Diskurs rizika v prevenci AIDS/ HIV
Diskurs rizika v prevenci AIDS/ HIV[1] /
Katerina Kolárová
The Discourse of Risk in HIV/AIDS PreventionAbstract:This text presents an analysis of the recent emphasis in HIV/AIDS prevention campaigns:
the discursive constructions of HIV/AIDS as an issue of risk and its management. Specifically, the text discusses the prevention materials produced
by state-funded institutions in the Czech Republic. The aim of the
text is twofold: First, it analyses the specific discourse (and rationality) of
risk that permeates HIV/AIDS prevention in relation to and as a part of modern
biopolitics and (self-)governance. Second, the text examines the discourse of
risk for its gendered implications and its re-inscription of gendered power
inequalities.
Keywords: HIV/AIDS, preventive politics, discourse of risk, sexuality, gender
Od nebezpecí k rizikuPreventivní kampane se osvedcily jako duležitý
zdroj poznání toho, jakým zpusobem spolecnost vnímá virus HIV a/nebo nemoc AIDS,
jaké symbolické významy mu prirazuje, i toho, jaký postoj spolecnost zaujímá
k lidem s HIV/AIDS (Atkinson a Middlehurst 1995; Lupton 1994;
Treichler 1988 a
1999a; Patton 1990 aj.). Jazyk, metafory a obecne kulturní reprezentace formují
prístup spolecnosti k lidem s HIV/AIDS a hrají tak zásadní roli v míre
jejich spolecenské marginalizace. Susan Sontag ve svém dnes již klasickém eseji
o metaforách AIDS konstatuje: „[p]resvedcila jsem se, že metafory a mýty
zabíjejí“ (Sontag 1997: 97).
Zpusoby reprezentace HIV/AIDS zcela
zásadne ovlivnila skutecnost, že AIDS byl a stále je vnímán jako
predevším sexuálne prenosná nemoc. Od svého
prvního diagnostikování v roce 1983 byl AIDS konstruován jako nemoc
zpusobená sexuálním excesem, deviací. Reprezentace HIV/AIDS predstavují tak
pomyslné diskursivní pole, na nemž se svádí bitva o sexuální morálku (Crimp
2002; Richardson, 2000; Sontagová 1997; Treichler 1999a; Patton 1990; Watney
1996; Weeks 1992 aj.). Americké akronymy 80. let, které predcházely
neutrálnejšímu termínu AIDS, napr. „WOGS“ (cili „Syndrom božího hnevu“) nebo
„GRID“ (cili „selhání imunity u gayu“)
[2]
– ilustrují zretelne stigmatizující potenciál diskursu o AIDS i to, že tato
stigmatizace nejsilneji postihla gay muže. Homofobní reprezentace konstruují
AIDS jako specificky „gay“ nemoc i jako „logický“ dusledek „neprirozené“
sexuality a „doklad“ patologie sexuálních vztahu mezi muži (Watney 1993 a zvlášte 1996, Crimp
2002). Koneckoncu i zminovaný esej Susan Sontag konstruuje stigmatizující
kauzalitu mezi AIDS a gay sexualitou (Miller 1993).
První vlna preventivních kampaní reagovala
na zdešení z nové – a tehdy nevyhnutelne smrtelné – nemoci tím, že
spoléhala na strategii vyvolávání strachu. Napríklad kampan britského
ministerstva zdravotnictví z roku 1988–1989 s heslem „Delat si težkou
hlavu nepomuže“ („Worrying isn´t it“) pracovala s následující dvojicí plakátu
(obr. 1).
[3]![Obrázek 1](https://webarchiv.lib.cas.cz:443/wayback/20100501003003im_/http://www.genderonline.cz/casopis/Rocnik10_1_2009_str16_obr1.jpg)
První z nich
znázornuje portrét mladé, krásné ženy. Její prímý pohled, smyslne nalícené
rty a svudne odhalené rameno signalizují erotickou a sexuální vyzývavost.
Doprovodný text ríká: „Kdyby tato žena mela virus, který vede k AIDS, za
pár let by vypadala jako…“ Temito slovy odkazuje ke druhé z dvojice
fotografií. Z ní ovšem pohlíží zcela identický, ani v nejmenším
nepozmenený, pohled krasavice. Preferované ctení
[4]
(Hall 1980/1973) takovéto reprezentace akcentuje nemožnost poznat HIV status
lidí okolo nás, a to, že lidé s AIDS, viditelným projevem HIV pozitivity,
predstavují pouze onu pomyslnou špicku ledovce nebezpecí, které cíhá i tam, kde
jej nejméne cekáme, tj. i u krásných, mlade a zdrave vypadajících lidí. Tento
príklad odhaluje nekolik charakteristických rysu preventivních kampaní první
vlny. V první rade je to metaforické propojení neviditelnosti viru HIV
s odkazy k neznámému statusu našich potenciálních sexuálních
partneru. Tato politika reprezentace vedla k vtelení nebezpecí nákazy do tech
„druhých“ a k principiálnímu zpochybnení vzájemné duvery. Vedlejším efektem
této strategie postavené na strachu, vizualizaci a ztelesnení nebezpecí infekce
byla/je i stigmatizace a sociální ostrakizace lidí s HIV/AIDS.
[5]
Strategie vzbuzování strachu je, jak
ilustruji na následujícím príkladu, v soucasné dobe nahrazována durazem
zcela jiného charakteru. Na místo živení (iracionálního) strachu a neduvery se
soucasné preventivní kampane priklánejí k uklidnujícím a racionalizujícím
vzkazum o jednoduchých pravidlech „bezpecného sexu“. V lonském roce
napríklad spustila novou kampan nemecká nadace Michaela Sticha. Jeden
z motivu, které tato kampan využívá, pregnantne ilustruje promenu akcentu
v soucasné preventivní politice (obr. 2).
![Obrázek 2](https://webarchiv.lib.cas.cz:443/wayback/20100501003003im_/http://www.genderonline.cz/casopis/Rocnik10_1_2009_str17_obr2.jpg)
„Blow job“.
Diagnostika: Tvuj
život delí od smrti 0,003
mm tenká vrstva latexu.
Upozornení: 3 miliony
lidí na celém svete umírá každorocne na následky AIDS.
Lécba: Informuj
se. Znalost Te skutecne pred nákazou ochrání.
Na
svetelne preexponovaném pozadí, ve kterém rozeznáme prostredí ložnice
(v pozadí vidíme rozestlané lužko), je vystavena tato kompozice: témer
nahá žena, oblecena pouze do cerných kalhotek a bot na jehlovém podpatku (sic!)
klecí pred mužem, jemuž provádí felaci. Ženina póza je tak explicitní, že v
první chvíli odvádí pozornost od skutecnosti, že to, co žena drží v ústech,
není penis, nýbrž strelná zbran. Hru s prekvapením nad zámenou penisu za zbran
umocnuje doprovodný komentár: „Život od smrti delí pouze 0,003 mm latexu.“ Výchovná
výzva tohoto motivu se již na první pohled zásadne liší od zpusobu, jakým
oslovovala výše diskutovaná britská kampan. Na rozdíl od tematizování
záludnosti viru HIV prináší tento plakát nové, jednoduché sdelení: proto, abys
žil/a, stací 0,003 mm
tenká vrstva latexu.
