Feministická polemika mezi Iris Marion Young
a Judith Butler
Marek Hrubec
Předkládaný
esej „Kritické poznámky k
Potížím
s genderem“ představuje inspirativní spor mezi dvěma výraznými
osobnostmi feministického myšlení. Iris Marion Young, která byla dlouhá léta
profesorkou na University of Chicago a členkou tamního Centra genderových
studií, v něm vyjadřuje ocenění i kritické výhrady vůči koncepci, již
Judith Butler formulovala ve své proslulé knize
Gender Trouble.
Feminism and the Subversion of
Identity (1990).
[1]
Text je napsán ve čtenářsky atraktivní formě eseje, zároveň je však uspořádán
do podoby soustavně se rozvíjejících argumentů, které přehledně vyjadřují
předkládané stanovisko.
Publikace
eseje mimo jiné dokládá přátelské vztahy, které Iris Young měla s českými
kolegyněmi a kolegy. Předkládaný text je totiž archivním nálezem v soukromé
knihovně, kterou si Iris Young dlouhodobě utvářela a před necelými třemi lety,
v závěru svého života,
[2]
věnovala Centru globálních studií, společnému pracovišti Akademie věd ČR a
Univerzity Karlovy. Čtenářky a čtenáři nyní mohou přibližně dva tisíce jejích
knih, včetně ručně psaných poznámek, studovat v knihovně Centra
v rámci knihovny Filosofického ústavu AV ČR.
[3]
Knihovna nabízí vhled do jejího díla a do analýz genderu a feminismu obecně.
Připomíná také skutečnost, že Iris Young byla známa nejen jako uznávaná
specialistka na genderová studia a feminismus, ale také jako významná osobnost
politické a sociální teorie a filosofie uplynulého čtvrtstoletí.
S Iris Marion Young jsme měli
příležitost setkat se v České republice osobně naposledy v květnu 2006 na
každoroční mezinárodní konferenci
Philosophy
and Social Science, která se konala na půdě Akademie věd ČR ve vile Lanna.
Na konferenci prezentovala jednu z hlavních přednášek na téma „Responsibility
and Global Justice: A Social Connection Model“, jež byla také poslední
přednáškou, kterou v životě pronesla.
[4]
Zdůvodňovala v ní model globální spravedlnosti, který je založen na
odpovědnosti za vzájemné – byť na první pohled nepříliš viditelné – provázání
jednotlivců, kteří žijí v různých společnostech. V době globalizace jsou lidé v
západním světě ve stále větší míře propojeni nejen mezi sebou, ale také s lidmi
ve třetím světě, na jejichž levných výrobcích je náš životní standard závislý.
Můžeme se zříci spoluodpovědnosti za mnohdy ubohé podmínky, v nichž pro nás
tito lidé, zejména ženy, pracují? Iris Young odpovídá, že nemůžeme. Domnívá se,
že bychom měli vzít v potaz odpovědnost za rozsáhlé strukturální
nespravedlnosti v globálním měřítku.
Iris Young své argumenty
formulovala v rámci svého rozvíjení kritické teorie společnosti, přičemž
zároveň navazovala na dekonstruktivistickou a fenomenologickou tradici. Ve
svých mezioborových rozborech feministických a politických otázek se zaměřovala
především na teorii spravedlnosti a demokratickou teorii. Věnovala se vztahu
většinové společnosti k menšinám, přičemž se koncentrovala na kritiku sexismu a
rasismu. Rozpracovávala teorii sociálního uznání a ve svých rozborech politiky
diference prosazovala koncepci multikulturního uspořádání společnosti. V
posledních letech svého života se orientovala zejména na mezinárodní vztahy a
globální spravedlnost.
Její práce byly přeloženy do více
než dvaceti jazyků.
[5] Mám-li
zde pro větší porozumění jejího předkládaného eseje připomenout některé její
nejvlivnější knižní publikace, nesporně je třeba uvést
Justice and the Politics of Difference (1990). Touto knihou, jež je
předmětem studia v mnoha univerzitních kursech o genderu a feminismu, se Iris
Young stala mezinárodně uznávanou autorkou. Kniha kritizuje převažující pojetí
sociální spravedlnosti, které se zaměřuje téměř výhradně na distributivní
spravedlnost a které spravedlnost pojímá z hlediska údajné nestrannosti a unifikovaného
pojetí osoby. Tento reduktivní přístup ústí v koncepci homogenní veřejnosti
založené na evropském, bělošském a mužském vzoru. Iris Young naproti tomu ve
svém pojetí sociální spravedlnosti kladla důraz na skupiny obyvatelstva, jež
jsou tímto deformovaným pojetím spravedlnosti poškozovány. Vyzdvihovala
odlišnost neboli diferenci identity diskriminovaných skupin obyvatelstva a
zdůvodňovala jejich nárok na inkluzi do demokratického rámce. Jádrem této argumentace
je rekonceptualizace sociální spravedlnosti pomocí pojetí skupinově
diferencované politiky, jež umožňuje participaci vyloučených skupin ve veřejném
životě.
