Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Proměny antického dramatu I
ústav klasických studií FF MU,
podzimní semestr 2005/2006
podzimní semestr 2007/2008
Studenti se seznámí s charakteristikami antického dramatického textu, řeckého a římského, s charakteristikami autorů a žánrů, a to na základě vlastní četby a práce s textem v semináři. Proměny dramatického tvaru budou sledovány na dramatech s tematikou hérakleovského mýtu, diskuse nad textem bude podpořena společným studiem základní sekundární literatury.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Proměny antického dramatu II
ústav klasických studií FF MU, podzimní semestr 2006/2007
Kurz volně navazuje na Proměny antického dramatu I. Hérakleovské téma je sledováno v římské komedii a tragédii a na základě studia textů se studenti seznamují se základními pojmy římského divadla.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Antické divadlo I
Katedra divadelní vědy FF UK, zimní semestr 2006/2007
Jednosemestrová přednáška poskytne základní informace o antickém divadle a bude sledovat chronologicky vývoj antického divadla od jeho počátků přes řecké divadlo Periklovy doby k divadlu hellenistickému a římskému. Přednostně bude pojednávat o antickém dramatu, ale pozornost bude věnována i jiným antickým žánrům (atellana, mimus, pantomimus) a úloze podívaných v antickém světě.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Řecké divadlo
DAMU
zimní semestr 2006/2007
zimní semestr 2007/2008
zimní semestr 2008/2009
zimní semestr 2009/2010
zimní semestr 2010/2011
Seznámení se základními pojmy řeckého divadla klasické doby. V seminářích proběhne společná analýza Sofoklova Oidipa krále a Aristofanových Žab.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Mimus a pantomimus
Kabinet divadelních studií, FF MU, letní semestr 2006/2007
Seznámení se základními rysy těchto dvou divadelních žánrů - uvedení do dobového divadelního kontextu, charakteristika produkcí, specifické rysy herectví mimu a pantomimu.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Poetika antická a byzantská
Kabinet divadelních studií FF MU, letní semestr 2006/2007
Analýza textů o divadle, zejm.: Aristotelés: Poetika, Horatius: De Arte Poetica, Ióannés Tzetzés: O komedii, O tragédii, Eustathios Thessalonický: O přetvářce.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Proměny antického dramatu I
Katedra divadelní vědy FF UK, Seminář antického a staršího divadla při
zimní semestr 2007/2008, zimní semestr 2010/2011
Studenti se seznámí s charakteristikami řeckého dramatického textu, řeckého, s charakteristikami autorů a žánrů, a to na základě vlastní četby a práce s textem v semináři. Proměny dramatického tvaru budou sledovány na dramatech s tematikou hérakleovského mýtu, diskuse nad textem bude podpořena společným studiem základní sekundární literatury.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Proměny antického dramatu II
Kabinet pro klasická studia - Katedra divadelní vědy FF UK
Zimní semestr 2008/2009
Kurz volně navazuje na předchozí lekce o řeckém divadle, ale je otevřen i studentům, kteří je nenavštěvovali. Seminář sleduje proměny postavy Hérakla, tentokrát v římské komedii a tragédii. Prostřednictvím studia dramatických děl se nabízí seznámení s římským dramatem a jeho sepětí s římskou divadelní kulturou.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Nové trendy v divadle římského císařství
Kabinet pro klasická studia - Katedra divadelní vědy FF UK
Letní semestr akad. roku 2008/2009
Seminář Nové trendy v divadle římského císařství seznamuje s proměnami, které se udály v divadle této epochy římských dějin, zároveň ale budou v tomto semináři hledány kořeny těchto proměn na základě zkušenosti s živým divadlem moderní doby. Kurz zdůrazňuje svébytnost divadelní kultury římského císařství i shodné rysy s kulturou moderní, aby specifika římského divadla této doby lépe vynikla a byla nahlížena z nových úhlů. Pracuje se s rozsáhlým textovým materiálem - nejen s dramaty, ale i s dalšími prameny i sekundární literaturou.
Základní témata semináře
1. Kořeny proměny divadla císařské doby (demokracie a impérium v Řecku a Římě).
2. Prameny a jejich výklad.
3. Tradice a inovace: drama – tradiční žánry a literární fáze žánrů bez dramatu.
4. Drama a divadlo – druhy produkcí tradičních žánrů.
5. Nové žánry a nové druhy produkcí.
6. Divadlo a paradivadelní produkce.
7. Od komedianta k hvězdě: herec na jevišti a ve společnosti.
8. Publikum v divadle.
9. Řecko a Řím v císařské době.
10. Raná církev a divadlo.
11. K divadlu pozdní antiky – teorie a praxe.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Řecké divadlo 5. století
Katedra divadelní vědy F UK
Letní semestr 2008/2009, v rámci kurzu pro středoškolské pedagogy Evropské divadlo napříč staletími.
Přednáška přibližuje základní pojmy řeckého divadla 5. století. Výklad se zaměřuje především na divadelní praxi těsně spjatou s nábožensko-politickým životem řecké polis (provozování divadla v rámci posvátných agónů, spoluúčast obce na přípravě divadelních slavností). Zvláštní pozornost je věnována těsné souvislosti mezi divadlem a texty, jež vznikaly pro tyto slavnosti. Závěr přednášky se věnuje rozboru základních funkčních principů klasické řecké tragédie a komedie.
