Výzkumné studie Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti,
specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti |
Cíle. Cílem práce bylo získat k vytipovaným
českým slovům soubor subjektivních norem
a popsat základní vztahy těchto vlastností mezi
sebou i vůči objektivním normám a reakčním
časům při identifikaci slov.
Soubor a procedura. Bylo vybráno 63 substantiv
a 35 sloves. Tato slova byla zařazena do dvou
dotazníků. Elektronický dotazník, distribuovaný
metodou sněhové koule e-mailem, zjišťoval věk
osvojení jednotlivých slov. Papírový dotazník
byl distribuován studentům maturitního ročníku
tří pražských středních škol (N = 249). Studenti
hodnotili slova podle konkrétnosti/představitelnosti/
specifičnosti/familiarity. Ke slovům byly
opatřeny údaje o jejich psané a mluvené frekvenci
z korpusů SYN a ORAL 2008 a naměřeny
reakční časy při jejich identifikaci.
Hypotézy. Jedním z předpokladů bylo to, že
s hodnotami reakčních časů budou souviset subjektivní
normy: čím nižší odhad věku osvojení
slova a vyšší míra představitelnosti/konkrétnosti/
specifičnosti/familiarity, tím kratší reakční čas.
Statistická analýza. Vztahy mezi všemi normami
a reakčními časy byly ověřovány na základě
Pearsonova korelačního koeficientu, koeficientu
parciální korelace s vyloučením vlivu mluvené
frekvence a modelů lineární regrese.
Výsledky. Na českých datech byly potvrzeny
některé nálezy zahraničních studií: substantiva
mají vyšší míru představitelnosti než slovesa,
představitelnost a konkrétnost spolu vysoce korelují,
familiarita má těsnější vztah k mluvené
frekvenci než k psané. Modely lineární regrese
ukázaly, že všechny subjektivní normy se statisticky
významně podílejí na vysvětlení variability
hodnot reakčních časů a že představitelnost
statisticky významně predikuje hodnoty ostatních
subjektivních norem.
Omezení. Závěry o vztazích mezi normami limituje
malý vzorek slov, k nimž byly normy
sbírány. |
Klíčová slova: představitelnost,
konkrétnost,
věk osvojování
frekvence slova,
úloha detekce slova |
Adam Kříž, Filip Smolík (2015). Hodnocení představitelnosti, konkrétnosti,
specifičnosti, familiarity a věku osvojení českých substantiv a sloves: vztahy a souvislosti. Československá psychologie, 59(6), 507-520.
| |
Ratings of imageability, concreteness,
specificity, familiarity and age of
acquisition in Czech nouns and verbs:
their mutual relations and dependencies |
Goals. The study aimed to collect a set of psycholinguistic
norms for subjective properties of
words, and describe the relations between these
properties and the lexical decision times for the
words.
Sample and procedure. The set of words included
63 nouns and 35 verbs. Two questionnaires
were created that included these words. One was
an online questionnaire assessing the adult-rated
age of acquisition (AoA). The main questionnaire
was a paper questionnaire administered to
the final-year high-school students (N=249, age
18-20). The students always rated one of the following
properties: concreteness, imageability,
specificity, and familiarity. In addition to these
ratings, the frequencies of the words in corpora
of spoken and written Czech were used, and
lexical decision latencies measured.
Hypotheses. One hypothesis was that the lexical
decision times will be related to the word
ratings: lower AoA, and higher imageability/
concreteness/specificity/familiarity, should be
related to faster decision times.
Statistical analyses. The data were evaluated using
the Pearson correlation coefficient, the partial
correlation coefficient, and linear regression.
Results. The data from Czech confirmed the
findings from other languages: nouns show
higher imageability than verbs, imageability and
concreteness are highly correlated, familiarity is
related to spoken frequency more closely than to
written frequency. Regression models showed
that all subjective norms have statistically significant
relation with the lexical decision times,
above and beyond frequency and word length.
Limitations. The principal limitation for further
generalizations is the small sample |
Keywords: imageability,
concreteness,
age of acquisition,
word frequency,
lexical decision
|
|