Proměna bílých žen a mužů z dělnické třídy na konci 20. století
Autor: Redakce <genderteam(at)soc.cas.cz>,
Téma: Recenze,
Vydáno dne: 28. 01. 2009
Proměna bílých žen a mužů z
dělnické třídy na
konci 20. století / Kateřina
Vojtíšková
Weis, L.
2004.
Class Reunion. The Remaking of the
American White Working Class. New York, London: Routledge.
Černobílá fotografie na
obálce
knihy nabízí neutěšený
pohled na chátrající
interiér opuštěné
tovární haly
s okny, jejichž tabulkami dovnitř proudí světlo. V
knize nicméně nacházíme
mnohem pestřejší obraz dopadu
globálních ekonomických změn
na určitou část
dělnické třídy, na „syny a dcery
bílého průmyslového
proletariátu“ od americké socioložky
L. Weis. Etnografický výzkum
středoškoláků v polovině 80. let
zasadila
autorka do města Freeway na severovýchodě USA,
které právě procházelo
těžkým
rozvratem v důsledku deindustrializace. Přesun
výroby a kapitálu znamenal
konec „zlatých časů“ pro
dělníky v tomto průmyslovém městě, kde
několik
generací pracovalo ve
slévárně oceli až
do uzavření továrny a masového
propouštění na počátku 80. let.
Společnost se
posunula směrem k high-tech, flexibilitě a službám,
tedy opaku stabilní, manuální,
maskulinní práce. Dělnická
třída se už nemohla reprodukovat a L. Weis tehdy
zajímalo,
jak chlapci a dívky z dělnických rodin
v těchto podmínkách
konstruují
své identity, jak reagují na
ekonomické a společenské změny a jak
tím ovlivňují
své budoucí životy. Z výzkumu
byla publikovaná kniha s emblematickým
názvem
„Dělnická třída bez
práce“ (Weis 1990), u které ale
příběh nekončí. O 15 let
později se autorka vydala zpět za bývalými
středoškoláky s cílem zjistit, jakou
cestou tito lidé prošli.
Z původních 41 respondentů
k další
spolupráci přemluvila 31, a
právě rozhovory s nimi spolu s daty
z původního výzkumu
představují
cenný materiál, ze kterého kniha
čerpá.
Ústředním předmětem
zkoumání
jsou vztahy mezi utvářením
kolektivních/individuálních kultur a
identit a širšími
ekonomickými a sociálními
podmínkami, ve kterých k němu
dochází. Sociální
třída je po kulturalistickém způsobu
brána jako soubor sociálních a
psychických
praktik, kterými lidé žijí,
přežívají a zvládají svou
situaci s tím, že dělnická
třída nevymizela, ale stále žije.
Netvoří jí ovšem pouze
bílí muži, ale také
ženy a lidé nejrůznějšího
rasového a etnického původu. Americká bílá
dělnická třída představuje
zvláštní
frakci, která se od zbytku dělnické
třídy distancuje. Podle autorky je možné
porozumět přetváření bílé
části americké dělnické
třídy pouze ve vztahu
k genderovým konstrukcím uvnitř
třídy, konstrukcím relevantních
„druhých“
(Afroameričanů a Arabů) a posunům v globální
ekonomice. K tomu Weis využívá metody
„kompozičních studií,“
která usiluje o propojení etnografie s
globálními a
národními podmínkami
ovlivňujícími životy lidí, jejich
identity a společenství.
Kromě popisu zkoumané skupiny je stejně důležité
dobře vystihnout také hraniční
skupiny a sociální a ekonomické
trendy. Klíčové trendy v knize ilustruje
na osudech vybraných jedinců a své interpretace
doplňuje o často i rozsáhlé
citace.
Etnografická
longitudinalita, tedy zapojení více
časových okamžiků, umožňuje navíc zkoumat
následky různých forem
chování, stopovat
kontinuity a diskontinuity v identitách, vztazích
a životech konkrétních lidí,
umožňuje pozorovat, jak strukturální
výhody a znevýhodnění
utvářejí životy a
vyprávění o každodenních
praktikách jednotlivců či skupin. Identity jsou
konstruované v čase, ve vztahu ke
konstruovaným identitám ostatních a ve
vztahu k širší ekonomice a
kultuře. Výsledkem pak není jednoduchý
obrázek
o vymizení starých dobrých časů, ani
glorifikace dnešní svobody a neomezené
možnosti jednotlivce volit mezi životními styly a identitami
podle aktuálního
rozmaru, ale plastický obraz, ve kterém
reprodukce sice není nevyhnutelná, ale
sociální mobilita není tak snadno
dosažitelná, jak by si mnozí/mnohé
přáli.
