Výzkumné studie Slovní zásoba v dospělosti:
longitudinální vztahy s kognitivními
a osobnostními faktory v průběhu
celoživotního vývoje |
Cíle. Data z Brněnské longitudinální studie byla
použita k prozkoumání vztahů mezi receptivní
slovní zásobou u padesátiletých participantů a
různými kognitivními a osobnostními charakteristikami
v dřívějším věku. Zejména byly studovány
dvě otázky: 1) Souvislost receptivního
slovníku s měřítky verbálního IQ v dětství a 2)
souvislost slovníkových skórů v dospělosti
s osobnostními charakteristikami.
Soubor. Studie se opírala o soubor Brněnské longitudinální
studie. Původně tento soubor zahrnoval
500 účastníků narozených v letech 1961
až 1963. V roce 2011 bylo vyšetřeno 76 z těchto
participantů.
Hypotézy. Předpokladem bylo, že slovníkové
znalosti v 50 letech budou souviset s verbálním
IQ v dětství. Nebyly předpokládány specifické
hypotézy o vztahu mezi slovní zásobou a osobností,
pouze obecná hypotéza o tom, že takové
vztahy jsou možné.
Analýza. Data byla analyzována regresními
analýzami, kde slovní zásoba v 50 letech fungovala
jako závisle proměnná. Analýzy kontrolovaly
vztah mezi slovníkem a neverbálním
IQ tím, že neverbální inteligenční úlohy byly
v modelech zahrnuty jako další prediktor.
Výsledky. Slovníkové skóry v dospělosti vykazovaly
zřetelný vztah k verbální inteligenci ve
12 letech věku, ale pouze marginálně významný
vztah k verbálnímu IQ v 8 letech. Osobnostní
charakteristiky nevykazovaly robustní vztahy se
slovní zásobou v dospělosti, pouze u otevřenosti
z NEO byl nalezen statisticky významný,
nicméně malý pozitivní vztah ke slovní zásobě.
Některá měřítka neuroticismu vykazovala tendenci
k negativním souvislostem se slovní zásobou.
Závěry. Ačkoli slovní zásoba patří k charakteristikám,
které se v průběhu dospělosti mohou
výrazně měnit, vykazuje silné vztahy s verbálními
schopnostmi v raném dětství. Osobnostní
rysy mají spíše omezené efekty na změny slovní
zásoby v dospělosti. |
Klíčová slova: slovní zásoba,
osobnost,
celoživotní vývoj,
verbální IQ |
Filip Smolík, Marek Blatný, Martin Jelínek, Katarína Millová, Veronika Sobotková (2016). Slovní zásoba v dospělosti:
longitudinální vztahy s kognitivními
a osobnostními faktory v průběhu
celoživotního vývoje. Československá psychologie, 60(2), 97-105.
| |
Vocabulary skills in adulthood: longitudinal
relations with cognitive and personality measures
across the life-span |
Objectives. The data from Brno longitudinal
study were used to examine the relations between
receptive vocabulary in 50-year-olds and
various cognitive and personality variables in
earlier ages. Two questions were addressed in
particular: 1) Is receptive vocabulary related to
measures of verbal IQ in childhood, and 2) are
vocabulary scores in adults related to their personality
traits.
Sample. The study used the sample from the
Brno Longitudinal Study. This originally included
about 500 participants who entered the
study at birth between 1961 and 1963. In 2011,
76 of these participants were examined.
Hypotheses. It was hypothesized that vocabulary
performance at 50 will be related to measures
of verbal IQ in childhood. With regard to
the relation between vocabulary skills and personality,
the general hypothesis was that such
relations are possible, but no specific predictions
were made.
Analysis. Least squares regression analyses were
used to examine the data, with the vocabulary
score as the dependent variable. The analyses
controlled for the relation between vocabulary
and nonverbal intelligence by including nonverbal
skills as one of predictors in the regression
models.
Results. Vocabulary scores in adulthood showed
a robust relation with verbal intelligence at
12 years of age, but only marginally significant
relation with verbal intelligence at 8 years. No
personality measures showed robust relations
with adult vocabulary, only NEO openness was
weakly related to higher vocabulary. Some measures
of neuroticism showed marginally significant
relation with lower vocabulary.
Conclusions. Even though vocabulary is an aspect
of human knowledge that can change considerably
during adulthood, it shows a strong
relation with verbal skills in late childhood. Personality
traits have rather limited effects on the
change of vocabulary in adulthood. |
Keywords: vocabulary,
personality,
life-span development
verbal IQ |
|