Promena, kterou ilustruje srovnání akcentu
techto preventivních kampaní, tj. posun
od diskursu strachu k diskursu rizika, prináší ale i zásadní promenu
normativních nároku, které na nás kampane smerují. HIV/AIDS prestává být –
alespon v kontextu tzv. západního sveta – neznámým nebezpecím, kterému
nelze celit, a stává se
rizikem, tedy
necím, co si mužeme
zvolit, ci cemu
se – dodržíme-li
jednoduchá pravidla – mužeme vyhnout. Diskurs rizika prináší i
nové otázky spojené s jeho potenciálními stigmatizujícími efekty. Napríklad
v okamžiku, kdy víme, jak je možno se chránit, a predevším kdy je tato jednoduchá ochrana (prezentovaná jako)
dostupná prakticky každému, se skutecnost, že stále existují lidé, kterí se
nove nakazí, jeví jako nepochopitelná a jako nic jiného než dusledek
individuálního selhání. Tento text se proto zamýšlí nad touto novou normativitou
vepsanou do diskursu rizika a nad morálními požadavky i nad jejich specificky
genderovanými dusledky. Kritickou reflexi preventivní politiky opírám o koncept
biomoci a gouvernementality (Foucault 1991, 1999 a 2006 a dále napr. Lemke 1997, 2007b).
Michel Foucault charakterizuje
vztah biomoci predevším dvema rysy. Za prvé promenou typu mocenského
vztahu mezi instancí moci a jejím subjektem. Feudální právo, které priznávalo
panovníkovi „právo nad životem a smrtí“, tedy právo
„zbavit života“ ci „
nechat žít“
(Foucault 1999: 158; zvýraznení v originálu) se podle Foucaulta
s nastupující modernitou promenilo na vztah, který dává mocenské autorite
právo
pestovat život jejích subjektu.
„[M]oc smrti [….] se nyní vydává za doplnek moci, která pusobí na život pozitivne,
která se ujala péce o nej, která jej rozvíjí, [….], vykonává nad ním duslednou
kontrolu a jeho celkovou regulaci“ (tamtéž: 159). Mocenský vztah biomoci tedy
obsahuje rozrušení prísného oddelení mezi centrem moci a subjektem, vztah moci
se odehrává v kontinuu mezi ovládáním sama sebe a ovládáním „zvenku“ a
politická moc nyní sahá i k formám seberegulace subjektu (srov. Lemke
2007b: 54–55). Za druhé, individuum a „masa obyvatelstva“ nejsou protiklady,
ale dva póly jedné komplexní strategie, skrze kterou moc vstupuje do
individuálních životu a tel, pecuje o ne a disciplinuje je (Lemke 2007b: 51).
Promena mocenského vztahu definující
biomoc se pak nutne promítá i do pojímání rizika a konceptu specifické
racionality rizika.
[6]
Racionalita rizika je tedy jedním z projevu a jednou z forem
promeneného mocenského vztahu, ve kterém se nacházíme. Jako taková na nás
racionalita rizika klade jiné normativní požadavky v péci o sebe. V tomto
smyslu jsou preventivní materiály o HIV/AIDS, které nás vyzývají k vetší a
svedomitejší péci o sebe a o své zdraví, ukázkou biomoci a biopolitiky „par
excellence“ (Lemke 2007a: 9).
„Celá máma“?Zustanme ješte u kampane Stichovy nadace. Kampan uvedla sedm pilotních
posteru a již na první pohled je zrejmé, že klade zvláštní duraz na to, aby
oslovila predevším mladé ženy. Ženy jsou v globálním merítku dlouhodobe
nejohroženejší skupinou ohroženou HIV/AIDS
[7],
mohlo by se tedy zdát, že se jedná o velmi potrebný a záslužný akcent. Nicméne
„zamerení na ženy” v podání této konkrétní kampane slouží naopak velmi
konzervativní a potenciálne stigmatizující politice. Príklad této kampane také
jasne ukazuje, že diskurs rizika je nutno analyzovat i pro jeho specifické
genderové efekty.
Podívejme se nyní blíže na jednotlivé postery. Na ženy se obracejí ctyri
z celkových sedmi motivu kampane. Vedle již zminovaného posteru, tri další billboardy
odkazují k materství a interpelují ženy jakožto (budoucí) matky. Ciní tak
napríklad motiv obnažených ženských nader, který doprovází komentár o tom, že i
materské mléko muže prenášet virus HIV a zabíjet. Další poster pracuje s
motivem idyly matky odpocívající s kocárkem v parku, tuto idylu však – na
druhý pohled – rozbíjí morbidní symbolika: detský kocárek je zobrazen jako malá
rakev. Komentár tohoto obrazu lakonicky podotýká: „Celá máma“ a odkazuje tak k
„vkladu“, který decko od matky dostalo do vínku. A zároven oba aktéry, tj.
matku i decko, již nyní (predcasne) odsuzuje k smrti. Poslední
z techto posteru je emotivne nejpusobivejší (obr. 3).
![Obrázek 3](https://webarchiv.lib.cas.cz:443/wayback/20100501003003im_/http://www.genderonline.cz/casopis/Rocnik10_1_2009_str18_obr3.jpg)
„Mimi.“
Diagnostika:
Brada po dedovi, oci po tatkovi, HIV po mamince.
Upozornení:
Každou minutu umírá jedno díte na následky AIDS.
Lécba: Informuj
se. Behem tehotenství si udelej si test na HIV. Znalost Te skutecne pred
nákazou ochrání.
Fotografie zobrazuje detail obliceje kojence,
který nese smutný a rezignovaný výraz. Kojenec se nedívá na nás, nebesky modré
oci upírá mimo záber fotografie, k nekomu, koho my nevidíme. Doprovodný
text konstatuje stroze: „Brada po dedovi, oci po otci, HIV po matce“. Tento
komentár nejenom vysvetluje, ke komu kojenec vzhlíží, zároven ukotvuje
symboliku pohledu dítete. Pohled vzhuru naznacuje hierarchický vztah mezi
dítetem a tou, kdo se o nej má postarat, od koho se ocekává, že za nej ponese
zodpovednost. Je zrejmé, že zde tento pohled nese velmi silný, morální vzkaz:
díte, které je nevinné a které samo sebe nemuže chránit, bylo zklamáno a nese
fatální dopady selhání té, které nejvíce duverovalo – matky.
Zastavme se alespon u dvou aspektu této kampane: Za prvé se jedná o
konstruování zodpovednosti za zvládání rizika spojeného se sexuálním chováním a
prenosem viru HIV. Strukturální rozvržení obrazu s motivem felace velmi
nápadne upozaduje, resp. témer za okraj obrazu vytlacuje postavu muže.
Zpredmetnení mužova/mužského tela, které je výsledkem vizuální fragmentace,
mužské telo redukuje témer pouze na penis/zbran a na pasivní „nosic“ významu.
Mužské telo zde figuruje jako (nic než) zhmotnená metafora rizika, kterému se
žena, vkládající si penis/zbran do úst, vystavuje. Na ní – a pouze na ní – jak
nám tento poster sdeluje, záleží, zda zmáckne spoušt.
Preferované ctení tohoto motivu sice staví do popredí ženu jako aktivne
jednající subjekt, tento duraz je ovšem dvojsecný, nebot zároven konstruuje
ženu jako jedinou odpovednou za prenos viru HIV. Preventivní
vzkaz smeruje pouze k ženám, které jsou, jak vizuální zpracování plakátu
indikuje, v momentu rozhodování samy, nemužou se spolehnout na spolupráci
partnera, který je „prítomen“ pouze „cástí“ svého tela. Ochrana pred virem HIV
je lapidárne jednoduchá: postacuje k ní pouze 0,003 mm latexu.
