Kontakty
Sekce 4
Abstrakty sekce:
Autorita řádu a paradoxy



Prof. Břetislav Horyna
Autorita řádu

Autorita je vztah. Ve státoprávním smyslu je autorita jistou formou vztahů mezi státem a občanem. Každá reforma tohoto vztahu je autoritativní, pokud nevychází z veřejně a občansky vyjádřené vůle, k níž má nejblíže institut referenda. Protože se o reformách hospodářského a politického typu, tzn. v zásadě o reformách veřejných financí, např. důchodové, zdravotní, školské, reformy neprovádějí, je reforma autoritativním aktem. Pokud se bude společnost reformovat, a to jakýmkoli směrem, bude toto riziko vždy latentní. Z tohoto hlediska je nezbytné zkoumat sociální a ekonomický reformismus jako projekt, který konstituuje dnešní společnosti a prostřednictvím převodníku autority vytváří vztah mezi státem a občany. Existují ale i jiná hlediska, z nichž se můžeme autoritě věnovat. Jedna z velmi závažných perspektiv ukazuje autoritu jako společensky nepostradatelný jev. Společnost, která postrádá autoritu řádu, anebo, což je v důsledcích totéž, vytváří si domnělý řád bez autority, se zhroutí.


Doc. Stanislav Bendl
Paradoxy a dilemata autority

Příspěvek se snaží poukázat na paradoxy spojené s autoritou, a to jak ve vztahu k cílenému výchovnému působení osoby, která je považována za autoritu, tak ve vztahu k hodnocení základních druhů autority. V návaznosti na dilemata a antinomie výchovy, které zformuloval  Eugen Fink, se text zabývá dilematy a antinomiemi spojenými s fenoménem autority. Ve světle paradoxů, dilemat a antinomií autority se ukazuje, jak složitým, tajuplným, nejednoznačným a rozporuplným fenoménem autorita ve skutečnosti je.


Mgr. Mikuláš Havran

Autoritářství za globalizace aneb autorita v praxi

Autorita jako princip se vyskytuje skoro všude kolem, snad v každé společnosti, a ve společnosti má také už od prehistorických věků své zcela přirozené a nezastupitelné místo. Již z etologie se dozvídáme, že každé malé dítě, každý nový jedinec, se učí, jak společensky přistupovat k autoritě. Při pokusu konfrontovat teorii jednání M. Webera s trendy globalizace jsme rázem uvrženi do temných proudů na pomezí sociální psychologie a sociologie, kde se autorita začne zobrazovat z různých úhlů, i když ne vždy vítaných. Není snad autoritářství i to, co sice přirozeně chápeme, třebaže v průběhu krize, jako projev určité dominance (vyspělosti, nadání) a co obyčejně vychází ze společensky užitečného principu autority, ale posléze dostává tu hořkou příchuť arogance moci a nadřazenosti? Takové uplatňování autority nakonec může přerůstat až do své typické polohy, ve které často způsobuje jistou formu útisku, zejména kvůli vnucené povaze směřování. A nesouvisí také s odvěkým soubojem mytologického dobra se zlem to, jak H. Arendtová nahlíží na dilematický rozpor mezi privátními a všeobecnými zájmy, když rozebírá krizi tradiční autority.