Výzkumné studie Hollandova typologie profesních zájmů ve vztahu k doménově specifické kreativitě |
Záměry. Cílem studie bylo: (a) analyzovat účinek
dvou nezávisle proměnných (profesních
orientací založených na modelu RIASEC a pohlaví)
na skóry v inventáři NEO-FFI a v sebeposuzovacích
dotaznících doménově specifické
kreativity (K-DOCS a CAQ); (b) verifikovat
šest hypotéz, stanovených na základě dřívějších
výzkumů; (c) zjistit vnitřní konzistenci českého
překladu Kaufmanovy škály doménově specifické
kreativity; d) s pomocí EFA analyzovat
faktorovou strukturu českého překladu K-DOCS
a srovnat ho s originální verzí.
Soubor a procedura. Výzkumný soubor sestával
z 950 studentů většinou z Palackého univerzity
v Olomouci. Ženy tvořily 75 % souboru.
Studenti vyplňovali dotazníky pomocí webové
aplikace, speciálně připravené pro tento výzkum.
Statistická analýza. K odhadu vnitřní konzistence
české verze K-DOCS autoři použili Cronbachovo alfa. Pětifaktorová struktura K-DOCS
byla ověřována pomocí EFA. Účinek profesních
zájmů a pohlaví na závisle proměnné autoři zjišťovali
pomocí MANOVY, ANOVY a Tukeyho
testu.
Výsledky. EFA podpořila předpoklad, že český
překlad K-DOCS má podobnou pětifaktorovou
strukturu jako originální verze dotazníku. Studenti
s uměleckými zájmy skórovali signifikantně
výše na škále neuroticismu než investigativní,
sociální a podnikavé typy. Skupina I-STEM
skórovala výše než ostatní typy ve škále mechanické/
vědecké kreativity K-DOCS a níže ve škále
každodenní/osobní tvořivosti. Umělecké typy
získaly vyšší skóry než investigativní a podnikavé
typy ve škálách výkonové kreativity, hudby
a tvůrčího psaní CAQ. Studentky skórovaly ve
škálách každodenní/osobní a umělecké kreativity
K-DOCS výše než studenti. Muži měli vyšší
skór než ženy ve škálách mechanické/vědecké
a učenecké tvořivosti K-DOCS. Skórovali také
výše než ženy ve škálách humoru, vynálezectví
a vědy CAQ.
Omezení studie. Studie byla uskutečněna na
moravských univerzitách. Ve výzkumném souboru
byl větší počet žen (75 %) než mužů. Data
byla získána prostřednictvím webové aplikace.
Efekt realistických a konvenčních zájmů na závisle
proměnné nebyl zkoumán |
Klíčová slova:
kreativita,
rozdíly mezi pohlavími,
RIASEC,
STEM |
Alena Plháková, Daniel Dostál, Tereza Záškodná (2015). Hollandova typologie profesních zájmů ve vztahu k doménově specifické kreativitě. Československá psychologie, 59(1), 17-32.
| |
Holland’s typology of vocational
interests in relation
to domain-specific creativity |
Objectives. The study was aimed: (a) to analyse
the effect of two independent variables (professional
orientation grounded in the RIASEC
model, and sex) on the NEO-FFI scores and the
self-report questionnaires of domain-specific
creativity (K-DOCS and CAQ); (b) to verify
six hypotheses based on previous research; (c)
to find out the internal consistency of Czech
translation of the Kaufman Domains of Creativity
Scale; (d) to analyse the factor structure of
Czech translation of the K-DOCS using EFA,
and to compare it with the original version of
the questionnaire.
Sample and setting. The research sample consisted
of 950 students mostly from Palacký University
in Olomouc. Women comprised 75% of
the sample. Participants filled in inventories using
web application specifically prepared for the
research.
Statistical analysis. Cronbach’s alfa was used as
an estimate of the internal consistency of Czech
version of the K-DOCS. Its five-factor structure
was verified using EFA. The effects of vocational
interests and sex on the dependent variables
were explored by MANOVA, ANOVA, and
Tukey’s test.
Results. EFA supported preposition that Czech
translation of the K-DOCS has similar five factor
structure as its original version. Students
with the artistic vocational interests are significantly
higher on neuroticism than the innovative,
social and enterprising ones. I-STEM types
scored higher than other groups on the K-DOCS
scale of Mechanical/Science, and lower on the
scale of Self/Everyday. The artistic types were
higher than other groups on the CAQ domains
of Performance, Music and Creative writing.
Female students scored higher than male ones
on the K-DOCS scales of Self/Everyday and Artistic
creativity. Men were higher than women
on the K-DOCS scales of Mechanical/Science,
and Scholarly. They also scored higher than
women on the CAQ scales of Humor, Invention,
and Science.
Study limitation. The study was realised at
Moravian universities. In a research sample,
there was greater proportion of women (75%)
than men. Data were collected using web application.
Effect of the realistic and conventional
vocational interests on dependent variables was
not examined. |
Keywords: creativity,
sex differences,
RIASEC,
STEM |
|