Odpovednost, která se po ženách žádá, není tedy nikterak prehnaná? Presto
zduraznování tenounlinké hranice mezi životem a smrtí otevírá zadní vrátka
jinému ctení, které zvýraznuje fatálnost rozhodnutí ne/použít kondom. A opet je
to žena, kdo nese veškerou zodpovednost za život zachranující/život marící
rozhodnutí.
Za druhé: jestliže je žena ustavena jako primárne odpovedná za
bezpecnost/rizikovost sexuálního kontaktu, v kontextu celé kampane dochází
ke specifikaci tohoto morálního odkazu.
Ostatní plakáty explicitne
adresované ženám staví riziko prenosu
HIV/AIDS do specifického vztahu k roli matky. Motivy techto plakátu byly již
popsány výše, není tudíž obtížné sledovat, jakým zpusobem v nich dochází k
významovému propojení (budoucího a spolecností predpokládaného a ocekávaného)
materství s nárokem na zvládání rizika v sexuálních kontaktech;
jinými slovy, dochází zde k propojení materství a sexuální morálky, která
již není definovaná prostrednictvím trvalých, monogamních vztahu, nýbrž
zodpovedným zvládáním rizika a bezpecného sexu. Dostáváme se zde
k zajímavému protikladu: na jednu stranu kampan emancipuje ženskou
sexualitu a umožnuje tematizovat ženu jako aktivní a urcující aktérku
sexuálních vztahu a zároven vyvazuje ženskou sexualitu z kontextu
dlouhodobých partnerských vztahu. Nicméne tato interpretace je opet resignifikována
v kontextu celé kampane, která neoslovuje ženy prímo, nýbrž jako subjekty
specifické sociální role. Apel na ochranu pred nákazou virem není motivován
nutností chránit životy žen
pro ne samé,
ale
pouze pro jejich potenciální roli
matek. Morální povinnost chránit se (seberegulace) smeruje však k ženám, je
kvalifikována pouze jejich ocekávanou materskou rolí.
Pro diskusi o specifické funkci signifikace materství v kontextu
této kampane je užitecné obrátit se na koncept mýtu sémiotika Rolanda Bartha
(Barthes 2004). Mýtus odkazuje na „jistý modus signifikace“ (tamtéž: 107),
který je „budován na základe sémiologického retezce, který existuje pred ním:
je
sekundárním sémiologickým systémem“ (tamtéž:
112). Primární sémiologické retezce, které tato kampan vytvárí, jsem již
popsala: jedná se o konotace, které neoddelitelne spojují telo (a jeho
nakazitelnost) matky s dedicným vkladem díteti a které sdelují: chovejte
se pri sexu zodpovedne, protože jste ženy a budete i matkami. Jaký je ale
sekundární význam, který se zde formuje? Tímto nadrazeným konceptem je
materství, nicméne materství nove definované a zvýznamnené hrozbou HIV/AIDS, a
nutnost ochrany „lidského rodu“, tj. materství nove významove obsazené a
zduraznující (na úkor jiných významu) individuální zodpovedností žen. Tento
mýtus materství tudíž funguje jako vektor biomoci a specifické (sebe)regulace
smerované (pouze) k ženám.
Jak Barthes ríká, témer vše se muže ocitnout v roli mýtu; meze mýtu
nejsou substanciální. To také znamená, že mýtus je mj. urcen kontextuálne a je
tedy historicky promenlivý. Dostává-li se v kontextu HIV/AIDS preventivních
kampaní materství (opet) do role mýtu, ukazuje to mj. i na to, jak duležitou
roli stále hraje ideologické zatížení reprodukce v disciplinaci sexuality, a
jakým zpusobem se sexualita promítá do definování osobní zodpovednosti za
zpusob života jedince, ale i celého lidského „rodu“.
Ceské ABC bezpecného sexuV Ceské republice probehlo velmi málo
plošných a rozsáhlých preventivních kampaní zamerených na problematiku
HIV/AIDS; v posledních letech se neuskutecnila dokonce žádná. Prestože se
na poli prevence HIV/AIDS angažuje i celá rada nevládních organizací, jejichž
prínos je velmi duležitý, ne-li zcela zásadní, zamerím se v následující diskusi
pouze na preventivní materiály zpracované státními organizacemi, které jsou za
prevenci HIV/AIDS primárne zodpovedné. Jedná se o materiály pripravené Státním
zdravotním ústavem (SZÚ) ve spolupráci s Národním programem boje proti AIDS.
[8]
Zamerím se na diskurs, který preventivní materiály používají
[9];
specificky na to, jakým zpusobem se v jazyce užívaném v jednotlivých
preventivních príruckách ukotvují mocenské pozice a vztahy, i na to, jakým
zpusobem jsou formulovány požadavky na ochranu pred nákazou virem HIV.
Konkrétneji se budu ptát, jakým zpusobem a z jaké pozice preventivní
prírucky promlouvají, zda a jakým zpusobem ustavují svou pozici vedoucí a
informující autority, a jakým zpusobem se takto ukotvený mocenský vztah promítá
do formulování normativního požadavku na regulaci sexuálního chování.
Diskusi zacneme nad publikací
Informace o HIV/AIDS[10]. Titulek této malé brožurky pres svoji
strohost prozrazuje mnohé. Volbou „neutrálního“ titulu prezentuje autorský tým
tuto publikaci jako zdroj všeobecných, klícových, vycerpávajících a pro širokou
verejnost urcených informací o viru HIV a nemoci AIDS. Brožura volí formu
dialogické struktury otázek a odpovedí, která navozuje pocit, že odpovedi
reagují na reálne vznesené otázky nebo že se soustredí na nejduležitejší a
zároven nejžádanejší informace. Tato strategie ale odvádí pozornost od
skutecnosti, že sada prezentovaných informací je pouze výberem, a že je to tedy
„zdravotnická“ autorita, kdo urcuje, které informace budou prezentovány jako
relevantní (srov. Atkinson a Middlehurst 1995). Neosobní forma sdelení i
pasivizace textu dále napomáhají konstruování „objektivnosti“ podávaných
informací.
Avšak tento neadresný a neosobní styl
promluvy se radikálne promenuje v cásti, která se dotýká problematiky testování
HIV a interpretace výsledku testu na HIV pozitivu/negativitu. Ctenári a
ctenárky jsou interpelováni prímým oslovením: „Kdy byste meli jít na HIV test?
Kam byste meli jít na HIV test?“ (n. p.) Tuto promenu stylu promluvy je na
jednu stranu možné interpretovat jako víceméne pragmatický zpusob, jak zvýšit
úcinnost predávaných informací a zvýšit jejich dopad. Zároven je ale nutné si
uvedomit, že v této promene dochází i k zásadnímu posunu a redefinici
(mocenského) vztahu mezi informující autoritou a informovaným subjektem. Ctenári
a ctenárky jsou zde najednou interpelováni v roli potenciálne HIV
pozitivních subjektu. Je signifikantní, že posun k prímé promluve je
jednostranný a promenuje se v nem pouze status adresáta/ky sdelení;
informující autorita je i nadále konstruována jako neosobní a (zdánlive)
neangažovaná. Následující citát odhaluje premisy, ze kterých je tento preventivní
materiál formulován, ješte zretelneji:
„Negativní výsledek HIV testu znamená, že jste se
nenakazili virem HIV, ovšem pokud byl test proveden až po 3 mesících po
posledním rizikovém chování.
