Od „sociologie těla“ k „tělesné sociologii“ /
Michal Růžička
Wacquant, L. 2004.
Body & Soul: Notebooks of an
Apprentice Boxer. New York: Oxford University Press, s. 274.
Loic Wacquant, Francouz působící na Kalifornské
univerzitě v Berkeley, má ve zvláštním zvyku publikovat své knihy
v angličtině často až řadu let poté, co byly vydány francouzsky, nebo
dokonce poté, co byly přeloženy do několika dalších jazyků. Výjimkou
v tomto trendu není ani recenzovaná kniha
Body & Soul: Notebooks of
an Apprentice Boxer, která vyšla ve Francii v roce 2000 (druhé,
rozšířené vydání v roce 2002). Před anglickým vydáním vyšly příslušné
jazykové mutace v Brazílii, Itálii, Německu a ve Španělsku, kde byla kniha
přeložena i do katalánštiny. Česká recenze této hojně překládané knihy tak může
navíc reflektovat poměrně kontroverzní a kritické přijetí, s jakým se kniha
setkala zejména v americkém mainstreamovém sociologickém prostředí.
V roce 2005 byla téměř celá sekce recenzí
v časopisu
Symbolic Interaction (ročník 28, číslo 3) věnována právě
Wacquantově
Body & Soul. A
Body & Soul ve světle těchto
recenzí nevychází jako vítěz. Přes toto negativní přijetí na poli americké
mainstreamové sociologie se domnívám, že
Body & Soul je knihou
důležitou a výjimečnou, a to hned v několika ohledech.
Body & Soul
je nestandardní etnografií, která se od americké mainstreamové etnografie
pomyslně odlišuje nejen svým experimentálním charakterem, nýbrž i stylistickou
úpravou a svým zakotvením v historické epistemologii (zejm. G. Bachelard,
G. Canguilhem, J. Cavailles). Ani tyto charakteristiky nedokážou plně vysvětlit
negativní přijetí americkou sociologickou obcí. Zde je nutné se vrátit do roku
1992, kdy L. Wacquant na stránkách
American Journal of Sociology
podrobil tvrdé kritice mainstreamovou produkci americké sociologie orientovanou
na etnografický výzkum v městském prostředí.
[1] L. Wacquant v tomto textu na soudobé etnografické
tradici americké sociologie nenechává nit suchou, vyčítá jí zejména
romantizování předmětu zájmu, epistemologickou nedůslednost až naivitu, a – to
samotné již může působit téměř jako nadávka – pozitivismus. Dalo se
předpokládat, že i proto jeho oponenti namíří stejně břitkou kritiku i vůči
němu.
[2] Tak například Norman Denzin, nestor sociologické
etnografie, ve své vlastní recenzi Wacquantovy knihy činí kouzelnický obrat a
nenápadně – nehledě na autorovo nesporně antipozitivistické zázemí historické
epistemologie – viní z pozitivismu Wacquanta.
[3]
Body & Soul
je kniha, která je založena na tříletém etnografickém výzkumu, který autor
prováděl v boxerském klubu, který se nacházel v samotném srdci
černošského ghetta (resp. „hyperghetta“, pokud bychom se měli striktně držet
Wacquantovy terminologie
[4])
v Chicagu.
Body & Soul je tak možné číst jako etnografii
z boxerského prostředí. Zároveň je možné chápat
Body & Soul
jako „okno“ do kolabujícího černošského ghetta. V této souvislosti zejména
v první kapitole výstižně nazvané „The Street and the Ring“ L. Wacquant
popisuje problematický (neboť opoziční a zároveň symbiotický) vztah mezi
ulicí
– kde vládne nekontrolovatelné a nikým, ani státem, nekontrolované násilí – a
boxerským
klubem, v rámci kterého se násilí pěstuje také, ale v přísně
kodifikované a disciplinované formě. Obyvatelé
ghetta často chápou své
členství v boxerském klubu jako jednu z nemnoha šancí k úniku ze
spárů začarovaného kruhu bídy a násilí, které život v
ghettu
představuje. Zde vstupuje do popředí sociologická dimenze recenzované studie.
Boxerský klub se stává prostředím, které vytváří komunitu v sociologickém
smyslu, poskytuje sociální a morální útočiště, představuje pomyslný nárazník
před existenciálně tvrdým a morálně seduktivním prostředím vnějšího
(hyper)ghetta. L. Wacquant upozorňuje, že stávání se boxerem je bytostně
kolektivním procesem, byť se box při pohledu zvenčí do ringu může jevit jako
ryze individuální sport. Autor proto hovoří o členech boxerského klubu jako o
„komuně“, „kultu“, a hovoří také o specifické „škole morálky“. Pouze
prostřednictvím kolektivní praxe – během nekonečných společných tréninků, drilů
a sparringových
[5] utkání – dochází ke
kolektivní produkci na první pohled individualistických
habitusů.
