Karel Císař

CV
  • Vzdělání:
    • 1998-2006 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, filosofie, PhD.
    • 1998-2001 Université de Geneve, Empirisme et rationalisme dans la philosophie antique et médiévale, directeur: prof Jonathan Barnes, D.E.S.
    • 1992-1998 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, filosofie, Mgr.
  • Nynější pozice:
    • 2000- Vědecký pracovník Filosofického ústavu Akademie věd České republiky.
  • Specializace:
    • Antická a helénistická filosofie. Filosofie a teorie umění.
  • Výuka:
    • 2008- odborný asistent pro obor estetika a teorie umění na VŠUP v Praze.
    • 2001-2008 Přednášky z filosofie umění na AVU v Praze.
    • 1999-2000 Přednášky z filosofie umění na FaVu VUT v Brně.

    Karel Císař se zabývá estetikou se zaměřením na teorii interpretace a teorii moderního umění a fotografie. V poslední době publikoval vědecké studie k temporalitě avantgardy, archeologickému obratu a teorii apropriace. Jeho kratší články k současnému umění vyšly v publikacích v Itálii, Japonsku, Německu, Polsku, Rakousku a Velké Británii. Karel Císař je zván k řadě přednášek, včetně nedávných a budoucích vystoupení na Royal College of Art v Londýně, Columbia College v Chicagu a na 99. Výroční konferenci College Art Association v New Yorku.

    Publikace:
  • Monografie:
    • Beckett: filosofie a literatura, (s P. Koťátkem, ed.), Filosofia, Praha 2010, 252 s.
    • Věci, o kterých s nikým nemluvím, Agite/Fra, Praha 2010, AU + 223 s.
    • Markéta Othová, (ed.), Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2010, 166 s.
    • Aristotelovo pojetí místa. Phys. IV 208a27-213a11, disertační práce, FF UK, Praha 2006, 126 str.
    • Co je to fotografie?, (ed.), Herrmann a synové, Praha 2004, 365 str.
    • Text a dílo: případ Menard, (s P. Koťátkem, ed.), Filosofia 2004, 287 str.
  • Stati v časopisech, monografiích a sbornících:
    • Esse est percipi: Film, in: Císař, K. a Koťátko, P.: Beckett: filosofie a literatura, Filosofia, Praha 2010, s. 117-125.
    • A New Cartographer, in: Kenichi Kondo (ed.): MAM Project: Katerina Seda, Mori Art Museum, Tokyo 2010, s. 67-72.
    • Poznámka k temporalitě avantgardy, in: Langerová, M. et al: Symboly obludností. Mýty, jazyk, tabu české postavantgardy 40.-60. let, Malvern, Praha 2009, s. 407-410.
    • K simulakrovému čtení díla Andyho Warhola, in: C. Říha, (ed.), Nefoťte mě před knihovnou, VŠUP, Praha 2009, s. 109-114.
    • Libovolný okamžik. K užití fotografické sekvence a série v současném českém umění, 65. Bulletin Moravské galerie, Brno: Moravská galerie 2009, s. 108-115.
    • Antologie, archiv a historické a priori, in: Ševčík, J. et al. (ed.), (A)symetrické historie - zamlčené rámce a vytěsněné problémy. Praha: VVP, AVU, 2008, s. 212-222.
    • Poznámka k temporalitě avantgardy. Česká literatura. Roč. 56, č. 5 (2008), s. 705-708.
    • Aristotelovo pojetí místa ve "Fyzice IV. 4". Filosofický časopis. Roč. 56, č. 2 (2008), s. 225-251.
    • Toward Minor Art, in: S. Cotter, A. Nairne, V. Pomery (ed.), Arrivals>Art from the New Europe, Modern Art Oxford, Oxford 2007, s. 106-107.
    • Ricardo Salles, (ed.), Metaphysics, Soul and Ethics in Ancient Thought. Themes from the Work of Richard Sorabji, Filosofický časopis, Vol. 53, 2005, 6, str. 969-973.
    • East by Eastwest, in: A. Budak (ed.), Anxiety of Influences, Report Verlag, Bern 2004, str. 76-80.