Negativní
výsledek také neznamená, že se nemužete nakazit v budoucnu. Sdelení
negativního výsledku
by melo být
doprovázeno zmenou chování. (…) Jestliže Vás nekdo chce presvedcit o svém
zdraví písemným výsledkem svého HIV testu, uvedomte si, že takový výsledek má
jen omezenou casovou platnost.“
(
Informace o
HIV/AIDS, n.p.; zvýrazneno KK)
Je zrejmé, že „vedení“, které tento materiál
predává, je nasyceno morálním hodnocením, resp. je neoddelitelne spojeno
s normativním požadavkem na „zmenu chování“. Zatímco ctenár/ka této
publikace je v tomto okamžiku diskursivne postaven/a do role subjektu,
který je nucen prehodnotit svoje dosavadní chování, na postavení odborné
autority se nic nemení, i nadále stojí symbolicky mimo potenciální nebezpecí
nákazy. Symbolické vyloucení mimo eventualitu nákazy se jeví jako jeden z definujících
rysu odborné autority
[11]
a jako jeden z úhelných kamenu, na kterých je postaven mocenský vztah mezi
touto autoritou a subjektem, ke kterému se preventivní materiály obracejí a
vuci nemuž tato autorita ze své nezúcastnené pozice vznáší normativní požadavek
na zodpovedné (tj. nerizikové) chování.
Následující citát z prírucky
Prevence pohlavne prenosných chorob[12]
ozrejmuje, do jaké míry jsou predávané informace ukotveny v normativní sexuální
morálce. Zároven je evidentní, že moment predání informací o tom, jak se
chránit pred virem HIV, je konstruován jako moment prenesení morální
zodpovednosti z informující instance na informovanou osobu:
„Demokratická spolecnost nám dává více
práv a svobod,
což ovšem vyžaduje i vetší
osobní zodpovednost a sebekázen. Zdraví každého z nás, i
našich nejbližších predstavuje velkou
životní devizu a
záleží predevším na nás,
pro jakou kvalitu života se rozhodneme.“
(Prevence,
n. p.; zvýrazneno KK)
Od okamžiku symbolické iniciace do „vedení“ o
HIV/AIDS se „informovaná/ý“ stávají tou/tím, kdo je plne a zcela odpovedná/ý za
svuj HIV status. V prípade nákazy virem HIV se jedná o individuální
selhání a (pouze) individuální zodpovednost. Práve konstruování péce o sebe,
tedy i chránení sebe sama pred nákazou virem HIV, jako morální povinnosti
jedince nejen vuci sama sobe, ale predevším vuci spolecenství/státu, je jedním
z hlavních rysu biomoci a (sebe)regulace. Vztah biomoci je zakotven
v protikladu mezi pozicí konstruovanou jako nezúcastnenou a v zásade
nekontaminovatelnou autoritou a radikálne individualizovaným subjektem
[13],
který je naopak reálne ohrožen virem HIV, ale zároven i plne zodpovedný jak za
ochranu sebe sama, tak i ostatních.
Nelze si také nepovšimnout, že vyhrocený
morální nárok, který definuje soucasnou preventivní politiku a který se
dovolává zásad demokratické spolecnosti a obcanské odpovednosti, není provázen
témer žádnými konkrétními informacemi o bezpecném sexu, o rizikovosti
ruzných sexuálních praktik ani
informacemi o
ruzných (bariérových)
možnostech ochrany, nýbrž se opírá pouze o abstraktní pravidla definovaná jako
„osobní zodpovednost“, „sebekázen“ a udržení „kvality života“. Je ovšem
evidentní, že nedostatek konkrétních a v praxi aplikovatelných pravidel je
v prímém rozporu s diskursem rizika, který akcentuje práve osobní zodpovednost
každé/ho z nás. Soucasné preventivní materiály sice neustále zduraznují, že
potenciální nákaza virem HIV je ciste a pouze v
našich rukou, na druhou stranu
nám
neposkytují informace, o které bychom se v konkrétních situacích mohli/y
oprít. Prestože prevládající diskurs rizika konstruuje potenciální nákazu virem
HIV jako záležitost ciste racionální volby, naše volby nemužou být výsledkem
„racionálního“ rozhodnutí a zvážení možného rizika podloženého relevantními
informacemi, nýbrž pouze soucástí a dusledkem urcité „morální“ a hodnotové
pozice.
S durazem na racionální zvážení míry
rizika pracuje i publikace
Zvol si své
riziko, urcená pro gay muže. Vizuální doprovod této informacní skládacky
nicméne podtrhuje i další rys diskursu rizika ve vztahu k sexualite:
sexuální aktivita se jeví jako aktivita z definice nebezpecná, riziková.
Napríklad na fotografii znázornující anální sex nese telo receptivního partnera
velký nápis RIZIKO, zatímco telo inzertního partnera je signováno nápisem HIV.
Zcela zásadní informaci však z této reprezentace nevycteme. A sice, zda se
jedná o styk nechránený, ci naopak o kontakt s bariérovou ochranou.
K podobnému stírání rozdílu mezi rizikovostí
nechráneného a rizikovostí
jakéhokoliv
sexuálního kontaktu dochází i v již uvádené prírucce
Informace o HIV/AIDS. V podkapitole nazvané „Jak se virus HIV
neprenáší?“, „bezpecný sex“ ve výctu nerizikových aktivit nefiguruje. To
koneckoncu odpovídá i klícovým durazum preventivní strategie, pro kterou se
vžil název „ABC“. „A = sexuální abstinence, B = být si vzájemne verní, C = chran
se kondomem“ (Hrou proti AIDS: 13).
[14]
Hierarchie abecedního razení v tomto prípade implicitne odkazuje
k hierarchii jednotlivých strategií prevence. Jako „A volba“, tj. volba
nejbezpecnejší a volba preferovaná, zde figuruje pravidlo sexuální abstinence.
K tomu ovšem Michael Warner poznamenává: „chtít po každé/m z nás, aby se
vzdal/a sexu, je nehumánní“ (1999: 217; preklad KK; pro specifické ideologické
dusledky této politiky pri konstruování tzv. afrického AIDS, srov. napr. Patton
1993).
Z této diskursivní sondy do soucasných
preventivních materiálu ceské provenience vyplývá následující: i v kontextu
ceské preventivní politiky se prosazuje diskurs rizika se všemi svými problémy.
Soucasné preventivní materiály konstruují nákazu virem HIV jako záležitost
individuální a racionální volby jednotlivce. Nicméne tento duraz na racionální
a individuální volbu v sobe nese nekolik rozporu. Predevším se jedná o
nerozlišování mezi rizikovostí nechráneného
sexuálního kontaktu a rizikovostí
jakéhokoliv
sexuálního kontaktu, a zvlášte o absenci zcela konkrétních informací o tom,
jak a
jakým zpusobem se chránit v konkrétních situacích a pri konkrétních
sexuálních praktikách. Tyto rozpory v politice preventivních materiálu odhalují,
že spíše než s vecnými a nezaujatými informacemi se zde setkáváme s mocenským
nástrojem regulujícím naše sexuální chování. Jinými slovy, spíše než na predání
odpovídajících informací o tom,
jak se
chránit, se preventivní politika opírá o normativní urcení,
jak žít (srov. Foucault 1999).
Privatizace AIDS a sexuální politika„Nehoda není náhoda“
[15]
„Sexuální styk s rizikove se chovající osobou
je vždy rizikový a je plne na Vás, jak dalece chcete riskovat“
[16]
V následující cásti se budu zamýšlet
nad možnými dusledky racionality rizika na postavení lidí s HIV/AIDS.
V listopadu 2006 se v sále kina Svetozor, tradicního domova pražské
vetve gay a lesbického filmového festivalu Mezipatra, konala diskuse
stredoškoláku k problematice HIV/AIDS. Diskusi spolecne s Mezipatry
pripravil Dum svetla
[17].
