intragenerational mobility in the Czech Republic
1993:03 RODINA ´89. Determinanty ekonomického úspěchu v první fázi postkomunistické transformace. Česká republika 1989-1992
1993:02 RODINA '89. Determinanty ekonomického úspěchu v první fázi post-komunistické transformace. Česká republika 1989-1992
1993:01 Microsoft Word verze 5.5. Uživatelská příručka
1992:09 Historical Comparison of Social Stratification Types in Czechoslovakia 1967-1991
1992:08 Rodina '89. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací
1992:07 The Zero Generation of Small Business Owners in Czechoslovakia
1992:06 Time Use of Small Business Owners. Results and Methodological Comments
1992:05 Perception of Changing Inequality in Czechoslovakia
1992:04 Vybrané kapitoly z uživatelské příručky Microsoft Word verze 5.0
1992:03 Politické strany a hnutí v Československu
1992:02 Politische Partien und Bewegungen in der Tschechoslowakei
1992:01 Prague in the New Central Europe. International conference 2-4 June 1990
1991:09 Vybrané kapitoly z uživatelské příručky Microsoft Word verze 5.0
1991:08 Nultá podnikatelská generace
1991:07 Rodina '89. Zdroje vzdělanostních nerovností
1991:06 Hodnotové orientace československé mužské mládeže a jejich vztah k obraně vlasti
1991:05 Gender and the Employment of Higher Education Graduates in Czechoslovakia
1991:04 Územní vztahy, územní a státoprávní uspořádání České republiky v názorech obyvatel
1991:03 Social Problems of Participation in the Changing Czechoslovak Economy
1991:02 K postavení žen v československé společnosti
1991:01 Socialist Czechoslovakia - System Error and Premises for Change
1990:06 Názory na rozvoj soukromého podnikání
1990:05 Growing interest in informal work - consequences for time use research. XIIth World Congress of Sociology, Madrid 1990, Thematic Group 1, Time Use Research
1990:04 Value-satisfaction Model and the Value of Innovation
1990:03 Who Gains and Who Loses in a Socialist Redistribution
1990:02 Ženy a volby '90
1990:01 Beyond Educational Inequality in Czechoslovakia
1989:02 Československá varianta Mezinárodní standardní klasifikace zaměstnání (ISCO)
1989:01 Family Effect on Educational Attainment in Czechoslovakia, Hungary and the Netherlands
 
 
Právní ujednání  Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Copyright © 2002 Sociologický ústav AV ČR, v.v.i., Jilská 1, 110 00 Praha 1, e-mail: socmail@soc.cas.cz