    • Benjamin Morison, On Location. Aristotle´s Concept of Place, Filosofický časopis, Vol. 52, 2004, 2, 341-344.
    • Autor Proměny všednosti Arthur C. Danto, in: K. Císař a P. Koťátko, Text a dílo: případ Menard, (s P. Koťátkem), Filosofia 2004, str. 261-273.
    • Filosofie, věda a exegeze v řeckých, arabských a latinských komentářích, Filosofický časopis, Vol. 50, 2002, 5, str. 883-885.
    • David Sedley: Lucretius and the Transformation of Greek Wisdom, Filosofický časopis, Vol. 49, 2001, 5, str. 879-881.
    • Epicurean Epistemology in Lucretius' De rerum natura IV 1-822, Listy filologické, Vol. CXXIV, 2001, 1-2, str. 1-54.
    • A Note on Plato, Phaedrus 260A5, Mnemosyne: A Journal of Classical Studies, Series IV, Vol. LIII Fasc. 4, August 2000. str. 449-450.
    • Pojetí pravé rétoriky v dialogu Faidros (259e1-266c9), Reflexe: Filosofický časopis, 1998, 19, str. 5-1 - 5-26.
    • Kniha, která nekončí, Filosofický časopis, Vol. 45, 1997, 4, str. 597-608.
  • Recenze v odborných časopisech
    • rec. na: Witkovsky, Matthew S., Foto: Modernity in Central Europe, 1918-1945. Umění. Roč. 56, č. 6, 2008, s. 554-556.
    • rec. na: Ricardo Salles, (ed.), Metaphysics, Soul and Ethics in Ancient Thought. Themes from the Work of Richard Sorabji, Filosofický časopis, Roč. 53, 2005, 6, str. 969-973.
    • rec. na: Benjamin Morison, On Location. Aristotle´s Concept of Place, Filosofický časopis, Roč. 52, 2004, 2, 341-344.
    • rec. na: David Sedley: Lucretius and the Transformation of Greek Wisdom, Filosofický časopis, Roč. 49, 2001, 5, str. 879-881.
  • Texty v katalozích a sbornících:
    • K Instalaci 5 (tabule skla v pusté galerii), in: E. Jeřábková (ed.), Jiří Kovanda, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2010.
    • Zeitkristalle, in: Císař, K. (ed.): Markéta Othová, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2009, s. 144-147.
    • Archivy současného umění, in: S. Baborovská a K. Srp: Po sametu, Praha: GHMP 2009, s. 8-12.
    • Velké zrcadlo, in: Kowolowski, F.: Formáty transformace 89-09, Brno: Dům umění města Brna 2009, s. 36-37.
    • bez názvu, in: D. Korecký (ed.), Médium kurátor, Agite/fra, Praha 2006/9, s. 23-34.
    • Any-instant-whatever, On the use of photographic sequences and series in contemporary Czech Art, in: Karol Hordziej, Wojciech Nowicki (ed.), Photomonth in Krakow 2009, Foundation for Visual Arts, Krakow 2009, s. 77-79.
    • Bohatost chudosti, in: Jan Šerých, tranzit, Praha 2008, s. 10-14.
    • Malířství a schizofrenie, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2007, Praha, s. 16-18.
    • Two or three things, I know about her, in: L. Páldi (ed.), Markéta Othová: You don't know me, but I know you, Mücsarnok, Budapešť 2007, s. 4-16.
    • bez názvu, in: Hans-Peter Feldmann, Foto, Langhans Galerie Praha a Walter König, 2007, s.2.
    • Neorganický život věcí, in: Jan Merta, Moravská galerie, Brno 2005, s. 31-34.
    • Definice každodennosti, (s V. Havránkem a J. Mančuškou), in: Praguebiennale 2, Giancarlo Politi Editore, Flash Art, Praha 2005, s. 437-439.
    • bez názvu, in: Eintritt frei, BAWAG Foundation, Vídeň 2004, s. 31.
    • bez názvu, in: Things You Don't Know, K&S, Berlín 2004, s. 8-11.
    • Bílé stíny, in: Markéta Othová II, Praha 2003, s. 88-90.
