Martina Hřebíčková, Sylvie Kouřilová Jak se vidíme, jak nás
vidí a jací jsme: porovnání českého národního autoa
heterostereotypu s posuzováním reálných Čechů
v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti |
Výzkum se zabývá českými národními stereotypy posuzovanými jak zevnitř (autostereotypy), tak zvenčí (heterostereotypy). Pětifaktorový model osobnosti sloužil jako rámec pro posouzení osobnostních vlastností typického Čecha. První studie ověřila shodu v posuzování národních stereotypů českými respondenty (N = 4038). Profily národních stereotypů pěti zemí se nelišily v závislosti na pohlaví respondentů, na způsobu administrace ani na oblasti, ze které respondenti pocházeli. Druhá studie prokázala stabilitu českého autostereotypu v čase. Shoda mezi českými heterostereotypy nebyla vysoká kvůli specifické percepci slovenských respondentů. České auto- a heterostereotypy spolu nekorespondují. Třetí studie ukázala nízkou míru shody mezi českými autostereotypy a posouzením skutečných Čechů. Heterostereotypy se s posouzením skutečných Čechů neshodují. |
Martina Hřebíčková, Sylvie Kouřilová (2012). Jak se vidíme, jak nás
vidí a jací jsme: porovnání českého národního autoa
heterostereotypu s posuzováním reálných Čechů
v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti. Československá psychologie, 56, 1, 1-17.
| |
|