fikc�. Od tohoto okam�iku p�est�v� p��m� p�enos
z�viset na skute�nosti: tu m���me nyn� realitou
p�enesen�ho. Skute�nost nem� nyn� svou
existenci, z�vis� na televizi, kon�� s p��m�m
p�enosem. Nal�havost p��m�ho p�enosu je d�na
jeho smrtelnost�, je t�eba jej stihnout d��ve, ne�
se stane z�znamem, d��ve ne� cokoliv jin�ho,
d��ve ne� vstoup� hlasatel do pokoje. S koncem
p��m�ho p�enosu se st�v� fikce (nyn� ji�
skute�nost) mrtvou, um�r�, netrv� v�ce, tou��me
po tom, ji znovu p�ivolat, znovu pro��t, �ek�me
na p��t� televizn� p�enos. Fikce se st�v�
nesmrtelnou opakov�n�m p�enosu (televizn�m
z�znamem). Za��n� dal�� televizn� program�
P�vodn� p�enos z�le��, a� do jist�ho okam�iku, na
realit�, d�le ji� realita z�vis� na tom, kdy skon��
televizn� obraz.
P��m� p�enos obohacuje skute�nost, je v jist�m
smyslu obsa�n�j��, dramati�t�j�� ne� skute�nost
sama. Nap��klad pou�it�m r�zn�ch kamer m��eme
p�en�en� libovoln� strukturovat, obohatit o
smysly �i v�znamy televizn�ho sv�ta. Vytvo�it d�j.
P��m� p�enos obohacuje skute�nost, skute�nost
samu v�ak nijak neobsahuje.
V�dy� p��m� p�enos, kter� je pr�v� nyn� na
programu, se nebude ji� nikdy opakovat! Skryt�
tv�� a otev�en� v�pov��! Po�ad Tabu pr�v�
za��n�. Tamtatat��!
IV. Tabu. O lidech, jejich� osudy
mohly z�stat utajeny
Televize produkuje na po��d�n�, provedeme-li
p��slu�n� zakl�nac� ob�ad, toti� stiskneme-li
televizn� tla��tko, magick� sv�t pohybliv�ch
(a odvys�l�no), je skute�n�. Chceme-li odhalit
tyto technick�, televizn� obrazy, de�ifrovat je, je
t�eba nal�zt jejich postaven�. Nal�zt i jin�
souvislosti, ne� je stisk kl�vesy a zjeven� obrazu.
Po�ad Tabu je pro div�ka sv�m zp�sobem
paradoxem. M� rysy p��m�ho p�enosu, div�k je
zde a z�rove� tam. Televize div�kovi nic
nezatajuje. Umo�n� setk�n� s loupe�n�m vrahem
bez toho, �e je pot�eba zamknout hotovost (p�t
pades�t) na p�t z�pad�, je mo�no pohovo�it s
t�ce nemocn�m, ani� jej div�k pust� sednout,
beze studu a bez emoc� je mo�no se dozv�d�t,
jak zn�silnit d�t�, nebo si pro��t vra�du rodi��, a
nakonec, je-li div�kovi osoba za plentou
sympatick� a nem�-li ani ona ze sv�ho prot�j�ku
p�ed televiz� strach, pot�esou si spolu rukou. Ten,
komu je po�ad Tabu odporn�, m��e televizi
vypnout, ale pak asi nebude zcela v po��dku a
st�v� se tak hork�m kandid�tem p��t�ho p�enosu.
V opa�n�m p��pad� si pravd�podobn� je�t� po�k�
na porno (nebo co), kter� po po�adu Tabu
n�sleduje. A� tak �i onak, vyjde nastejno, je-li kdo
za plentou nebo p�ed obrazovkou. V obou
p��padech nen� vid�t. Televizi se poda�ilo
neuv��iteln�: div�k se st�v� p��m�m ��astn�kem
sv�ho televizn�ho p�enosu, bez sv�ho vlastn�ho
v�dom� je div�k ztoto�n�n s osobou za plentou,
oba dva �ij� tot�9 (v n�kter�ch p��padech dosti
krkolomn� situace: mu�, kter� se stal �enou, aby
mohl sp�t se �enami, kter� jsou mu�i10).
Nez�le�� na tom, zda s touto rol� div�k (nebo
osoba za plentou, po dobu p�enosu jsou ob� role
toto�n�) souhlas� nebo nesouhlas�, te� m��e b�t
p��mo manipulov�n, opracov�v�n. Po dobu
p�enosu je div�k s�m hrdinou. Vystoup�-li v�ak
Role dost�v� sv�j obrazov� rozm�r, dosud m�la
pouze rozm�r jazykov�. T�m je div�k z role jako
akt�r vylou�en.
Po dobu po�adu �ije div�k �ivot bohat��,
dramati�t�j�� ne� prost� div�k jin�ho p��m�ho
p�enosu nebo jin�ho televizn�ho z�znamu, jeho
televizn� realita p�ed�� realitu skute�nou, i kdy� se
mu z n� leccos nedost�v�, je �iv�j�� nad jak�koliv
film. M��e do n� s�m, virtu�ln� a v mez�ch pravidel
(�e��), zasahovat. Pravidla hry jsou d�na pou�it�m
r�zn�ch kamer, kter�mi m��e tv�rce po�adu
po�ad libovoln� strukturovat, d�lkou povolen�
inference11, p�edev��m v�ak rolemi ��astn�k�.
Role na obrazovce jsou jasn� rozd�leny i
rozm�st�n�m v prostoru, na plo�e obrazovky.
M�sto za plentou je obsazeno div�kem, role je
charakterizov�na t�m, �e cokoliv akt�r pronese, je
t�eba br�t v�n�, nesm� b�t poru�ena rovnov�ha
mezi jazykem (role za plentou) a obrazem (role
p�ed plentou). D�le hraj� (role p�ed plentou): V
roli �muclera vystupuje MUDr. �mucler, je
odpov�dn� za pr�b�h po�adu, t�m bere na sv�
bedra ve�kerou �patnost sv�ta a ��astn�k�,
domn�v�me se, �e po ukon�en� cel�ho cyklu
po�ad� Tabu se stane s�m vrahem, v roli uzla
alternuj� MUDr. Uzel, doc. �iklov�, Tereza
Brde�kov� a dal��. Posledn� role, pr�v� proto, �e
je rol� toho, kdo nev�, co mluv� a m��e b�t
kdykoliv p�eru�en autoritou p�ed plentou
(�mucler) nebo za plentou (div�k), umo��uje
dob�e strukturovat a vytv��et po�ad
(vzpome�me, jak v po�adu s gigolem se sna�ila
Brde�kov� t�to roli vzpouzet: vyk�zat gigola-
div�ka do role gigola; vydr�ela roli odporovat
necelou minutu), tedy konstruovat faktick� sv�t,