News

19 Feb 2018

Ve dnech 8. - 11. 2. 2018 se konal 10. ročník Kognitivní školy,

kterou organizovalo oddělení Kognitivní psychologie. Organizátoři připravili prezentaci, která zachycuje vývoj Kognitivní školy za posledních 10 let.

11 Jan 2018

Číslo 6 Československé psychologie je věnováno

výzkumu řešení úloh u dětí předškolního věku. Jsou diskutovány právní a etické otázky v práci s dětmi a adolescenty a genderově odlišné fungování položek v Eysenckově osobnostním dotazníku (EPQ). Přehledové studie jsou věnovány duševnímu zdraví neheterosexuálů  a vizuální percepci u nemocných schizofrenií.

5 Jan 2018

Rada pro výzkum, vývoj a inovace

zveřejnila výsledky hodnocení výzkumných organizací za rok 2016. Mezi excelentními výsledky získala poprvé nejvyšší hodnocení A studie autorek z Psychologického ústavu Martiny Hřebíčkové a Sylvie Graf o přesnosti národních stereotypů.

16 Nov 2017

V právě vycházejícím čísle 5 Československé psychologie

čtenář nalezne tři empirické studie: cílem první z nich bylo syste­maticky ověřit vliv seberegulační intervence zaměřené na cíl (výcvik v dosahování cílů zalo­žený na sociálně-kognitivní teorii seberegulace) na dosahování cíle a seberegulační indexy. Druhá studie se zabývala formami důvěry (sociální a politické) a jejich souvislostmi s postoji k členským (ingroups) a nečlenským (outgroups) skupinám. Třetí studie byla věnována strategiím vyrovnávání se s rakovinou prsu.

More news

PsÚ AV ČR  › People & Contacts  › Personal web-pages  › kollerova

PhDr. Lenka Kollerová (born Fráňová), Ph.D.

Institute of Psychology, Academy of Sciences of the Czech Republic
Hybernská 8, 110 00 Praha 1 
E-mail:
kollerova@praha.psu.cas.cz

Tel.: +420 221 403 906

   

Research Interests

  • Aggressive and prosocial behavior

  • Peer relations and moral development at school

  • Depressive symptoms and school achievement

 

Education 

2011 Ph.D., Department of Psychology, Charles University, Prague, Czech Republic

2004 PhDr., Department of Psychology, Charles University, Prague, Czech Republic

2003 MA, Department of Psychology, Charles University, Prague, Czech Republic

2002 Graduate exchange student in Psychology, The George Washington University, Washington, D.C., USA


Professional Experience 

2004 – now Researcher (since 2016 Senior Researcher), Institute of Psychology, Czech Academy of Sciences

   

Research Projects and Awards  

2017 - 2018 Coordinator of the Czech side of a mobility project Bullying in schools: When do peers defend their bullied classmates? conducted with Austrian team of prof. Dagmar Strohmeier from University of Applied Sciences Upper Austria and supported by the Austrian Federal Ministry of Science, Research and Economy and by the Czech Ministry of Education, Youth and Sports (n. 7AMB17AT034)

2015 - 2017 Research leader of the grant Defending victims of bullying: The longitudinal role of individual and group factors supported by the Czech Science Foundation (n. GA15-00682S)

2012 - 2014 Collaborator on the grant School bullying as a process - a social-cognitive analysis of classroom bullying supported by the Czech Science Foundation (n. P 407/12/2325)

2008 - 2010 Collaborator on the grant Ethical psychological factors of bullying and coping with it in the primary school supported by the Grant Agency of the AS CR (n. IAA 700250801)

2005 - 2007 Research leader of the grant School underachievement within context of depressive symptoms in children aged 9-11 supported by the Czech Science Foundation (n. 406/05/0915)

2015 Most Read article throughout 2014 in the Journal of Moral Education

2006 Best Poster Award at the 6th International Neuropsychiatry Congress: Sydney, 10. - 14. 2006

2003 Professor Matějček Foundation Prize for Excellent Diploma Thesis

  

Membership in professional associations

Society for Research in Child Development (SRCD)

Society for Research on Adolescence (SRA)

   

Publications

Kollerová, L., Soukup, P., Gini, G. (2017). Classroom Collective Moral Disengagement Scale: Validation in Czech adolescents. European Journal of Developmental Psychology. doi: 10.1080/17405629.2017.1292907

Kollerová, L., (2016). Střední dětství [Middle childhood]. In M. Blatný (Ed.), Psychologie celoživotního vývoje [Psychology of lifespan development], s. 85-97. Praha: Karolinum.

Kollerová, L., Smolík F. (2016). Victimization and its associations with peer rejection and fear of victimization: Moderating effects of individual-level and classroom-level characteristics. British Journal of Educational Psychology, 86(4), 640-656.

