NMST 570 Selected topics in psychometrics
(Vybraná témata z psychometrie)
Tuesday 3:40PM - 5:10PM, room K11, Faculty of Mathematics and Physics, Charles University, Sokolovská 83, Praha 2. Course description in English.
Anotace předmětu v češtině.
This is ARCHIVE. Go to pages of current semester.
News
(Feb 26, 2018) Welcome to NMST570!
(March 25, 2018) There will be no seminar on March 27, make-up class will take place on April 3.
(Jun 28, 2018) Presentation of final projects have been added
(Jun 28, 2018) NMST570 is planned as a 3-credit course (1/1) starting October 2017. Stay tuned!
Lesson 1 (Tue Feb 26, 2018): Introduction
- Slides (In Czech)
- Matura examination dataset pdf wording, pdf key,
dataMaturitaABC3tis.csv, dataMaturitaKeyABC.csv
Lesson 2 (Tue Mar 13, 2018): Measurement error, reliability
- Slides (recall also slides from ZS L6 seminar)
- Exercises pdf
Grant Peer Review article by Sattler et al. (2015),
Accompanying data and R code - Other suggested reading:
[1] Martinková P, Vlčková K. Hodnocení reliability znalostních a psychologických testů. (Estimation of Reliability of Educational and Psychological Measurements. In Czech.) Informační bulletin České statistické společnosti, 4, pp. 1-15, 2014. Accompanying R code
[2] Martinková P, Goldhaber D. Improving Teacher Selection: The Effect of Inter-Rater Reliability in the Screening Process. CEDR Working Paper 2015-7. University of Washington, Seattle, WA.
Lesson 3 (Tue Apr 3, 2018): IRT models
Lesson 4 (Tue Apr 10, 2018): IRT models, Project proposals DUE
Lesson 5 (Tue Apr 24, 2018): Value-added models, project proposals short presentations
Lesson 6 (Tue May 22, 2018): Final project presentations
- A. Drabinová: Hierarchický model hodnotitelů
- E. Potužníková: Položková analýza testu čtenářské gramotnosti
- S. Radvanová: Validizace testu “Vylučování člověka” využitého pro analýzu efektivity badatelsky orientované výuky biologie
- R. Nyirendová & Jáchym Vintr: Analýza SCIO testu z anglického jazyka
- M. Komarc: Počítačové adaptivní testování a možnosti jeho využití při administraci Physical Self-Description Questionnaire
- T. Zadražil (příp. v zastoupení ve stručnější verzi): Analýza žákovských řešení Matematického klokana v kategorii Kadet.
Software
- R
- Psychometric libraries in R
- Martinková P, Drabinová A, et al. ShinyItemAnalysis: Test and Item Analysis via Shiny (online application). ShinyItemAnalysis R package version 1.2.3.
- Martinková P, Drabinová A, Houdek J. ShinyItemAnalysis: Analýza přijímacích a jiných znalostních či psychologických testů (ShinyItemAnalysis: Analyzing admission and other educational and psychological tests. In Czech.) Testfórum, no. 9, pp.16-35, 2017.
- McFarland JL, Price RM, Wenderoth MP, Martinková P, et al. Development and validation of the Homeostasis Concept Inventory. CBE Life Sciences Education, Vol. 16 no. 2 ar35, 2017.
- Martinková P, Drabinová A, Liaw Y-L, Sanders EA, McFarland JL, Price RM. Checking equity: Why DIF analysis should be a routine part of developing conceptual assessments. CBE Life Sciences Education, vol. 16 no. 2 rm2, 2017.
- Drabinová A, Martinková P. Detection of Differential Item Functioning with Non-Linear Regression: Non-IRT Approach Accounting for Guessing. Journal of Educational Measurement, 54(4), pp. 498-517, 2017.
- Martinková P, Vlčková K. Hodnocení reliability znalostních a psychologických testů. (Estimation of Reliability of Educational and Psychological Measurements. In Czech.) Informační bulletin České statistické společnosti, 4, pp. 1-15, 2014.
© 2018 Patrícia Martinková / Template design adapted from Andreas Viklund