Teorie mysli dětí v předškolním věku: souvislost s institucionální péčí a typem
vzdělávání
|
Cíle studie. Stať se zabývá teorií mysli a její
souvislostí s prostředím, ve kterém jedinec vyrůstá.
Studie 1 zkoumá vztah mezi ústavní péčí a
teorií mysli. Studie 2 se zaměřuje na vztah mezi
inovativností navštěvované mateřské školy a
úrovní teorie mysli.
Soubor a postup výzkumu. Soubor v obou studiích
tvořily šestileté předškolní děti. Ve Studii 1
byly srovnávány děti (N = 22) žijící v dětském
domově s dětmi (N = 33) žijícími ve vlastní rodině.
Ve Studii 2 byly srovnávány děti navštěvující
MŠ klasifikovanou jako tradiční (N = 25) a
jako inovativní (N =16). Dětem byla administrována
Škála teorie mysli a 4 subtesty z Wechslerovy
inteligenční škály pro děti.
Hypotézy. Ve Studii 1 bylo hlavním předpokladem,
že typ péče (ústavní vs. rodinná) predikuje
výsledky v testu teorie mysli. Ve Studii 2 se
předpokládalo, že děti navštěvující inovativní
MŠ jsou úspěšnější v úkolech spojených s teorií
mysli pro emoce než děti navštěvující tradiční
MŠ.
Statistické analýzy. Předpoklady byly ověřovány
pomocí chí-kvadrát testů, t-testů a modelu
lineární regrese.
Výsledky. Ve Studii 1 byl podpořen předpoklad,
že typ péče velmi dobře predikuje výsledky v
testu teorie mysli. Z výsledků vyplynulo, že děti
z rodin dosahují lepších výsledků v některých
úkolech teorie mysli než děti z dětských domovů.
Ve Studii 2 se podle předpokladu děti lišily
pouze v úkolu testujícím teorii mysli pro emoce
a v ostatních se nelišily. Je možné, že oproti tradiční
mateřské škole inovativní mateřská škola
u dětí nepodporuje specificky rozvoj teorii mysli,
ale spíše schopnost zacházet se svými emocemi.
Omezení studie. Omezením studie může být
skutečnost, že každou část souboru testoval jiný
výzkumník. Minimalizaci vlivu osobní rovnice
výzkumníků na výsledky zajišťoval důraz na
standardizaci administrace metod. |
Klíčová slova: teorie mysli,
mylné přesvědčení,
předškolní děti,
mateřská škola,
ústavní péče |
Kristýna Marsová, Kateřina Mezuláníková,
Hana D´Souza, Lenka Lacinová (2014). Teorie mysli dětí v předškolním věku: souvislost s institucionální péčí a typem
vzdělávání
. Československá psychologie, 58, 1, 2-13.
| |
Theory of mind in children in
pre-school age: connection with
institutional care and type of education |
Objectives. The paper focuses on the concept of
theory of mind and its relationship with the environment
in which children grow up. Study 1
examines the relationship between institutional
care and theory of mind. Study 2 investigates
the relationship between how innovative a nursery
is and the level of theory of mind of the children
who attend it.
Sample and setting. The sample consisted of
six-years-olds in both studies. In Study 1, children
living in children‘s homes (N = 22) were
compared with children living with their own
families (N = 33). In Study 2, children (N = 25)
who attended traditional nursery schools were
compared with children (N = 16) who attended
innovative nursery schools. The children were
tested using the Scale of Theory of Mind and
four subtests of the WISC.
Hypotheses. In Study 1, the type of care (institutional
vs. familial) that children experienced was
expected to predict their level of theory of mind. In
Study 2, it was hypothesised that children attending
innovative nurseries would be more successful
in tasks associated with theory of mind for emotions
than children attending traditional nurseries.
Statistical analyses. The hypotheses were tested
using chi-square tests, t-tests, and linear regression
models.
Results. In Study 1, the type of care that children
experienced was found to predict their level of
theory of mind. Children living with their families
scored higher on some of the theory of mind
tasks than children growing up in children’s
homes. In Study 2, as predicted, children from
the two types of nursery schools differed only in
a task which tested theory of mind for emotions;
they did not differ in any other task. Based on
these results, it is proposed that innovative nurseries
do not foster the development of theory
of mind per se, but rather the ability to manage
emotions.
Study limitation. The limitation of the study is
that each group of participants was tested by a
different researcher. To prevent this from affecting
the outcome of the study, tight standardization
of administration was employed. |
Keywords: theory of mind,
false belief,
preschool children,
nursery,
institutional care |
|
|