Se studujícími prišel diskutovat také HIV+ mladý muž. Vubec první otázka,
kterou mu publikum položilo, znela: „Jak jste se nakazil?“ Následovaly otázky
na zpusob, jakým se dotycný vyrovnával se zjištením, že je HIV pozitivní, a
jakým zpusobem reagovalo jeho nejbližší okolí: „Jaké bylo zjištení, že jste HIV
pozitivní?“, „Kdo Vám nejvíce pomohl?“, „Jak se zachovala rodina?“ S takovými
otázkami se v diskusích s HIV pozitivními lidmi setkáváme témer
pravidelne. Zájem o osobní prožívání HIV/AIDS je pochopitelný a muže být i
velmi prínosný, nebot nechává zaznít reflexe a „vedení“ lidí, kterí mají žitou
a prožívanou zkušenost s HIV/AIDS. Tento typ „žitého vedení“ autoritativní
biomedicínský diskurs postavený na vedení „expertním“ casto opomíjí. Presto
takto formulované otázky poukazují na jeden závažný a problematický fenomén: na
tendenci pohlížet na HIV/AIDS
pouze jako
na soukromou vec lidí s HIV/AIDS
a jejich bezprostredního okolí (Kolárová 2008: 15). Toto
individualizování osudu lidí s HIV/AIDS vede k upozadování jiných témat,
jako je dostupnost a/ci kvalita lécby, institucionální podpory, spolecenské
diskriminace a marginalizace a naopak dovoluje soustredit pozornost na osobní
selhání a „vinu” za nákazu (viz neustále se opakující otázka „Jak jste se
nakazil?”). Domnívám se, že tendence HIV/AIDS takovýmto zpusobem
privatizovat je soucástí i dusledkem diskursu rizika.
Preventivní
materiály zduraznující jednoduchost zásad „bezpecného
sexu” a jeho dostupnost na nás na jednu stranu interpelují jako na
racionálne jednající/ho a odpovednou/ného obcanku/obcana. Na druhou stranu
tendence AIDS privatizovat redukují AIDS z komplexní spolecenské a kulturní
problematiky na úroven
problému individuální sexuální morálky.
Eventuální HIV pozitivita se tak stává jednoznacne a pouze problémem
jednotlivce. Tím nemá být receno, že v okamžiku nákazy clovek nutne
propadá spolecenskou sítí. Na úrovni státní zdravotní péce se v Ceské
republice HIV pozitivním a lidem s rozvinutou nemocí AIDS dostává kvalifikované
zdravotní péce (srov. Hlavatý 2008; Jedlicka 2007). Moje teze o privatizaci se
vztahuje k druhu racionality, která urcuje premýšlení o HIV/AIDS, a k
jejím implikacím pro spolecenské postavení lidí s HIV/AIDS.
Vratme se ješte jednou k prírucce
Prevence pohlavne prenosných chorob a k
jejímu záverecnému vzkazu: „Demokratická spolecnost nám dává více práv a
svobod, což ovšem vyžaduje i vetší osobní zodpovednost a sebekázen.“ (n. p.)
Odpovedné chování se zde vyžaduje jako odpoved na práva a svobody, které nám
spolecnost skrze dodržování demokratických principu doprává a zarucuje. Jinak
receno v diskursu rizika, který urcuje soucasné premýšlení o HIV/AIDS, se
uvedomelost a racionální opatrnost v sexuálním chování stává soucástí
správného obcanského postoje, a tedy vektorem moci, který váže jedince ke
spolecnosti. Sexualita a její „ovládání“ se stává nezbytným predpokladem
obcanského postoje, demonstrovaným naší schopností racionálne posoudit
rizikovost (sexuálního) chování. „Bezpecný sex“ a schopnost uchránit se nákaze
HIV jsou tak konstruovány jako znak obcanské zralosti, schopnosti prevzít
zodpovednost sám/sama za sebe a splnit ocekávané spolecenské role. Toto je
pozitivní definice vzkazu preventivních materiálu, jejich negativní formulace
zní ovšem jinak: „Jestliže ses nakazil/a, musel/a ses chovat nerozumne,
iracionálne“, tedy: „podlehl(a)/s pudu, podcenil(a)/s riziko, porušil(a)/s
jednoduché a známé zásady bezpecného sexu, a tudíž jsi sám/sama vinen/vinna.“
Teze o privatizaci AIDS se dotýká i
zpusobu komunikace o sexualite. Sdelení, kterým je zakoncena prírucka
Informace o HIV/AIDS, muže i
v tomto ohledu sloužit jako ilustrace obecného trendu. Na záver shrnutí
hlavních zásad prevence HIV/AIDS konstatuje:
„Predcházet nákaze virem HIV je zdánlive
jednoduché. Lidské sexuální chování se ale
nerídí
jenom rozumem. Proto je tak složité.
Duležité
je nejen, abychom lépe kontrolovali své chování, ale abychom si umeli o
citlivých a intimních otázkách života promluvit se svým partnerem ci
partnerkou.“ (
Informace o HIV/AIDS;
zvýraznení KK)
Je samozrejme duležité, že alespon zde zazní, že sexualita presahuje
meze prosté racionální úvahy
[18] a že komunikace je nutnou a nezbytnou soucástí prevence HIV/AIDS.
Nicméne namísto požadování celospolecenské komunikace o sexualite, je požadavek
na otevrenou komunikaci zasazen do rámce partnerského vztahu a je tedy opet
privatizován.
Generické maskulinum soucasné preventivní politiky
Poslední cást tohoto kritického eseje je zamerena na pojmenování
nejzávažnejších genderových nedostatku soucasné preventivní politiky.
Nahlíženo z (ruzných) feministických východisek, je zrejmé, že koncept
„bezpecného sexu“ se nevejde do krabicky od (mužského) kondomu. V
debatách o sexuální politice feministická východiska politiky vždy
zduraznovala „agency“ žen,
tj. možnost aktivního jednání a rozhodování. Nicméne je potreba si
uvedomit, že
tento akcent je velmi odlišný od akcentu soucasného diskursu rizika,
který na
ženy sice prenáší morální zodpovednost za ne/rizikové chování, ale
neposkytuje
jim potrebné a dostacující informace, ani komunikacní strategie
k vyjednávání. Diskurs rizika, který zduraznuje jednoduchost zásad
„bezpecného sexu“ a soucasne je redukuje na zásadu použít (mužský)
kondom,
zneviditelnuje nekolik duležitých genderových aspektu a nerovností.