Přestože
Body & Soul není dílem, které by
programově studovalo genderová témata, v jistém ohledu je zde genderová
dimenze přítomná. Box je – jak v západní společnosti, tak v boxerském
prostředí samotném – chápán jako mužská záležitost, jako mužský sport.
Z řady momentů Wacquantovy monografie je patrné, že box je a chápe sám
sebe jako maskulinní sport, který je neslučitelný s ženským prvkem. Do
tělocvičny mají ženy přístup povolen pouze v případě, že je jejich
přítomnost náhodná, nepravidelná a pokud přítomnost ženského pohlaví
v maskulinním prostoru nemá potenciál ohrozit hladký průběh tréninku.
Obecně mají manželky a přítelkyně boxerů vstup do klubu povolen pouze ve
výjimečných případech. Zdá se tak, že tělocvična, byť stojí v určité
symbolické opozici k násilnému prostředí okolního (hyper)ghetta, s ním přece
jen sdílí určité organizační prvky. Je to nejen praxe násilí (byť vysoce
kodifikovaná), nýbrž i silný maskulinismus, který ženám přisuzuje identitu
rušivých elementů a který je ze svého prostoru vylučuje. Na jednom místě své
knihy Wacquant představuje (správné)
jídlo, (dostatečný)
spánek a
sex jako „svatou Trojici rohovnického kultu“. Všichni boxeři jsou jak
trenérem, tak svými kolegy důsledně a průběžně varováni před neuváženým a
nestřídmým sexuálním životem, který by mohl odčerpávat energii, kterou potřebují
pro poctivý trénink, natož pro zápas v ringu. Absolutní většina boxerů
sama sebe (a tudíž i své manželky a přítelkyně) deprivuje od sexu vždy několik
týdnů před očekávaným zápasem v ringu. Ženy jsou tak v boxerském
prostředí na diskursivní úrovni chápány jako předmět touhy, na úrovni praxe pak
představují původce teroru, kdy většina boxerů věří v „nakažlivý“ efekt
femininity. Panuje zde kolektivní víra, že nekontrolovaný nebo příliš častý
kontakt s ženským prvkem může boxera, zejména prostřednictvím plýtvání
(sexuální) energií oslabit, „zženštit“ a „změkčit“. Z perspektivy
feministické kritiky se tak může jevit, že prostředí boxerských klubů
prostřednictvím maskulinní kolektivní mytologie z tohoto prostředí
exkluduje ženy. Z toho důvodu se kniha
Body & Soul genderu
týká, i když se jej explicitně dotýká pouze na několika místech.
Body &
Soul zachycuje maskulinní svět, který se snaží prostřednictvím kolektivní
pedagogiky a kolektivní snahy spoutat fyzické násilí, které nekontrolovaně
vládne sociálnímu prostoru mimo tělocvičnu.
Body & Soul
lze také chápat jako příspěvek k sociologické teorii jednání.
Epistemologicky je kniha ukotvena v bourdieovské epistemologii a teorii.
Stojí na základech přísného bourdieovského antidualismu, bourdieovské verze
konceptu
habitu a Bourdieovy teorie
praktického jednání, která se
snaží překročit západní scholastickou dichotomii duše/mysli a těla. A odtud
pochází název recenzovaného díla: v boxerské praxi, v průběhu
rohovnické akce, zaniká rozdíl mezi myslí a tělem, mezi racionalitou a touhou,
mezi pohybem a jeho odrazem v mozku; boxer je dobrým boxerem tehdy, když
dokáže „myslet tělem“. Box je podle L. Wacquanta dobrým příkladem toho, že „je
to teprve poté, co byla [tato praxe] asimilována tělem skrze nekonečný fyzický
dril opakovaný až do omrzení, kdy se stává plně srozumitelnou intelektu. Jde
zde o pochopení tělem, které jde za – a přichází před – plnou vizualizací a
mentálním poznáním“ (s. 69). Box, podobně jako řada dalších – nebo snad dokonce
většina ostatních – forem sociální praxe, vyžaduje určitý fyzický,
mimorozumový a předreflexivní moment, kdy rozumové uchopení, reflexe a
racionalizace přicházejí
ex post. Tak stojí
praktické jednání
v rozporu se západní tradicí, která předpokládá všudypřítomnost
subjektu jakožto všereflektujícího
racio. A snad právě proto se
z perspektivy západního scholastika – příslušníka vyšších sociálních
vrstev – může box jevit jako „primitivní“ a „agresivní“ fyzická aktivita, která
nemá nic společného se „vzdělaností“, „racionalitou“ či obecně „rozumem“. A
snad právě proto je box tradičně pěstován příslušníky nižších sociálních
vrstev.
