Vedení akademických
pracovníků: teoretické přístupy a aktuální
problémy |
Globálně probíhající transformace vysokého
školství přinesla v organizační psychologii zvýšený
zájem o výzkum kvality pracovního prostředí
a pracovní spokojenosti akademických
pracovníků. Relevantním faktorem ovlivňujícím
práci akademiků je leadership, kterému se
ovšem v tomto kontextu dostalo poměrně malé
pozornosti. To je v kontrastu s velkou pozorností
věnovanou leadershipu v privátním sektoru.
Cíle této studie jsou 1) poskytnout systematický
přehled výzkumu v oblasti leadershipu
se zaměřením na oblast terciárního vzdělávání
2) identifikovat výzkumnou agendu v této oblasti.
Autorky předkládají stručný přehled hlavních
přístupů ke studiu leadershipu, představují konkrétní
realizované studie a následně formulují
závěry pro budoucí výzkum leadershipu v akademickém
prostředí. Klíčovými tématy jsou
porozumění akademickému leadershipu mezi
leadery a členy týmů, což zahrnuje i neformální
leadership, vztah mezi kvalitou vedení ze strany
akademického managementu a vlivem na well-
-being akademiků a role seniorních akademiků
v rozvoji kvalitního leadershipu. |
Klíčová slova: leadership,
vysoké školství,
akademické vládnutí,
pracovní prostředí,
psychologie organizace a práce |
Kateřina Machovcová,
Kateřina Zábrodská (2016). Vedení akademických
pracovníků: teoretické přístupy a aktuální
problémy. Československá psychologie, 50, 2, 137-152.
| |
Academic leadership: Theoretical approaches
and current issues |
Due to recent global transformation of higher
education, organizational researchers have increasingly
begun to explore the quality of work
environment in higher education institutions
and faculty job satisfaction. One of the relevant
factors with strong impact on academic work is
academic leadership which, however, have so
far received only limited attention. This is in
contrast to a considerable interest in leadership
in a private sector. In order to address this gap,
the aims of this study are: 1) to provide a systematic
research review of current research on
leadership with a specific focus on higher education
and 2) to identify a research agenda for
future research in the area. The article provides
comprehensive overview of main approaches
to the study of leadership, presents relevant research
findings, and formulates conclusions for
further study of academic leadership. The key
agenda for further research includes the understanding
of leadership among academic leaders
and team members, including non-formal leadership,
relationship between the quality of leadership
and well-being of academic staff, and the
role of senior faculty in promoting high quality
leadership. |
Keywords: leadership,
higher education,
academic governance,
work environment,
organizational psychology
|
|
|