Napríklad
je zcela slepý vuci rozdílum v možnostech, které každá a každý
máme
v konkrétních situacích ve vztahu k „vyjednávání“ a
prosazování
„bezpecnosti” sexuálního kontaktu (Richardson 2000: 123). Zcela se
opomíjí
skutecnost, že sexuální kontakty se odehrávají v rámci sociálního a
kulturního
kontextu, a že jsou tedy poznamenány stejnými symbolickými a mocenskými
nerovnostmi stejne jako ostatní vztahy. Janet Holland, Caroline
Ramazanoglu,
Sue Sharpe a Rachel Thompson k tomu na základe vlastního výzkumu
dodávají:
„Z feministické
perspektivy není použití kondomu pouze otázkou racionálního rozhodnutí, které
jedinec ciní k zajištení vlastní bezpecnosti. Jedná se o výsledek
sociálního kontaktu a vyjednávání mezi dvema potenciálne mocensky nerovnými
partnery. (…) Volby žen o tom, jestli vstoupí do sexuálního kontaktu
s mužem, a jak tento kontakt bude probíhat, jsou vždy podmínené, v
nekterých prípadech skrze sexuální nátlak ci násilí, v ostatních prípadech
tlaky méne explicitní povahy.“
(Citováno in
Richardson, 2000: 123; preklad KK)
Autorky se zde jiste dopouštejí problematické
univerzalizace a v konecném dusledku i pasivizace žen. Ale i když nesouhlasíme
s jejich premisou, že
každý heterosexuální kontakt predstavuje
pro ženy nerovnou situaci a kontakt s(e) (symbolickým) násilím, presto je
jejich duraz na potenciální nerovnost ci nesoumeritelnost možností vyjednávání
„bezpecného sexu” velmi duležitý, a v kontextu ceských preventivních
materiálu, které se obracejí ke generickému (a maskulinnímu) subjektu, naprosto
opomíjený. To je v také rozporu s tím, že, jak upozornuje Richardson
a jak ukázala i diskuse nad kampaní Stichovy nadace, ženy jsou vystaveny
zvýšenému normativnímu nároku na zodpovedné sexuální chování a zvládání
sexuálního rizika. Tedy prestože preventivní materiály prenášejí vetší míru a
bremeno odpovednosti za zvládnutí rizika na ženy, neposkytují jim informace o existujících možnostech, které by jim
mohly ochranu zajistit bez ohledu na ochotu sexuálních partneru spolupracovat.
[19]
Jediná publikace, která se
v soucasnosti v ceském kontextu obrací explicitne na ženy, je
preventivní leták pod názvem:
Informace pro budoucí maminky o HIV/AIDS[20].
Normativní rozmer
[21],
umocnen eufemismem
maminky, pripomíná
ženám, že materská péce zacíná ješte pred narozením dítete. Hned úvodní strana
interpeluje tehotné ženy: „Ocekáváte miminko? (…) Jiste myslíte na jeho
zdraví!” (n. p.) Následující stránka odpovednost žen zduraznuje a zároven duraz
na péci o zdraví rozširuje o novou oblast: „
Každá zodpovedná budoucí matka si preje pro své díte jen to nejlepší a touží mít
predevším zdravé díte. Snaží se jej ochránit i pred možnými sexuálne prenosnými
infekcemi.“ (zvýrazneno KK, n. p.) I zde se pracuje pouze s odkazem na
materskou, nikoliv rodicovskou,
zodpovednost, a že tudíž veškeré potenciální morální zatížení dopadá na ženy.
Formulace jako „každá zodpovedná budoucí matka“ péci o zdraví ješte
nenarozeného dítete artikulují jako univerzální pravidlo, které v zásade
definuje matku a materskou péci jako takovou. Je také zajímavé, že normativní
definice materské péce prináší zároven i normativní a ablistický požadavek, po
jakém díteti má žena toužit: „preje si pro své díte jen to nejlepší a touží mít
predevším zdravé díte“.
Tato preventivní prírucka také spíše než informace
o tom,
jak se chránit, informuje o
všemožných pohlavne prenosných nemocech a definuje zodpovednost žen jako matek.
Podobne jako pri diskusi nad nemeckou kampaní, i zde dochází k diskursivnímu
odcizení žen od jejich sexuality a sexualizovaných tel. Preventivní apel na
dodržování bezpecného sexu není formulován jako ochrana jich samých pro ne samé
i pro jejich prožití a užití
materství a (spolecného) rodicovství, ale jako požadavek na dodržení a
zodpovedné performování
(desexualizovaného a odtelesneného) materství.
ZáveremTento text vstupuje na – v ceském
kontextu – nové pole a pokouší se o otevrení kritické reflexe diskursu o
HIV/AIDS. Je až s podivem, že v ceském kontextu HIV/AIDS stále ješte
nebylo objeveno jako kulturne-spolecenské téma. V této situaci jsem považovala
za nejduležitejší zamerit se na soucasný diskurs preventivní politiky (diskurs
a racionalita rizika) a poukázat na jeho aktuální promeny a jejich relevanci ve
vztahu ke spolecenské marginalizaci lidí s HIV/AIDS i této problematiky obecne.
Preventivní materiály nejsou zdrojem nezúcastneného vedení, nýbrž, jak jsem se pokusila
ukázat, vyjadrují hodnotove zatížené a normativní nároky na „péci o sebe“,
která je v kontextu prevence HIV/AIDS definovaná jako (sebe)regulace
sexuálního chování. Informace o bezpecném sexu, které analyzované preventivní
materiály poskytují, jsou v zásade redukovány do simplicistní mantry: používej
kondom a vyvaruj se rizikového chování.
[22]
Jinými slovy: pozornost se presouvá ze širší spolecenské
debaty na normativne zatížený vzkaz, „jak (nerizikove) žít“.
Dále jsem se pokusila poukázat na to, že
sexuální politika preventivních materiálu je úzce propojena s normativním
požadavkem obcanské zodpovednosti, a že tato obcanská zodpovednost nese
specifické genderované implikace. Jestliže se management rizika nákazy virem
HIV stává soucástí mocenského vztahu, kdy je na subjekt prenášena veškerá
zodpovednost, pak je potreba poukázat na to, že i etické zatížení jednotlivých
subjektu se výrazne liší v závislosti na genderovaném, které vuci nim spolecnost
vznáší.
Tento text vznikl v rámci stipendia udeleného institutem "Exzellenzcluster Kulturelle Grundlagen von Integration" pri univerzite v Kostnici", kterému tímto dekuji za podporu.
Analyzované zdroje:Materiály
pripravené v rámci Národního boje proti AIDS:
Dicktionary. Informace pro muže co vyhledávají služby sexuálních spolecnic; http://www.aids-hiv.cz/dpm08/Dicktionary.pdf
Hrou proti AIDS; viz http://www.aids-hiv.cz/dostupnepmaterialy.html
Informace o AIDS/HIV; http://www.aids-hiv.cz/dpm08/kolibrikAIDS.pdf
Informace pro budoucí maminky o HIV/AIDS; http://www.aids-hiv.cz/dpm08/informace_pro_budouci_maminky.pdf
Prevence pohlavne prenosných chorob; http://www.aids-hiv.cz/dpm08/prevence.pdf
Materiál pripravený v rámci Národního boje proti AIDS a ve spolupráci s obcanským sdružením CODE004:
Zvol si své riziko HIV/AIDS
Literatura
Atkinson, K., Middlehurst,
R. 1995. „Representing AIDS: The Textual Politics of Health Discourse.” Pp. 113–128
in Adams, B., Allan, S. (eds.) Theorizing
Culture: an Interdisciplinary Critique after Postmodernism. London: UCL
Press.
Barthes, R. 2004. Mytologie. Praha: Dokorán.
Beck, U. 2004. Riziková
spolecnost. Na ceste k jiné moderne. Praha: Sociologické nakladatelství.
Bublitz, H. 1999. Das Wuchern der
Diskurse: Perspektiven der Diskursanalyse Foucaults. Frankfurt/New York:
Campus Verlag.
Crimp, D. 2002a. Melancholia and Moralism: Essays on AIDS and Queer Politics. London/Cambridge, Mass.: MIT.
Crimp, D. 2002b. „How to Have Promiscuity in an
Epidemic.“ Pp. 44–81 in Melancholia and
Moralism: Essays on AIDS and Queer Politics. London/Cambridge, Mass.: MIT.
Crimp, D. 2002c. „Sex and Sensibility, or Sense
and Sexuality.” Pp. 282–301 in Melancholia
and Moralism: Essays on AIDS and Queer Politics. London/Cambridge, Mass.: MIT.
