Vyhledávání



Příprava nové strategie AV ČR soutěž Věda fotogenická

banner-cs.jpg VEŘEJNÁ SBÍRKA ÚMG AV ČR, V. V. I. Dnem 6. 8. 2014 byla Ústavem molekulární genetiky AV ČR, v. v. i. (ÚMG) vyhlášena veřejná sbírka na pomoc čtrnáctileté Katareeye Epp, která trpí závažnou formou nádorového onemocnění. Její rodiče jsou zaměstnanci ÚMG v rámci projektu BIOCEV.

Jelikož Katareeya pochází z tzv. třetí země, konkrétně z Austrálie, podle českých zákonů nemá nárok na veřejné zdravotní pojištění.

Více informací...

Kalendář akcí

Dnes < 2014 >  < září > 
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Akademický bulletin

abicko

Videa ze světa vědy

videoprezentace-blok-bgd.jpg

projekt BIOCEV

biocev-logo-color-horizontal.jpg

Více o projektu

 

projekt ALISI

ALISI

Cubisti Cubismo

Na výstavě v Římě se podílel prof. Vojtěch Lahoda
Ředitel Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky prof. Vojtěch Lahoda se podílel na přípravě mezinárodní výstavy Cubisti Cubismo, která je od 8. března do 23. června 2013 otevřena v Complesso Monumentale del Vittoriano v Římě. Kurátorka Charlotte N. Eyermanová, historička umění z Los Angeles, ji pojala jako široce zaměřenou přehlídku kubistů a kubismů od Picassa k ruským umělcům až po tvůrce z USA (Max Weber) či Velké Británie (Wyndham Lewis). Představila kubismus jako tendenci, která v důsledku zasáhla do takřka všech lokálních škol.

 

 
Důraz byl kladen na rozšíření kubismu do užitého umění, architektury (české příklady byly alespoň ukázány na fotografiích a na modelu Chocholova domu v Neklanově ulici) či filmu. Česká účast na výstavě trpí již známými restrikcemi v oblasti zapůjčování uměleckých děl, danými nevyřešenou kauzou Diag Human. Obrazy proto reprezentuje jediné dílo: malba Františka Foltýna (F. M. Dostojevskij, 1922).
 
Ve stejnojmenném katalogu výstavy, vydaném nakladatelstvím SKIRA, se Vojtěch Lahoda zabývá „zapomenutým“ kubismem na východ od Paříže (C´era una volta l´Est: il cubismo perduto, s. 85–101). Jádrem je pochopitelně kubismus v Čechách, sledovaný prostřednictvím pojmů jako „remake“ nebo „překlad“. Vedle důrazu na české prostředí, na strategii komunikace s Paříží a na způsoby získávání fotografií nejaktuálnějšího vývoje stať zdůrazňuje i kubistické „heterogenní“ výboje v polském, lotyšském, maďarském a rumunském modernismu. Jsou zmínění i solitéři, jakým byl Litevec Vytautas Kairiūkštis, jehož Kubistická kompozice z roku 1921 je vedle Kubištova Hypnotizéra (1912) z GVU Ostrava a Fillovy Hlavy starého muže (1914) ze Západočeské galerie v Plzni reprodukována v katalogu. Studie, vydané pouze v italštině, publikovali Charlotte Eyermanová, David Cottington, Kenneth E. Silver, Christopher Reed, William H. Robinson, Nina Gurianova, Vojtěch Lahoda, Simonetta Lux a Massimiliano Lopez.
 
Připravil: Ústav dějin umění AV ČR
 

4.6.2013