V
knize
Intersecting Voices: Dilemmas of
Gender, Political Philosophy and Policy (1997) Iris Young rozvedla svoji
teorii sociální spravedlnosti v oblasti genderu a pojetí žen jako sociální
skupiny. Zaměřila se na otázky svobodných matek, sňatků osob stejného pohlaví,
rodinné politiky, zkušenosti s ženským tělem a další podobná témata. Zároveň
opět kladla důraz na pojmy diference a inkluze. Na tyto rozbory poté navázala
ve své vlivné knize
Inclusion and
Democracy (2000), v níž je svou přesnou a jemnou argumentací dovedla do
krystalické podoby. Analyzovala pluralitní podoby komunikace v rámci demokratického
utváření politiky a poukázala také na meze deliberativní demokracie. Přitom
zdůrazňovala význam sociálních a ekonomických interakcí pro celkové pojetí
spravedlnosti. Své rozbory vztahovala rovněž k negativním rysům současné
globální konstelace.
[6]
V předkládaném eseji, který
polemizuje s Judith Butler, vychází Iris Young ze svých výše
uvedených úvah o politice a genderu, které mohou být chápány jako klíč
k podrobnějšímu čtení publikovaného eseje. V této polemice se Iris
Young zaměřuje na vztah feminismu ke třem druhům politiky, ke druhu
reprezentativnímu, koaličnímu a kulturnímu neboli dekonstruktivnímu. Přitom
zkoumá, jakým způsobem ve své koncepci politiky Judith Butler pojímá veřejnost
a zda příliš neinklinuje ke koncepci politiky avantgardistické a idealistické.
Na
závěr bych se zmínil o tom, že každý rok na začátku zimního semestru Centrum
genderových studií na University of Chicago pořádá přednášku
Iris Marion Young Distinguished Faculty
Lecture. Poslední z přednášek, „The Revolt of the Daughters: Matrophobia and
1960s Feminism,“ proslovila letos v lednu prof. Christine Stansell. V této
souvislosti bych vás rád pozval na seminář o Iris Marion Young, který
připravujeme při příležitosti vydání „Kritických poznámek k
Potížím s genderem“ také v České
republice. Oddělení Gender & sociologie při Sociologickém ústavu AV ČR a
Centrum globálních studií při AV ČR a UK jej společně uspořádají 14. ledna
2010.
[1] Kniha je
k dispozici také ve slovenském překladu Jany Juráňové pod názvem
Trampoty s rodom. Feminizmus a
podrývanie identity. 2003. Bratislava: Aspekt. Recenze v českém
jazyce: Smejkalová-Strickland, J. 1992. „Potíže s rodem: drobné poznámky k
jedné knize.“
Filosofický časopis 40 (5): 819–824.
[2] Iris Young se musela vyrovnávat
s těžkou nemocí a po roce a půl léčení v létě 2006 ve svých 57 letech podlehla
následkům rakoviny.
[4] Dopracovaná přednáška je nyní ve
formě stati v českém jazyce publikována in Hrubec, M. a kol. 2008.
Sociální kritika v éře globalizace:
odstraňování sociálně-ekonomických nerovností a konfliktů. Praha:
Filosofia, ediční řada Filosofie a sociální vědy, 65–106. Nyní ve stejné ediční
řadě připravuje Zuzana Uhde sborník vybraných textů Iris Young.
[5] V českém
jazyce jsou kromě výše uvedeného článku k dispozici ještě: Young, I. M. 2008.
„Serialita genderu: úvahy
nad ženami jako sociálním kolektivem.
Sociální studia, č. 1: 121–142; Young,
I. M. 1995. „Asymetrická
reciprocita: O morální úctě, údivu a obohacené myšlence.“
Aspekt, č. 2–3: 30–37.
[6]
Z dalších knižních prací
uveďme ještě:
Throwing
Like a Girl and Other Essays in Feminist Philosophy and Social Theory (1990);
On Female Body Experience: 'Throwing Like
a Girl' and Other Essays (2005);
Global Challenges: War,
Self-Determination, and Responsibility for Justice (2007).