Výzkumné studie Když se dívky srovnávají s chlapci:
Aktivace genderového stereotypu a výkon v matematice
v prostředí českých škol |
Cíle. Fenomén ohrožení stereotypem je považován
za jednu z příčin genderových rozdílů v matematice.
Vyskytuje se ve výkonových situacích,
v nichž si dívky uvědomují nižší očekávání, které
vůči nim okolí má. Článek prezentuje výsledky
experimentální studie ohrožení genderovým
stereotypem v matematice. Studie si kladla za
cíl ověřit, zda tento fenomén existuje také v případě
českých žákyň.
Soubor a procedura. Výzkumný soubor tvořili
žáci a žákyně 8. ročníků základních škol a odpovídajících
ročníků víceletých gymnázií, kteří
byli rozděleni do experimentální a kontrolní
skupiny. V první fázi byla zjištěna míra identifikace
s matematikou a míra genderové stereotypičnosti.
O několik týdnů později byl studujícím
zadán test z matematiky, jehož úvod obsahoval
experimentální manipulaci, která měla za cíl aktivovat
u dívek genderový stereotyp.
Hypotézy. Autoři očekávali, že aktivace genderového
stereotypu povede u dívek k nižšímu
výkonu v testu z matematiky.
Statistické analýzy. Data byla analyzována pomocí
série čtyř hierarchických regresí, v nichž
společnými prediktory byla v prvním kroku
známka z matematiky, ve druhém kroku skupina
a ve třetím byly do jednotlivých modelů přidány
faktory dalších sledovaných proměnných.
Výsledky. Výsledky studie potvrdily fenomén
ohrožení stereotypem u českých žákyň: aktivace
genderového stereotypu vedla u dívek ke snížení
výkonu v testu z matematiky, u chlapců se
podobný vztah neobjevil.
Limity studie. Potenciálním limitem této studie
může být vysoká heterogenita souboru daná
různými typy školních vzdělávacích programů
a používaných učebnic. |
Klíčová slova: ohrožení stereotypem,
matematika,
gender,
školní výkonnost |
Irena Smetáčková, Tomáš Rubín (2015). Když se dívky srovnávají s chlapci:
Aktivace genderového stereotypu a výkon v matematice
v prostředí českých škol. Československá psychologie, 59(6), 521-533.
| |
When girls compare themselves to boys: activation
of gender stereotype and achievement in mathematics in Czech
schools |
Goals. Phenomenon of stereotype threat is considered
to be one of the causes of gender differences
in mathematics. It occurs in achievement
situations, in which the girls are aware of lower
expectations of surroundings related to them.
The paper presents the results of an experimental
study of gender stereotype threat in mathematics.
The goal of the study was to verify if this phenomenon
exists also in Czech female pupils.
Sample and procedure. The research sample
consisted of male and female pupils of the
eighth grade of basic schools and corresponding
grades of multi-year grammar schools who
were divided into the experimental and control
groups. In the first phase, the measure of identification
with mathematics and the measure
of gender stereotypicity were assessed. Some
weeks later, the mathematical test was assigned
to pupils, which introduction included an experimental
manipulation aiming to activate the
gender stereotype in girls.
Hypotheses. The authors expected that the activation
of gender stereotype will lead to lower
achievement in mathematical test in girls.
Statistical analyses. Data were analyzed by
means of series of four hierarchic regressions,
in which the common predictors were the note
in mathematics in the first step, the group in
the second step, and factors of further followed
variables were added into particular models in
the third step.
Results. The results of the study confirmed the
existence of phenomenon of stereotype threat in
Czech female pupils: the activation of the gender
stereotype led to lowering of the achievement in
the mathematical test in girls, the similar effect
did not occur in boys.
Limits. The potential limit of the study can be
the high heterogeneity of the sample, given by
different types of school educational programs
and used textbooks. |
Keywords: stereotype threat,
mathematics,
gender,
school achievement
|
|