Metodické studie Vývoj a psychometrická analýza
dotazníku empatie – DE14 |
Záměr. Cílem studie byl vývoj a ověření psychometrických parametrů obecného nástroje pro odhad empatie. Soubor a procedura. Soubor tvořilo 823 studentů medicíny (583 studentek a 240 studentů; průměrný věk 21,75; SD = 1,97; rozsah 19 – 29 let) 1. až 6. ročníku Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Autoreferenční data byla od studujících shromážděna na konci zimního semestru. Účast studentů byla neanonymní, dobrovolná, podmíněná informovaným souhlasem. Statistická analýza. Struktura metody byla zkoumána explorační faktorovou analýzou a nálezy následně ověřovány konfirmační faktorovou analýzou. Simultánní faktorová analýza byla použita pro testování shody faktorového modelu pro muže a ženy z hlediska regresních vah, faktorové kovariance a strukturálních průměrů. Vztah mezi jednotlivými položkami a celkovým skórem byl testován Pearsonovým korelačním koeficientem a vnitřní konzistence stupnic Cronbachovým koeficientem alfa. Efekt délky studia byl zkoumán Jonckheer-Terpstra testem, vliv identifikace na odpovědi studentů GLM procedurou a vztah mezi dotazníkem DE14 a JSPE-S ověřován MRA. Výsledky. Explorační a následně i konfirmační faktorová analýza přinesla podporu pro existenci tří komponent 14položkového dotazníku DE14: Vnímavost, Respekt, Otevřenost, Cronbachův koeficient alfa resp. 0,67, 0,75, a 0,63. Struktura nástroje byla z hlediska pohlaví invariantní a efekt sebeidentifikace respondentů i délky studia, ačkoli statisticky významný, byl bez praktického dopadu. Dotazník DE14 sdílel s nástrojem JESP-S cca 19 % variance. Omezení studie. (a) design studie byl průřezový; (b) odhad empatie byl založen na autorefenčních datech; (c) data byla shromážděna pouze na jedné lékařské fakultě. |
Klíčová slova: DE14,
JSPE-S,
empatie,
studenti medicíny |
Lýdie Tišanská, Jiří Kožený (2012). Vývoj a psychometrická analýza
dotazníku empatie – DE14. Československá psychologie, 56(2), 157-166.
| |
Development and psychometric analysis
of Empathy questionnaire - DE14 |
Objectives: The aim of the study was to develop
and psychometrically evaluate new general
questionnaire for estimation of empathy.
Subjects and setting: The sample consisted
of the first to sixth year students of the Medical
School Palacky University Olomouc (N =
823; 240 men, 583 women; average age 21,75;
SD = 1,97; range 19 - 29 years). The self-reported
data were collected at the end of academic
year. Participation was voluntary, nonanonymous,
and conditional on the informed consent.
Statistical analysis: Exploration factor analysis,
principal component, factor extraction based
on scree test, rotation promax, was used to examine
underlying components of the instrument
and Cronbach coefficient alpha was calculated
to assess internal consistency aspect of reliability.
Subsequently the structure of questionnaire
was verified using CFA. Simultaneous factor
analysis was employed to test differences between
men and women from the viewpoint of
regression weights, factor covariance, and structural
latent means. Effect of length of study was
examined by Jonckheer-Terpstra test and influence
of identification on students’ responses was
tested by the GLM procedure. Relationship be-
tween the JSPE-S and the DE14 was examined
by the MRA.
Results: Exploratory and subsequently
confirmatory factor analysis supported our
presumption of the three components of the
14-item self-administered Empathy Questionnaire
(DE14) Percipience, Openness, and Respect,
Cronbach coefficient alpha was 0,67, 0,63,
and 0,75, respective. The structure of questionnaire
was from the viewpoint of gender invariant
and the effect of respondents’ self-identification
and length of study on the students responses
although statistically significant was of no practical
consequence. Questionnaire DE14 shared
cca 19 % of variance with the JSPE-S.
Study limitation: (a) the study design was
cross-sectional; (b) measurement of empathy
is self-reported; (c) the findings are limited to
a sample of medical students. |
Keywords: DE14,
JSPE-S,
empathy,
students of medicine |
|