Rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci mezi studenty exaktních věd |
Záměry. Cílem studie bylo: (a) ověřit faktorovou
strukturu českých překladů Baron-Cohenových
inventářů AQ, SQ a EQ; (b) zkoumat
rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci
mezi studenty exaktních a humanitních věd
i mezi muži a ženami; (c) hledat možné korelace
mezi skóry v Baron-Cohenových dotaznících
a pěti obecnými dimenzemi osobnosti, měřenými
NEO-FFI.
Soubor a procedura. Výzkumný soubor sestával
z 268 studentů Přírodovědecké fakulty
UP a 348 studentů Filozofické fakulty UP. Ženy
tvořily 75 % souboru. Studenti vyplňovali dotazníky
s pomocí webové aplikace.
Statistická analýza. K ověření faktorové
struktury Baron-Cohenových inventářů byla použita
konfirmační faktorová analýza. Účinek pohlaví,
oboru studia a jejich interakce byl zkoumán
s pomocí ANOVY. Vztah mezi měřenými
proměnnými byl zjišťován na základě výpočtu
Pearsonovy korelace. Možné zkreslení opakovaného
testování bylo korigováno Bonferroniho
metodou.
Výsledky. Konfirmační faktorová analýza potvrdila
čtyřfaktorový model SQ a třífaktorový
model EQ. Do určité míry také podpořila pětifaktorový
model AQ. Studenti exaktních věd
měli signifikantně vyšší skóry v Kvocientu systemizace
než studenti humanitních oborů. Ženy
skórují významně výše než muži v Kvocientu
empatie a níže v Kvocientu systemizace. Autistické
rysy, měřené AQ, záporně korelují s empatií
i dimenzí extraverze NEO-FFI a záporně
s neuroticismem. Úroveň empatie koresponduje
s extraverzí. AQ negativně koreluje s EQ.
Omezení studie. Studie byla uskutečněna na
dvou fakultách jedné moravské univerzity. Ve
výzkumném souboru byl větší počet žen (75 %)
než mužů. Data byla získána prostřednictvím
webové aplikace.
|
Klíčová slova: faktorová struktura,autismus,empatie,
systemizace,obor studia |
Daniel Dostál, Alena Plháková, Tereza Záškodná (2014). Rozdíly v autistických rysech, empatii a systemizaci mezi studenty exaktních věd. Československá psychologie, 58, 3, 206-221.
| |
Differences in autistic features, empathy and systemizing between the exact sciences and humanities students |
Objectives. The study was aimed: (a) to verify
the factor structure of Czech translations of the
Baron-Cohen’s inventories AQ, SQ, and EQ; (b)
to explore the differences in autistic features,
level of empathy and systemizing between the
exact sciences and humanities students, and
between men and women; (c) to find possible
correlation among the scores in Baron-Cohen’s
questionnaires and five general personality dimensions,
measured by NEO-FFI.
Sample and setting. The research sample consisted
of 268 students from the Faculty of Science
PU and 349 students from the Philosophical
Faculty PU in Olomouc. Women comprised
75 % of the sample. Participants filled in inventories
using web application specifically prepared
for the research.
Statistical analysis. Confirmatory factor analysis
was used to verify the factor structure of the
Baron-Cohen’s inventories. Effects of gender,
field of study, and their interaction on dependant
variables were explored by ANOVA. The relationships
between measured variables were examined
by Pearson’s correlation. The potential
bias of repeated testing was corrected by Bonferroni’s
method.
Results. CFA confirmed the four-factor model of
SQ, and the three-factor model of EQ. It also
revealed support for the five-factor model of
AQ. The exact sciences students scored significantly
higher on the Systemizing Quotient than
humanities students. Women are significantly
higher than men on the Empathy Quotient and
lower on the Systemizing Quotient. The autistic
features, measured by AQ, negatively correlate
with NEO-FFI dimension Extraversion and positively
with Neuroticism. The level of empathy
appeared to correspond to the Extraversion. AQ
correlated negatively with EQ.
Study limitation. The study was realised at two
faculties of one Moravian university. There was
a greater proportion of women (75%) than men
in the research sample. Data were collected using
web application. |
Keywords: factorial structure,autism,empathy,systemizing,
field of study |
|
|