    • Krištof Kintera, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 73-77.
    • Jiří Příhoda, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 87-91.
    • bez názvu, in: Jiří Příhoda 92-00, Praha 2000, s. 38.
  • Překlady:
    • D. Gallop, Pojetí citů ve Faidónu, Aleš Havlíček (ed.), Platónův Faidón: Sborník příspěvků z Platónského symposia. OIKOYMENH (v tisku).
    • R. Casati, Zahraj to znovu, K. Císař a P. Koťátko (eds.), Text a dílo: případ Menard, Filosofia 2004, str. 275-285.
    • A. L. Pierris, Politická metafyzika v dialozích seskupených kolem Ústavy, Politika a Zákonů, Aleš Havlíček (ed.), Platónova Ústava a Zákony: Sborník příspěvků z Platónského symposia. OIKOYMENH, Praha 1999, str. 102-129.
  • Texty v časopisech:
    • Jiří Thýn, rozhovor, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 86-88.
    • Jiří Kovanda. K instalaci 5, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 110-111.
    • Falke Pisano. Řečové figury, Revue Labyrint č. 25-26 (2009), s. 135-136.
    • Petr Bosák a Robert Jansa představují vizuální alteritu, Revolver Revue, č. 76 (2009), s. 147-153.
    • Crystals of Time, Camera Austria, 106/2009, s. 11-22.
    • Vidět vlastní domov jako cizinu, Flash Art CZ/SK, 10/2009, s. 37-39.
    • Život je jinde, Flash Art CZ/SK, 10/2009, s. 36.
    • Současnost, Revue Labyrint 23-24/2008, s. 135-136.
    • Dvě nebo tři věci, které o ní vím. Flash Art CZ/SK. Roč. 2, č. 7-8 (2007-2008), s. 28-30.
    • Alegorie dobré vlády, Revue Labyrint 21-22/2007, s. 111-112.
    • Malířství a schizofrenie, in: Cena Jindřicha Chalupeckého. Finále 2007, Praha, (vyjde na podzim 2007).
    • Two or three things, I know about her, in: L. Páldi (ed.), Markéta Othová: You don't know me, but I know you, Mücsarnok, Budapešť 2007, s. 4-16.
    • Kateřina Šedá, Flash Art International, 255/2007, s. 128.
    • bez názvu, in: Hans-Peter Feldmann, Foto, Langhans Galerie Praha 2007, s. 2.
    • Kateřina Šedá, Tema Celeste 118/2007, s. 60-63.
    • Život po životě, Revue Labyrint 17-18/2006, s. 112.
    • Síla vakua, Revue Labyrint 16-17/2005, s. 110-112.
    • Markéta Othová at Nicolas Krupp, Flash Art International, 240/2005, s. 55.
    • Neorganický život věcí, in: Jan Merta, Moravská galerie, Brno 2005, s. 31-34.
    • Definice každodennosti, (s V. Havránkem a J. Mančuškou), in: Praguebiennale 2, Giancarlo Politi Editore, Flash Art, Praha 2005, s. 437-439.
    • bez názvu, in: Eintritt frei, BAWAG Foundation, Vídeň 2004, s. 31.
    • bez názvu, in: Things You Don't Know, K&S, Berlín 2004, s. 8-11.
    • Slova a věci Ceal Floyer, Revue Labyrint 14-15/2004, s. 129.
    • Cremaster Matthewa Barneyho, Revue Labyrint 12-13/2003, s. 111-112.
    • Tekuté světy Douga Aitkena, Revue Labyrint 11-12/2002, s. 145-146.
    • V běhu času Umělec 2/2002, s. 30-31.
    • Bílé stíny, Umělec 1/2002, s. 42-49.
    • Orozkovy portréty prostoru, Revue Labyrint 9-10/2001,
    • Mezi nebem a zemí, Umělec 2/2001, s. 66-69.
    • Pusť to!, Umělec 2/2001, s. 46-49.
    • Krása bez závoje, Umělec 1/2001, s. 42-48.
    • Umělé ráje Mariko Mori, Revue Labyrint 7-8/2000, s. 42-48.
