Akademie věd ČR sleduje přípravu zásadních zákonů pro vysokoškolské vzdělávání s mimořádnou pozorností, přestože neměla možnost se na ní aktivně podílet. V průběhu minulého roku jsme několikrát doporučovali, aby se koncepce zákona o vysokých školách změnila směrem k obecnějšímu pojetí zahrnujícímu celou problematiku vysokoškolského vzdělávání. Úzké zaměření na vysoké školy brání plnému využití značného vzdělávacího potenciálu Akademie věd.
Úloha veřejných výzkumných institucí by proto měla být rovněž
legislativně ukotvena v příslušných ustanoveních zákona o vysokoškolském vzdělávání. Úpravu
navrženou ve věcném záměru zákona o vysokých školách, který je předkládán vládě, nepovažujeme v
tomto ohledu za dostatečnou.
Domníváme se, že uvážené a argumentačně dobře podložené legislativní změny v systému
vysokoškolského vzdělávání jsou potřebné. Věcný záměr zákona o vysokých školách deklaruje některé
vhodné cesty k prospěšným změnám, které mají také naši jednoznačnou podporu, jako je například
snaha o výraznější diferenciaci vysokých škol a zvýšení kvality vysokoškolského vzdělávání. Je však
zřejmé, že přípravu a projednávání obou zákonů poznamenaly nedostatky, které oprávněně vzbudily
protesty reprezentací vysokých škol a akademických obcí. Problémy jsou zřetelné zejména u věcného
záměru zákona o finanční pomoci studentům, který v jeho současné podobě nepovažujeme za vhodné
řešení.
Jsme přesvědčeni o tom, že péče o vzdělanost a budoucí rozvoj vysokého školství musí být
předmětem podrobné a široké diskuse všech aktérů v této oblasti. Každé úsilí o zlepšení stavu
vysokých škol a zvýšení kvality vysokoškolského vzdělávání je nicméně vážně ohroženo, pokud trvá
jeho nedostatečné financování z veřejných prostředků. Je proto znepokojivé, že Česká republika je z
hlediska podílu výdajů na vysokoškolské vzdělávání na hrubém domácím produktu na jednom z
posledních míst mezi zeměmi OECD.
Akademie věd dlouhodobě rozvíjí těsnou spolupráci s vysokými školami ve prospěch rozvoje vědy
a výzkumu jako základního prvku vysokoškolského vzdělávání. Pouze kvalitní vzdělání, věda a výzkum
jsou skutečným základem, z něhož může vyrůstat prosperita České republiky. Politická jednání a
diskuse o navrhovaných zákonech úzce souvisejí s obecnými hodnotami a principy, které jsou základem
existence demokratické společnosti. Tyto hodnoty a principy jsou ve vztahu k úloze vzdělání a vědy
dlouhodobě zpochybňovány a relativizovány. Připojujeme se proto k obhajobě veřejné podpory vzdělání
a vědy, umožňující jejich životně důležité působení ve veřejném prostoru na úrovni srovnatelné s
vyspělými demokratickými státy.
V Praze dne 31. 1. 2012, Prof. Ing. Jiří Drahoš, DrSc.
předseda Akademické rady AV ČR
31 Jan 2012