Autorka zdůrazňuje relační
(vztahový) aspekt při formování
identity. Identita dělníků se odvíjí
od jejich rozporného
uznávání
školních znalostí a kultury,
patriarchální konstrukce rodinného
života
a konstrukce rasistických představ o Afroameričanech a
Arabech. Oproti
dřívějším studiím
ukazujícím výhradně
protiškolní kulturu dělnické
mládeže byl postoj
freewayských středoškoláků ke
škole a vzdělání mnohem
pozitivnější. Nechodili
za školu a otevřeně nezpochybňovali pravidla a autority, i
když si stěžovali na
omezování ze strany školy.
Školu neodmítali, protože
vzdělání (tituly) chápali
jako cestu k dobrému pracovnímu
místu a penězům. Hodnotu školy odvozovali
od její užitečnosti a upřednostňovali formu nad obsahem,
takže jim šlo o to „prolézt“
a dostat titul/diplom, ne se něco naučit. Jistý
rozdíl se ukazoval jen mezi
ambicióznějšími studenty a studentkami
ve výběrové třídě (cca 8 %
studentů/studentek) připravující pro vysokou
školu.
Chlapci až na výjimky
potvrzovali hegemonickou maskulinitu
spočívající
v mužské nadřazenosti a
konstrukci ženské identity jako
„rozdílné“ a
„méněcenné.“
Z tohoto pojetí vyplývá
sexismus a nižší
hodnocení duševní práce,
včetně vzdělávání, které
jsou kódovány jako
feminininní, oproti manuální,
mužské práci. Chlapci předpokládali,
že se stanou
hlavami rodin, jejich příjem uživí celou rodinu
(rodinná mzda) a ženy budou
„normálně“ doma s dětmi. Mnoho
dívek bylo již v té době
extrémně
kritických k patriarchálním
vztahům v komunitě. Dívky netoužily
přijmout za svůj život svých matek a babiček a snažily se
přizpůsobit
třídní/genderový průsečík
vlastnímu obrazu, zlomit tradiční
genderové
uspořádání
vázané na koncept rodinné mzdy a dělbu
práce podle pohlaví.
Primární
pro ně nebylo založit rodinu, ale dále studovat a
získat placenou práci, díky
níž se měly stát
nezávislými a schopnými se o sebe
postarat. Bílé dívky projevovaly
vznikající smysl „ženské
síly,“ přetvářely sebe v
„neoliberální subjekty“, tedy
jednotlivce jako „subjekty vlastní invence a
transformace, výtvory vlastních
přání, které jsou schopné
přežívat v novém
sociálním, ekonomickém a
politickém systému“ (s. 113). Oproti
dřívějším poznatkům se situace tedy
obrátila.
Založení rodiny upřednostňovali chlapci, dívky
naopak zdůrazňovaly roli veřejné
sféry ve svém životě.
Maskulinita
bílých chlapců z dělnické
třídy byla tradičně vázaná na hluboce
zakořeněné rasistické konstrukce. Na
střední škole se tyto konstrukce
týkaly především černochů a jejich
zájmu o bílé
dívky, které bílí chlapci
považovali za své
ostře střežené vlastnictví. Sexualita
bílých středoškoláků a
hranice toho,
co je přiměřené, správné se formovaly
primárně vůči černochům, teprve potom
vůči dívkám/ženám.
Identity studentek naopak nebyly utvářeny s ohledem
na konstruovanou
černošskou identitu, dívky ani neprojevovaly
otevřený rasismus. Obecně se na střední
škole zdálo, že dívky mají
více plánů a možností do budoucna než
chlapci, kteří
lpí na přežitých, už nefunkčních
formách maskulinity a musí se
vyrovnávat
s nedostatkem perspektivy v tradičních
(„mužských“)
povoláních, a
rostoucími požadavky na
(„feminininní“)
vzdělání.
V roce 2000 se životy
žen od sebe tolik neodlišují jako životy mužů, i
ty nejúspěšnější
mají podobný
„usedlý“
život jako ty, které tolik
úspěšné nejsou. Každá z žen
prošla nějakým typem
postsekundárního vzdělání,
u mužů byla úspěšná v tomto
ohledu pouze
čtvrtina. To, že ženy byly schopné více těžit
z otevírajících se
možností
terciárního vzdělání, jim
pomáhá na pracovním trhu
oceňujícím kvalifikaci. Muži
jsou s ohledem na životní trajektorie
pestřejší skupinou, dva byli schopni překročit
hranici střední třídy,
zbývající část se
dělí mezi „tvrdé“ a
„usedlé“ životní
styly, které se odlišují v
genderových definicích a vztazích.
„Usedlý“
(„settled“) život
mužů a žen umožňuje vlastnictví oceňovaných
materiálních a sociálních
statků,
jako je dům, rodina, výchova a
materiální zabezpečení
dětí, auto, peníze navíc
apod. Jeho dosažení je nicméně
závislé na dualitě příjmů a
každodenním dělení
práce v domácnosti a
rodičovské péče mezi partnery (nikoli nutně
manžele).
