Československá psychologie
Husova 4, 110 00 Praha 1, tel. (02) 24 220 979, l. 543
Aktuální číslo | Vyhledávání | Archiv | Redakční rada | Předplatné | Informace pro přispěvatele

 

Mýtus prvních tří let
Příspěvek do diskuse vyvolané knížkami J. T. Bruera (Myth of the First Three Years) a A. Gopnika et al. (The Scientist in the Crih) o využívání či zneužívání vědeckých podkladů k časné stimulaci intelektového vývoje dítěte. Spornou otázkou zůstává, zdali hyperstimulace dítěte v prvních letech života vede později k jeho trvale vyšší intelektové výkonnosti. Uvedeny jsou poznatky ze studií psychické deprivace v bývalém Československu, ze studií resilience, adopce, mentální retardace a tzv. intuitivního rodičovství. Vývojový předěl tří let je charakterizován z hlediska vývojové psychologie a dnešní evoluční teorie. Jeví se jako významný z hlediska emocionálního a sociálního vývoje, méně však z hlediska vývoje intelektového.
Klíčová slova: vývojová psychologie, stimulace, sociální vývoj, intuitivní rodičovství, resilience
Matějček, Zdeněk (2002). Mýtus prvních tří let. Československá psychologie, 46, 4, 347-357.

Abstract not available.
Keywords: developmental psychology, stimulation, social development, intuitive parenting, resilience