Rodičovský konflikt
a adaptační potíže dětí: význam komunikace s dítětem
po konfliktu |
Cílem přehledové studie je zmapovat problematiku
rodičovského konfliktu a komunikace, která
po konfliktu následuje. Pozornost je věnována
různým druhům konfliktů a jejich souvislostem
s adaptačními potížemi dětí a dospívajících.
Dále se studie zaměřuje na vliv rodičovského
konfliktu na rodičovskou roli. Jsou popsány
typické způsoby reakcí rodičů na proběhnuté
konflikty směrem k jejich dětem a vliv těchto
slovních vyjádření na prožívání dítěte. Je diskutován
vliv řešení konfliktu na případné potíže
dětí. Strategie podporující dítě se ukazují jako
protektivní. Jako zásadní se jeví také kongruence
mezi situací, které bylo dítě svědkem, a informací,
kterou dostane o této situaci od rodiče.
Důležitou roli hraje schopnost rodiče jasně
a srozumitelně dítěti vysvětlit, že ono není příčinnou
partnerských konfliktů, a zabránit tak sebeobviňování
za rodičovský konflikt. Je zmíněn
vliv rodinného kontextu. V závěru studie jsou
popsány aplikační možnosti daných zjištění a je
diskutována přenositelnost poznatků do českého
prostředí a limity dosavadních studií. |
Klíčová slova: rodičovský konflikt,
komunikace,
druhy konfliktů,
rodičovství |
Martina Kotková,
Lenka Lacinová (2016). Rodičovský konflikt
a adaptační potíže dětí: význam komunikace s dítětem
po konfliktu. Československá psychologie, 50, 3, 290-303.
| |
Parental conflict and adaptation
problems in children: the meaning
of communication with a child after
the conflict
|
The aim of the review is to summarize the topic
of interparental confllict in connection with
communication that follows the conflict. Attention
is paid to different types of conflicts and
their association to child’s and adolescentʼs
problems with adaptation. The review also focuses
on the impact of interparental conflict on
parental role. The typical reactions of parents
towards their children about the past conflicts
and the impact of different explanations are discussed.
The impact of finding a solution to the
conflict is also discussed. Supportive strategies
for child are shown as protective. The essential
point is congruence between the situation that
was witnessed by child and the information that
parents tell the child. It is also important to give
the child clear and comprehensible explanation
that the child is not the reason of the parental
conflicts. The influence of family context is
mentioned. Possibilities of application in the
practice are described in the conclusion of the
review. Transfer of the information into Czech
environment and limitations of existing studies
are discussed. |
Keywords: interparental conflict,
communication,
types of conflits,
parenting
|
|
|