Muži zpochybňují tradiční genderové
hranice a definice tak silně zakořeněné
v původní
hegemonické maskulinitě jimi artikulované
ještě v polovině 80. let. Jejich
pracovní místa neodpovídají
tradičnímu pojetí maskulinity
(ošetřovatelství,
služby). Už ne mužská kolektivní kultura na
pracovišti (odbory), ale jakýsi
domácí
kolektiv je klíčový pro společenskou pozici.
Partneři tvořící tým
přinášejí do
domácnosti ekonomické i
sociální zdroje, zatímco na trh
práce vstupují jako
jednotlivci, neoliberální subjekty
přizpůsobující se jeho nárokům.
Pro „tvrdě“ („hard“)
žijící
dělnické muže se život od střední
školy příliš nezměnil. Žijí
často se svými
rodiči, nemají rodinu, setkávají se
stále s lidmi ze školy, chodí
na
večírky, do barů, dělají si co chtějí,
nezodpovídají se nikomu kromě sebe. Vedle
toho jim ovšem hrozí nejistota
v práci spojená s malými
vyhlídkami na
zlepšení pozice kvůli nedostatku kvalifikace, i
ve vztazích v důsledku uchování
si původní konstrukce maskulinity. Propojení
maskulinity s manuální prací
zanechává
tyto dřívější
„vítěze“ až na druhé koleji,
protože ti se „nehodí“ pro novou
ekonomiku a nejsou ani schopní či ochotní
vytvořit fungující partnerství pro
zajištění statusu v rámci
nové dělnické třídy.
Ženy se často setkávaly
s domácím
násilím spojeným
s vyjadřováním patriarchátu.
Fyzická síla se nejspíše
stává
posledním pevným a viditelným
patriarchálním postem
bílých dělníků ve světě,
který je zbavil jiných forem moci.
Freewayské ženy však prokázaly velkou
houževnatost, schopnost překonávat mnohem více
překážek než muži a stále jít
dál. Při vysokoškolském studiu
si některé ženy utvořily kolektiv, ve
kterém si
vzájemně pomáhaly a podporovaly se.
Zatímco muži většinou naplnili trajektorii,
kterou měli vymezenou na střední škole, ženy
vykazují vůli posouvat se z jakékoli
situace, každá z nich ukazuje malé, ale
jasné pokroky směrem k něčemu alespoň
trochu lepšímu.
Bílá část
dělnické třídy si
vzhledem k širší
dělnické třídě udržuje
odlišný habitus pomocí
změněné
podoby rodiny a destabilizace rozdílu mezi
„maskulinním“ a
„femininním,“ ale i bedlivého
střežení si svého
‘bělošství’. Postupem času se
vyvinul i u žen rasový diskurs,
hlavně ve vztahu k sousedství a dětem. Předmětem
rasismu freewayských mužů
a žen se stali hlavně arabští imigranti,
kteří se na rozdíl od Afroameričanů
snaží
o americký sen, jsou bohatší a
stěhují se stále více do
bílé části města. Ženy
i muži si přejí žít
v bílém sousedství a společně
o to (obrazně i
doslovně) usilují, čímž se vydělují ze
širší dělnické
třídy. V potvrzování
legitimity utváření životního prostoru
pro bílé dochází ke
klíčovému
genderovému sbližování,
bílá část dělnické
třídy si záměrně či nezáměrně
potvrzuje
svůj společenský status vůči ostatním
nebílým dělníkům.
Panující rasovou
segregaci jen dokládá skutečnost, že nikdo
z respondentů neměl kontakty na
své bývalé spolužáky
jiné barvy pleti.
Spojení žen
a mužů
z podobných rodin a s podobným habitem
bylo nejen kýžené, ale i nezbytně
nutné k zajištění
„usedlého“
života. Muži byli původně méně připravení
projít změnami k tomu stát se
neoliberálními
subjekty, prokazovali větší rezistenci. Představy
žen o jejich nezávislém
životě autonomních producentek a konzumentek narazily na
omezení daná jejich
původní třídní pozicí.
Snaha žen vyhnout se závislosti na mužích se
přeměnila ve
vzájemnou závislost žen a mužů na
spolupráci. Třída se opět vynořila, i když
v jiné podobě. Ta nyní
pomáhá odolávat tlaku na
deklasování, který produkuje
neoliberalismus.
Přínos knihy pro sociologii
podle mne spočívá
v inspirující
úspěšné snaze nahlížet na
společenské
změny drobnohledem a přitom důsledně klást
konkrétní zjištění do
kontextu
širších změn. Metodologicky
podstatné jsou dva momenty. Prvním je, že
třída je
v textu explicitně vystavěna s ohledem na rasové a
genderové hledisko, je
tedy příspěvkem ke studiu
prolínání nerovností
(intersection), o kterém se v tomto
čísle lze dozvědět více
v článku M. Kolářové (2008).
