Kontroverze v pojetí ADHD –
vyhraněné postoje nebo spolupráce? |
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder,
porucha pozornosti s hyperaktivitou)
představuje z hlediska psychiatrie a psychologie
jednu z nejvýznamnějších poruch dětského
věku. Přes většinou prezentované multifaktoriální
pojetí poruchy vyvolává ADHD kontroverze
v terapeutických postupech, jak ve směru preference
farmakoterapie, tak ve směru preference
psychosociálních intervencí. Autorky popisují
teoretické podklady a terapeutické postupy obou
směrů a ukazují prospěšnost jejich vzájemného
propojení. Kontroverzní postoje vycházejí spíše
z osobních zaujetí, než z odborné neslučitelnosti
názorů. |
Klíčová slova: ADHD,
neurobiologie,
farmakoterapie,
psychoterapie |
Iva Dudová, Jana Kocourková (2013). Kontroverze v pojetí ADHD –
vyhraněné postoje nebo spolupráce?. Československá psychologie, 57, 2, 190-197.
| |
ADHD as a source of controversy –
unambiguous attitudes or cooperation? |
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
represents one of the most important
disorders in child psychiatry and psychology.
Despite multifactorial attitude to ADHD has predominantly
been presented, this disorder keeps
eliciting controversies in therapeutic approaches,
both in psychopharmacological trends and in
preferences of psychosocial interventions. The
authors describe theoretical basis and therapeutical
methods of both trends and show benefits
of their reciprocal combination. Controversial
attitudes proceed mainly from personal prejudices
than from scientific incompatibility of different
approaches. |
Keywords: ADHD,
neurobiology,
pharmacotherapy,
psychotherapy |
|
|