Předběžná sdělení Všímavost a subjektivní spokojenost:
zprostředkující role kompetence
zvládání |
Cílem výzkumu bylo ověřit zprostředkující roli
kompetence zvládání ve vztahu mezi všímavostí
a subjektivní spokojeností. Výzkumu se zúčastnilo
292 pregraduálních studentů, kteří vyplnili
baterii dotazníků zahrnující škálu kognitivní
a afektivní všímavosti, dotazník kompetence
zvládání a škálu subjektivní spokojenosti. Výsledky
ukázaly, že jak kompetence zvládání, tak
subjektivní spokojenost byly pozitivně predikovány
všímavostí. Subjektivní spokojenost byla
pozitivně predikována kompetencí zvládání.
Kompetence zvládání také zprostředkovávala
vztah mezi všímavostí a subjektivní spokojeností.
Tyto výsledky osvětlují důležitost všímavosti
pro psychologické a kognitivní přizpůsobení.
Získané výsledky jsou diskutovány ve vztahu
k literárním pramenům a jsou navržena podmíněná
doporučení pro danou oblast. |
Klíčová slova: všímavost,
kompetence zvládání,
subjektivní spokojenost |
Ümran Akın, Ahmet Akın (2015). Všímavost a subjektivní spokojenost:
zprostředkující role kompetence
zvládání. Československá psychologie, 59(4), 359-368.
| |
Mindfulness and subjective happiness:
The mediating role of coping competence |
The goal of this research is to examine the mediator
role of coping competence on the relationship
between mindfulness and subjective happiness.
Participants were 292 undergraduates
who completed a questionnaire package that included
the Cognitive and Affective Mindfulness
Scale, the Coping Competence Questionnaire,
and the Subjective happiness Scale. Findings
demonstrated that both coping competence and
subjective happiness were predicted positively
by mindfulness. Subjective happiness was predicted
positively by coping competence. Also
coping competence mediated on the relationship
between mindfulness and subjective happiness.
Together, the findings illuminate the importance
of mindfulness on psychological and cognitive
adjustment. The results were discussed in the
light of the related literature and dependent recommendations
to the area were given. |
Keywords: mindfulness,
coping competence,
subjective happiness |
|