Prostřednictvím konceptu
habitu, u kterého
zdůrazňuje jeho fyzickou komponentu, studuje L. Wacquant proces stávání se
boxerem, studuje sociální genezi rohovnického habitu. Box je formou sociální
praxe, která formuje, transformuje a vychovává fyzická těla participantů, a
snaží se kolektivní fyzickou a morální výchovou vytvořit bezprostřední soulad
mezi tělem a duší (myslí) u aktérů. Box je tak příkladem
vtělené praxe,
která je sice produktem společnosti, zároveň je však neoddělitelná od fyzických
těl aktérů, což je aspekt, který P. Bourdieu plně rozpracovává až ve
svých
Pascaliánských meditacích.[6] V tomto
ohledu
Body & Soul rozpracovává to, co P. Bourdieu stihl pouze
naznačit: fyzické tělo jako nedílný
nástroj, nejen jako
předmět
vědění.
Body & Soul lze chápat nejen jako příspěvek k „sociologii
těla“, nýbrž také jako určitou prolegomenu k projektu tzv. tělesné
sociologie. Tělesná sociologie nestuduje
habitus jako předmět svého
zájmu, nýbrž jej používá jako výzkumný nástroj. Studuje, jak objektivní
struktury (trans)formují těla (a duše) sociálních aktérů. Avšak nejen to – je
to sociolog sám, kdo vystavuje své tělo nemilosrdnému působení sociálních
struktur a prostřednictvím vlastního těla tak dospívá k hlubšímu
porozumění studovaným fenoménům. Podle projektu „tělesné sociologie“ „je
imperativem, aby se sociolog plně podřídil ohni akce
in situ; aby do
největší možné míry vložil svůj vlastní organismus, cit a vtělenou inteligenci
do epicentra souboru materiálních a symbolických sil, které zamýšlí studovat
...“ (s. viii), přičemž se předpokládá, že „nativní porozumění předmětu zájmu
je zde nezbytnou podmínkou adekvátního porozumění předmětu zájmu ...“ (s. 59).
Tady se dostáváme k metodologické dimenzi recenzovaného titulu, kterou
považuji za vskutku pozoruhodnou. L. Wacquant zde stojí v rozporu s
tradičními učebnicovými poučkami, které varují výzkumníky sociální reality,
kteří aplikují metody zúčastněného pozorování, před nebezpečím
going native,
tj. před splynutím se zkoumanou společností, před ztrátou analytického odstupu,
který by mohl údajně ohrozit objektivitu vědeckého poznání. V protikladu
k této tradici L. Wacquant představuje svůj vlastní
habitus jako
nástroj, jehož pomocí se ponořuje hluboko do zkoumané reality. Nechává svůj
habitus
vlivem vnějších podmínek transformovat spolu s ostatními adepty boxerského
řemesla. Stává se plnohodnotnou součástí zkoumané skutečnosti a
zažívá a
prožívá,
vnímá,
cítí a
má rád úplně stejně jako
ostatní členové studovaného společenství. L. Wacquant sám v prologu knihy
přiznává, že ponoření do boxerského prostředí u něj bylo tak hluboké, že došlo
k radikální transformaci jeho
libida směrem od akademické kariéry
ke kariéře boxerské, a že dokonce vážně uvažoval o tom, že se vydá na dráhu
profesionálního boxu. Výňatek z terénního deníku pro ilustraci: „Cítím
tolik radosti z pouhé
participace, že
observace se stává
druhotnou, a upřímně se nacházím v momentě, kdy sám sobě tvrdím, že bych
rád vzdal svá studia a svůj výzkum, a všechno ostatní, jen abych zde mohl
zůstat a boxovat, abych mohl být stále ,jedním z chlapců´“ (s. 4, pozn.