    • Mezi teorií a praxí, Umělec 6/2000, s. 80-81.
    • Láska na poslední pohled, Umělec 5/2000, s. 49-51.
    • "Samý vzduch a oceán", Umělec 4/2000, s. 44-48.
    • Krištof Kintera, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 73-77.
    • Jiří Příhoda, in: Harald Kunde, Peter Dittmann (ed.), Bohemian Birds, Verlag des Kunst Dresden, 2000, s. 87-91.
    • bez názvu, in: Jiří Příhoda 92-00, Praha 2000, s. 38.
    • Poslední leč, Umělec 3/2000, s. 30-31.
    • Svět nestačí, Umělec 3/2000, s. 22-23.
    • Celovečerní fotografie, Umělec 2/2000, s. 38-41.
    • Zítřek patří plurálu, Umělec 1/2000, s. 36-39.
    • Modré světlo, Umělec 1/2000, s. 74-75.
    • Partyzáni z MTV, Umělec 7/1999, s. 16-17.
    • Hvězdný prach, Umělec 5-6/1999, s. 16-17.
    • Deutsche vita, Revue Labyrint 5-6/1999, s. 151-159.
    • Utopické technologie Chrise Burdena, Umělec 3/1999, s. 20-22.
    • Výstavy fotografií / fotografie výstav, Umělec 2/1999, s. 22-23.
    • Čtyři jsou víc než jedna, Umělec 1, 1999, s. 14-15.
    • Kde domov můj?, Umělec 6-7/1998, s. 16-17.
    • Zeď, fazole a chobotnice, Umělec 6-7/1998, s. 23.
    • Alegorické krajiny gest Jeffa Walla, Revue Labyrint 3-4/1998, s. 167-175.
    • Art brut - zaplňování prázdnoty, Umělec 5/1998, s. 14-15.
    • Heterotopie Jiřího Příhody, Umělec 4/1998, s. 7.
    • Volume right Gillian Wearing, Umělec 3/1998, s. 19-20.
    • Kusy Cindy Sherman, Revue Labyrint 1-2/1997, s. 156-161.
    • Zahrada jako suplement přírody, Detail 1-2/1997, s. 17-21.
    • Topografie obrazů Martina Mainera, Host 1/1997, s. 104-105.
  • Účast na diskusích, konferencích a přednášky:
    • 2011 Art Margins: Curatorial Practice in Eastern Europe Twenty Years after the Wall, 99th Annual Conference of the College Art Association, New York, U.S.
    • 2010 "Muzeum mezi archivem, spektáklem a dějinami umění", Stálé expozice nestále / Dauerausstellungen ohne Dauer, Oblastní galerie v Liberci a Städtische Museen Zittau, Liberec.
    • 2010 Diskuse k Didi-Hubermanovi: Ninfa Moderna, Tranzit, Praha.
    • 2010 "Modernologie. Umění po postmoderním umění, AVU, Praha.
    • 2010 "Mřížka a řád v díle Gilberta a George", Dox, Praha.
    • 2010 Rewind, Jiří Thýn, FaVU VUT, Moravská galerie, Brno.
    • 2010 "Muzeum mezi archivem, spektáklem a dějinami umění", Příprava nových stálých expozic v galeriích a muzeích umění, Západočeská galerie Plzeň.
    • 2010 "Exhibitions as Art History", (panel), Art History on the Disciplinary Map in East-Central Europe, Moravská galerie v Brně, Masarykova univerzita a The Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, MA, U.S.
    • 2010 "Thinking Art History in East-Central Europe", The Institute of Art History at the Estonian Academy of Arts Tallinn, Estonsko.
    • 2010 "Fotografie po postmoderní fotografii", FAMU, Praha.
    • 2010 Dialogy s kurátory současného umění, FFUK, Praha.
    • 2010 "50% Grey. Contemporary Czech Photography Reconsidered", MoCP, Columbia College Chicago, U.S.
    • 2009 "Archivy současného umění", Fakulta umění a designu, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem.
    • 2009 "Archivy současného umění", Brno Art Fair.
    • 2009"Velké zrcadlo", Dům umění města Brna.
