Kontakty
|
Abstrakt - Panel 3
Abstrakty příspěvků panelu "Interkulturní dialog a nezápadní civilizace"
Luboš Kropáček Etické vzory v západních a islámských společnostech Světový étos Hanse Kunga, jeho ideály a kritika. ,,Zlaté pravidlo" má svou verzi na Západě i v islámu. Snahy o dialog a sbližování však narážejí na překážky v praxi. Objevuje se dokonce i kritika pojmu "abrahamovské ekumeny" (R. Brague). Ideologický fundamentalismus má silné kořeny. Navíc na Západě i v islámu se v praxi projevují zřetelné odchylky od hlásaných postulátů, např. v podobě dvojích standardů. U muslimů žijících v Evropě je citlivě vnímán rozpor právních a mravních norem. Muslimští ideologové neváhají sahat k vlastním kontroverzním historickým reminiscencím. Negativně působí i tendence klást silný důraz na prvky chování, které Evropa pokládá za málo významné a otevřené široké svobodě jednotlivců. Důležitou hodnotou na obou stranách zůstává úcta k životu. Mezi pozitivní rysy dnešního stavu dialogu patří nepochybně otevřený dopis islámských autorit křesťanským církvím z konce ramadánu 2007.
Josef Velek O neintervenci. Interpretace, kritika, univerzalismus Téma diskusního příspěvku vychází z nepřehledného kontextu současných sporů v oblasti politické filosofie o principy globální spravedlnosti a institucionálního uspořádání globálního vládnutí. Bezprostředním podnětem je on-line diskuse mezi D. Bellem a M. Walzerem pod názvem Debating Democracy Promotion in China. Walzer zastává stanovisko, že je potřeba „podporovat“ demokratizaci a liberalizaci v podobných zemích jako je Čína. Bell toto stanovisko odmítá a současně tvrdí, že je v zásadním rozporu se základními východisky Walzerovy teorie spravedlnosti. Ve svém krátkém diskusním vystoupení se pokusím posoudit oprávněnost tohoto tvrzení.
|