Studie si klade za cíl seznámit čtenáře s počátečními, především ranými vývojovými etapami řečového vývoje. Vybrané teoretické přístupy k vývoji řeči jsou zmíněny pouze okrajově, vzhledem k tomu, že aktuálně je mnohem více akcentován interdisciplinární přístup a nové technologie výzkumu i nové teoretické přístupy přinášejí mnohé zcela nové pohledy na problematiku řečového vývoje. Stejně tak uvedení některých spekulací o tom, jak pravděpodobně probíhá osvojení si řeči v prvních letech života, je aktuálně revidováno novými poznatky. Důraz je v textu kladen na předřečové projevy dítěte, na rodičovský význam při osvojování řeči se snahou vyzdvihnout specifika mateřské a otcovské mluvy a na relativně detailnější popis charakteristických znaků "řeči zaměřené na dítě". Ačkoliv se v textu popisuje řečový vývoj od narození do nástupu do školy, nejsou uváděny žádné kvantifikace řečové produkce dítěte, neboť se informace v této oblasti značně liší návazně na konkrétně realizované výzkumné projekty. |