Foucault,
M. 1991. „Governmentality.” Pp. 87–104 in Burchell, G., Gordon, C., Miller, P. (eds.). The Foucault Effect. Studies in
Governmentality. Chicago: Chicago UP.
Foucault, M. 1999. Dejiny sexuality. Praha: Herman a synové.
Foucault, M. 2002. Archeologie vedení. Praha: Herman a synové.
Foucault, M. 2006. Die Geburt der Biopolitik, Geschichte der Gouvernmentalitaet II. Frankfurt/M.:
Suhrkamp
Gilman, L. S. 1988. Disease and Representation. Images of Illness from Madness to AIDS.
London/ NY: Cornell UP
Hall, S. 1980 [1973]. „Encoding/decoding”. Pp. 128–138
in Centre for Contemporary Cultural Studies (ed.). Culture, Media, Language:
Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. London: Hutchinson.
Hlavatý, M. 2008. „Riziková skupina je lidstvo.” Týdeník
A2, 4 (3): 16.
Jedlicka, J. 2007. „AIDS je syfilidou
jednadvacátého století.” Literární noviny,
18 (23): 15.
Kolárová, K. 2007. „The Event” of Death and (De)Generation: AIDS and Representation of
Motherwork.” Pp. 129–150 in Kolárová, K., Sokolová, V. (eds.) Gender and Generation. Interdisciplinary
Perspectives and Intersections. Prague: Litteraria Pragensia
Kolárová, K. 2008. „Zabíjí nezájem, ne polibky”.
Týdeník A2, 4 (3): 12–13.
Lemke, T. 1997. Eine Kritik der politischen Vernunft – Foucault’s Analyse der modernen
Governementalität. Berlin: Argument.
Lemke, T. 2007a. Biopolitik zur Einführung. Hamburg: Junius.
Lemke T. 2007b. Gouvernementalität und Biopolitik. Wiesbaden: VS Verlag für
Sozialwissenschaften.
Lupton, D. 1994. Moral Threats and Dangerous Desires : AIDS in the News Media. London:
Taylor and Francis.
Miller, D. A. 1993. „Sontag’s Urbanity.“ Pp. 212–220
in Abelove, H., Barale, M. A., Halperin, D. M. (ed.). Lesbian and Gay Studies Reader. New York: Routledge.
Mills, S. 1997. Discourse. London: Routledge.
Patton, C. 1990. Inventing AIDS. London/New York: Routledge.
Patton, C. 1993. „From Nation to Family:
Containing African AIDS.“ Pp. 127–140 in Abelove, H., Barale, M. A., Halperin,
D. M. (ed.). Lesbian and Gay Studies
Reader. New York: Routledge.
Richardson, D. 2000. Rethinking Sexuality. London: Sage.
Sontagová, S. 1997. AIDS a jeho metafory. Praha: Mladá Fronta.
Treichler, P. A. 1988. „AIDS, Gender, and
Biomedical Discourse: Current Contests for Meaning.” Pp. 190–266 in Lee, E., Fox,
D. M. (eds.). AIDS. The Burdens of
History. Berkeley/London: University of California Press.
Treichler, P. A. 1999a.
„AIDS, Homophobia, and Biomedical Discourse: An Epidemic of Signification.“ Pp.
11–42 in How to Have Theory in an
Epidemic. Cultural Chronicles of AIDS. Durham/London: Duke UP.
Treichler, P. A. 1999b.
„AIDS, and HIV Infection in the Third World: A First World Chronicle“. Pp. 99–126
in How to Have Theory in an Epidemic.
Cultural Chronicles of AIDS. Durham /London: Duke UP.
Treichler, P. A. 1999c.
„AIDS, Africa, and Cultural Theory“. Pp. 205–234 in How to Have Theory in an Epidemic. Cultural Chronicles of AIDS. Durham/London:
Duke UP.
Warner, M. 1999. The Trouble with Normal: Sex, Politics and the Ethics of Queer Life.
New York: Free Press.
Watney, S. 1993. „The Spectacle of AIDS.” Pp. 202–211
in Abelove, H., Barale, M. A., Halperin, D. M. (eds.). Lesbian and Gay Studies Reader. New York: Routledge
Watney, S. 1996. Policing Desire. Pornography, AIDS and the Media. Minneapolis: University
of Minnesota Press.
Weeks, J. 1992. „Values in an Age of Uncertainty.”
Pp. 389–411 in Stanton, D. C. (ed.). Discourses of Sexuality: from Aristotle to
AIDS. Chicago: University of Michigan
Press
Weingart, B. 2002. Ansteckende Wörter. Repräsentationen von AIDS. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Poznámky
[1] Preventivní
plakáty, které v textu analyzuji jsou dílem agentury Jung von Matt/Alster,
která je vyrobila pro Michael Stich Foundation v roce 2007. Dekuji Michael
Stich Foundation za laskavé poskytnutí techto plakátu a za svolení
k jejich reprodukci pro úcely tohoto textu. Informaci o nadaci nekdejšího
wimbledonského víteze Michaela Sticha i o jednotlivých posterech je možno najít
na webové adrese:
http://www.michael-stich-stiftung.org/index.php?id=57&tx_ttnews[tt_news]=14&tx_ttnews[backPid]=55&cHash=6c1b95f632;
naposledy navštíveno 16. 10. 2008. Zároven je na této adrese možno zhlédnout
další postery a televizní spoty, které puvodní kampan rozšírily v roce
2008. Domnívám se, že i tyto nové materiály odpovídají interpretaci, kterou zde
prezentuji. Viz
http://www.michael-stich-stiftung.org/index.php?id=praevention-tv; naposledy
navštíveno 16. 10. 2008
[2] WOGS je akronymem spojení: „The Wrath of God Syndrome“, GRID pak „Gay Related Immuno-deficiency.“
[3] Reprodukováno v knize
Ecstatic Antibodies: Resisting the AIDS Mythology, Tessa Boffin, Sunil Gupta, Eds.
Pandora Press, 1990.
[4] Koncept „preferované ctení“ oznacuje
interpretaci, kterou preferuje dominantní ideologie.
[5] Strategie strachu bylo
využíváno i v preventivních kampaních, které probíhaly v ceském
prostredí. Heslo „Víš, s kým spíš?“ si vybaví snad každý/á z nás. O
tom, že se toto heslo opravdu podarilo ukotvit v ceském kulturním povedomí,
svedcí i množství intertextových odkazu, samozrejme již bez odkazu na puvodní
obsah prevence HIV/AIDS. I vlivem soustavné kritiky a vzhledem k velmi
problematickým dusledkum rétoriky strachu a nebezpecí na postavení lidí
s HIV/AIDS došlo k výraznému posunu ke zduraznování tolerance, empatie a
zároven zduraznování toho, že každý z nás se muže nakazit, a že tedy
HIV/AIDS není problémem tzv. rizikových skupin.
[6] Pojetí rizika a
racionality rizika, na které se tento text odvolává, se liší od konceptu rizikové
spolecnosti Ulricha Becka (Beck 2004). Thomas Lemke tyto rozdíly shrnuje do
dvou základních bodu: za prvé – rizika nejsou realistická, nýbrž pouze
nominální, a jako taková podle Lemkeho nevyplývají nutne z procesu a
reality modernizace, ale jsou dusledkem politické racionality a politických
technologií. Za druhé – rizika jsou pojímána jako heterogenní, nikoliv jako
univerzální. (Lemke, 2007b)
[7] Viz napr. http://www.avert.org/women.htm;
naposledy navštíveno 16. 10. 2008. I v kontextu tzv. západního sveta jsou ženy specificky ohroženou skupinou (srov. napr. Richardson 2000: 119–138) .