3). Zde je patrné, že transformace
libida – což je nedílnou součástí
transformace
habitu – u Wacquanta pokročila do takové míry, že
ohrožovala průběh a dokončení začatého výzkumu. Paradoxně zde L. Wacquant
v určitých fázích výzkumu nedokázal dodržet jedno z hlavních pravidel
bourdieuovské epistemologie sociálního výzkumu: vytvořit – a držet! –
epistemologický zlom mezi doménou analýzy a doménou studovaného fenoménu,
epistemologický zlom mezi nativními a analytickými kategoriemi, což jsou
požadavky, jejichž zanedbání ohrožuje objektivitu vědeckého poznání. Paradoxně
tak Wacquantův projekt „tělesné sociologie“, která ponořuje výzkumníkův
habitus
přímo do předmětu zájmu a nechává se jím transformovat, stojí
v epistemologickém rozporu s bourdieuovskou epistemologií, se kterou
je však
Body & Soul v jiných ohledech v maximálním
souladu. Přestože mi projekt „tělesné sociologie“ připadal jako poměrně
zajímavý metodologický projekt, uvědomil jsem si nebezpečí, která během
takového projektu hrozí: nebezpečí ztráty kontroly nad průběhem výzkumu, ztráta
analytického odstupu od předmětu zájmu, a hrozba absolutní internalizace
lidových kategorií studovaných aktérů. Přes tato nebezpečí se zároveň domnívám,
že při odolání pokušení splynout s předmětem svého vlastního zájmu představuje
„tělesná sociologie“ velice silný metodologický nástroj v rámci produkce
důvěryhodných reprezentací studovaných fenoménů „zevnitř“. Pokud sociologové
dokážou na svém vlastním těle studovat efekty, které na nich zanechává
studovaný sociální fenomén, nabízí se jim vynikající analytický materiál pro
porozumění vnitřní logice fungování studovaných sociálních fenoménů.
Body & Soul
není experimentálním počinem jen na metodologické úrovni. Literární rovina díla
stojí rovněž za povšimnutí. První část (blok „The Street and the Ring“) svou
strukturou i stylem psaní odpovídá analytickým cílům, kterým má sloužit – zde
Wacquant předkládá své nejstěžejnější analýzy produkce rohovnického
habitu.
Ve druhé části (blok „Fight Night at Studio 104“) se Wacquant představuje nejen
jako etnograf se smyslem pro detail, ale také jako literárně nadaný vypravěč.
Tato část by se dala představit jako narativní etnografická sonda do boxerského
prostředí prostřednictvím popisu okolností a průběhu jednoho boxerského
turnaje. Třetí část knihy (blok „´Busy´ Louie at the Golden Gloves“) je
autobiografickou reportáží, resp. „sociologickou novelou“, ve které se L.
Wacquant snaží, jako součást projektu „tělesné sociologie“, čtenáři přiblížit
svůj vlastní zápas na prestižním amatérském turnaji Golden Gloves v Chicagu.
Wacquantovi se podle mého názoru daří barvitým, zvláštně naléhavým a
přesvědčivým způsobem zprostředkovat své vlastní zkušenosti jak
z přípravy, tak ze samotného průběhu zápasu. Akademický jazyk ustupuje
jazyku expresivnímu. Zajímavé je sledovat, jak se v prostředí endorfinové
excitace svět okolo aktéra jakoby soustřeďuje – Wacquant v této části své
knihy není schopen vnímat téměř nic jiného než sám sebe – své emoce, své tělo, strach,
ale i koncentraci upřenou na nadcházející zápas.
Jako celek je kniha určena nejen pro ty, kteří se chtějí
dozvědět, jak L. Wacquant v ringu nakonec dopadl. Monografii bych
doporučil všem, kteří se zajímají o metodologii a epistemologii sociálního
výzkumu, všem, které zajímají experimentální projekty, ale i těm, kteří
v oblasti sociálních věd vyžadují rigorózní analýzy. Pro participanty
„sociologie těla“ nebo pro adepty „tělesné sociologie“ tvoří tato monografie
povinnou četbu.
[1] Wacquant, L. 2002. „Scrutinizing the
Street: Poverty, Morality, and the Pitfalls of Urban Ethnography”.
American
Journal of Sociology (107) (6): 1468–1532.
[2] Srovnej však též Wacquantovu odpověď svým kritikům: Wacquant,
L. 2005. „Shadowboxing with Ethnographic Ghosts: A
Rejoinder.”
Symbolic Interaction 28 (3): 441–447.
[3] Denzin, N. 2007. „Book Review: Loic
Wacquant: Body & Soul: Notebooks of an Apprentice Boxer.”
Cultural
Sociology 1, p. 429.
[4] Viz
Wacquant, L. 2008.
Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced
Marginality. Cambridge: Polity.
[5] Sparringová
utkání jsou přátelské simulace bojové konfrontace, které jsou vedeny ryze pro
tréninkové účely.
[6] Bourdieu, P. 2000.
Pascalian Meditations. Stanford: Stanford
University Press. Srovnej zejména kap. 4 „Bodily Knowledge“.