    • 2009 "Apropriace jako teoretický předmět", 3. Sjezd historiků umění, FF UK, Praha.
    • 2009 "Instrukce. K textu a obrazu v díle Douglase Gordona a jeho předchůdců", Dox, Praha.
    • 2009 "Any-instant-whatever", Bunkier Sztuki, Krakov.
    • 2009 "There are things I tell to no one", Institute of Art History, Jagiellonian University, Krakov.
    • 2008 "Libovolný okamžik. K užití sekvence a série ve fotografii 20. století", FaVU VUT, Brno, 11.12. 2008.
    • 2008 "Archival turn in contemporary photography", Royal College of Art, Photography, Londýn, 23.10. 2008
    • 2008 "Libovolný okamžik. K užití sekvence a série ve fotografii 20. století", VŠUP, Praha, 4.11. 2008.
    • 2008 "Antologie, archiv a historické a priori", (A)symetrické historie - zamlčené rámce a vytěsněné problémy, VVP, AVU, Praha.
    • 2008 "Archivní impuls", FAMU, Praha, 14.3. a 28.3.2008.
    • 2007 "Picture for Woman", FAMU, Praha
    • 2007 "post-, neo-", Druhá avantgarda, ÚČL AV ČR, Praha
    • 2007 "Fotografie a tekutá inteligence", VŠVU, Bratislava.
    • 2006 XXIV Oracle Prague, Kaunický palác, Praha.
    • 2006 A Place Called Home, Reg Vardy Gallery, University of Sunderland.
    • 2006 Photographers' Gallery, Londýn.
    • 2006 Arrivals, Modern Art, Oxford.
    • 2006 "Esse est percipi. Film", V. Interpretační kolokvium, Filosofický ústav AV ČR, Praha.
    • 2006 The Multi-Faceted Curator, Goethe-Institute, ASEF, Jakarta, Bandung, Indonésie.
    • 2004 Europe United, Artforum, Berlín.
    • 2004 Dispositiv Trigon, Kunsthaus Graz.
    • 2004 PAP, Summer Academy, Kuenstlerhaus Mousonturm, Frankfurt
    • 2004 "East by Eastwest", Geography of Changes, Kunstmuseum Bern.
    • 2004 ArtExperience, Domus Academy, Benátky
    • 2003 "Hand Made - Czech Video Art Now", Neuer Berliner Kunstverein, Berlín.
    • 2003 Kuenstlerhaus Bethanien, Berlín, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart.
    • 2003 Philosophy and Science in the Greco-Roman World, CEU Summer University, Budapešť.
    • 2003 "The Author of The Transfiguartion of the Commonplace Arthur C. Danto", III.Interpretační kolokvium, Filosofický ústav AV ČR, Praha.
    • 2002 Forum Art and Religion, Ecole national superieure des beaux arts, Paříž.
    • 2002 Philosophy, Science and Exegesis in the Greek, Arabic and Latin Commentary Tradition, Institute of Classical Studies, Londýn.
    • 2001 International Studio and Curatorial Program, New York.
    • 2001 Space and Time in Ancient Philosophy, University of London, Londýn.
  • Členství v radách a organizacích:
    • 2009- Moravská galerie v Brně, člen umělecké rady.
    • 2009- Bulletin Moravské galerie, člen redakční rady.
    • 2009-2011 - Strabag Artaward International, člen poroty.
    • 2009 Art Historical Scholarship in Central and Eastern Europe, Clark Art Institute, Mass., US, odborný poradce.
    • 2007- ediční řada Teorie umění a vizuální kultury, Agite/Fra, editor.
    • 2006-08 Cena Michala Ranného, Společnost přátel Moravské galerie v Brně, člen poroty.
    • 2006 Vitamin Ph, Phaidon Publishers, Londýn, New York, odborný poradce.
    • 2003- Allianz Kulturstiftung, alumnus.
    • 2000-03 Ministerstvo kultury ČR, grantový okruh Profesionální výtvarné umění, člen komise.
    • 2000-2003 Umělec, editor.
    • 1997-98 Cena Jindřicha Chalupeckého, člen poroty.
    • 1997- Revue Labyrint, koeditor.