Výzkumné studie Personality traits and defending victims
of bullying: Agreeableness, neuroticism
and extraversion matter |
Objectives. Research has uncovered several factors
underlying the defense of victims of school
bullying but has devoted only limited attention
to the role of personality. Even though the few
studies that exist have confirmed the links between
defending behavior and personality, they
have revealed somewhat inconsistent patterns
of associations. In order to expand the current
knowledge, this cross-sectional study examines
associations between defending and the Big
Five personality traits, while controlling for other
correlates of defending (gender, peer status,
empathy) previously demonstrated. Moreover, it
tests whether personality traits have differential
effects on defending behaviors in girls and boys.
Sample and setting. The sample comprised
662 early adolescents (Mage=13 years and
5 months, SD=5 months, range: 12.1–15.5
years, 50.2 % girls) from 39 seventh-grade classrooms
of 20 randomly selected urban elementary
schools. Defending behavior was measured
using a peer-rating procedure and peer status by
means of peer nomination; other variables were
registered using self-report instruments.
Hypotheses. Authors hypothesized that defending
would be positively associated with agreeableness,
neuroticism, and extraversion.
Statistical analysis. The main analyses consisted
of a set of multilevel linear models applied in
order to respect the clustering of students within
classrooms.
Results. The null model showed that 54 % of
variance in defending could be attributed to differences
among classrooms. The final model indicated
that, when gender, peer status, and empathy
were accounted for, defending behavior
was positively associated with agreeableness,
neuroticism, and an interaction between extraversion
and gender. Regression lines shown separately
for boys and girls suggest that defending
is rel ated to extraversion only in girls, not boys.
Limitation. Cross-sectional design, age-homogenous
sample.
|
Klíčová slova: Big Five,
bullying,
defending,
multilevel analyses,
personality |
Pavlína Janošová, Lenka Kollerová, Petr Soukup (2018). Personality traits and defending victims
of bullying: Agreeableness, neuroticism
and extraversion matter. Československá psychologie, 62(5), 432-446.
| |
Personality traits and defending victims
of bullying: Agreeableness, neuroticism
and extraversion matter
|
Cíl. Cílem studie bylo zjistit, jakou roli hraje
osobnost při zastávání se viktimizovaných
spolužáků. Vztah mezi osobnostními rysy a
zastáváním je jednou z oblastí školní šikany,
kterým bylo dosud věnováno málo pozornosti,
a dosavadní nálezy nejsou příliš jednoznačné.
Pro komplexnější porozumění problému byly
v této průřezové studii zkoumány vztahy mezi
zastáváním a osobnostními rysy vycházejícími
z konceptu Big Five spolu s dalšími koreláty
zastávání, které byly výzkumně dříve zaznamenány
(pohlaví, vrstevnický status a empatie).
Studie se zaměřila také na to, zda se osobnostní
rysy projevují v zastávání u dívek a chlapců podobným
či odlišným způsobem.
Soubor a postup. Soubor tvořilo 662 respondentů
(průměrný věk = 13 let a 5 měsíců,
SD = 5 měsíců, rozpětí: 12,1–15,5 let, dívky
tvořily 50,2 % souboru). Jednalo se o žáky a žákyně
7. ročníku z 39 školních tříd ve dvaceti náhodně
vybraných základních školách. Zastávání
bylo sledováno pomocí vrstevnického ratingu,
vrstevnický status byl zjišťován pomocí vrstevnických
nominací a pro ostatní proměnné byly
použity sebeposuzovací dotazníky.
Hypotézy. Autoři předpokládali, že zastávání
souvisí s přívětivostí, neuroticismem a extraverzí.
Statistická analýza. Hlavní analýzu tvořila sada
víceúrovňových lineárních modelů, v nichž bylo
zohledněno také zařazení žáků do určité školní
třídy.
Výsledky. Na základě výpočtu nulového modelu
bylo možné přibližně polovinu rozptylu zastávání
vysvětlit faktory, které souvisejí s příslušností
žáků k jejich školní třídě. Výsledky finálního
modelu, zohledňujícího také pohlaví, vrstevnický
status a empatii, naznačují, že zastávání má
pozitivní vztah s přívětivostí a neuroticismem, a
dále s interakcí mezi extraverzí a pohlavím (extraveze
se pozitivně odráží v zastávání u dívek,
nikoli u chlapců).
Limity. Průřezový metodologický design, věkově
homogenní soubor.
|
Keywords: Big Five,
šikana,
zastávání se,
víceúrovňová analýza,
osobnost
|
|