Předběžná sdělení Osobnostní
koreláty životní spokojenosti a sebehodnocení
u adolescentů: rodové rozdíly |
Cílem výzkumu bylo zjistit, které osobnostní dimenze jsou spojeny s životní spokojeností a sebehodnocením u adolescentů na základě Cloningerova psychobiologického modelu temperamentu a charakteru. Výsledky jsou intepretovány v kontextu rodových rozdílů a ve vztahu k pětifaktorovému modelu osobnosti. Životní spokojenost i sebehodnocení jsou u celého souboru záporně spojeny s temperamentovou dimenzí vyhýbání se poškození (HA) a kladně asociovány s charakterovou dimenzí sebeřízení (SD). Diskriminační hodnotu má charakterová dimenze spolupráce (CO), jež kladně koreluje se životní spokojeností, ale ne se sebehodnocením. Sebehodnocení je průkazně vyšší u chlapců, u životní spokojenosti nebyly nalezeny mezi chlapci a dívkami průkazné rozdíly. Vztahy životní spokojenosti k osobnostním dimenzím dle Cloningera jsou odlišné. Životní spokojenost je u chlapců spojena pouze s charakterovou dimenzí spolupráce (CO), kdežto u dívek s touto dimenzí nekoreluje. U dívek je životní spokojenost negativně asociována s temperamentovou dimenzí vyhýbání se poškození (HA) a kladně spojena s charakterovou dimenzí sebeřízení (SD). Vztahy sebehodnocení a osobnostních dimenzí TCI jsou pro obě skupiny stejné. Sebehodnocení je u chlapců i u dívek negativně asociováno s tendencí vyhýbat se poškození (HA) a v kladném vztahu k dimenzi sebeřízení (SD). |
Klíčová slova: životní spokojenost,
sebehodnocení,
Cloningerův psychobiologický model temperamentu
a charakteru,
rodové rozdíly |
Mojmír Snopek, Veronika Hublová, Marek Blatný, Msrtin Jelínek (2011). Osobnostní
koreláty životní spokojenosti a sebehodnocení
u adolescentů: rodové rozdíly. Československá psychologie, 55(6), 521-533.
| |
Adolescent personality correlates of life satisfaction and self-esteem gender differences |
The goal of the study was to assess which personality
dimensions are connected to life satisfaction
and self-esteem in adolescents on the
basis of Cloninger‘s psychobiological model
of temperament and character. The results are
interpreted in the context of gender differences
and in the relation to the five factors personality
model. Life satisfaction and self-esteem are
negatively connected to the harm avoidance
(HA) temperament dimension and positively to
the self-directedness (SD) character dimension
in the whole sample. The cooperativeness (CO)
character dimension correlating positively with
life satisfaction but not with the self-esteem has
a discriminative value. The self-esteem is evidentially
higher in boys, in life satisfaction no
convincing differences between boys and girls
were found. The relations of life satisfaction to
personality dimensions according to Cloninger
are different. Life satisfaction in boys is connected
to the cooperativeness (CO) character
dimension only while it is not correlated to this
dimension in girls. Life satisfaction is negatively
associated to the harm avoidance (HA) temperament
dimension and positively connected
to the self-directedness (SD) character dimension
in girls. The relations of self-esteem and
personality dimensions of TCI are equal in both
the groups. Self-esteem is both in boys and girls
negatively associated to the harm avoidance
(HA) temperament dimension and positively
connected to the self-directedness (SD) character
dimension. |
Keywords: life satisfaction,
self-esteem,
Cloninger‘s psychobiological model of temperament
and character,
gender differences |
|