Kollerová, L., Janošová, P. (2016). Prosociální chování ke spolužákům: Role rodiny [Prosocial behavior toward classmates: The role of family]. Československá psychologie, 60(Suppl. 1), 110-119.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany [Psychology of school bullying]. Praha: Grada.

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2015). Moral motivation in defending classmates victimized by bullying. European Journal of Developmental Psychology, 12(3), 297-309.  

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence. Journal of Moral Education, 43(1), 18-31. Download from here.

Kollerová, L., Janošová, P., Říčan, P. (2014). Moral disengagement from bullying: The effects of gender and classroom. The New Educational Review, 37(3), 280-291.

Kollerová, L., (2014). Depresivní symptomy souvisejí se školním výkonem už v mladším školním věku. In M. Blatný (Ed.), Člověk v kontextech celoživotního vývoje, s. 117-131, Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.  

Janošová, P., Kollerová, L., & Zábrodská, K. (2014). Školní šikana v současnosti – její definice a operacionalizace. Československá psychologie, 58(4), 368-377.

Kollerová, L., Janošová, P. (2011). Výzkum psychologických aspektů šikanování mezi žáky na základních školách v ČR. In A. Šimegová & M. Kováčová (Eds.), Šikanovanie v prostredí školy: možnosti prevencie a zvládani, pp. 119-133, Trnava: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave.

Fráňová, L. (2010). Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků. Československá psychologie, 54(2), 175-185.    

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2008). Relationship of Children’s Depression Inventory Factor Structure to School Achievement. Studia Psychologica, 50(4), 383-394.

Fráňová, L., Preiss, M. (2008). Školní známky ve vztahu k depresivní symptomatice, inteligenci a neuropsychologickým proměnným. Československá psychologie, 52(4), 321-337.

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006). Školní podvýkonnost a subjektivní míra depresivních symptomů. Československá psychologie, 50(6), 533-542.

Preiss, M., Fráňová, L. (2006). Depressive symptoms, academic achievement, and intelligence. Studia Psychologica, 48(1), 57-67.

Fráňová, L., (2004). Depresivní symptomatika ve věku 12-15 let - mezipohlavní rozdíly a další souvislosti. Československá psychologie, 48(6), 510-522.

Fráňová, L. (2004). Gender Difference in Adolescent Depressive Symptoms: Possible Explanations. Bulletin PsÚ, 10(1), 1-15.

Preiss, M., Motejlková, J., Janů, I., Kolárová, E., Fráňová L., Toman, J. (2004). Neuropsychologická zkouška vizuální paměti. Vodítka pro dětskou klinickou praxi. Psychiatrie, 8(Suppl. n. 3), 64-69.

 

 

Selected Conference Presentations

Kollerová, L., Janošová, P. (2016, June). The role of gender and family in helping classmates. Bullies, Bullied and Bystanders, Dublin, Ireland.

Kollerová, L., Smolík, F. (2016, April). Fear of victimization in bullying: Individual victimization, gender, peer support, and classroom victimization play a role. 16th SRA Biennial Meeting, Baltimore, USA.

Janošová, P., Kollerová, L., Říčan, P. (2013, September). Class matters in moral disengagement. 16th European Conference on Developmental Psychology, Lausanne, Switzerland. 

Kollerová, L., Janošová, P., & Říčan, P. (2012, October). How participants in bullying morally evaluate hypothetical bullies and defenders. Poster presented at the International Conference: Bullying and Cyberbullying: The Interface between Science and Practice, Vienna, Austria. 

Kollerová, L., Preiss, M., & Janošová, P. (2012, August). Relations of neuropsychological functioning and depressive symptoms to school achievement in children, Psychology & Health. Roč. 27, Sup. 1 (2012), s. 250-251. Poster presented at the 26th Conference of European Health Psychology Society, Prague, Czech Republic. 

Preiss, M., Fráňová, L. (2008, July). Academic achievement in relation to depressive symptomology, intelligence, and neuropsychological variables. Poster presented at the 29th International Congress of Psychology, Berlin, Germany. 

Fráňová, L. (2007, July). The Children's Depression Inventory in studying the relationship between depressive symptoms and school achievement. In V. Polišenská  M. Šolc, & J. Kotrlová (Eds.), 10th European Congress of Psychology, 287 p., Prague, EFPA/UPA. 10th European Congress of Psychology, Prague, Czech Republic. 

Fráňová, L., Lukavský, J., Preiss, M. (2006, September). Academic underachievement and perceived level of depression. Poster presented at the 6th International Neuropsychiatry Congress, Sydney, Australia.