Přehledové studie Koncept smrti u dětí: komponenty
a determinanty |
Porozumění dětskému vývoji chápání skutečnosti smrti může být podstatné např. v situaci závažného onemocnění dítěte nebo v kontextu ztráty blízké osoby. Poznatky z této oblasti je možné nalézt především v zahraniční literatuře. Tato studie charakterizuje vývoj dětského porozumění smrti z perspektivy měnících se trendů ve výzkumu (psychoanalytické, kognitivistické, existenciální a naivně-biologické pojetí). Definuje základní komponenty konceptu smrti a dále uvádí proměnné, které individuální vývoj konceptu smrti u dětí ovlivňují: vedle věku a kognitivního vývoje řadí mezi vlivné faktory osobní zkušenost dítěte, religiozitu rodiny, úzkostnost dítěte a rodičů, a způsob komunikace o tématu v rodině. Studie mj. upozorňuje na rizika plynoucí z odlišností chápání smrti u dětí a dospělých, poukazuje na snížení věkové hranice v utváření tzv. dospělého konceptu smrti, popisuje rozpory v závěrech dosud provedených studií a nabízí podněty pro další výzkum. |
Klíčová slova: koncept smrti u dětí,
strach ze smrti,
dětský vývoj |
Martin Loučka, Jan Vančura (2011). Koncept smrti u dětí: komponenty
a determinanty. Československá psychologie, 55(1), 38-48.
| |
Children’s death concept: Components
and determinants |
Understanding of children’s death concept increases
its significance in a situation of serious
illness of a child or in facing a loss of a close
person. Our study describes the development
of child’s understanding of death from four different
historical perspectives - psychoanalytic,
cognitive, existential, naive-biological perspective.
It points out primary components of the
death-concept and variables that can modify its
individual development such as age, cognitive
development, personal experience of a child, religiousness
of a family, anxiety of a child and
parents and the communication about the topic
in a family. The study summarizes risk arising
from different understanding of death by children
and adults, indicates decreasing age of
construing matured death concept by children,
discuses discrepancies of provided studies and
suggests further research directions. |
Keywords: concept of death,
fear of death,
child development |
|