Základní témata:
1. Čas – vymezení pojmu „klasická doba řeckého divadla“
2. Athény a divadelní agón
3. Velké Dionýsie
4. Divadlo a obec
5. Představení – organizace a technické zázemí
6. Prostor
7. Herec a chór
8. Problematika dochování textů
9. Struktura a funkční principy tragédie
10. Struktura a funkční principy staré attické komedie
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Pantomimus čili Tragoedia saltata
Praha, Divadelní ústav, Celetná 17
Přednáška pronesená v Teatrologické společnosti 19. 3. 2009.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Syn dnešního dne: Oidipús Tyrannos
Kutná Hora, 12. 7. 2007
Přednáška pronesená v rámci letního soustředění školy Aria.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Divadelní kultura helénismu
Kabinet pro klasická studia - Katedra divadelní vědy FF UK
Zimní semestr 2009/2010
Kurz je zaměřen k poznání specifických rysů, kterými se vyznačuje dosud málo popsaná divadelní kultura této nejen mezi teatrology opomíjené historické epochy. Studuje ji od jejích prvních projevů přes její plný rozkvět až k období, kdy se helénistická kultura stává souběžnou s vývojem kultury římské. Ta je helénismem v mnoha ohledech silně ovlivněna, a proto se kurz v závěru soustředí i k těmto otázkám.
Orientační program semináře:
1. Vymezení pojmu helénismus – chronologické, geografické a kulturněspolečenské otázky spojené s tímto pojmem
2. Od klasického umění k helénismu – helénismus ve výtvarném umění a literatuře
3. Od divadla – obřadu k divadlu – zábavě – proměna publika a jeho vnímání divadla, teatralita v helénistické společnosti
4. Diverzifikace žánrů a její projevy v dramatické literatuře
5. Helénistické drama – od pozdního Eurípida k helénistické tragédii
6. Helénistické drama – od Aristofanova Plúta k Menandrovi
7. Helénistické drama – Menandros a římská komedie
8. Helénistické drama na filmovém plátně (M. Kakoyannis – Élektra)
9. Proměny divadelního prostoru
10. Divadelní provoz v období helénismu (divadelní slavnosti a divadelní představení, oficiální divadlo vs. neoficiální divadelní život)
11. Helénistické herectví, herec a herecký cech
12. Reflexe helénistického divadla – publikum a literární reflexe. Dobové spisy o divadle a jejich vliv na pozdější historiografii divadla a divadelní teorii.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Kořeny evropské komedie
Katedra divadelní vědy FF UK - Seminář antického a staršího divadla př
S Mgr. Danielou Čadkovou, letní semestr 2009/2010
Seminář si klade za cíl pomocí komparace a důkladného rozboru významných dramatických textů definovat základní stavební kameny, z nichž se rodí evropská komedie. Hodlá zkoumat podstatu jevištního komična, která je společná všem komediálním žánrům, ať již divadelním či dramatickým. Celé studium tedy bude směřovat k zájmu o praktické jevištní provedení komediálního dramatického textu. Jako doplňujícího materiálu k diskusi o problému bude použito i několika významných studií z oboru teatrologie i obecné kulturní teorie, ale také inspirujících filmových děl.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Kontexty antického divadla
Katedra divadelní vědy FF UK - Seminář antického a staršího divadla př
S Mgr. Danielou Čadkovou, zimní semestr 2010/2011
Cílem kurzu je představit kontext, ve kterém vzniklo a rozvíjelo se divadlo v Řecku a v Římě. Bude zkoumat a popisovat vlivy, jež daly podobu divadelní kultuře obou oblastí, stejně politické jako kulturní a náboženské. Studenti se seznámí se základními událostmi a ideami, jež na antické divadlo působily. Témata: chronologie antického divadla, mytologie, náboženství a divadlo, historický kontext divadla, architektura divadla, slavnosti a svátky, antické drama dnes: inscenace, překlady a film.
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
K počátkům teatrologie: první pokusy o recepci dramatu a divadla
Katedra divadelní vědy FF UK - Seminář antického a staršího divadla př
letní semestr 2010/2011
Seminář se bude zabývat výkladem prvních textů, které zkoumají drama a divadlo, ať již přísně teoreticky, nebo se divadlem zabývají jakožto společenským jevem. Postupně tedy budou analyzovány „kanonické” texty, ale i texty v našem prostředí méně známé. Texty budou zkoumány především s ohledem na ty otázky, které se i díky těmto skladbám v evropské kultuře objevily poprvé nebo naši kulturu zásadním způsobem ovlivnily.
1. Před Platónem: Aristofanés a jeho metadivadelní postupy. Jak vést diskusi o divadle?
2. Platón: Ión a Ústava: Odkud bere umělec inspiraci? Co je to umění?
3. Aristotelés: Poetika: Jak umění napodobuje? Co je pro drama typické?
4. Horatius: Ars Poetica: V čem spočívá krása? Co je úkolem umění?
5 Longinus: O vznešeném: Má být umění krásné? Čím umění oslovuje?
6. Lúkiános: O pantomimu, Libanios: Obrana pantomimu proti Aristeidovi, Chorikios: Apologie mimů: Proč hrát divadlo?
7. Křesťanští církevní otcové (Tertullianus: O hrách, Novatianus: O podívaných, Jan Zlatoústý: Těm, kdo opouštějí chrám a odcházejí do divadel a do hippodromu): Může divadlo škodit?
8. Gramatici 4. stol. (Diomedes, Euanthius, Donatus): Jak se divadlo mění?
9. Byzantské poetiky a Eustathios Soluňský: O přetvářce (11. a 12. stol.): Co z divadla přetrvá?
Mgr. Alena Sarkissian Ph.D.
Herec a herecké umění v antice
Katedra divadelní vědy FF UK
2 přednášky v cyklu Herec a herecké umění napříč staletími, zimní semestr 2010/2011