Metodické studie Analýza reliability klasifikačních procedur –
pravděpodobnostní model chyby v klasifikaci |
Je známo, že pro analýzu reliability testů, které
se užívají pro měření v psychologické diagnostice,
je k dispozici velice silná a podrobně rozpracovaná
metodologie. V diagnostice se však
vyskytují i rozličné klasifikační procedury, kdy
observovaná proměnná má pouze nominální
charakter. U takových klasifikací se informace
o jejich reliabilitě vyskytuje velice vzácně. Jedním
z důvodů je samozřejmě fakt, že pro nominální
klasifikace není k dispozici tak vypracovaná
metodologie, jako u testového měření.
Analýza spolehlivosti je v těchto případech
většinou založena na Cohen-Fleissově kappa
koncepci, tedy analýze konkordance při dvou,
nebo více replikacích klasifikace. Cílem této
stati je prezentace nové, netradiční metody
analýzy reliability klasifikačních procedur,
jejímž základem je pravděpodobnostní model
chyby v klasifikaci. Tento model je založen na
analogickém principu jako „true-error“ model
klasické teorie testů. |
Klíčová slova: spolehlivost klasifikace,
chyba klasifikace,
reliabilita nominální škály,
pravděpodobnostní model chyby v klasifikaci
Došlo: 10. |
Petr Boschek (2013). Analýza reliability klasifikačních procedur –
pravděpodobnostní model chyby v klasifikaci. Československá psychologie, 57(1), 52-63.
| |
Analyses of classification procedures
reliability – probabilistic model
of classification error |
It is known that there is a very powerful and detailed
methodology for a reliability analysis of
tests that are used for the measurement in psychological
diagnostics. However, there are also
various diagnostic classification procedures in
which observed variable is measured only on a
nominal scale. For such classifications, the information
about their reliability is available very
rarely. Of course, one reason for this is the fact
that there is no sufficiently developed methodology
for the nominal classification, unlike for the
test measurements. The analysis of reliability in
these cases is usually based on the Cohen-Fleiss
kappa conception, i.e. the concordance analysis
of two or more replications of classification. The
aim of this paper is to present new, innovative
methods of the analysis of reliability of classification
procedures, based on a probabilistic
model of error in classification. This model is
based on analogous principles as the „true-error“
model of classical test theory. |
Keywords: reliability of classification,
error of classification,
reliability of nominal scales,
probabilistic model of error in classification |
|