[8] Všechny analyzované i další materiály jsou
dostupné na webové adrese: http://www.aids-hiv.cz/dostupnepmaterialy.html;
naposledy navštíveno 16. 10. 2008.
[9] Sondu do diskursu preventivních materiálu
opírám o konceptualizaci diskursu Michela Foucaulta (2002; Mills 2003; Bublitz
1999). V tomto textu se nepokouším o detailní analýzu diskursu, který využívají
preventivní materiály, a jak by to cinila metoda kritické analýzy diskursu
(KDA; viz napr. práce Normana Fairclougha), nýbrž se pokouším pouze o naznacení
základních premis, se kterými se v preventivních príruckách pracuje, a které
jsou prostrednictvím jazyka, který se zde používá, konstruovány jako prirozené
a v zásade jedine správné.
[10] Pro svuj formát malé diskrétní skládacky
do kapsy je tato publikace na oficiálním webu Národního programu boje proti
AIDS prezdívána „kolibrík“. Viz http://www.aids-hiv.cz/dpm08/kolibrikAIDS.pdf;
naposledy navštíveno 16. 10. 2008.
[11] Preventivních kampaní hojne využívají i
opacné strategie, tedy naopak konfrontace s HIV pozitivní osobou. Se
zapojením HIV+ cloveka pocítá i preventivní program
zamerený zvlášte na školní mládež, Hrou
proti AIDS. Nicméne v techto prípadech je „preventivní apel“
konstruován zcela jinak a žitá zkušenost s HIV/AIDS má pusobit spíše jako
dukaz o reálnosti nebezpecí, jako doklad komplikací, které život
s HIV/AIDS prináší.
[12] Viz http://www.aids-hiv.cz/dpm08/pevence.pdf; naposledy navštíveno 16. 10.
2008.
[13] Na tomto míste volím generické maskulinum zámerne proto, abych ješte
zretelneji upozornila na skutecnost, že soucasné ceské preventivní materiály
zcela opomíjejí genderové rozmery jak
„bezpecného sexu“, tak i prevence HIV/AIDS obecne. .
[14] Webová stránka Národního programu boje
proti AIDS uvádí i „nové strategie v prevenci AIDS“, nicméne ty se
nedostaly do žádných tištených materiálu. Na techto webových stránkách se objevují
i informace o bariérových ochranách urcených speciálne ženám (napr. „ženský“ ci
„tekutý kondom“). Tato informace se však nedostala do žádného z tištených
preventivních materiálu, a tak patrne ani do širšího povedomí. Viz
http://www.aids-hiv.cz/#77; naposledy navštíveno 16. 10. 2008.
[15] Viz http://www.zachranny-kruh.cz/pomocnici/narodni_program_boje_proti_aids_v_ceske_republice.html;
naposledy navštíveno 16. 10. 2008.
[16]Dicktionary. Informace
pro muže co vyhledávají služby sexuálních spolecnic; viz http://www.aids-hiv.cz/dpm08/Dicktionary.pdf;
naposledy navštíveno 16. 10. 2008.
[17] Dum svetla provozuje od roku 1999 Ceská
spolecnost AIDS pomoc, která jej definuje jako „bezpecné centrum pro kohokoliv,
jehož život je nejakým zpusobem ovlivnen touto zákernou nemocí a poskytuje
široký rozsah služeb.” Viz http://www.aids-pomoc.cz/kj_ds.htm; naposledy
navštíveno 16. 10. 2008.
[18] Sexualita je ve vetšine preventivních materiálu stavena do binární opozice
k racionalite a implicitní hodnocení, které je do této opozice vepsáno,
vyzdvihuje racionalitu nad iracionální, pudovou, nekontrolovatelnou a konecne
nebezpecnou sexualitu. Tato hierarchie a snaha podrídit sexualitu ciste
racionálnímu „rozhodování“ je podle Michaela Warnera jedním z duvodu
nutného selhávání preventivních programu. Racionalita, podle jeho slov, nikdy
nemuže platit ve svete podvedomí, težko pochopitelných, skrytých, nevyrcených
ci nepriznaných tužeb. Z Warnerových slov nevyplývá ovšem pouze to, že
akcent preventivních kampaní postavených pouze a prevážne na apelu na racionalitu
a chladné zhodnocení rizik se nutne musí míjet úcinkem. Duležitejší je, že
Warner zde poukazuje na to, že pokud preventivní kampane akcentují jednoduché a
racionální pravidlo ochrany a
bezpecného sexu, neschopnost (vždy a stoprocentne) dodržet tyto zásady nás staví
do morálních dilemat, vyvolává v nás pocit viny, a tak namísto ke zmene
chování vedou k internalizaci hanby a pocitu selhá(vá)ní, tedy podle
Warnera (1999) paradoxne živí temnou žílu neracionálního sexuálního vzrušení.
[19] K možnostem bariérové ochrany urcené
ženám viz pozn. c. 12. Je velkým paradoxem ceské státní preventivní politiky,
že jedním z mála informativních letáku, které podávají zcela konkrétní
informace o rizikovosti ruzných sexuálních praktik, ale i o vhodných
bariérových ochranách, je prírucka Dicktionary,
zamerená, jak ujasnuje podtitul i odkaz na anglický vulgární výraz „dick“, na
speciální skupinu: Informace pro muže co
vyhledávají služby sexuálních spolecnic. Slovní hrícka obsažená
v názvu akcentuje, že publikace prináší informace vhodné pro kontext
nadmerné, prehnané a vulgarizované sexuality. Relativne detailní, ale hlavne
otevrený rozbor rizikovosti jednotlivých sexuálních praktik je zasazen do
diskursivního rámce, který má (opet) velmi silné a problematické genderové
implikace. V první rade, zvoleným subjektem ochrany je jednoznacne a pouze
muž, brožura se nikde nezminuje o tom, že i v rámci sexuálních služeb se
nacházíme na poli oboustranného
potenciálního nebezpecí a tedy i oboustranné
zodpovednosti, a že tzv. sexuální pracovnice jsou stejne ohroženy
svými zákazníky, jako ony predstavují možnost nákazy pro ne. Tím tato brožura
prebírá diskurs o „kupujícím“, který se rídí pouze logikou trhu a nemá
povinnost si klást (nepríjemné) otázky o situaci žen, od nichž si rozkoš
„kupují“. Zároven leták oživuje a využívá klasické genderované koncepty o
nebezpecném ženském tele jako zdroji kontaminace. (Srov. napr. Treichler 1999a;
Gilman 1988).
[20] Stojí jiste za povšimnutí i za budoucí analýzu zpusobu prolínání diskursu
AIDS a konceptu etnické a rasové jinakosti, že tato preventivní publikace se
objevila v nekolika jazykových mutacích, a jako jediná i ve vietnamštine.
[21] Normativnost této publikace v mnohém
odráží naši diskuzi nad kampaní nadace Michaela Sticha, presto je zde duležitý
rozdíl: tento preventivní materiál neinterpeluje všechny ženy s odkazem na
jejich budoucí materství, ale obrací se pouze na ženy, které již tehotné jsou.
[22] Jestliže prechod o termínu „rizikové
skupiny“, který byl po právu shledán jako stigmatizující a velmi problematický,
k termínu „rizikové chování“ byl motivován práve snahou o snížení
stigmatizujícího potenciálu, argument, který predstavuji v tomto textu
poukazuje na to, že i tento termín zustává problematický, nebot opet odkazuje
na selhání, na nezvládnutí rizika.