V posledním červnovém týdnu se do Prahy sjeli učitelé základních a středních škol z různých koutů České republiky na cyklus přednášek Letní škola soudobých dějin. Akreditovaný seminář je mezi pedagogy dějepisu, výchovy k občanství a základů společenských věd již dlouhodobě oblíben a vyhledáván. Organizátorem je Středisko společných činností AV ČR, lektorské zastoupení na semináři zajišťují ústavy AV ČR, FF UK a přizvaní odborníci z dané oblasti.
Letos proběhl již šestý ročník, v němž se pedagogové seznámili s problematikou vztahu české společnosti k Romům nebo s pojetím stalinismu v historiografii soudobých dějin. Učitelé dějepisu ocenili i další témata, např. Jugoslávskou prosovětskou emigraci v Praze, Třetí československou republiku nebo problematiku spartakiády a legitimizaci komunistické moci, která mezi pedagogy vyvolala bouřlivou diskusi. V průběhu semináře byla promítnuta komentovaná projekce filmu „Směšný pán“ z roku 1969, patrně nejméně známé dílo scénáristicko-režisérské dvojice Jana Procházky a Karla Kachyni. Film pedagogům ukázal cíle a limity reformního procesu vrcholícího „ pražským jarem“ a téma perzekuce intelektuálních elit v padesátých letech. Poslední den pedagogové absolvovali didaktický seminář Možné cíle dějepisné výuky, jehož cílem bylo konkrétní vzdělávací cíle provázat s vhodnými metodickými přístupy (jak učit) a tématy (co učit). Lektor se rovněž zaměřil na využití filmu ve výuce dějepisu a představil model herní simulace (počítačové hry) k moderním českým dějinám. Přednášky Letní školy soudobých dějin doplnila odpolední exkurze do Památníku Lidice. Účastníci absolvovali kompletní prohlídku expozice muzea „ A nevinni byli vinni….“ , pietního území s Růžovým sadem a Lidické galerie.
Garantem a odborným průvodcem v průběhu celé Letní školy soudobých dějin byl PhDr. Jan
Randák, Ph.D., z Ústavu českých dějin Filozofické fakulty UK Praha. Jako přednášející vystoupili
odborníci z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, Filozofické fakulty UK a z Masarykova ústavu AV
ČR.
V závěru kurzu účastníci akci kladně zhodnotili a uvedli řadu nápadů a témat přednášek pro příští ročník. Rovněž přednášející ocenili možnost diskuse s pedagogy, kteří jsou v každodenním kontaktu s žáky a studenty, tj. s názory mladé generace.
7.7.2013