Popisování různých
konstrukcí maskulinit a jejich důsledků na
životní styl, na vztahy mezi muži a ženami,
a také vůči konstruovaným rasově
odlišným „druhým,“
to vše s ohledem na
umisťování
v sociálním prostoru
utváří dynamický pohled na
symbolický i materiální
svět části společnosti.
Druhým nosným bodem je
využití
longitudinálního přístupu,
který se ukazuje jako nesmírně
hodnotný. Ve studii
J. MacLeoda (1995) například umožnil ukázat, že
vyjadřované aspirace černých
studentů z dělnické třídy nevedly k
sociálnímu vzestupu, a tito studenti
zůstali v podobném postavení jako jejich
bílí spolužáci, kteří
studijní
aspirace neměli. Weis kritizuje
zjednodušující
kulturalistické výklady
zaměřující se na význam
odporu/rezistence pro identitu dělnické třídy,
aniž by
si kladly otázky, zda rezistence
přetrvává do dospělosti nebo jaké
důsledky má pro život.
Longitudinální studie umožňují na
takové otázky odpovídat a
v tom tkví
jejich síla. Moc postupujícího času a
jeho dopadů na konkrétní jedince a jejich
vztahy je dobře patrná i v časosběrných
dokumentárních filmech (např. H.
Třeštíkové), které by se
někdy mohly stát i základem pro
hlubší sociologickou
analýzu. Promítání
představ, tužeb a postojů konkrétních
lidí a širších
společenských
okolností do chování,
postavení, vzhledu nebo vystupování se
zcela jinak zobrazuje
v retrospektivě aktérů než v zaznamenané
(a materializované) okem vnějšího
pozorovatele. Z českých výzkumů mě
napadá, že zajímavé poznatky by mohlo
přinést opětovné
kontaktování studentek zdravotní
školy z roku 1989, které se staly
účastnicemi výzkumu v první
polovině 90. let (Heitlingerová,
Trnková 1998).
Kniha představuje velmi
kvalitní a originální
příspěvek ke zkoumání
utváření identit
v podmínkách
společenské změny. Problematickým se mi
zdá být především poněkud
vágní teoretické
vymezení pojmu třída, resp. dělnická
třída. Autorka se vůbec nevěnuje analytické
hranici oddělující dělnickou třídu od
střední či vyšší
třídy nebo i od lidí
závislých na sociální
pomoci. Weis se zaměřuje výhradně na rozdíly uvnitř
dělnické třídy, mezitřídní
vymezování pro ni není
předmětem zájmu. Čtenář nebo čtenářka
tak získává dojem, že autorka považuje
za
kritérium pro zařazení svých
účastníků do sociální
třídy výhradně třídu rodiny původu,
která pro ni byla na počátku studie
daná zejména dělnickou komunitou, kde
tehdejší freewayští
středoškoláci a jejich rodiny žili. Do
střední třídy podle
ní „přešli“ dva muži,
kteří se oženili se ženami
pocházejícími
z bohatších
středních vrstev. V dělnické třídě
zůstávají i lidé s
vyšším vzděláním
(to
ovšem většinou není ekvivalentem
našeho univerzitního
vzdělání), kteří pracují
jako učitelé/učitelky,
úředníci/úřednice nebo
bankovní manažeři/manažerky. Zda
by autorka považovala lidi stejných
povolání s odlišnými
životními
trajektoriemi za střední třídu nebo ne, a
jaké atributy psychických a
sociálních praktik by byly pro toto
rozlišení klíčové,
není z textu zřejmé.
K debatě o dnešním postavení
širší dělnické
třídy ve vztahu
k ostatním skupinám ve společnosti
v kontextu proměňující se
ekonomiky tak kniha mnoho nepřidává.
Váhala jsem i s překladem ‘working
class’
jako ‘dělnická třída’,
protože ta u nás evokuje spíše
manuální profese, což může
být až zavádějící.
Literatura:
Heitlingerová
A., Trnková, Z. 1998. Životy
mladých pražských žen. Praha:
Sociologické nakladatelství,
SLON.
Kolářová, M. 2008. Na
křižovatkách nerovností: gender, třída
a rasa/etnicita. Gender,
rovné příležitosti, výzkum,
8 (2): 1-10.
MacLeod, J. 1995. Ain´t No
Makin´ it: Aspirations and Attainment in a Low-Income
Neighborhood. Boulder, CO: Westview Press.
Weis, L. 1990. Working
Class without Work. High School Students in a De-industrializing Economy.
New York, London:
Routledge.