Výzkumné studie
Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
|
V příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence, česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žáků ZŠ. Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. "nadvýkonu", tj. jevu, kdy žáci dosahují výrazně lepších známek, než odpovídá jejich intelektovým schopnostem. |
Klíčová slova: podvýkon, nadání, osobnost, zájmy
|
Dvořáková, Jana - Portešová, Šárka - Budínová, Lenka - Tyrlík, Mojmír
(2006). Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků
. Československá psychologie, 50(6), 522-532
.
| |
|
Abstract not available. |
Keywords: underachievement, giftedness, personality, interests
|
|