Kontakty
|
Abstrakt - Panel 4
Abstrakty příspěvků panelu "Role víry a náboženství v současné době"
Ivan Blecha Víra, věda a filosofie Filosofie posledních desetiletí kritizuje poosvícenskou epochu jako epochu netolerantního scientismu a snaží se podvrátit kult vědy a techniky pěstováním dalších diskurzů, které mají být rovnocennou alternativou popisu světa a rozvoje vzdělání. V tomto smyslu se nabízí otázka: má dnes ještě věda (a přísně vedená racionalita) své oprávnění? Je správné, aby byla "doplňována" vírou, aby se chovala jako "umění" nebo aby uznala nároky různých problematických alternativ k popisu světa? Je akceptovatelné tvrzení, že evropská věda svou honbou za jedinou "pravdou" připravila půdu pro holocaust a gulagy? Je naopak něco nesprávného nebo intolerantního na obhajobě vědy jako striktně vedeného racionálního diskurzu usilujícího v konečných důsledcích o pravdivý popis objektivní reality? A jakou roli tu hraje filosofie sama - má mít vědecké ambice, nebo má naopak ironizovat, podvracet, provokovat, relativizovat? Jan Kranát Náboženství v době globalizace Pokud má vůbec dobrý smysl mluvit o globalizaci jako jednotném a novém fenoménu, je třeba náležitě uvážit její ekonomickou podstatu. Jakékoli náboženství jako soubor věrouky a praxe se sotva může stát samo o sobě nějakým „globálním" činitelem, islám, natožpak křesťanství nevyjímaje. Jejich „univerzální" šíření má mnoho příčin, jistě i ekonomické, nikoli však pouze ekonomické. Naopak globální trh z čehokoli, i z náboženství spolehlivě „vybírá" snadno prodejné segmenty a vše ostatní nechává překvapivě rychle erodovat. Výstižnější by proto bylo proto mluvit o náboženství v době „ekonomizace". Petr Bláha Potíže s potřebností mezináboženského dialogu z hlediska současného křesťanství Otázka připravenosti křesťanství na mezináboženský dialog jako jednu z možností, jak oslabovat negativní globalizační vlivy, souvisí s problémem potřebnosti takového dialogu. Tato potřebnost je důsledkem ambivalentního posuzování sekularizačních tendencí, což v případě křesťanství vede k historicky vysledovatelné schizofrenii. Příspěvek se snaží toto zjištění odůvodnit a v základních rysech popsat. Jiří Hoblík Globus se topí v kosmu Mýtus představuje rozvrh, který se oproti své intenci stal rozvrhem pro dobývání světa, jež se ovšem odehrává bez zřetele k některým základním aspektům mytologie. Tyto aspekty dovolují usuzovat na úskalí, která současný postup dobývání světa implikují. |
Vytvořila společnost BENETA.cz s.r.o. 2005 ©